Scielo RSS <![CDATA[Leitura: Teoria e Prática ]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2317-097220160003&lang=es vol. 34 num. 68 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Dobras (im)possíveis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Childhood, time and image: outlines for a childhood in education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: A partir de produções imagéticas de crianças de Educação Infantil, o texto problematiza os significados da infância e as questões em torno do mito pedagógico presente na Educação Infantil. Criando algumas conexões entre as imagens produzidas pelas crianças e a perspectiva de uma “prática pedagógica” na Educação Infantil problematiza-se a ideia hegemônica de um tempo cronológico na e da infância.<hr/>Abstract: This article questions the meanings attributed to the notion of Childhood and the issues surrounding the pedagogical myth in Early Childhood Education, working from image productions of children. Creating connections between the images produced by children and the perspective of a “pedagogical practice” in Early Childhood Education, the hegemonic idea of chronological time in and of childhood is addressed. <![CDATA[Reading practices and their production conditions: the biographical path of pedagogy students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300029&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este texto trata de parte de uma pesquisa que teve como objetivo conhecer as práticas de leitura de estudantes de graduação em Pedagogia. Partiu-se do pressuposto de que sua familiaridade e seu traquejo com as práticas de leitura são fundamentais para a formação docente e para que, em um futuro próximo, eles possam formar leitores em suas práticas profissionais como pedagogos. Fundamentado principalmente na Sociologia da leitura, este estudo buscou conhecer as condições de produção das práticas de leitura no percurso biográfico, desde os primeiros contatos com a leitura em casa e na família, passando pelo ensino fundamental, até o curso de Pedagogia. Optou-se por uma metodologia qualitativa, entrevistando estudantes de três instituições de ensino superior. Constatou-se que os entrevistados consideram de grande importância as modificações que as práticas de leitura provocaram em suas vidas e na formação docente.<hr/>Abstract: The following text is part of a research project aimed at knowing the reading habits of pedagogy undergraduate students. It started with the assumption that the abilities and familiarity of students with these reading practices is critical in their training as teachers, so that in the near future these students should be able to prepare readers in their professional practices as pedagogues. Based mostly on the sociology of reading, this research sought to know the conditions of production of the reading practices of students throughout their biographical path, from their very first contacts with reading at home with their families, going through elementary school until their university course in pedagogy. We have opted for a qualitative methodology, interviewing students from three different institutions of higher education. We have found that interviewees highly consider the changes that reading practices brought to their lives and to their professional training. <![CDATA[Literature and Children Education: ways to work with texts and possibilities to develop creative skills]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300045&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Apresentam-se resultados de pesquisa desenvolvida junto a uma turma de Educação Infantil, com objetivo de investigar as formas de trabalho pedagógico com a literatura infantil, perscrutando seus possíveis efeitos no desenvolvimento da capacidade criativa das crianças. A pesquisa foi realizada através dos seguintes procedimentos metodológicos: (i) entrevistas semiestruturadas com a professora da turma e com a bibliotecária da escola; (ii) observação das leituras de histórias; e (iii) entrevista semiestruturada em grupo com as crianças. Todos os procedimentos foram vídeo filmados; parte das entrevistas com as crianças foi também audiogravada. As análises realizadas foram qualitativas, com especial destaque para o material empírico produzido nas entrevistas com as crianças, contrastado com as (im)possibilidades de desenvolvimento criativo a partir do trabalho com apostilas. Os resultados apontam para distintas formas de elaboração das crianças sobre e a partir de histórias narradas e permitem identificar práticas pedagógicas e o lugar da literatura infantil nas escolas.<hr/>Abstract: These are the outcomes of a research developed with a classroom in Children Education, aiming at investigating how to work pedagogically with children’s literature by scrutinizing their possible effects on children’s creative skill development. The research was conducted under the following methodologic procedures: (i) structured interview with the classroom’s teacher and the school’s librarian; (ii) observation of story tellings; and (iii) semi-structured group interview with the children. All the procedures were recorded in video; the audio was recorded in part of the interview with the children. Qualitative analyses were applied, with special focus on the empirical material produced during the interview with the children, by contrasting the creative development (im)possibilities when working with textbooks. The results show different child developments based on the narrated stories and they allow us to identify pedagogical practices and the scope of children’s literature in schools. <![CDATA[Literary Criticism in schools: paths and detours]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300065&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo pretende discutir o papel da Crítica Literária em contexto escolar, investigando as razões de seu uso relativamente pequeno em sala de aula e propondo uma abordagem específica para o Ensino Médio.<hr/>Abstract: This article addresses the role of Literary Criticism in a school context, exploring the reasons for its relatively small use in the classroom and proposing a specific approach to be used in High School. <![CDATA[Thoughts on Quilombola School Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300079&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo comenta a incipiente Educação Escolar Quilombola, reflete sobre suas características e os seus beneficiados. Evidencia também a ingerência do Banco Mundial nesse modelo de educação, cujo projeto se direciona aos países periféricos, pois visa fortalecer basicamente o Ensino Fundamental, priorizando os atos de ler, escrever e contar. Dessa forma, esse projeto de educação escolar se fundamenta na lógica do capital, substituindo o confronto de classes por formas sociais conciliatórias, capazes de reforçar a sociabilidade consensual apregoada pelo neoliberalismo, em que se destacam como bandeira de luta somente a obtenção da cidadania e a participação democrática, mas sem romper com o sistema. Ver-se-á também ser possível ao professor/a de aluno quilombola ressignificar as elaborações sobre a Educação Escolar Quilombola, fazendo que esse modelo de educação contribua no processo de lutas e de melhorias locais, sem perder de vista a possibilidade de visualizar uma sociedade plenamente emancipada.<hr/>Abstract: This article comments on the incipient Quilombola School Education, reflecting on its characteristics and beneficiaries. It also highlights the interference of the World Bank in this education model, designed to be directed to the peripheral countries, aiming primarily to strengthen basic education, giving priority to reading, writing and counting. Thus, this education project is based on the logic of capital, replacing the class struggle by conciliatory social which strengthen the consensus within neoliberalism, defending ideas of citizenship and democratic participation, but without changing the system. It is possible for the teacher of a quilombola student to reframe the ideas of Quilombola School Education, making this education model a means of contribution for the process of struggles and local improvements, without losing sight of the possibility of a fully emancipated society. <![CDATA[Bases and legal foundations for the discussion of gender and sexuality in the classroom]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300093&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo é resultado de uma série de levantamentos realizados em diversas documentações, como: Leis de Diretrizes e Bases da Educação, resoluções emitidas pelo Conselho Nacional de Educação; legislações da área educacional brasileira e também artigos da Constituição Federal, concedendo bases e fundamentos legais para que as discussões de gênero e sexualidade sejam desenvolvidas por professoras/es através de atividades e propostas pedagógicas diferenciadas. Busca-se por meio da crítica cultural e dos dispositivos legislativos produzidos ao longo das últimas décadas no país, questionar as recentes decisões tomadas pelas câmaras municipais brasileiras, retirando e, em alguns casos, proibindo que as discussões de gênero e sexualidade sejam tratadas no âmbito institucional da educação pública. Para isso, recorreremos aos estudos e teorias pós-estruturalistas, enfatizando que a inserção das discussões de gênero e sexualidades nas escolas podem ser compreendidas como importantes medidas educativas para a desconstrução da colonialidade do ser e do saber.<hr/>Abstract: This article is the result of a series of studies carried out in several documents, which include the Brazilian Guidelines and Standards of Education, the resolutions issued by the National Board of Education; the Brazilian Legislation on Education and also the Federal Constitution, granting bases and legal foundations for discussions of gender and sexuality to be developed by teachers through different pedagogical activities and proposals. Based on cultural criticism and legislation produced in the last decades in the country, our objective is to question recent decisions taken by the Brazilian city councils, withdrawing and, in some cases, prohibiting discussions of gender and sexuality from taking place in the scope of public education. Resorting to poststructuralist theories and studies, we highlight the fact that the insertion of gender and sexuality discussions in schools can be understood as important educational measures for the deconstruction of the coloniality of the being and of the knowledge. <![CDATA[The teaching of the discursive genre <em>Curriculum Vitae</em> in technology courses using a didactic sequence]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300107&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho surgiu da observação das dificuldades de leitura e escrita de alunos de cursos superiores em relação a gêneros da esfera profissional da área de tecnologia. O objetivo foi elaborar e aplicar uma sequência didática com o gênero curriculum vitae, tomando uma perspectiva discursiva a partir de Bakhtin. O gênero currículo foi selecionado conforme a demanda observada dos alunos. Resultados apontam que os procedimentos permitiram o avanço em relação a aspectos não apenas técnicos da língua portuguesa e sua gramática, mas, sobretudo, a aspectos discursivos da linguagem, como seus efeitos de sentido. Para além desses aspectos, foi possível, devido ao gênero escolhido pressupor a escrita de si, tecer reflexões junto aos alunos de modo a influenciar sua autoestima, o que configura uma missão das instituições de ensino que veem seus alunos não apenas como sujeitos empíricos, mas também como sujeitos sociais e psicológicos, enfim, sujeitos da linguagem.<hr/>Abstract: This work started from the observation of higher education students’ reading and writing difficulties in relation to genres in the professional sphere of technology. The objective was to develop and implement a didactic sequence for a curriculum vitae, based on Bakhtin’s discursive perspective. This genre was selected according to the observation of students’ necessities and demands. Results show that the procedures promoted the improvement not only in the technical aspects of the Portuguese language and its grammar, but above all in the discursive aspects of language, such as the effects of the meanings. In addition to these aspects, it was possible to assume the writing of the self and to engage students in reflective practices in order to influence their self-esteem, which is one of the missions of educational institutions that see their students not only as empirical subjects, but also social and psychological subjects, finally, language subjects. <![CDATA[The pedagogical work and literacy: practices and possibilities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300123&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O processo de alfabetização inicial, em atividades contextualizadas, favorece a formação de leitores e escritores. Este texto, a partir de uma pesquisa bibliográfica (Marconi &amp; Lakatos, 2003), discute a importância de atividades contextualizadas no processo de alfabetização na escola, tendo em vista o uso social da leitura e da escrita. Apresenta, no decorrer do texto, algumas proposições a serem realizadas nas classes iniciais escolares, voltadas à aprendizagem da leitura e da escrita.<hr/>Abstract: The early literacy process, within contextualized activities, favors the preparation of readers and writers. This text, working from a bibliographical research (Marconi &amp; Lakatos, 2003), discusses the importance of contextualized practices in the literacy process in school, in view of the social use of reading and writing. Throughout the text, a few propositions are presented for early school classes, focusing on reading and writing learning. <![CDATA[The classic’s hell or an account which adds to zero]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300139&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente texto é um ensaio sobre a crise do clássico. Ele a mapeia procurando definir os contornos dos círculos que circunscrevem o entorno adverso à leitura dos clássicos, ou seja, que delineiam seu inferno.<hr/>Abstract: This essay addresses the crisis of the classic piece of literature. It cartographs the crisis by seeking to define the outlines of the circles that circumscribe the adverse boundaries of reading the classics, that is, a map of its hell. <![CDATA[Teaching reading according to the professor and researcher]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300155&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente texto é um ensaio sobre a crise do clássico. Ele a mapeia procurando definir os contornos dos círculos que circunscrevem o entorno adverso à leitura dos clássicos, ou seja, que delineiam seu inferno.<hr/>Abstract: This essay addresses the crisis of the classic piece of literature. It cartographs the crisis by seeking to define the outlines of the circles that circumscribe the adverse boundaries of reading the classics, that is, a map of its hell. <![CDATA[Digital Literature for Children: Texts, Readers and Educational Practices]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722016000300169&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente texto é um ensaio sobre a crise do clássico. Ele a mapeia procurando definir os contornos dos círculos que circunscrevem o entorno adverso à leitura dos clássicos, ou seja, que delineiam seu inferno.<hr/>Abstract: This essay addresses the crisis of the classic piece of literature. It cartographs the crisis by seeking to define the outlines of the circles that circumscribe the adverse boundaries of reading the classics, that is, a map of its hell.