Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação Pública]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-209720180004&lang=es vol. 27 num. 66 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Carta da Editora]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400767&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Early Childhood Education Policies: achievements, conflicts and challenges in the construction of an Early Childhood Pedagogy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400771&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A partir do campo das Políticas de Educação Infantil, o artigo tem como objetivo problematizar os modos de legislar a Educação Infantil no Brasil. Metodologicamente, é traçado um panorama das políticas de Educação Infantil com base na análise de documentos produzidos após a Constituição Federal de 1988. São destacados as conquistas, os embates e os desafios que têm sido enfrentados no campo da Educação Infantil. Conclui-se que os modos de educar as crianças têm constituído uma arena de disputas produzida em um sistema de relações de poder, no qual direitos sociais conquistados precisam ser reafirmados para que não sejam perdidos.<hr/>Abstract From the field of Early Childhood Education Policies, the article aims to problematize the modes of legislating Early Childhood Education in Brazil. Methodologically, an overview of the Early Childhood Education policies is delineated based on the analysis of documents produced after the Federal Constitution of 1988. The achievements, conflicts and challenges that have been experienced in the field of Early Childhood Education are highlighted. In conclusion, the modes of educating children have been an arena of disputes produced in a system of power relations, in which historically conquered social rights need to be reaffirmed so that they are not lost. <![CDATA[Contributions of the aesthetics to the pedagogical action in Adult Education: formative resonances at school and university]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400793&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo analisa a ação pedagógica na Educação de Jovens e Adultos (EJA) sob a ótica de seus demandantes e de estudantes universitários em formação para a docência. Por meio de pesquisa participante e com foco nas contribuições da estética e de suas relações com o campo da ética, a articulação entre os saberes da universidade e da escola possibilitou a reflexão sobre desafios atuais enfrentados na EJA: a infrequência, a evasão escolar e a juvenilização de seu público. Além disso, tal articulação propôs o olhar à diversidade e aos cotidianos como elemento enriquecedor da ação pedagógica.<hr/>Abstract The study examines the pedagogical action in the Youth and Adult Education (EJA) from the perspective of their applicants and university students in training for teaching. Through participatory research and focusing on the contributions of the aesthetics and their relationship to the field of ethics, the relationship between the knowledge of university and high school institutions enabled the reflection on current challenges faced by EJA: the infrequency, school dropout and the juvenilization of its audience. Furthermore, this joint proposes a look for diversity and the everyday as an enriching element of the pedagogical action. <![CDATA[The presence of the play in octogenarians childhood and nonagenarians]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400815&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo apresenta os resultados de um estudo de doutoramento cujo objetivo foi conhecer diferentes manifestações da cultura lúdica na infância de octogenários e nonagenários, vivida nas décadas de 20 e 30. Considerou-se que as distintas configurações assumidas pela infância produzem diferentes cenários que podem influenciar a forma e o conteúdo da constituição da cultura lúdica. Com base no método História Oral, que resgatou a infância rememorada dos 32 guardiões da memória, procurou-se escavar o substrato do lúdico daquele momento histórico. Discutiu-se, ainda, a importância de preservar a memória lúdica, afetada por vários fatores, podendo sofrer perdas, desapegos e esquecimentos.<hr/>Abstract This article show off the results of a doctoral study whose objective was to better understand the different manifestations of ludic culture in childhood the octogenarians and nonagenarians, borns in the decades of 20 and 30. He took into account the different configurations assumed by childhood produce different scenarios that may influence the form and content of the constitution of ludic culture. Based on the method of oral history, which rescued the childhood remembered the 32 guardians of memory, tried to delve this ludic substrate that historic moment. Also it discussed the importance of preserving the ludic memory, which is directly affected by various factors, which may suffer losses, detachments and forgetfulness. <![CDATA[Social representations of the future educators concerning the Darwin’s Theory of Evolution]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400839&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A Teoria da Evolução de Darwin, que apresenta ampla repercussão no senso comum, é o objeto desse estudo do campo representacional. Para interpretação dos dados utilizou-se a Teoria das Representações Sociais. O método de coleta consistiu no levantamento da estrutura das representações sobre a Teoria da Evolução, entre 179 estudantes dos cursos de Pedagogia e Biologia. O estudo apontou forte ligação entre a Teoria da Evolução e a imagem de Darwin. Mesmo com o passar de 150 anos, teoria e autor estão presentes no conhecimento popular, rompendo as barreiras do universo científico para circular amplamente nas representações desses futuros professores.<hr/>Abstract Darwin’s theory of evolution, which has wide repercussions in common sense, is the object of this study of the representational field. The study counted on the Theory of Social Representations to interpret the data. The method of data gathering consisted of the investigation on the structure of the representations about the Theory of Evolution among 179 students enrolled in the courses of Pedagogy and Biology. The study indicated a strong connection between the Theory of Evolution and the image of Darwin. Even over a long period of 150 years, the theory and author are present in the popular knowledge, breaking the barriers of the scientific universe to circulate widely throughout the representations of these future teachers. <![CDATA[Can men be feminist? Pioneer masculinity studies in Northeaster Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400861&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este texto explora a trajetória de homens feministas e sua identificação com os estudos de gênero e o movimento feminista, a partir de pesquisa bibliográfica e empírica. Nessa direção, assinala o surgimento dos estudos de masculinidades e a possibilidade de uma identidade feminista de sujeitos homens. Para ilustrar a inclusão dos homens no movimento feminista, foram entrevistados dois fundadores de duas instituições pioneiras nesses estudos no Brasil: uma ONG e um núcleo de uma universidade. Os entrevistados visualizam o movimento feminista como um projeto político coletivo e confirmam a importância do engajamento dos homens na luta pela equidade de gênero.<hr/>Abstract Based on bibliographical and empirical research, this text explores the trajectories of feminist men and their identification with gender studies and the feminist movement. Towards this aim, it points out the emergence of masculinity studies and the possibility of a male feminist identity. To illustrate the inclusion of men in the feminist movement, interviews were conducted with two founders of two pioneer institutions in masculinity studies: an NGO and a university center. The interviewees envision the feminist movement as a collective political project and confirm the importance of engaging men in the struggle for gender equity. <![CDATA[Education, power and order: politics and daily life in a teacher training school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400883&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Centrado na Escola do Magistério Primário de Coimbra (EMPC), entre 1942 e 1974, constitui um recorte de uma investigação mais vasta sobre as instituições públicas de formação de professores do ensino primário, em Coimbra, nos séculos XX e XXI. As fontes mobilizadas foram o arquivo, a memória e o museu onde analisámos dimensões das áreas pedagógica e didática, bem como sociocultural. A partir da triangulação de dados construímos uma interpretação do modelo pedagógico da EMPC, polarizado nos conceitos de educação, poder e ordem, tendo como pano de fundo a relação dialética entre a norma e as práticas sociais.<hr/>Abstract The study focuses on a teachers training school in Coimbra (EMPC) between 1942 and 1974. It’s a cut of a broader investigation into the public institutions of primary teachers education in Coimbra in the 20th and 21st centuries. The sources mobilized were the archive, the memory and the museum, where dimensions of the pedagogical and didactic areas were analyzed, as well as the sociocultural ones. From the triangulation of data we constructed an interpretation of the pedagogical model of the EMPC, polarized in the concepts of education, power and order, against the background of the dialectic relationship between norm and social practices. <![CDATA[Educational practices at shelter institutions from children’s perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400905&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo apresenta uma pesquisa calcada na Bioecologia do Desenvolvimento Humano que analisou instituições de acolhimento sob o olhar das crianças de 7 a 12 anos. Para tanto, realizou-se coleta documental, inserção ecológica e entrevistas reflexivas associadas ao registro fotográfico simultâneo. A metodologia priorizou a escuta atenta e o diálogo, respeitando a integridade, os valores morais e culturais da dinâmica das crianças em instituições. Para análise dos dados, foi utilizada a Teoria Fundamentada nos Dados com apoio dosoftware Atlas.Ti. Resultados indicam que o lugar é percebido como disciplinar, de imposição de regras, de privação e ambivalências nas práticas educativas.<hr/>Abstract This article presents a research grounded in the Bioecology of Human Development which analyzed shelter institutions through the perceptions of children aged 7-12 years. Documentary research, ecological engagement and reflexive interviews associated with simultaneous photographic record were used during the investigation. The methodology focused on the listening practices and dialogue with children aiming torespect their integrity, moral and cultural values whilelivingin institutions. Data analysis was based on the principles of Grounded Theory with support of Atlas.ti software. Results revealed that institution is perceived by them as a place of discipline, imposition of rules, deprivation and ambivalences in educational practices. <![CDATA[Pedagogies of otherness. Perspectives on the emoção de lidar: Manuela Malpique and Nise da Silveira]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400927&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Pretende-se apresentar a obra de duas personalidades singulares nas suas áreas de atuação, cujos interesses um dia se cruzaram, dado os seus trabalhos confluírem na relevância atribuída ao estabelecimento da harmonia entre os estados físico, mental, emocional e espiritual. Manuela Malpique desenvolveu atividades pedagógicas e psicoterapêuticas no campo da imaginativa onírica. Nise da Silveira, psiquiatra, pioneira no uso da terapia ocupacional no contexto hospitalar, abriu caminho para a expressão plástica de doentes mentais marginalizados pela sociedade, pela ciência. O estudo histórico e teórico, com recurso a entrevistas, evidencia a relação entre educação, terapia e arte teorizado e praticado pelas biografadas.<hr/>Abstract We intend to present the work of two singular personalities in their areas of activity, whose interests once crossed, since their work converge on the relevance attributed to the establishment of harmony between physical, mental, emotional and spiritual states. Manuela Malpique developed pedagogical and psychotherapeutic activities in the field of oneiric imagination. Nise da Silveira, a psychiatrist, pioneer in the use of occupational therapy in the hospital context, paved the way for the plastic expression of mental patients marginalized by society and science. Through a historical and theoretical study, using interviews, we propose to highlight the relationship between education, therapy and art. <![CDATA[The schooling of rural childhood in the Lusophone-Brazilian space from the perspective of comparative education (1935 to 1945)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400951&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Analisar as políticas públicas educacionais voltadas para a escolarização da infância rural no espaço luso-brasileiro, privilegiando a organização da escola do ensino primário elementar é foco deste artigo. Subsidiados pela história comparada, são analisadas produções acadêmicas e legislações dos países, privilegiando categorias que permitiram aproximar/distanciar das realidades: acesso, modalidades escolares e currículo. A delimitação temporal deve-se ao período inicial do governo de Salazar, em Portugal, que contempla, também, o Estado Novo no Brasil (1937-1945). Utilizou-se da escola para imprimir na infância valores nacionalistas e formar hábitos e saberes necessários para o trabalho.<hr/>Abstract The focus of this paper is to analyze the educational public politics targeted to the rural childhood schooling in the Lusophone-Brazilian space, privileging the primary elementary school organization. Based by comparative history, are analyzed academic productions and legislations of the countries, favoring categories that allowed approximate/separate from realities: access, schooling modalities and curriculum. The temporal delimitation is due to the initial period of Salazar government, in Portugal, that also contemplates the Estado Novo in Brazil (1937-1945). These governments took advantage of the school to impose in childhood nationalistic values and to nurture abilities and knowledge that were necessary to work. <![CDATA[Evaluation in the Polytechnic High School how process know construction in the student-teacher relationship]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400975&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem por objetivo apresentar as concepções docentes e discentes sobre as atividades avaliativas no Ensino Médio Politécnico, credenciando as contribuições dessa nova metodologia avaliativa na formação do sujeito crítico, reflexivo e autônomo, por meio da construção de saberes na relação professor-aluno. Fundamenta-se em dados de pesquisa coletados por meio de interações nas redes sociais e questionário estruturado com estudantes e professores do último ano do ensino médio. A análise ocorreu de forma qualiquantitativa, utilizando softwares, tabelas e interpretações que permitiram identificar os aspectos construtivistas na metodologia de avaliação para a qualificação dos processos de ensino e aprendizagem.<hr/>Abstract This Article aims present conceptions the teachers and students on evaluation activities in the Polytechnic High School, accrediting contributions this new evaluative methodology the formation of the critical subject, reflective and autonomous, through the construction of knowledge the teacher-student relationship. It is based on survey data collected through interactions in social networks and structured questionnaire with the students and teachers last year of high school. The analysis occurred both qualitatively and quantitatively, using software, tables and interpretations that have identified constructivists aspects in assessment methodology for qualification of teaching and learning processes, as well as their effects in the relationship between teachers, students and knowledge. <![CDATA[Interdisciplinarity: challenges and the potential of an articulated proposal for the teacher training Course of Physics/PARFOR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000400997&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo relata um estudo cujo objetivo foi compreender desafios e potencialidades manifestadas por professores do Ensino Médio, participantes do planejamento e execução de uma proposta interdisciplinar de ensino de Física, articulada ao estágio docente do Curso de Física/PARFOR3 da UNOCHAPECÓ4. Observamos que existem diferentes compreensões acerca da temática, tanto na literatura quanto nas falas dos docentes. O estudo sinalizou potencialidades de ações interdisciplinares, desafios para sua realização na Educação Básica e possibilidades para superá-los. Evidenciamos a necessidade de inserir atividades interdisciplinares na formação docente e repensar o estágio na formação de professores em serviço.<hr/>Abstract This article presents a study whose objective was to understand the challenges and potentialities manifested by high schoolteachers, participants in the process of planning and execution of an interdisciplinary approach to teaching Physics, articulated to the teacher training Course of Physics/PARFOR5 of UNOCHAPECÓ. We observed different understandings about the theme. The study signaled the potential of interdisciplinary actions, the challenges to its realization in Basic Education and possibilities for overcoming these challenges. We also noted the need for inclusion of interdisciplinary activities in teacher training and to rethink the internship stage in the training of teachers in service. <![CDATA[Excludent structures and models of education in Brazil: revisiting the history of Nursing education and professional identity]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000401021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo relata um estudo cujo objetivo foi compreender desafios e potencialidades manifestadas por professores do Ensino Médio, participantes do planejamento e execução de uma proposta interdisciplinar de ensino de Física, articulada ao estágio docente do Curso de Física/PARFOR3 da UNOCHAPECÓ4. Observamos que existem diferentes compreensões acerca da temática, tanto na literatura quanto nas falas dos docentes. O estudo sinalizou potencialidades de ações interdisciplinares, desafios para sua realização na Educação Básica e possibilidades para superá-los. Evidenciamos a necessidade de inserir atividades interdisciplinares na formação docente e repensar o estágio na formação de professores em serviço.<hr/>Abstract This article presents a study whose objective was to understand the challenges and potentialities manifested by high schoolteachers, participants in the process of planning and execution of an interdisciplinary approach to teaching Physics, articulated to the teacher training Course of Physics/PARFOR5 of UNOCHAPECÓ. We observed different understandings about the theme. The study signaled the potential of interdisciplinary actions, the challenges to its realization in Basic Education and possibilities for overcoming these challenges. We also noted the need for inclusion of interdisciplinary activities in teacher training and to rethink the internship stage in the training of teachers in service. <![CDATA[International Thematic Seminar of the PPGE/IE “Multiculturalism, management and formation On Line”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972018000401027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo relata um estudo cujo objetivo foi compreender desafios e potencialidades manifestadas por professores do Ensino Médio, participantes do planejamento e execução de uma proposta interdisciplinar de ensino de Física, articulada ao estágio docente do Curso de Física/PARFOR3 da UNOCHAPECÓ4. Observamos que existem diferentes compreensões acerca da temática, tanto na literatura quanto nas falas dos docentes. O estudo sinalizou potencialidades de ações interdisciplinares, desafios para sua realização na Educação Básica e possibilidades para superá-los. Evidenciamos a necessidade de inserir atividades interdisciplinares na formação docente e repensar o estágio na formação de professores em serviço.<hr/>Abstract This article presents a study whose objective was to understand the challenges and potentialities manifested by high schoolteachers, participants in the process of planning and execution of an interdisciplinary approach to teaching Physics, articulated to the teacher training Course of Physics/PARFOR5 of UNOCHAPECÓ. We observed different understandings about the theme. The study signaled the potential of interdisciplinary actions, the challenges to its realization in Basic Education and possibilities for overcoming these challenges. We also noted the need for inclusion of interdisciplinary activities in teacher training and to rethink the internship stage in the training of teachers in service.