Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação Pública]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-209720190003&lang=pt vol. 28 num. 69 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Carta da Editora]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300549&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[The tutor effect in the support of students with neurodevelopmental disorders]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300555&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Résumé Plusieurs travaux portant sur la réussite scolaire ont mis l’accent sur les facteurs d’impact et les gestes favorisant une mobilisation adéquate des approches d’enseignement. Les communautés éducatives à travers le monde exposent d’innombrables ressources en vue d’ajuster les pratiques enseignantes sur le terrain. Elles aident aussi à trouver des moyens pour rendre visibles les apprentissages des élèves. Leurs préoccupations convergent aussi autour des rôles déterminants joués par les enseignants. Ces derniers assurent aussi la mission de connecter les systèmes éducatifs aux technologies nouvelles. Le processus de médiation symbolique relié aux fonctions de tuteurs produit des effets transformateurs relevant de quelques facteurs de protection. Le contexte d’utilisation de la technologie est variable, à l’école, à la maison comme dans la communauté. Une recherche exploratoire a été menée concernant l’encadrement des élèves présentant un trouble neurodéveloppemental. Associant la recension des travaux scientifiques à des entrevues semi-dirigées (élève, parent, enseignant), ce texte met en évidence les atouts de l’effet-tuteur, considéré comme une force dans l’accompagnement des élèves.<hr/>Abstract Several studies on academic success have focused on impact factors and actions that promote the appropriate use of pedagogical methods. Educational communities around the world are exposing numerous resources with teaching practices in the field. They also help to find ways to make student learning visible. Concerns converge around the determining roles played by teachers. The latter have the task of articulating educational systems to new technologies. The process of symbolic mediation related to the functions of tutors produces transformations that fit into a few protective factors. Exploratory research was carried out on the supervision of students with neurological developmental disorders. Combining the review of scientific work with semi-directed interviews (student, father, mother, teacher), this text highlights the advantages of the tutor, considered as a strength in supporting students. <![CDATA[Princípios partilhados nas mudanças empreendidas no Ensino Médio em São Paulo e Mato Grosso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300583&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho analisa a verossimilhança ideológica entre os projetos de reconfiguração do Ensino Médio nos estados de São Paulo e Mato Grosso. O Ensino Médio é a última etapa da Educação Básica no Brasil e tem sido alvo central das políticas educacionais. A referida pesquisa envolveu um estudo exploratório, de abordagem qualitativa, cuja técnica de sistematização dos dados recorreu à análise de conteúdo. Os resultados indicam que os estados em análise, quanto à implantação da Escola de Período Integral e Escola Plena, possuem efetivamente um eixo comum, enviesado pelo modelo de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral de Pernambuco.<hr/>Abstract This work analyzes the ideological common point among projects aimed at the reconfiguration of High School in the states of São Paulo and Mato Grosso. High School is the last stage of Basic Education in Brazil and has been the central target of educational policies. This research involved an exploratory study, with a qualitative approach, whose data systematization technique involved content analysis. The results indicate that the analyzed states, regarding the implementation of the School of Integral Period and Full School, effectively have a common axis, skewed by the model of High Schools in Integral Time of Pernambuco. <![CDATA[Os cantos estão arrumados. E agora, professora? O faz de conta com crianças da educação infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300601&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo é resultado de pesquisa acadêmico-científica, cujo objetivo centrou-se em conhecer o que professoras sabem e como organizam as situações defaz de contacom alunos de educação infantil. Apresentamos aqui a análise dos quatro eixos temáticos que emergiram das falas das professoras que participaram da pesquisa, tomando como fundamento a teoria histórico-cultural. Conclui-se que as professoras possuem conhecimentos gerais sobre a importância do faz de conta, acreditam que a diversidade de brinquedos garante a brincadeira, e que a ressignificação deles na escola deve apoiar-se na formação continuada, com foco na mediação docente para a promoção do desenvolvimento psíquico.<hr/>Abstract This article is a result of academic-scientific research, whose objective was focused on knowing what teachers know and how they organize the situations of make-believe with students of early childhood education. Here, we present the analysis of the four thematic axes that emerged from the speeches of the teachers who participated in the research, taking as the basis the historical-Cultural theory. It is concluded that the teachers have general knowledge about the importance of make-believe, they believe that the diversity of toys guarantees the play, and the resignification of them in the school should be based on continuing education, focusing on teaching mediation to the promote of psychic development. <![CDATA[Os espaços do brincar em uma escola sem brinquedos: o que nos falam as crianças?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300625&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo parte de uma pesquisa de pós-doutorado que pretende analisar o ponto de vista de crianças de 6 anos sobre os espaços do brincar dentro de uma escola sem brinquedos. Para isso, utiliza-se do aporte teórico do campo de estudos da Sociologia da Infância e da Geografia da Infância, além de referências da Teoria Histórico Cultural e dos teóricos que tratam do brincar. Foram realizadas observações, registro de entrevistas e desenhos produzidos pelas crianças de uma escola da cidade de Vitória-ES. Para a compreensão das vivências das crianças a metodologia adotada foi a elaboração de mapas vivenciais.<hr/>Abstract This article is part of a postdoctoral research that intends to analyze the point of view of children of 6 years on the spaces of playing inside a school without toys. For this, we use the theoretical contribution of the field of studies of the Sociology of Childhood and the Geography of Childhood, as well as references of Cultural Historical Theory and theorists who deal with play. The children of a school in the city of Vitória-ES produced observations, interviews and drawings. In order to understand the children’s experiences, the methodology adopted was the elaboration of experiential maps. <![CDATA[O financiamento da educação na produção acadêmica de programas de pós-graduação no Brasil (2000-2010)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300653&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo trata das produções acadêmicas sobre financiamento da educação de Programas de Pós-Graduação em Educação. Foram analisadas 56 teses e dissertações, defendidas entre 2000 e 2010, visando constituir um panorama da produção e localizar as contribuições teóricas que têm maior presença na constituição desse campo de pesquisa. O estudo foi documental, com base nos resumos dos trabalhos, coletados no Banco de Teses da Capes e nas referências bibliográficas das referidas produções. Os resultados indicam que há um grupo de pesquisadores de financiamento da educação que se apresenta como principal referencial teórico nas teses e dissertações sobre o tema.<hr/>Abstract The article deals with the academic productions on the financing of postgraduate education, Fifty six theses and dissertations were analyzed between 2000 and 2010, aiming at establishing a panorama of production and analyzing the bibliography on the financing of education adopted in the works, with the objective of locating the theoretical contributions that have greater presence in the constitution of this field of research. The study was documentary, based on the abstracts of theses and dissertations, collected in the Bank of Theses of Capes and bibliographical references of the productions. The results indicate that there is a group of researchers financing education that presents itself as the main theoretical reference in the theses and dissertations on the theme. <![CDATA[Indicadores Educacionais do território do Piemonte da Diamantina-Bahia: apontamentos iniciais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300677&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo apresenta reflexões sobre indicadores educacionais do Território do Piemonte da Diamantina na Bahia. Optamos por métodos quantitativos e qualitativos e uma pesquisa documental coletando dados nas bases do INEP. Os resultados apontam uma redução do analfabetismo, contudo as taxas de reprovação e abandono escolar apresentam-se ainda elevadas; há altos índices de distorção idade série, principalmente no ensino fundamental e os municípios apresentaram dificuldades em melhorar os indicadores do Ideb.<hr/>Abstract The article presents reflections on educational indicators of the Diamantina Piedmont Territory in Bahia. We opted for quantitative and qualitative methods and a documentary research collecting data in INEP bases. The results show a reduction in illiteracy, however, the failure and dropout rates are still high; There are high rates of age distortion, especially in elementary school and the municipalities had difficulties in improving the Ideb indicators. <![CDATA[Devaneio em chamas: Bachelard põe a mão no fogo pelo imaginário]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300703&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo é fruto das nossas incursões no quilombo Mata Cavalo, zona rural de Nossa Senhora do Livramento-MT, em um dos sete processos formativos que integram a nossa pesquisa de doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso. O Grupo Pesquisador em Educação Ambiental, Comunicação e Arte (Gpea) lançou mão da fenomenologia de Gaston Bachelard para definir conceitualmente o imaginário do autor a respeito do fogo. Em conjunto, as dinâmicas em grupo, envolvendo estudantes, professoras(es) e moradoras(es) do quilombo, concretizaram-se por meio de recursos comunicacionais e artísticos, a partir dos quais identificamos os elementos do imaginário quilombola sobre o fogo.<hr/>Abstract This article is a result of our learning process in Mata Cavalo “quilombo” (descendants of enslaved people), in Nossa Senhora do Livramento’s rural zone from the Mato Grosso state, in one of seven formative processes that integrate our PhD research in Education Postgraduate Programme, at Federal University of Mato Grosso. The Researcher Group in Environmental Education, Communication and Art made use of Gaston Bachelard’s phenomenology, which consists conceptually the imaginary of fire element. Simultaneously, the dynamics in group, involving students, teachers and residents from quilombo, were finalized by means of communication and artistic incomes, from which we identified the elements of the quilombola imaginary about fire. <![CDATA[Construções discursivas acerca da criança pobre na imprensa uberabense nas primeiras décadas do século XX]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300719&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo é decorrente de uma tese de doutorado que teve como propósito conhecer as práticas assistenciais voltadas às crianças pobres no município de Uberaba (MG) entre 1920 a 1964. Entretanto, o artigo aqui apresentado teve como objetivo identificar as construções discursivas acerca dessas crianças na imprensa jornalística local na primeira metade do século XX. A metodologia utilizada estabeleceu a dialética entre o contexto local e nacional, com o intuito de compreender como os discursos circulantes no país reverberaram na cidade. Concluiu-se que a imprensa incentivava práticas utilitaristas e higienistas que, de certa forma, influenciavam a sociedade.<hr/>Abstract This article is the result of a doctoral thesis whose purpose was to know about the care practices directed to poor children in the city of Uberaba (MG) between 1920 and 1964. However, the article presented here aimed to identify the discursive constructions about these children in the local press in the first half of the 20th century. The methodology used established the dialectic between the local and national context, in order to understand how the circulating discourses in the country reverberated in the city. It was concluded that the press encouraged utilitarian and hygienist practices that, in a way, influenced society. <![CDATA[Arquitetura e espaços da cultura escolar: o Ginásio Estadual de Santo Antônio da Platina- PR (1953)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300741&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O Ginásio Estadual de Santo Antônio da Platina, localizado no Paraná, foi criado por lei em 1945 e funcionou em um prédio improvisado até 1953. Assim, objetiva-se apresentar e analisar a solução arquitetônica e a distribuição dos espaços interno do edifício do Ginásio inaugurado em 1953. É uma pesquisa com base na historiografia da educação que discute arquitetura e espaços escolares. Têm-se as plantas estruturais do prédio como fonte histórica central. Como resultado, percebe-se um edifício-escola representante de um programa arquitetônico fomentador de lugares de aprendizagens, relações de poder e sociabilidades na cultura escolar secundarista vivida em meados do século XX.<hr/>Abstract The State Gymnasium of Santo Antônio da Platina, located in Paraná, was created by law in 1945 and operated in an improvised building until 1953. Thus, it aims to present and analyze the architectural solution and the distribution of the internal spaces of the Gym building inaugurated in 1953. It is a research based on the historiography of education that discusses architecture and school spaces. We have the structural plans of the building as a central historical source. As a result, can be perceived a school-building representative of an architectural program that promotes places of learning, power relations and sociability in the secondary school culture lived in the mid-twentieth century. <![CDATA[A colaboração entre professoras como prática de formação para ensinar matemática nos anos iniciais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300767&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo discute o papel da colaboração nos processos de apropriação dos modos de aprender e ensinar matemática nos anos iniciais, apoiando-se na perspectiva histórico-cultural. Toma como objeto de análise o caso da professora Maria, que estabeleceu parceria com outras duas professoras, em momentos diferentes. A pesquisa foi desenvolvida no contexto do Programa Observatório da Educação (OBEDUC). Os dados são constituídos de excertos extraídos da dissertação de mestrado de Maria, de narrativas produzidas por ela, de relatórios e transcrições dos encontros do grupo OBEDUC. A análise centra-se nos indícios de aprendizagem de Maria.<hr/>Abstract This article discusses the role of collaboration in the processes of appropriation of the ways of learning and teaching mathematics in primary school, based on the historical-cultural perspective. It takes as object of analysis the case of the teacher Maria, who established a partnership with two other teachers, at different times. The research was developed in the context of the Education Observatory Program (OBEDUC). The data include excerpts extracted from Maria’s master’s thesis, narratives produced by her, reports and transcripts of the meetings of the OBEDUC group. The analysis focuses on the learning evidence produced by Maria. <![CDATA[Correlação entre equilíbrio emocional e vulnerabilidade às IST/AIDS num estudo sobre desempenho escolar com adolescentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300793&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo, buscou-se analisar possíveis relações entre vulnerabilidade às IST/AIDS e indicadores de qualidade de vida para estudantes do ensino médio. Foi construído e validado um questionário inspirado em Questões Sociocientíficas sobre vulnerabilidade às IST e adaptado também um questionário sobre qualidade de vida já validado. O formulário foi aplicado a 103 alunos do 3º ano do ensino médio de três escolas da rede estadual de educação de Aracaju. Constatou-se que a qualidade de vida, de maneira geral, não interfere na manifestação de comportamentos vulneráveis, contudo, uma importante correlação entre a qualidade de vida psicológica e a vulnerabilidade foi identificada.<hr/>Abstract This article aimed to analyze possible relationships between vulnerability to STI/AIDS and quality of life indicators for high school students. A questionnaire based on STI vulnerability to STIs was constructed and validated, and a validated quality of life questionnaire was also adapted. The form was applied to 103 students of the 3rd year of high school of three schools of the Aracaju state education network. It was found that quality of life, in general, does not interfere with the manifestation of vulnerable behaviors, however an important correlation between psychological quality of life and vulnerability was identified. <![CDATA[Comunicação, Estado e o poder na sociedade em rede]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300823&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo, buscou-se analisar possíveis relações entre vulnerabilidade às IST/AIDS e indicadores de qualidade de vida para estudantes do ensino médio. Foi construído e validado um questionário inspirado em Questões Sociocientíficas sobre vulnerabilidade às IST e adaptado também um questionário sobre qualidade de vida já validado. O formulário foi aplicado a 103 alunos do 3º ano do ensino médio de três escolas da rede estadual de educação de Aracaju. Constatou-se que a qualidade de vida, de maneira geral, não interfere na manifestação de comportamentos vulneráveis, contudo, uma importante correlação entre a qualidade de vida psicológica e a vulnerabilidade foi identificada.<hr/>Abstract This article aimed to analyze possible relationships between vulnerability to STI/AIDS and quality of life indicators for high school students. A questionnaire based on STI vulnerability to STIs was constructed and validated, and a validated quality of life questionnaire was also adapted. The form was applied to 103 students of the 3rd year of high school of three schools of the Aracaju state education network. It was found that quality of life, in general, does not interfere with the manifestation of vulnerable behaviors, however an important correlation between psychological quality of life and vulnerability was identified. <![CDATA[Cuiabá 300 anos: Debates sobre Ensino, Pesquisas e Inovações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300829&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo, buscou-se analisar possíveis relações entre vulnerabilidade às IST/AIDS e indicadores de qualidade de vida para estudantes do ensino médio. Foi construído e validado um questionário inspirado em Questões Sociocientíficas sobre vulnerabilidade às IST e adaptado também um questionário sobre qualidade de vida já validado. O formulário foi aplicado a 103 alunos do 3º ano do ensino médio de três escolas da rede estadual de educação de Aracaju. Constatou-se que a qualidade de vida, de maneira geral, não interfere na manifestação de comportamentos vulneráveis, contudo, uma importante correlação entre a qualidade de vida psicológica e a vulnerabilidade foi identificada.<hr/>Abstract This article aimed to analyze possible relationships between vulnerability to STI/AIDS and quality of life indicators for high school students. A questionnaire based on STI vulnerability to STIs was constructed and validated, and a validated quality of life questionnaire was also adapted. The form was applied to 103 students of the 3rd year of high school of three schools of the Aracaju state education network. It was found that quality of life, in general, does not interfere with the manifestation of vulnerable behaviors, however an important correlation between psychological quality of life and vulnerability was identified. <![CDATA[Relação de pareceristas ad hoc em 2019]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972019000300830&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo, buscou-se analisar possíveis relações entre vulnerabilidade às IST/AIDS e indicadores de qualidade de vida para estudantes do ensino médio. Foi construído e validado um questionário inspirado em Questões Sociocientíficas sobre vulnerabilidade às IST e adaptado também um questionário sobre qualidade de vida já validado. O formulário foi aplicado a 103 alunos do 3º ano do ensino médio de três escolas da rede estadual de educação de Aracaju. Constatou-se que a qualidade de vida, de maneira geral, não interfere na manifestação de comportamentos vulneráveis, contudo, uma importante correlação entre a qualidade de vida psicológica e a vulnerabilidade foi identificada.<hr/>Abstract This article aimed to analyze possible relationships between vulnerability to STI/AIDS and quality of life indicators for high school students. A questionnaire based on STI vulnerability to STIs was constructed and validated, and a validated quality of life questionnaire was also adapted. The form was applied to 103 students of the 3rd year of high school of three schools of the Aracaju state education network. It was found that quality of life, in general, does not interfere with the manifestation of vulnerable behaviors, however an important correlation between psychological quality of life and vulnerability was identified.