Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação Pública]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-209720190001&lang=en vol. 28 num. 67 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Carta]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Senses of quality: the voices of teachers and students coming from YAE in Higher Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta concepções de qualidade presentes nos dizeres de professores e egressos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no ensino superior. Para tanto, partindo dos estudos de Gadotti (2003), Gentili (1999) e Marques (2000) sobre a perspectiva neoliberal e social, promove-se pesquisa qualitativa, mediante pesquisa de campo, desenvolvendo entrevista semiestruturada com os participantes. Falas foram analisadas com base na Análise de Conteúdo, conforme (BARDIN, 2011). Como resultados, sobressaem-se nas falas dos professores a qualidade na perspectiva neoliberal voltada ao ingresso no mercado de trabalho. O discurso de qualidade social predomina nas falas das acadêmicas egressas da EJA.<hr/>Abstract The article presents concepts of quality present in the words of teachers and graduates of Youth and Adult Education (known as YAE) in higher education. To do so, starting from the studies of Gadotti (2003), Gentili (1999) and Marques (2000) on the neoliberal and social perspective, qualitative research is promoted through field research, developing a semi-structured interview with the participants. Lines were analyzed based on the Content Analysis, according to (BARDIN, 2011). As a result, the teachers’ speeches emphasize the quality of the neoliberal perspective aimed at entering the labor market. The discourse of social quality predominates in the speeches of the academic graduates of the YAE. <![CDATA[The presence of role games in Early Childhood Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100041&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Investiga-se se os jogos protagonizados ocorrem na Educação Infantil, pesquisando-se o Estado do Conhecimento, e apresenta-se um Estudo de Caso, referente a uma escola municipal, organizado em duas etapas: uma documental, envolvendo a análise do Projeto Pedagógico, e a outra envolvendo observação e anotações em caderno de campo das atividades lúdicas de crianças de 5 a 6 anos, durante 14 horas. Constatou-se que a Educação Infantil não resolveu o falso dilema entre escolarizar e brincar, e não propicia tempo e espaço para jogos protagonizados. Conclusivamente, ressalta-se a importância de que a escola possibilite tais jogos, os quais são fundamentais para o desenvolvimento afetivo, social e cognitivo.<hr/>Abstract We investigate whether role playing games occur in the kindergarten by researching the Knowledge State, and we present a Case Study concerning a Municipal School, involving two steps: one is documental, analyzing its Pedagogical Plan, and another, involving observation, which was registered in a field notebook, about role playing activities from children aged 5 to 6 years, during 14 hours. It was found that early childhood education no longer solved the false dilemma between schooling and playing, and did not provide time and space for role playing games. It was concluded, emphasizing the importance that the school allows the occurrence of such games, which are fundamental to emotional, social and cognitive development. <![CDATA[Research with children: between the experience in the field and the writing of the text]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100063&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A tessitura do texto foca em dois momentos do desenvolvimento da pesquisa com crianças. O primeiro é relativo ao processo de observação: estar com as crianças numa atitude de escuta, marcada pela presença física do pesquisador na captura das cenas e episódios e nos processos de interação entre o pesquisador e os sujeitos da pesquisa. O segundo diz respeito ao processo de distanciamento da escrita, a teorização das ações vivenciadas no campo de pesquisa. Os dados gerados indicam que pesquisar com crianças envolve interações afetivas e corpóreas, ou seja, a presença pessoal afeta e é afetada pelas experiências vividas no campo.<hr/>Abstract The writing of the text focuses on two moments in the development of research with children. The first moment is related to the process of observation: being with the children in an attitude of listening, which is marked by the physical presence of the researcher in the capture of scenes and episodes, and in the processes of interaction between the researcher and the subjects. The second moment has to do with the process of distancing during the writing, the theorizing of actions experienced in the field of research. The data generated indicate that research with children involves affective and body interactions, i. e. the personal presence affects and is affected by the experiences lived in the field. <![CDATA[Differences, alterity and building of inclusive values]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100087&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Temáticas envolvendo diferenças, alteridade e construção de valores têm ganhado destaque na área da Educação. Tal recorrência em um contexto de grande questionamento aos valores e padrões construídos e mantidos ao longo do tempo nos convida a pensar se, atualmente, as interações sociais têm se dado em um sentido de comunhão entre as diferenças ou de perpetuar processos de exclusão. A partir desta inquietação este texto propõe como objetivo problematizar as relações estabelecidas com as diferenças nas interações sociais e as implicações do processo de desenvolvimento moral na construção de relações de alteridade.<hr/>Abstract Themes involving differences, alterity and value construction have become prominent in the field of Education. Such recurrence in a context of great questioning of values and standards built and maintained over time leads us to consider whether social interactions have currently been taking place under a sense in the direction of communion among differences or a perpetuation of exclusion processes. Based on these issues, this article tries to problematize the relationships that are established with the differences within social interactions and the implications of the moral development process in the construction of alterity relations. <![CDATA[Brazilian Watercolor: melanin ghosts, melanomic poisons]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A luta antirracista vê-se envolvida cada vez mais em armadilhas decorrentes da traiçoeira e fatal linguagem racializada por ela utilizada, cujas categorias e ontologia, por entorpecer valores éticos e engendrar desumanização, acabam por comprometer a própria luta. Assim, este ensaio discute a ideia duma identidade racial e aponta para a importância crucial da desracialização da práxis política emancipatória para que ela possa alcançar êxito.<hr/>Abstract The anti-racist struggle finds itself increasingly involved in traps resulting from the treacherous and fatal racialized language used by it. The categories and the ontology of this language, by hindering ethical values and engendering dehumanization, end up compromising the struggle itself. Thus, this essay questions the idea of a racial identity and points to the crucial importance of the deracialization of emancipatory political praxis so that it can succeed. <![CDATA[Continuing education in Environmental Education: an action in movement]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100127&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta um estudo desenvolvido a partir da experiência vivida nas formações continuadas de professores da Gerência de Educação de Itajaí-SC. O objetivo foi refletir sobre os elementos essenciais na formação continuada que ampliem a inserção da educação ambiental na escola. Utilizaram-se entrevistas reflexivas com nove professores, o que possibilitou a construção da proposta da mandala, a qual nos remete ao movimento da formação do educador que valoriza o ser, o sentir e o agir, o olhar para suas potencialidades realizadas no seu mundo vivido, dialogando sobre suas práticas educativas e sociais.<hr/>Abstract This article introduces a study developed from the experience lived throughout continuing education of teachers in Management of Education in Itajaí-SC (GERED). The aim was to reflect on the essential elements in continuing education which spread out the insertion of environmental education in schools. The research was carried out through thoughtful interviews with nine teachers, enabling the construction of the mandala, which leads to the movement of educator’s development, consequently expressing values of being, feeling and acting, looking at one’s potentials performed on their living world, dialoguing about their educational and social practice. <![CDATA[Sorority letters between two intellectual women: Palma Guillén and Gabriela Mistral]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100151&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el presente trabajo hacemos una inmersión al tejido epistolar como la figuración de la sororidad entre dos grandes maestras latinoamericanas: la escritora chilena y premio Nobel Gabriela Mistral y Palma Guillén, maestra mexicana, diplomática y escritora. Una relación que inició en 1922 y duró hasta la muerte de Gabriela Mistral en 1957. Especialmente se revisará el intercambio epistolar entre 1942 y 1957, (ZIEGERS, 2011), para posicionar los alcances, disidencias y aportes de la comunicación entre mujeres, como representación sororal. Las fuentes son las cartas tejidas en la comunicación que en esta época podían construir dos grandes amigas, enfrentando a su manera las distancias, la desesperación, el dolor personal y las percepciones del mundo en guerra que vivieron.<hr/>Abstract In the present work an immersion in the epistolary exchange is offered as the figuration of the sorority between two great Latin American women intellectual: the Chilean woman writer and winner of the Nobel prize Gabriela Mistral, and Palma Guillén, woman diplomat and Mexican writer. A relationship that began in 1922 and lasted until the death of Gabriela Mistral in 1957. I analyze the epistolary exchange between 1942 and 1957 (Ziegers, 2011) looking for cognitive possibilities of sororal representation, to know the meanings, dissidences and contributions about communication between women. The sources are the text woven in the communication between two great women friends who face in their own way the distances, the desperation, the personal pain and the perceptions of the world in the wars they lived. <![CDATA[The purpose of reforms in brazilian professional education in the 1990s: consensus and hegemony]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetiva-se apresentar e discutir as propostas e interesses do empresariado nacional e dos organismos internacionais na reforma da educação profissional brasileira na década de 1990. Essa é uma pesquisa qualitativa de abordagem documental e bibliográfica. Foram analisados documentos emanados por essas instituições na década de 1990 à luz dos conceitos de estado, de Gramsci (1991), acumulação flexível do capital, de Harvey (1992), e trabalho, de Marx (1971). Os documentos analisados promoveram um consenso no âmbito educativo nacional e serviram de referência para a proposição de reformas no sistema educacional brasileiro, que passou a priorizar uma formação geral, flexível e polivalente.<hr/>Abstract The objective is to present and discuss the proposals and interests of Brazilian businessmen and international organizations in the reform of Brazilian professional education in the 1990s. This is a qualitative research of documentary and bibliographic approach. The documents emanated by these institutions in the 1990s were analyzed in light of Gramsci’s (1991) concepts of state; Harvey’s, flexible capital accumulation (1992); and Marx’s, work (1971). The documents analyzed promoted a consensus in the national educational context and served as a reference for the proposal of reforms in the Brazilian educational system that started to prioritize a general, flexible, polyvalent formation. <![CDATA[School and out-of-school science: opinions and interests of young brazilians]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100195&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Buscou-se verificar as opiniões dos jovens brasileiros sobre a ciência escolar e o interesse pela ciência fora da escola. Houve a participação de 2.404 estudantes matriculados no 1º ano do Ensino Médio de 78 escolas. As coletas de dados foram por meio de questionários e para as análises utilizou-se Software Statistical Package for Social Science (SPSS) - 18.0. Os resultados apontam que os estudantes reconhecem a importância das aulas de ciências e o seu papel no cotidiano, mas a proporção de interessados em aprofundar sobre temas científicos em outros espaços de informação é menor.<hr/>Abstract The objective was to verify the opinions of youngsters on school science and interest in science outside of school. There was the participation of 2,404 students enrolled in the 1st year of high school in 78 schools. Data collection was through questionnaires and the analysis was used software Statistical Package for Social Sciences (SPSS) - 18.0. The results show that students recognize the importance of science lessons and its role in daily life, but the proportion of interested in deepening on scientific issues in other information areas is smaller. <![CDATA[Teaching of learning in initial teacher education: need and sense of studying to teach mathematics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100219&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa com acadêmicos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia em um projeto desenvolvido com alunos do Ensino Fundamental em uma escola de rede pública estadual do Rio Grande do Sul. Com o objetivo de discutir sobre a aprendizagem da docência desses futuros professores, coletaram-se os dados a partir de gravações de áudio e vídeo, analisando-os por meio de seleção de episódios. A análise permitiu identificar indícios reveladores de aprendizagem da docência em dois aspectos principais: a necessidade dos futuros professores de estudar o conteúdo a ser ensinado e o sentido atribuído por eles a essa ação.<hr/>Abstract This article presents results of a survey with students of Graduation in Mathematics and Pedagogy in a project developed with students in the early years of primary education in a public state school in Rio Grande do Sul. Aiming to discuss the teaching training of these future teachers, we collected the data from audio and video recordings, being the systematization movement performed by selection of episodes. This analysis revealed telltale evidence of teaching learning in two main aspects: the need for future teachers to study on the content to be taught and the meaning attributed by them to this action. <![CDATA[Education and Democracy: the learning of Finland in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100241&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa com acadêmicos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia em um projeto desenvolvido com alunos do Ensino Fundamental em uma escola de rede pública estadual do Rio Grande do Sul. Com o objetivo de discutir sobre a aprendizagem da docência desses futuros professores, coletaram-se os dados a partir de gravações de áudio e vídeo, analisando-os por meio de seleção de episódios. A análise permitiu identificar indícios reveladores de aprendizagem da docência em dois aspectos principais: a necessidade dos futuros professores de estudar o conteúdo a ser ensinado e o sentido atribuído por eles a essa ação.<hr/>Abstract This article presents results of a survey with students of Graduation in Mathematics and Pedagogy in a project developed with students in the early years of primary education in a public state school in Rio Grande do Sul. Aiming to discuss the teaching training of these future teachers, we collected the data from audio and video recordings, being the systematization movement performed by selection of episodes. This analysis revealed telltale evidence of teaching learning in two main aspects: the need for future teachers to study on the content to be taught and the meaning attributed by them to this action. <![CDATA[Seminar on Education 2018: 30 Years of the Post-graduate Program in Education - Dialogue between Public Policies, Teacher Training and Basic Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000100245&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa com acadêmicos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia em um projeto desenvolvido com alunos do Ensino Fundamental em uma escola de rede pública estadual do Rio Grande do Sul. Com o objetivo de discutir sobre a aprendizagem da docência desses futuros professores, coletaram-se os dados a partir de gravações de áudio e vídeo, analisando-os por meio de seleção de episódios. A análise permitiu identificar indícios reveladores de aprendizagem da docência em dois aspectos principais: a necessidade dos futuros professores de estudar o conteúdo a ser ensinado e o sentido atribuído por eles a essa ação.<hr/>Abstract This article presents results of a survey with students of Graduation in Mathematics and Pedagogy in a project developed with students in the early years of primary education in a public state school in Rio Grande do Sul. Aiming to discuss the teaching training of these future teachers, we collected the data from audio and video recordings, being the systematization movement performed by selection of episodes. This analysis revealed telltale evidence of teaching learning in two main aspects: the need for future teachers to study on the content to be taught and the meaning attributed by them to this action.