Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação Pública]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-209720200001&lang=es vol. 29 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Carta da Editora]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100100&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Cuiabá 300 anos: debates sobre educação, pesquisa e inovações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100101&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Public policies for teacher education: between achievements, setbacks and resistances]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100200&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Artigo resultante de pesquisa de cunho teórico e documental, no qual se analisam conquistas e retrocessos no campo das políticas públicas para formação de professores no tempo presente, no Brasil. Objetiva-se apontar agendas necessárias para o movimento de resistência aos retrocessos, anunciar possibilidades de avanços e desafios a enfrentar. Para tanto, adota-se a orientação do materialismo histórico dialético, que permite apreender e revelar as contradições da realidade concreta. Na atual conjuntura de graves ataques à garantia do direito constitucional à educação pública estatal de qualidade social e às políticas de formação docente, é indispensável a resistência ativa e propositiva.<hr/>Abstract This article is the result of a theoretical-bibliographic and documentary research, in which the achievements and setbacks in the field of public policies for teacher education and valorization in the present time are analyzed. It aims to point out the necessary agendas to resist the setbacks and to announce the possibilities of progress made. It is also intended to indicate the challenges to be faced. In order to do so, it adopts the orientation of dialectical historical materialism, which allows to apprehend, to reveal and to present the contradictions of concrete reality. <![CDATA[Formation of teachers of Biology in context of brazilian academic research]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100201&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O texto visa compreender as tendências e as lacunas presentes nas dissertações e teses (D&amp;T) sobre a formação de professores de Biologia no Brasil. Pautada numa perspectiva crítica e de caráter exploratório, fez-se análise dos resumos de D&amp;T disponíveis na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), com as seguintes palavras-chave: formação de professores e ensino de Biologia. A análise se efetuou sobre 99 trabalhos, que compuseram o corpus pesquisado, quanto: à distribuição geográfica e institucional da produção científica e a aspectos metodológicos das pesquisas; às recorrências e aos silenciamentos das pesquisas sobre a formação de professores de Biologia no Brasil.<hr/>Abstract The text aims to understand the trends and gaps present in dissertations and theses (D &amp; T) on the formation of Biology teachers in Brazil. Based on a critical and exploratory perspective, the D &amp; T abstracts were analyzed in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), with the following keywords: Teacher formation and Biology Teaching. The 99 papers, which composed the corpus researched, were analyzed in terms of: geographic and institutional distribution of scientific production and methodological aspects of research; and the recurrence and silencing of research on the formation of Biology teachers in Brazil. <![CDATA[Teacher training and the Reform of Secondary Education: deepening the (dis) regulation of teaching in Professional Technical Education of Medium Level]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100202&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A partir da análise documental-bibliográfica, esta pesquisa analisa as principais legislações que regulamentam a formação docente para Educação Profissional, defendendo a necessidade de políticas públicas de formação docente como fundamentais para formação crítica dos professores. Os dados desta pesquisa apontam que, no Brasil, essas políticas sofreram com a descontinuidade e a fragmentação das ações por parte dos governos. Soma-se a isso a Reforma do Ensino Médio que, ao autorizar profissionais com notório saber a atuar na educação técnica e profissional, aponta para desvalorização da formação docente e para o desmanche dos direitos sociais.<hr/>Abstract From the documentary-bibliographic analysis, this research analyzes the main legislation that regulates teacher education for Professional Education. Defend the need for public policies of teacher training as fundamental for the critical formation of teachers. The data of this research indicate that, in Brazil, these policies suffered with the discontinuity and the fragmentation of the actions by the governments. Added to this is the Reform of Secondary Education that, by authorizing professionals with "notorious knowledge" to act in technical and vocational training, points to the devaluation of teacher training and the dismantling of social rights. <![CDATA[Considerations about gaps arising from the training offered in the degree course in Mathematics in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100203&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Na profissão docente há diferentes contextos que integram a trajetória formativa, dentre as quais destaca-se a formação inicial. Refletir sobre a formação oportunizada em cursos de Licenciatura em Matemática coloca em evidência as suas potencialidades e limitações, bem como a repercussão dessa formação acadêmica na atuação profissional. Neste estudo, objetivou-se apresentar considerações sobre lacunas decorrentes da formação oportunizada no curso Licenciatura em Matemática. Metodologicamente, caracteriza-se como um ensaio teórico. Foram apresentadas considerações de nove lacunas. Espera-se que os resultados possibilitem reflexões acerca da necessidade de se garantir marcos referenciais profissionais na formação de professores de matemática.<hr/>Abstract In the teaching profession there are different contexts that integrate the formative trajectory, among which the initial formation stands out. Reflecting on the training offered in Mathematics Degree courses highlights their potentialities and limitations, as well as the repercussion of this academic training in professional practice. In this study, the objective was to present considerations about the gaps arising from the training offered in the Degree in Mathematics. Methodologically, it is characterized as a theoretical essay. Considerations of nine shortcomings were presented. It is hoped that the results will allow reflections on the need to guarantee professional benchmarks in the training of mathematics teachers. <![CDATA[The Physical Education PIBID at UEM-PR: a reflection upon the school practice]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100204&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo busca analisar a prática escolar na proposta de ensino do PIBID Educação Física da UEM-PR (2014-2017). Esta pesquisa documental analisou os planos de aula objetivados pelos Pibidianos para o 8º ano de uma escola pública estadual na cidade de Maringá-PR, por meio da técnica de interpretação hermenêutica-dialética. Concluiu-se que os pressupostos teóricos norteadores da prática escolar contribuíram com a formação inicial dos Pibidianos, na medida em que possibilitaram aproximar a teoria da prática escolar objetivada numa Perspectiva Crítico-Superadora, fundamentada na tendência Pedagógica Histórico-Crítica e na concepção de desenvolvimento humano da Teoria Histórico-Cultural.<hr/>Abstract This paper aims to analyze the school practice embodied in the teaching proposal of the Physical Education PIBID at UEM-PR (2014-2017). We performed the analysis of a series of lesson plans objectified by the Pibid students for an 8th grade class at a public elementary school in the city of Maringá-PR, through the dialectical hermeneutics. We concluded that the theoretical assumptions that guided the school practice have contributed to the initial teacher training of PIBID students, as they made possible to approximate school theory and practice under a Critical-Overcoming Perspective, based on the Historical-Critical Pedagogy, and on the human development conception under the Cultural Historical-Theory. <![CDATA[The look of student about the context of the chemical study and the possibility of transforming]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100205&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esta pesquisa tem como objetivo compreender a inconsistência entre o ensino e a aprendizagem na disciplina de química, levando em consideração a experiência de aprendizagem e as dificuldades expressas pelos alunos do terceiro ano do Ensino Médio. Este estudo foi orientado pela abordagem qualitativa, seguindo os pressupostos da Teoria da Complexidade e da Teoria Fundamentada nos Dados. Para coleta de dados, utilizou-se um questionário estruturado que possibilitou evidenciar, na visão do aluno, a química como uma disciplina complexa, porém, indispensável para compreender a vida, sendo essencial que os conteúdos sejam substanciados em seu cotidiano como meio de facilitar o seu entendimento.<hr/>Abstract The objective of this study was to understand the inconsistency between teaching and learning in the discipline of chemistry, taking into account the learning experience and the difficulties expressed by the students of the third year of high school. Is research was guided by qualitative approach, according to the assumptions of complexity theory and the grounded theory. For data collection was used a structured questionnaire, which enables us to demonstrate, the student's view, that chemistry is a complex discipline, however, indispensable to understand life, it is essential that the contents are substantiated in their daily lives in order to facilitate their understanding. <![CDATA[The environmental pedagogical discourse in the Minecraft game]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100206&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo em questão buscou abordar as relações de poder, as formas de condução da conduta dos sujeitos e a formação de um discurso pedagógico ambiental empregado no jogo eletrônico Minecraft. A partir do tema Educação Ambiental e jogo eletrônico, tomou-se como problema de pesquisa a questão: quais lições ambientais são acionadas no jogo Minecraft? Para responder a problemática lançou-se mão da análise foucaultiana do discurso como metodologia. Ao se analisar o jogo, verificaram-se táticas discursivas que visavam ensinar os sujeitos jogadores, por meio de lições de produção e cultivo de horta e plantio de árvores, formas de ser ambientalmente correto.<hr/>Abstract The article in question sought to address the power relations, the ways of conducting the conduct of the subjects and the formation of an environmental pedagogical discourse employed in the electronic game Minecraft. From the theme environmental education and electronic game, it was taken as a problem of research the question: What environmental lessons are triggered in the game Minecraft? To answer the problematic, Foucault's discourse analysis was used as a methodology. When analyzing the game, there were discursive tactics that aimed to teach the players subjects, through lessons of production and cultivation of vegetable garden and planting of trees, ways to be environmentally correct. <![CDATA[Identidad-transculturación y su tratamiento pedagógico en la enseñanza media de Cuba y Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100207&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El trabajo aborda la categoría identidad cultural como concepto antropológico en su devenir histórico y cultural. Se valora como un resultado o producto de las interrelaciones y transmutaciones que se llevan a cabo en Cuba y Brasil a partir del fenómeno conocido como de transculturación; fenómeno que permite comprender el proceder y el transcurrir de lo que es hoy la Sociedad Nueva que se creó en América Latina muy diferente a las sociedades de las cuales emergió o de las sociedades que tributaron a su formación. Se realiza un tratamiento pedagógico a la categoría identidad cultural a partir de la creación de un sistema categorial que permite el trabajo a los docentes de las escuelas medias de Cuba y Brasil.<hr/>Abstract The work addresses the category of cultural identity as an anthropological concept in its historical cultural evolution. The result of the interrelations and transmutations that occur in Cuba and in Brazil is valued as a result of the phenomenon known as transculturation; a phenomenon that allows us to understand the procedure and the passage of what is today the New Society that was created in Latin America very different from the societies from which the societies that paid tribute to its formation arose. A pedagogical treatment is given to the category of cultural identity starting from the creation of a categorial system that allows the work to the professors of the secondary schools of Cuba and of Brazil. <![CDATA[Special Education and School Inclusion: probing a micropolitics that provides inclusive practices]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100208&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo discute a Educação Especial e a inclusão escolar no contexto brasileiro. Vale-se de revisão bibliográfica que apresenta os principais avanços da legislação nas duas últimas décadas e dialoga com pesquisas recentes sobre a Educação Especial. Aborda práticas que podem favorecer os processos de ensino e aprendizagem em contextos de inclusão escolar, particularmente de educandos com necessidades especiais. Defende-se uma postura acolhedora da diferença por parte dos(as) docentes. O conceito de experiência é utilizado para fundamentar as diferenças como potências formativas. Por fim, são tecidas considerações quanto à necessidade de uma micropolítica do desejo que contribua para práticas inclusivas.<hr/>Abstract This article discusses Special Education and school inclusion in the Brazilian context. It uses a bibliographic review that presents the main advances of the legislation in the last two decades and dialogues with recent research on special education. It aproaches practices that may favor teaching and learning processes for school inclusion, particularly students with special needs. It defends a welcoming attitude of the difference on the part of the teachers. The concept of experience is used to ground differences as formative powers. Finally, considerations are made as to the need for a micropolitics of desire that contributes to inclusive practices. <![CDATA[The epistemic displacement brought by DCNERER and the initial teacher education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100209&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo apresenta as alterações trazidas pelas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações étnico-raciais (DCNERER), no currículo dos cursos de Pedagogia do Estado de Mato Grosso do Sul, com a inserção da História e Cultura Africana e Afro-brasileira. Busca-se garantir o conhecimento pedagógico necessário aos futuros docentes para ministrarem aulas numa perspectiva crítica e identificarem o deslocamento epistêmico trazido ao currículo. Dialoga com os Estudos Pós- coloniais que tensionam os saberes legitimados pelo colonizador. Concluiu-se que existem avanços significativos para a formação dos futuros professores educarem na perspectiva da educação intercultural crítica e decolonial.<hr/>Abstract The study presents the changes brought by the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations (DCNERER), in the curriculum of Pedagogy courses of the State of Mato Grosso do Sul, with the insertion of African and Afro-Brazilian History and Culture. It seeks to ensure the pedagogical knowledge necessary for future teachers to teach classes in a critical perspective and identify the epistemic displacement brought to the curriculum. It dialogues with Postcolonial Studies that tension the knowledge legitimized by the colonizer. It was concluded that there are significant advances for the formation of future teachers to educate in the perspective of critical and decolonial intercultural education. <![CDATA[Theory of the study activity: stages in its development]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100210&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Aborda-se o sistema Elkonin-Davidov-Repkin e, mais especificamente, a Teoria da Atividade de Estudo (TAE). O objetivo é o processo de gênese e consolidação da teoria a partir de uma periodização que se estabelece da análise das transformações experimentadas, ao longo de meio século, por três de seus indicadores ou aspectos principais: conceito, conteúdo e estrutura. Sobre a base desses aspectos e do diálogo com um volume amplo de fontes, foi possível identificar três etapas no desenvolvimento da TAE: operacional, motivacional e emocional. Conclui-se que a periodização proposta expressa o movimento dos representantes da teoria no sentido de desenvolver uma concepção didática com foco, principalmente, na constituição subjetiva das crianças.<hr/>Abstract The text has as object the developmental system Elkonin-Davidov-Repkin and, more specifically, the Theory of Study Activity (TAE). The main objective is to investigate the process of genesis and consolidation of this theory, based on a periodization established by the analysis of the transformations experienced over half a century by three of its indicators or main aspects: concept, content and structure. On the basis of these aspects and the dialogue with a relatively large volume of original and unpublished, it was possible to identify three stages in the development of APR: operational, motivational and emotional. It has concluded that the proposed periodization expresses in some way the movement of the representatives of the theory in the sense of developing a didactic conception with focus, mainly, on the subjective constitution of the children. <![CDATA[The militancy of Florestan Fernandes in defense of brazilian public school (1954-1964)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100211&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Temos por objetivo analisar a participação de Florestan Fernandes na Campanha em Defesa da Escola Pública (1960). Do estudo, compreendemos que a luta pela superação dos dilemas educacionais conferiu unidade à atuação de Florestan Fernandes dentro e fora do espaço acadêmico e coerência entre sua visão de mundo e ação intelectual. Momento em que o sociólogo aliou sua formação intelectual à persuasão, para conscientizar e convocar os cidadãos a transformar a realidade. Isso nos levou a defender que os escritos educacionais se fazem centrais para entender Florestan Fernandes como intelectual.<hr/>Abstract We aim to analyze the participation of Florestan Fernandes in the Campaign in Defense of Public School (1960). From the study we understand that the struggle to overcome the educational dilemmas conferred the unity of Florestan Fernandes' work within and outside the academic space and coherence between his world view and intellectual action. At a time when the sociologist combined his intellectual formation with persuasion, to raise awareness and call citizens to transform reality. This led us to argue that educational writings are central to understanding Florestan Fernandes as an intellectual. <![CDATA[Educating the city, governing its people: investments to organize Rio de Janeiro in the 1920s]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100212&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo concentra as atenções nos entrelaçamentos dos métodos e teorias do urbanismo com os saberes e práticas da educação primária. Para tanto, a partir da análise do Plano de Remodelação Urbana – elaborado por Alfred Agache – e da Reforma da Instrução Pública – encabeçada por Fernando de Azevedo ¬– discute algumas aproximações que puderam ser indiciadas entre os dois investimentos reformadores que foram encampados pela administração municipal da cidade do Rio de Janeiro nos anos 1920.<hr/>Abstract The article focuses attention on the intertwining of the methods and theories of urbanism with the knowledge and practices of elementary school. Therefore, from the analysis of the Urban Reform Plan – elaborated by Alfred Agache – and the Public Instruction Reform – led by Fernando de Azevedo – discusses some points of approximation between the two investments supported by the Rio de Janeiro municipal administration in the 1920s. <![CDATA[The historiographical aspects of the Education in the city of Porto Velho – RO (1910 – 1930)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100213&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo busca compreender aspectos historiográficos da educação durante o processo de constituição da cidade de Porto Velho, no período de 1910 a 1930. Para tanto, recorreu-se ao arcabouço documental composto por periódicos disponibilizados pela Hemeroteca da Biblioteca Nacional, escritos de memorialistas e relatórios de intendentes que foram analisados à luz da História Cultural. No tocante à instrução primária, os resultados apontam aspectos das primeiras escolas criadas na cidade, as modalidades existentes e os debates em torno do grupo escolar instalado na cidade em meados de 1920, que gerou lutas de representações no interior dos vários segmentos.<hr/>Abstract This paper aims to comprehend the historiographical aspects of the Education during the process of establishment of the city of Porto Velho, during the period of 1910 to 1930. Therefore, we invoked the documented groundwork that was made of papers available by the Collections of the National Library, memory texts and Reports made by the intendant that were analyzed by the Cultural Historic approach. When it concerns about the Primary Education, the results show the aspects of the firsts schools of the city, the existent modalities and the debates about the school group installed in the city during the decade of 1920 that generated struggles of representation inside the multiples social segments. <![CDATA[Archives and Education: Practices of archiving and memory]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100214&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O texto, dividido em duas partes, debruça-se sobre os desafios da relação entre arquivos e educação. Inicialmente, traça um panorama historiográfico em educação de modo a evidenciar as formas como o campo da história da educação no Brasil aproximou-se das discussões sobre memória, patrimônio e cultura escolar, com atenção à materialidade das práticas escolares e a uma educação da sensibilidade. Na sequência, discorre sobre as práticas de arquivo em educação, a partir de quatro eixos: arquivos e cultura material; relação entre lúdico e rotina; conciliação entre parte e todo; e vontade de memória. A título de considerações finais, interroga-se sobre os riscos do “presentismo” que invade a cultura contemporânea.<hr/>Abstract The article, divided into two parts, addresses the challenges of linking archives to education. First, it traces a historiographical panorama in education in order to highlight the ways in which the field of history of education in Brazil approached the discussions on memory, heritage and school culture, with attention to the materiality of school practices and the education of sensibility. Next, it discusses the archiving practices in education, from four axes: archives and material culture; relationship between playful and routine; reconciliation between part and whole; and desire for memory. As a final comment, it questions the risks of the “presentism” that invades contemporary culture. <![CDATA[The playfulness in contemporary culture]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100215&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Negada ao longo dos dois séculos iniciais da Revolução Industrial, a ludicidade ressurge no pós-Segunda Guerra. Mais do que uma mudança, busca-se mostrar a afirmação de um novo paradigma civilizatório. Esta é a tese central desta reflexão. Partindo de uma referência a esse novo paradigma, tenta-se mostrar a presença do lúdico nas diferentes instâncias da vida cultural contemporânea. Finaliza com duas reflexões complementares sobre o desafio da ludicidade nos tempos atuais e os obstáculos à sua realização ao longo da vida cotidiana.<hr/>Abstract Denied over the first two centuries of the Industrial Revolution, playfulness resurfaces as a research theme and as a social practice in the post-World War II period. More than a change, it affirms the affirmation of a new civilizing paradigm. This is the central thesis of this reflection. Starting from a reference to this new paradigm, we try to show the presence of playfulness in different instances of contemporary cultural life. It ends with two complementary reflections on the challenge of playfulness in current times and the obstacles to its realization throughout everyday life <![CDATA[Approaches and meanings of recreation in academic production]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100216&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Frente à lacuna sobre o significado da recreação no presente, nosso objetivo foi caracterizar a produção acadêmica sobre recreação no Brasil. Para tanto, realizamos revisão sistemática em torno dos usos da recreação. Os estudos enfocam o valor instrumental e positivado da recreação em relação à educação e à promoção da saúde. Em conclusão, a recreação vem sendo empregada como ferramenta para agenciar o lúdico em algum aspecto da vida: metodologia lúdica para alcançar determinado enfoque educativo ou terapêutico; rol de brincadeiras e jogos visando ao entretenimento; dispositivo de poder, para distração das massas.<hr/>Abstract There is, in the present, a gap in the concept of recreation. Thus, our objective was to show the academic production on recreation in Brazil. For that, we carried out a systematic review. The studies focus on the instrumental and positive meaning of the recreation to develop education and health. In conclusion, recreation has been used as a tool to manage the Ludic in some aspects of life, like: playful methodology to achieve a specific educational or therapeutic demand; set list of games and entertainment; alienation of bodies. <![CDATA[Changes of teachers' conceptions in a master's in professional and technological education offered in national network]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100217&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A necessidade de formação do seu próprio corpo de servidores, bem como o atendimento à sociedade em geral, levou algumas instituições pertencentes à Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica a implantarem o Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), ofertado em rede nacional. As características do mestrado exigiram a constituição de um corpo docente multidisciplinar. Embora positivo, isso tem demandado ações a fim de possibilitar maior aproximação desse grupo das bases que sustentam teoricamente uma ducação Profissional que tem por pressuposto a formação humana integral. Neste texto, relato alguns resultados dessas ações na mudança de concepções de professores em dois anos de funcionamento do programa.<hr/>Abstract The need formation of its workers and other society people was the motivation of some institutions of Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education to implement the Master's in Professional and Technological Education - ProfEPT, offered in national network. The characteristics of the master's degree has required the constitution of a multidisciplinary faculty. Although positive, this has required actions to enable this group to be closer to the foundations that theoretically underpin a Vocational Education that is based on integral human formation. In this text I report some results of these actions to change teachers' conceptions in two years of the program's operation. <![CDATA[The course taken by the IFMT: 2009-2019]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100218&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No ano comemorativo dos 110 anos da RFEPCT, o Seminário de Educação da UFMT propiciou importante espaço de socialização de conhecimentos, troca de informações e experiências sobre os rumos da educação profissional federal. Nessa oportunidade, este texto foi apresentado enquanto recorte do tema abrangente, objetivando promover uma reflexão inicial sobre os 10 anos do IFMT naquela centenária rede. Pela pesquisa documental, verificou-se que, configurado segundo definições legais instituidoras, o estabelecimento tem oferecido ensino, pesquisa e extensão em 15 microrregiões e 5 mesorregiões estaduais, oportunizando aos cidadãos educação básica e superior, acesso a conhecimentos científicos e tecnológicos, e a inclusão social.<hr/>Abstract In the commemorative year of the 110th anniversary of RFEPCT, the UFMT Education Seminar provided an important space for knowledge socialization, exchange of information and experiences on the directions of federal vocational education. When we presented the paper as a clipping of the broad theme, aiming to promote an initial reflection in the 10 years of IFMT in that centenary network. Through documented research, it was found that, configured according to instituting legal definitions, the institution has offered teaching, research and extension in 15 microregions and 5 state mesoregions, providing citizens with basic and higher education, access to scientific and technological knowledge and social inclusion. <![CDATA[The public university and the Future-se draft law: the valorization of the capital as the center of academic relations]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100219&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo analisa o novo modelo proposto para a universidade brasileira, tomando por base o Projeto de Lei intitulado Future-se. Trata-se de um estudo documental e bibliográfico exploratório que investiga o referido projeto a partir das transformações sociais, econômicas e culturais que acontecem em nível global. A partir de conceitos como “capitalismo universitário”, “precarização do trabalho” e “privatização da gestão escolar”, conclui-se que a reforma prevista pelo Future-se transforma a universidade pública brasileira na instituição necessária para as novas formas de relação entre capital e trabalho condizentes com a financeirização do capitalismo no século XXI.<hr/>Abstract This article analyzes the new proposed model for the Brazilian university based on the Future-se law project. This exploratory and bibliographical desk study investigates this project from the social, economic and cultural transformations that happen on a global scope. From concepts such as “university capitalism”, “precarious work” and “privatization of school management”, it is concluded that the reform envisaged by the law project Future-se shifts the Brazilian public university towards the institution model required for the new format of relationship between capital and work befitting the financialization of capitalism in the 21st century. <![CDATA[A socio-genetic approach to the central core of social representations: the case of the Brazilian public sphere]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100220&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo visa demonstrar como o tempo histórico e a comunicação se inscrevem na organização interna das representações sociais. Para tal, apresenta uma discussão sobre o papel do núcleo central das representações nos processos de continuidade e mudança em ideias e esferas públicas. Estudos de Jean-Claude Abric sobre a estrutura interna dos campos representacionais contribuem para a proposição de um desenvolvimento da teoria do núcleo central que repousa sobre um diálogo com a teoria narrativa, a dialogicidade e a polifasia cognitiva. Em outros termos, introduz uma perspectiva sociogenética para o estudo do núcleo central, que tenta elucidar como a organização sociocognitiva dos campos representacionais é formada e ao mesmo tempo dá forma à continuidade e à mudança em esferas públicas.<hr/>Abstract The study aims to demonstrate how time and patterns of transmission and communication inscribe themselves in the internal organization of social representations. For this purpose, it presents a discussion of the role of the central core of representations in relation to continuity and change in ideas and public spheres. Jean-Claude Abric’s insights on the internal structure of representational fields contribute to the proposition of an expanded theory of the central core that rests on a dialogue with narrative theory, dialogicality and recent advances in the knowledge of cognitive polyphasia. In other words, the paper leads the reader into a socio-genetic approach to the central core, one that seeks to elucidate how the socio-cognitive organization of social representations is shaped and at the same time shapes continuity and change in public spheres. <![CDATA[NARRATIVAS Y REPRESENTACIONES SOCIALES INSPIRADA EN Y DIALOGANDO CON SANDRA JOVCHELOVITCH]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100221&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Se aborda la relación entre Narrativas y la Teoría de las Representaciones Sociales desde la perspectiva teórica. En consonancia con la conferencia sostenida por Sandra Jovchelovitch en la XII CIRS, en San Pablo, Brasil, se emprende el análisis narrativo del núcleo central, de acuerdo a la Teoría del Núcleo Central desarrollada por J. C. Abric. Se ilustra esta relación con datos tomados de una investigación sobre personas en situación de calle y otros protagonistas que viven en situación de vulnerabilidad y estigmatización. Se concluye que es posible e interesante emprender esta relación, dados los interesantes resultados hallados.<hr/>Abstract We approach the relationship between Narratives and the Theory of Social Representations, from a theoretical perspective. According to the conference held by Sandra Jovchelovitch in the XII CIRS, in Sâo Paulo, Brazil, we open up the narrative analysis of the central core, agreeing with J. C. Abric´s Theory of the Central Core.We illustrate this relationship with data taken from a research about people living in the streets and other participants who live in situations of vulnerability and stigmatization. We conclude that it is possible and interesting to undertake this relationship, given the interesting results found. <![CDATA[Socio-genetic analysis of the central core of social representations: research on hospital care for children]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100222&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O texto procura analisar o pressuposto de Sandra Jovchelovitch (2020), segundo o qual o núcleo central é um campo de forças no qual se instala um tensionamento entre significações, posto que considera que a narrativa opera por meio da articulação de diferentes perspectivas. Achados debatidos nas pesquisas de Teibel (2017) e Assunção (2018) são analisados considerando os apontamentos sobre a análise sociogenética do núcleo central. O exercício se mostrou coerente e profícuo.<hr/>Abstract The text seeks to analyze the assumption of Sandra Jovchelovitch (2020), according to which the central core is a field of forces in which a tension between meanings is installed, since it considers that the narrative operates through the articulation of different perspectives. Findings discussed in the research by Teibel (2017) and Assunção (2018) are analyzed considering the notes on the socio-genetic analysis of the central core. The exercise proved to be coherent and fruitful. <![CDATA[Möbius band and fractal: approximations between social representations and narratives]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100223&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Com base na premissa de que o núcleo central de uma representação social é uma narrativa, recorremos aos estudos de Jerome Bruner e de Serge Moscovici para pensar alternativas que favoreçam mudanças de representações sociais na formação docente. Propomos uma reflexão sobre as imagens do fractal e da fita de Möbius como metáforas para ilustrar como entendemos as narrativas enquanto uma unidade no núcleo de uma representação social, admitindo que elas são a um só tempo constitutivas de representações sociais e constituídas por elas. Nesse sentido, o recurso às narrativas como modalidade de intervenção na formação docente permitiria, simultaneamente, operar mudanças de representações sociais e promover a ressignificação de práticas pedagógicas.<hr/>Abstract Based on the premise that the central core of a social representation is a narrative, we turn to the studies of Jerome Bruner and Serge Moscovici to think of alternatives that favor changes in social representations in teacher education. We propose a reflection on the images of the fractal and the Möbius strip as metaphors to illustrate how we understand narratives as a unit at the core of a social representation, admitting that they are at the same time constitutive of social representations constituted by them. In this sense, the use of narratives as a modality of intervention in teacher education would simultaneously allow changes in social representations and the re-signification of pedagogical practices. <![CDATA[Las claves pedagógicas de los sistemas educativos globales. Lecciones de los sistemas de alto rendimiento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100224&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La literatura educativa internacional y los centros y organismos de investigación y asesoramiento están poniendo el foco de atención en los sistemas educativos que arrojan altas tasas de rendimiento según los programas de investigación de los organismos internacionales y otros centros nacionales de seguimiento de los sistemas. Esta literatura pone en cuestión los axiomas tradicionales de fundamentación de la educación como el determinismo económico y social de la educación, la influencia del tiempo escolar en la calidad de la educación o los obstáculos que los flujos migratorios intercalan en el progreso educativo de los sistemas. A la vez, subrayan los activos de estos sistemas en cuanto “sistemas globales” de educación como la confianza y responsabilidad que colocan la educación como prioridad política y social; la importancia de un liderazgo profesional e innovador en la organización escolar; un cierto nivel de autonomía escolar; el cambio de una rendición de cuentas “administrativa” u otra de carácter “profesional” en la que las “comunidades profesionales” juegan un papel pedagógico destacado; y, como no, una atención especial al docente como epicentro de la “educación global”; en este caso, se trata de potenciar, apoyar y reconocer a profesores independientes y profesionales. Por tanto, la atracción, formación y retención de los docentes debe cuidarse y reconsiderarse en las políticas educativas, más allá de las mejoras salariales y de las condiciones de trabajo.<hr/>Resumo A literatura educacional internacional e os centros e agências de pesquisa e aconselhamento estão focados em sistemas educacionais que produzem altas taxas de desempenho, de acordo com os programas de pesquisa de organizações internacionais e outros centros nacionais de monitoramento de sistemas. Essa literatura questiona os axiomas tradicionais da fundação da educação, como o determinismo econômico e social da educação, a influência do tempo escolar na qualidade da educação ou os obstáculos que os fluxos migratórios interferem no progresso educacional dos sistemas. Ao mesmo tempo, sublinham os ativos desses sistemas como "sistemas globais" de educação, como a confiança e a responsabilidade que colocam a educação como uma prioridade política e social; a importância da liderança profissional e inovadora na organização da escola; um certo nível de autonomia escolar; a mudança de uma responsabilidade “administrativa” ou outra responsabilidade “profissional” na qual as “comunidades profissionais” desempenham um papel pedagógico destacado; e, é claro, atenção especial ao professor como epicentro da "educação global"; Nesse caso, trata-se de capacitar, apoiar e reconhecer professores e profissionais independentes. Portanto, a atração, a formação e a retenção de professores devem ser cuidadas e reconsideradas nas políticas educacionais, além de melhorias salariais e condições de trabalho. <![CDATA[Professional and Technological Education: advances, setbacks and resistance in the search for an integral human education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100225&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Apresenta as reflexões realizadas no SemiEdu 2019: Educação Profissional: Novos Rumos. Contextualiza tais ideias no cenário de implementação das políticas públicas para os Institutos Federais (IF), que rompem com a dualidade estrutural: educação propedêutica voltada para as elites e educação para o trabalho voltada aos pobres. Realiza análise histórica da EPT no Brasil e das concepções que constituem as bases da educação dual e da educação humana integral, considerando o Ensino Médio Integrado como uma ruptura de paradigmas na EPT. Denuncia a falácia do atual discurso governamental sobre os novos rumos do Ensino Médio e o retorno do ensino dual.<hr/>Abstract Presents the reflections held at SEMIEDU 2019: Professional Education: New Directions. It contextualizes such ideas in the scenario of the implementation of public policies for the Federal Institutes (IF), which break with the structural duality: propaedeutic education aimed at the elites and education for work for the poor. We perform a historical analysis of the EPT in Brazil and the conceptions that constitute the basis of dual education and integral human education, considering Integrated High School as a paradigm shift in EPT. It denounces the fallacy of the current Brazilian government discourse on the new directions of high school and the return of dual education. <![CDATA[Teacher’s professionalism of elementary school in the Social Representations of Pedagogy students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100226&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste estudo foi o de analisar os elementos de profissionalidade presentes nas representações sociais de estudantes concluintes do curso de pedagogia para a docência na educação básica. A opção por um estudo qualitativo referendado na Teoria das Representações Sociais e articulado à Teoria do Núcleo Central, em um viés plurimetodológico, possibilitou a análise prototípica com os dados produzidos pelas evocações de 165 participantes, confirmada pela Análise de Similitude. A profissionalidade constituída priorizou duas das cinco disposições indicadas por Nóvoa (2009): “tato pedagógico” e “conhecimento”, requerendo uma (re)adequação ao espaço/tempo histórico e assegurar o exercício profissional docente.<hr/>Abstract The objective of this study was to analyze the elements of professionalism present in the social representations of students completing the pedagogy course in the elementary school. The option for a qualitative study endorsed in the Theory of Social Representations and articulated to the Central Core Theory, in a plurimethodological bias, allowed the prototypical analysis with the data produced by the evocations of 165 participants, confirmed by the Similitude Analysis. The constituted professionalism prioritized two of the five dispositions indicated by Nóvoa (2009): “pedagogical tact” and “knowledge”, requiring a (re)adaptation to the historical space/time in teaching professional exercise. <![CDATA[The potential of children's literature as a didactic resource in sciences: building an instrument of analysis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100227&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este texto objetiva construir um instrumento metodológico que analisa obras literárias procurando compreender os Indícios da Promoção da Alfabetização Científica por meio de obras literárias nas aulas de Ciências. Percebe-se uma ausência de instrumentos metodológicos que fundamentem a pesquisa com a inserção de obras literárias nas aulas de Ciências. Como resultado da proposição teórica e análise dos dados, foi revelado que o instrumento de análise científica elaborado auxilia o professor a pesquisar materiais que contemplem atividades de leitura prazerosas e de descoberta, investigação e produção de conhecimentos a partir da literatura, auxiliando assim no processo de Alfabetização Científica nas aulas de Ciências.<hr/>Abstract This text aims to build a methodological instrument that analyzes literary works seeking to understand the Indications for the Promotion of Scientific Literacy through literary works in Science classes. It is noticed an absence of methodological instruments that support the research with the insertion of literary works in science classes. As a result of the theoretical proposition and data analysis, it was revealed that the elaborated scientific analysis instrument helps the teacher to search for materials that include pleasant reading activities and discovery, investigation and production of knowledge from the literature, thus helping in the process of Scientific Literacy in Science classes. <![CDATA[Social representation of “police” by children from a daycare in a favela]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100228&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo investigou as representações sociais de polícia para crianças de uma creche, situada em uma favela do Rio de Janeiro. Fundamentou-se na Teoria das Representações Sociais em diálogo com a perspectiva da psicologia do desenvolvimento, na abordagem vigotskyana. Dez crianças participaram, optando-se pela análise microgenética, e para a produção dos dados foram filmadas as interações estabelecidas em brincadeiras. Foram selecionados três episódios em que há referência à polícia. As metáforas, “leão ferroz”, “cachorro latindo” e “Caveirão”, revelaram imagens da polícia “má”, “perigosa”, que “machuca” e “mata”, gerando medo. O contexto social foi fundamental para o estudo da representação social de polícia, a qual não inspira a confiança das crianças.<hr/>Abstract The research investigated the police social representations for childreen of a daycare, located in a Rio de Janeiro’s slum. It was based on the Theory of Social Representations in dialogue with the perspectivo of developmental psychology, in the approach of Vygosky. Ten children participated, opting for microgenetic analysis, and for the data production the interactions established in play were filmed. Three episodes were selected in which there were reference to the “police”. The metaphors, “fericious lion”, “dog barking”, and “Caveirão” reveled the image of a “bad”, “dangerous” police, that “hurts” and “kills”, generatins fear. The social contexto was fundamental for the research of the social representation of police, wich does not inspire children’s trust. <![CDATA[Official education policies for early childhood in Brazil and Portugal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100229&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo, resultado parcial de pesquisa desenvolvida em estágio pós-doutoral, analiso as políticas do conhecimento oficial para a Educação Infantil (EI) brasileira e a Educação Pré-Escolar (EPE) portuguesa. Para tanto, apresento brevemente as características gerais do marco regulatório da educação obrigatória nos dois países e, na sequência, com base em pesquisa documental, comparo as propostas curriculares nacionais que configuram a política do conhecimento oficial para a educação de primeira infância. Nas conclusões aponto alguns dos possíveis desdobramentos do design curricular proposto sobre o contexto da prática e, também, sobre os modos de socialização das crianças.<hr/>Abstract In this article, which presents some of the results of a post-doctoral study, I analyze Brazilian policies for Early Childhood Education and Portuguese Pre-school Education. To do so, I briefly present the general characteristics of regulations guiding mandatory education in the two countries, and then, based on document research, I compare the national curriculum proposals that guide early childhood education policies. In the conclusions, I point to some of the possible consequences of the curriculum design proposed on the context of practice and on the modes of socialization of children. <![CDATA[Learning and pedagogical practice: formative processes with teachers from southern Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100230&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho analisa como um grupo docente concebe a aprendizagem e de que maneira as concepções repercutem nas práticas pedagógicas. O referido estudo envolveu uma abordagem qualitativa, por meio da pesquisa-ação crítica-colaborativa, apoiando-se nas possibilidades da escuta sensível. A investigação emerge do contexto escolar com professores de uma Escola de Educação Básica da Rede Municipal de Ensino de um município do Sul do Brasil. Os resultados indicam que os participantes da pesquisa compartilham de uma concepção de aprendizagem, baseada na interação e compreendem o conhecimento como um fenômeno contínuo ao longo da vida.<hr/>Abstract This paper analyzes how a teaching group conceives learning and how conceptions affect pedagogical practices. This study involved a qualitative approach through critical-collaborative action research, based on the possibilities of sensitive listening. The research emerges from the school context with teachers of a School of Basic Education of the Municipal Education Network of a municipality of Southern Brazil. The results indicate that the research participants share a conception of learning based on interaction and understand knowledge as a continuous phenomenon throughout life. <![CDATA[Tutoring in the Universidade Aberta do Brasil (UAB) system: an analysis of presential and virtual tutors]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100231&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo desta pesquisa é desvelar quais são as principais atividades exercidas pela tutoria (presencial e virtual) no âmbito do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Para tanto, foram coletados dados, por meio de questionários virtuais, de 677 docentes que atuam ou já atuaram em cursos oferecidos no âmbito do Sistema UAB. Posteriormente, foram realizadas 8 entrevistas semiestruturadas. No estudo, identificamos que a tutoria pode ser considerada uma atividade docente. Por conseguinte, são necessárias melhores condições de trabalho aos tutores em face da importância desses profissionais às multifacetadas experiências de EaD que têm sido desenvolvidas no bojo do Sistema UAB.<hr/>Abstract The objective of this research is to unveil what are the main activities carried out by tutoring (presential and virtual) within the scope of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) System. For that, data were collected, through virtual questionnaires, of 677 teachers who work or have already worked in courses offered under the UAB System. Subsequently, 8 semi-structured interviews were carried out. In the study, we identified that tutoring can be considered a teaching activity. Therefore, better working conditions are required for tutors in view of the importance of these professionals to the multifaceted experiences of Distance Education that have been developed in the UAB system. <![CDATA[Life narratives and mathematics teaching in the basic education of Santa Catarina state between 1970 and 1990]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100232&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O Oeste Catarinense, região criada oficialmente em 1917, foi historicamente marcado pelo descaso do poder público com o desenvolvimento da educação. Com isso, o ensino de Matemática nessa região tem enfrentado muitos desafios, o que nos motivou a investigar os desafios enfrentados por professoras de matemática entre 1970 e 1990. Guiadas pela História Oral, entrevistamos professoras que atuavam em escolas públicas estaduais à época. As entrevistas foram gravadas, transcritas e textualizadas, constituindo o documento-base do estudo. Como resultados, evidenciamos desafios de formação, profissão e ensino da matemática, os quais embasam uma versão da história do ensino em Santa Catarina.<hr/>Abstract The western region of Santa Catarina, officially created in 1917, historically has been marked by the neglect of public authorities with the development of education. As a result, teaching mathematics in this region has faced many challenges, which motivated us to investigate the challenges faced by mathematics teachers between 1970 and 1990. Guided by Oral History, we interviewed teachers who worked in public schools at the time. The interviews were recorded, transcribed, and textualized, constituting the basic-document of our study. As a result, we highlight challenges in mathematics education, profession, and teaching, which support a version of the teaching history in Santa Catarina. <![CDATA[Comprehension of mathematical language in the 9th year of elementary school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100233&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A pesquisa teve como objetivo investigar as causas das dificuldades de compreensão da linguagem matemática apresentada nas atividades de sala de aula. Usou a abordagem qualitativa e o método interpretativo, tendo como instrumentos: a observação participativa, entrevista semiestruturada, diário de campo e material dos alunos. A análise norteou-se pelo método interpretativo. Os sujeitos foram alunos do 9º ano do Ensino Fundamental e seus professores de Matemática. Os resultados indicaram que: os alunos investigados apresentaram dificuldades de compreensão daquilo que se lê. Nesse sentido, a investigação contribui para discussões relacionadas às dificuldades de compreensão da linguagem matemática e sua relação com a aprendizagem matemática.<hr/>Abstract The aim of the research was to investigate the causes of difficulties in understanding the mathematical language presented in the classroom activities. He used the qualitative approach and the interpretative method, having as instruments: participatory observation, semi-structured interview, field diary and student material. The analysis was guided by the interpretive method. The subjects were 9th grade students and their mathematics teachers. The results indicated that: the students investigated presented difficulties in understanding what they read. In this sense, the research contributes to discussions related to the difficulties of understanding the mathematical language and its relation with mathematical learning. <![CDATA[Interculturality and environmental education: possibilities and challenges with Guarani’s culture]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100234&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo tem como objetivo identificar elementos da cultura Guarani que podem ser trabalhados na construção de temas geradores abordados na educação ambiental em ambientes educativos do estado do Rio de Janeiro. A partir das pesquisas, procura evidenciar que existem elementos da cultura tradicional que permitem diálogos interculturais tanto para a escola diferenciada Guarani, como para o ensino de escolas e universidades. Dentre muitas possibilidades, destacamos para discussão três reduções temáticas. Com esta iniciativa, pretendemos reforçar a importância da aplicação de políticas pedagógicas interculturais na estruturação de currículos e propostas formativas que valorizem saberes tradicionais das comunidades.<hr/>Abstract The study aims to identify Guarani’s culture elements that can be developed in the construction of generative themes to be used in environmental education classes in educational settings at the state of Rio de Janeiro. Based on author’s previous researches, this article shows that there are many elements of traditional culture that allow intercultural dialogues for environmental education for differentiated Guarani school, but also for schools in general and universities. Among many possibilities, we highlight three thematic reductions. With this initiative, we intend to emphasize the importance of the application of intercultural pedagogical policies in the structuring of curricula and formative proposals that value the traditional knowledge of communities. <![CDATA[The construction of knowledge of listening Science teachers in a school for deaf students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100235&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo analisa saberes docentes de professoras ouvintes que ensinam Ciências e Biologia no Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES). Apoia-se no entendimento da surdez, para além da falta de audição, como um traço cultural e na perspectiva dos saberes docentes que se constituem no cotidiano de trabalho do professor. Estruturou-se a partir da análise de entrevistas com professoras do INES, nas quais identificamos elementos que caracterizam o ensino dessas disciplinas para o público surdo e concluímos que os saberes das professoras foram produzidos em íntima relação com seus alunos, seus colegas e com aspectos da cultura escolar.<hr/>Abstract This article analyzes teaching knowledge of listening teachers who teach science and biology at the National Institute of Deaf Education (INES). It is theoretically based not only on the understanding of deafness as a cultural trait, but also in the perspective of the teaching knowledge, arguing that it is produced by teachers out of daily work. The article analyses interviews with teachers from INES and it characterizes the teaching of these subjects to the deaf public. The article concludes that the teachers' knowledge is produced in close relationship between teachers with their students, their colleagues and within the school culture. <![CDATA[Derrida and Nietzsche: woman and différance]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972020000100300&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo analisa saberes docentes de professoras ouvintes que ensinam Ciências e Biologia no Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES). Apoia-se no entendimento da surdez, para além da falta de audição, como um traço cultural e na perspectiva dos saberes docentes que se constituem no cotidiano de trabalho do professor. Estruturou-se a partir da análise de entrevistas com professoras do INES, nas quais identificamos elementos que caracterizam o ensino dessas disciplinas para o público surdo e concluímos que os saberes das professoras foram produzidos em íntima relação com seus alunos, seus colegas e com aspectos da cultura escolar.<hr/>Abstract This article analyzes teaching knowledge of listening teachers who teach science and biology at the National Institute of Deaf Education (INES). It is theoretically based not only on the understanding of deafness as a cultural trait, but also in the perspective of the teaching knowledge, arguing that it is produced by teachers out of daily work. The article analyses interviews with teachers from INES and it characterizes the teaching of these subjects to the deaf public. The article concludes that the teachers' knowledge is produced in close relationship between teachers with their students, their colleagues and within the school culture.