Scielo RSS <![CDATA[Leitura: Teoria e PrĂ¡tica ]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2317-097220170002&lang=es vol. 35 num. 70 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Entre-ler com ‘s’]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[The periodical Leitura: Teoria & PrĂ¡tica: moments in time]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Por ocasião da publicação do número 70 da revista Leitura: Teoria &amp; Prática, procuramos pontuar momentos significativos do itinerário da revista ao longo de seus 35 anos. Sua criação e publicação correspondem a uma das ações da Associação de Leitura do Brasil que, como os Congressos de Leitura (COLEs), se consolidou nacionalmente, por sua permanência, regularidade e qualidade, transformando-se em sua mais importante publicação. Em seu percurso, a revista passou por mudanças, que serão apontadas nesse relato, não abandonando seu objetivo inicialmente concebido: o de converter-se em espaço de debate e de troca de ideias entre interessados na temática da leitura. É o único periódico especializado nesse tema. Para a construção deste relato, utilizamos a própria revista como fonte e outros documentos pertinentes ao assunto.<hr/>Abstract: On the occasion of the publication of the issue 70 of the journal Leitura: Teoria &amp; Prática, we have scored significant moments of the itinerary of the periodical over its 34 years. Its creation and printing correspond to one of the actions proposed by the Brazilian Reading Association, which, just like the Reading Conferences (COLEs), has sustained national references, for its permanence, regularity and quality, becoming its most important publication. Throughout these years, the journal underwent changes, which will be pointed out in this report, without abandoning its initially conceived goal, that is, to become a means for debate and exchange of ideas for those interested in the subject of reading. It is the only periodical specialized in this subject. For the construction of this report, we have used the publications themselves as a source, as well as other relevant documents to the subject. <![CDATA[Cinematographic productions of Portuguese-Speaking African Countries]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200033&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O objetivo deste artigo é analisar o Cinema Africano de Língua Portuguesa e sua trajetória como um elemento atuante no cenário político de nações que passaram por profundas transformações desde a segunda metade do século passado até hoje. A partir de um levantamento das produções cinematográficas dos cinco países - Angola, Moçambique, Cabo Verde, Guiné-Bissau e São Tomé e Príncipe -, realizado até agosto de 2011, foram propostas algumas questões e reflexões sobre este assunto ainda pouco estudado.<hr/>Abstract: This article aims to analyze cinematographic productions of Portuguese- Speaking African Countries and its trajectory as an active element in the political scenario of nations that underwent profound transformations from the second half of the last century until today. Based on a survey of the cinematographic productions of the five countries - Angola, Mozambique, Cape Verde, Guinea Bissau and Sao Tome and Principe - held until August 2011, we have raised a few issues and proposed reflections in order to contribute to the study of this still little studied subject. <![CDATA[Medidas de silêncio e voz: a presença feminina em <em>La Noire de</em>... e em <em>Contra a parede</em>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O objeto de estudo deste artigo são os filmes La Noire de... (1966), do senegalês Ousmane Sembène, e Contra a parede (2004), do turco-alemão Fatih Akin. Ambos serão analisados segundo aspectos narrativos (enredo e construção da personagem feminina) e da temática (a mulher no contexto imigratório), buscando interpretar as diferentes perspectivas de Diouana e de Sibel, quanto à sua inserção em instâncias de poder e sua(s) voz(es) e silêncio(s). <![CDATA[Speaking, Singing, Screaming: controlling the female voice in american cinema]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200067&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Os pesquisadores dos estudos fílmicos feministas vêm argumentando, há muito tempo, que existe um preconceito visual na maneira como o corpo feminino é representado nas telas. Este artigo1 explora o prolongamento desse preconceito ao incluir o som: como o som é utilizado para representar as mulheres no cinema americano. Explora-se aqui a representação sonora em alguns filmes-chave, incluindo Dançando na Chuva (Singin’in the Rain), Cidade dos Sonhos (Mulholand Drive), Veludo Azul (Blue Velvet) e Cidadão Kane (Citizen Kane).<hr/>Abstract: Feminist film scholars have long argued that there is a visual bias as to how the female body is represented on screen. This article explores the extension of this bias to include sound: how sound is used to represent women in American cinema. It explores sonic representation in several key films including Singin’in the Rain, Mulholland Drive, Blue Velvet and Citizen Kane. <![CDATA[On the border of the (con)text: the Agente de Leitura project attending families in situation of social vulnerability]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200085&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho visa apresentar e discutir o projeto Agente de Leitura, uma iniciativa de fomento à leitura entre famílias em situação de vulnerabilidade social no estado da Bahia, mais especificamente na cidade de Serrolândia. Tal iniciativa contempla o segundo eixo estipulado pelo Plano Nacional do Livro e Leitura (PNLL): Fomento à leitura e à formação de mediadores. Esta pesquisa, em cujo projeto uma das pesquisadoras se envolveu de forma sistemática e permanente, tem cunho participativo. Embora seja uma iniciativa significativa, o projeto apresenta problemas que comprometem sua execução e eficácia e, assim como outros projetos de fomento à leitura, se não for consolidado como política pública, haverá sempre o risco de descontinuidade.<hr/>Abstract: This paper aims to present and discuss the Agente de Leitura project, an initiative of reading promotion for families in situation of social vulnerability in the State of Bahia, more specifically in the city of Serrolândia . This initiative includes the second axis stipulated by the Plano Nacional do Livro e Leitura (PNLL): Promotion of reading and training of mediators. This is a participant research, in which one of the researchers was systematically and permanently involved in the project. Although the project is a significant initiative, it presents problems that compromise its implementation and effectiveness. Also, as well as other projects of reading promotion, there is always the risk of discontinuity if it not consolidated as a public policy. <![CDATA[Reading activities in sixth grade: its limits and possibilities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200101&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo é o recorte de uma pesquisa que teve por objetivo compreender os processos de mediação dos professores das diversas áreas do conhecimento - Ciências, História, Geografia, Língua Portuguesa e Matemática - na promoção leitora dos alunos de um sexto ano do ensino fundamental, anos finais- eleitas as relações de ensino produzidas na sala de aula como o lugar de investigação. A pesquisa inseriu-se no contexto de uma investigação financiada pelo CNPq/CAPES, com o duplo objetivo de compreender as elaborações dos professores para o trabalho com a leitura e os aspectos relativos à formação de leitores e escritores na escola básica. Teoricamente, assumiu-se a perspectiva histórico- cultural do desenvolvimento humano, tal qual formulada por Vigotski (1998, 2008), articulada à perspectiva enunciativo-discursiva de Bakhtin (1997, 2009). Evidenciou-se a promoção da leitura em sala de aula, com a predominância de práticas cujos fins e modos se voltaram para as especificidades de cada disciplina, e não possibilitaram a compreensão, o comentário, a réplica, a interlocução e o cotejo entre textos. Esse modo de conceber a leitura evidenciou uma concepção de linguagem voltada para busca de informações no texto, em detrimento do processo de interação entre os sujeitos.<hr/>Abstract: This article presents part of a research that had the objective to understand the teachers’ mediation processes in several areas of knowledge as they encouraged reading activities for 6th grade students in Elementary school. For that purpose the teaching relations produced in classroom were chosen as the environment of the investigation. The research on reading was within a context of a study funded by CNPq/CAPES (government agencies) with a double purpose: comprehending the teachers’ reading activities, as well as understanding the aspects related to the formation of readers and writers in Elementary school. Theoretically, it has been based on the historical-cultural perspective of human development proposed by Vigotski (1998, 2008), articulated with the enunciate-discursive perspective of Bakhtin (1997, 2009). This article will present the data analysis of classroom audio recordingsfrom reading text practices mediated by the 6th grade teachers, specifically in Sciences, History, Geography, Portuguese and Mathematics. The data has shown that the reading encouragement in classroom did happen, with the prevailing of practices directed to the specificities of each subject, but not aiming at comprehension, commenting, readback, interlocution and confirmation of a text with others texts. This way of understanding readings evidenced a language conception directed to the search of information in the texts, while it could privilege the interaction process between the subjects. <![CDATA[The infantojuvenil literature in teaching youth and adults in Dourados-MS: the difficult task of forming readers]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200117&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente artigo procura tecer reflexões sobre a presença da literatura infantojuvenil no Ensino de Jovens e Adultos (EJA). A análise se pauta nas vozes de alunos do EJA de diferentes idades, com discursos marcados pela privação ao texto literário, infantojuvenil ou não. Diante das considerações feitas pelos estudantes, surgem inquietações a respeito das possíveis dificuldades do mediador para inseri-los no mundo da literatura, a começar pelo material didático que pouco contribui nesse sentido. A presença da literatura infantojuvenil nesta modalidade de ensino é de vasta importância, já que uma de suas funções, mesmo que implícita, é estimular a imaginação, garantindo a esses sujeitos o direito de apropriar-se de realidades lúdicas e repensar a sua própria realidade. Além disso, ela atua de forma rica e eficaz na formação do leitor. Sabe-se que hoje não se divide a literatura por faixa etária, mas ao trazer as vozes de alunos do EJA para esta reflexão, pode-se notar que, se não há a presença da literatura infantojuvenil, a prática da leitura é quase imperceptível. Esta análise dialoga com os especialistas da leitura na escola e do ensino de literatura, como Barthes, Chartier, Candido, Cosson e Zilberman.<hr/>Abstract: This article presents conections about the presence of infant-juvenile literature in Young Adult and Adult Education (EJA). The analysis is based on the voices of EJA students of different ages, with discourses of deprivation of the literary texts, whether infant- juvenile or not. According to the considerations made by the students, there are concerns about the possible difficulties of the mediator to invite these subjects to the literature world, starting with the textbooks that contribute very little in this regard. We presuppose that the presence of infant-juvenile literature in this teaching modality is of vast importance, since one of its functions, even if implicit, is to stimulate the imagination, allowing these subjects the right to take these playful realities and rethink their own. In addition, it operates rich and effectively in the reader’s formation. It is known that nowadays literature is not divided by age group, but by bringing the voices of EJA students to this reflection, it may be noted that if there is no presence of infant-juvenile literature, the practice of reading is almost imperceptible. To support this analysis, we bring reading specialists in the school and the literature teaching, such as COSSON (2010), ZILBERMAN (1982), CHARTIER (1999), BARTHES (1980) and CANDIDO (1995). <![CDATA[Reading according to the phenomenology and semiotics of C. S. Peirce]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200133&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: No presente artigo, procura-se apresentar a fenomenologia e a semiótica de Charles Sanders Peirce, através do estudo de suas três categorias fenomenológicas, a fim de ajudar-nos a entender uma proposta de leitura de signos estéticos como um processo trifásico, que se inicia na leitura emotiva ou de sensações e impressões, correspondente à primeiridade, perpassando a leitura de comparações e choques e atingindo, por fim, a leitura crítica e analítica das redes de sentidos e representações que podem dar origem a obras e textos de natureza verbal, visual ou verbovisual (assumindo-se aqui, portanto, uma versão pansemiótica de texto).<hr/>Abstract: In the present article, we present the phenomenology and the semiotics of Charles Sanders Peirce, through the study of his three phenomenological categories, in order to help us understand the process of reading aesthetic signs as a three-phase process, that begins with reading as characterized by emotions or impressions, which corresponds to the firstness, going to reading as comparisons and shocks, typical for secondness, and finally reaching the critical and analytical reading of the networks of senses and representations that may lead to works and texts of a verbal, visual or verbovisual nature, in the fields of thirdness (assuming here, therefore, a pansemiotic version of a text). <![CDATA[Towards a joyful way of life]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200147&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este texto1 arrisca pensar uma dimensão ética, entendida como modo de vida, como modo de existência dado na política de relações que experimentamos. Spinoza e Deleuze são afetos que norteiam um pequeno percurso filosófico concatenando corpo, alegria e potência de agir numa dimensão ética da educação. Aqui já não podemos nos amarrar mais a nenhum discurso salvacionista para a educação, a nenhum futuro que nos permita experimentar a alegria. Defende-se ativar nossas potências agora.<hr/>Abstract: The text approaches an ethic dimension, understood as a way of life, as a way of existence given in the political relations we experience. Spinoza and Deleuze are affects that guide a brief philosophical journey connecting body, joy and the power to act in an ethical dimension of education. Here we can no longer tie ourselves to an idea of salvation for education, to any future that allows us to experience joy. We must activate potencies now. <![CDATA[Memory and invention: dreaming of the future or Memory and future: inventing the dream]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-09722017000200161&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este ensaio discute práticas discursivas e não discursivas que têm funcionado como vontades de verdade na instauração de identidades docentes e, também, das chamadas especificidades curriculares. Com este propósito, lança mão das teorizações de Michel Foucault relativas aos conceitos de história e memória para problematizar algumas tradições curriculares que têm atravessado a formação de professores de ciências.<hr/>Abstract: This paper discusses discursive and non-discursive practices that have worked as wills to truth in the establishment of teacher identities and also of the so-called curricular specificities. With this purpose, we have approached Michel Foucault’s theorizations concerning the concepts of history and memory in order to question a few curricular traditions that have traversed the preparation of science teachers.