Scielo RSS <![CDATA[Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2318-133820220001&lang=en vol. 11 num. 20 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[HYBRID FACTOR REDUCTION AS A DATA MINING TECHNIQUE FOR LARGE SCALE EDUCATIONAL ASSESSMENT]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A avaliação em larga escala tem despertado o interesse de pesquisadores, de governos e da sociedade. Tal interesse reside no fato de que seus resultados têm orientado as políticas públicas de gestão e financiamento da educação básica. Entretanto, os dados produzidos pelo Sistema de Avaliação da Educação Básica do Brasil são subutilizados pela gestão escolar como ferramenta de diagnóstico e de promoção da aprendizagem. Nessa perspectiva, buscou-se identificar fatores que influenciaram no índice do Ideb na avaliação do ano de 2017, para o 9º ano do ensino fundamental, entre escolas da rede estadual do Tocantins. Para isso, foi realizada uma análise fatorial multivariada exploratória para identificar os fatores os quais estão relacionados a um maior ou menor desempenho na avaliação do Ideb. Diante da variação das escalas dos questionários da Saeb e das notas do Ideb que variam de 0 a 10, houve a necessidade da dicotomização das escalas, por isso a análise fatorial multivariada pautou-se, tanto na extração fatorial por meio do método dos componentes principais a partir da correlação de Pearson, quanto na obtida por meio da correlação tetracórica. Concluiu-se que aplicação do método irá auxiliar o gestor em compreender os índices levantados e traçar uma perspectiva com pontos específicos em que se deve melhorar, além de possibilitar a extração de informações importantes para que a gestão possa intervir, de forma focalizada, na aplicação de recursos e nortear políticas públicas.<hr/>Abstract Large-scale assessment has aroused the interest of researchers, governments and civil society. Such interest lies in the fact that its results have guided public policies on management and financing of basic education. However, the data produced by the Brazilian Basic Education Evaluation System are underused by school management as a diagnostic and learning promotion tool. In this perspective, we sought to identify factors that influenced the Ideb index in the 2017 assessment for the 9th grade of elementary education among schools in the state network of Tocantins. To this end, an exploratory multivariate factor analysis was performed to identify the factors that are related to a higher or lower performance in the Ideb assessment. Given the variation in the scales of the Saeb questionnaires and the Ideb scores that vary from 0 to 10, there was the need to dichotomize the scales. Therefore, the multivariate factor analysis was based both on the factor extraction by means of the principal components method from Pearson's correlation and on that obtained by means of the tetrachoric correlation. It was concluded that the application of the method will help the manager to understand the indexes raised and draw a perspective with specific points where improvement is needed, besides making it possible to extract important information so that the management can intervene in a focused way in the application of resources and guide public policies. <![CDATA[Challenges For The Public Quality Assurance In A Brazilian Public University: Unicamp Experience]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, apresenta-se a experiência da Unicamp nos processos de avaliação institucional e de planejamento estratégico, a partir dos anos 2000, sob duas perspectivas: das recomendações pelos comitês externos e da análise da percepção das comissões internas. Apresenta-se, também, uma análise do Sinaes e do modelo do Conselho Estadual de Educação de São Paulo. Documentos referentes aos cinco ciclos mostram que os processos se tornam mais abrangentes, mas há limitações operacionais, que restringem a amplitude da avaliação. As questões formuladas às comissões internas de cada órgão avaliado, nos processos AI/2009-20013 e AI/2014-2018, prospectou a percepção da comunidade sobre a importância da avaliação e do planejamento decorrente dela, mostrando gradativa integração entre os mesmos.<hr/>Abstract This paper presents Unicamp's experience, with regard to its institutional evaluation and strategic planning processes since the 2000s, from two perspectives: the recommendations by the external committees and the analysis of the perception of the internal committees. A critical analysis of the Sinaes and State Council of Education of São Paulo model is presented. Public documents referring to five cycles show that the evaluation processes have become more comprehensive although operational limitations still restrict the evaluation amplitude. Through questions present in both AI/2009-20013 and AI/2014-2018 instruments, sensed the perception of the internal community regarding to the importance of the evaluation and the planning demonstrating a gradual integration between both processes. <![CDATA[THE RELATIONSHIP BETWEEN EVASION AND EMPLOYABILITY MEDIATED BY THE DEVELOPMENT OF SKILLS: A CASE STUDY ON THE PHILOSOPHY COURSE/UFMS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto, apresenta-se resultados de pesquisa que teve por objetivo verificar em que medida os fatores que influenciam a evasão do curso de graduação em Filosofia na UFMS estão relacionados com a formação e com as competências desenvolvidas. A partir de perspectiva quali-quantitativa, a coleta de dados foi feita por análise bibliográfica, análise documental, questionários e entrevistas semiestruturadas. Foram aplicadas 11 entrevistas e 304 questionários com os sujeitos da pesquisa. Entre os resultados obtidos, destacam-se a necessidade de adequação conceitual do PPC às necessidades de um curso de licenciatura noturno; as competências ligadas ao núcleo central do curso são plenamente desenvolvidas, já as ligadas ao ensino são percebidas pelos egressos como deficitárias, o que demonstra ênfase nas disciplinas de pesquisa; o principal fator que motiva a evasão é a conciliação entre trabalho e estudo, aliado a um choque ao entrar em contato com a realidade acadêmica.<hr/>Abstract In this text, we present research results that aimed to verify to what extent the factors that influence the dropout of the undergraduate course in Philosophy at UFMS are related to the formation and the developed competences. From a qualitative-quantitative perspective, data collection was carried out through bibliographic analysis, document analysis, questionnaires and semi-structured interviews. Eleven interviews and 304 questionnaires were applied to the research subjects. Among the results obtained, the need for conceptual adaptation of the PPC to the needs of a night teaching degree course stands out; competences linked to the core of the course are fully developed, while those linked to teaching are perceived by graduates as deficient, which demonstrates an emphasis on research subjects; the main factor that motivates the dropout is the conciliation between work and study, combined with a shock when coming into contact with the academic reality. <![CDATA[Resolution Cne N. 7/2018 And The Bureaucratization Of Higher Education: Notes On The Guidelines Regarding Just To Community Outreach Programs]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, apresenta-se estudo acerca da burocratização da educação superior, no que tange a extensão universitária, pela análise da resolução CNE n. 7/2018 e de outros materiais relacionados à mesma. A resolução CNE n. 7/2018 foi elaborada por docentes ligados à causa extensionista, mas sem uma participação perceptível de representantes estudantis e da sociedade em geral. O conteúdo da resolução está fundamentado numa concepção crítica de extensão, mas existe uma limitação e um caráter burocrático inerentes à mesma: foi regulada a extensão de forma apartada de outros pontos do PNE 2014-2024, como a controlada expansão do acesso aos cursos superiores pela meta 12.<hr/>Abstract This article studies the bureaucratization of higher education through the analysis of resolution 7/2018 of the National Council of Education concerning the community outreach programs - and other materials related to it. Resolution CNE 7/2018 was elaborated, mainly, by professors linked to the community outreach programs cause, as well as without a noticeable participation of student representatives neither society in general. The content of the resolution is based on a critical conception of community outreach programs, however there is a limitation and a bureaucratic character inherent to it: the extension was regulated separately from other points of the National Education Plan from 2014 to 2024, such as the controlled expansion of access to higher education courses by goal 12. <![CDATA[Analysis Of The National Literacy Assessment: Concepts, Indicators And Results]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, tem-se como objetivo analisar o conceito de alfabetização, os indicadores de desempenho e os resultados da Avaliação Nacional da Alfabetização - ANA. A análise é parte de uma pesquisa cujo objeto de estudo foi a ANA e seus desdobramentos nas políticas para alfabetização. Para tanto, se realizou pesquisa documental com análise cognitiva da ANA. Compreendeu-se, pela análise, que a implantação de uma avaliação, com racionalidade instrumental de alfabetização, mostrou-se como a opção dos agentes públicos e que os resultados da ANA, bem como de seus indicadores, revelaram desempenho preocupante e dificuldades em se garantir a progressão das aprendizagens, aspecto fundamental da educação básica.<hr/>Abstract The article aims to analyze the concept of literacy, the performance indicators and the results of the National Literacy Assessment - NLA. The analysis is part of a research whose object of study is the NLA and its consequences in literacy policies. For that, research was carried out documentary with cognitive analysis of the NLA. It is understood by the analysis that the implementation of an assessment with instrumental rationality of literacy, is shown as the option of public agents and that the results of the NLA, as well as its indicators, revealed worrying performance and difficulties in make sure the progression of learning, fundamental aspect for all basic education. <![CDATA[SOCIAL CONTROL AND EDUCATIONAL INDICATORS IN CEARÁ MUNICIPALITIES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto, apresenta-se resultado de estudo pelo qual se analisou a relação entre controle social e indicadores educacionais. Para tanto, foram investigados os 184 municípios cearenses, no período de 2016 a 2018. O controle social foi medido pelo índice transparência municipal e os indicadores educacionais considerados foram desempenho no Spaece, taxa de aprovação, taxa de abandono e distorção idade/série. Os dados foram analisados por meio de estatística descritiva, correlação de Pearson, Anova e teste Tukey. Os resultados indicam que há relação entre controle social e indicadores educacionais, de modo que melhores indicadores educacionais estão associados a um maior nível de transparência municipal.<hr/>Abstract This study analyzed the relationship between social control and educational indicators. To this end, the 184 municipalities in Ceará were investigated, from 2016 to 2018. Social control was measured by the municipal transparency index and the educational indicators considered were Spaece performance, approval rate, dropout rate and age/grade distortion. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson's correlation, Anova and Tukey test. The results indicate that there is a relationship between social control and educational indicators, so that better educational indicators are associated with a greater level of municipal transparency. <![CDATA[Democratic Memories Of Santo André/Sp Municipal Educational System: Inclusive School Culture]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, discute-se as ações de dirigentes escolares na produção de uma cultura escolar inclusiva de alunos com deficiência em salas comuns da rede municipal de Santo André/SP. A pesquisa teve como objetivo registrar as memórias democráticas das políticas municipais de educação especial na perspectiva inclusiva, instituídas no início da década de 1990. Os dados foram coletados com um grupo de discussão e analisados por meio de abordagem qualitativa, considerando os seguintes conceitos: educação inclusiva, gestão democrática, atuação em políticas, ação humana. Os resultados foram sistematizados num Protocolo de ações para uma cultura escolar inclusiva1, que articula cinco papeis do diretor escolar: o de administrador; o de mediador; o formador; o de acolhedor e o de articulador.<hr/>Abstract The article presents and discusses the role played by school principals to build an inclusive school culture for students with disabilities who attend regular classrooms. The research aimed to record school managers’ memories of Santo André’s special education policy implemented in 1990s onwards. Data were collected in a discussion group and analyzed through prose analysis, considering the following theoretical categories: inclusive education, democratic management, policy enactment and human action. The results were systematized in a protocol that aim to articulate five roles played by school principals in the building of an inclusive school culture: that of school manager; the mediator; the trainer; the welcoming and policy articulator. <![CDATA[Context Evaluation In Early Childhood Education: Teachers' Points Of View In Debate]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100208&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto, tem-se por objetivo apresentar os significados que a avaliação de contexto assumiu numa instituição educativa, com o uso de seus resultados numa dimensão formativa. A partir da metodologia qualitativa utilizando a pesquisa - ação como método de procedimento e, enquanto geração de dados usa a técnica interativa de grupo focal. Discute que os instrumentos de avaliação são ponto de partida para negociar a qualidade e fomentar o processo formativo do contexto avaliado. Destaca que questionar as práticas pedagógicas latentes implica em assumir a formação em serviço como condição para legitimar a identidade institucional. Conclui propondo que a avaliação nessa etapa da educação básica tome parte das políticas públicas de avaliação com foco nas condições da oferta educativa.<hr/>Abstract The article aims to present the meanings that Context Assessment assumes in an educational institution when its results are used in a formative dimension. It is based on the qualitative methodology using action research as a method of procedure and, while generating data, it uses the interactive technique of focus group. It argues that assessment instruments are a starting point for negotiating quality and fostering the training process in the assessed context. It highlights that questioning latent pedagogical practices implies assuming in-service training as a condition to legitimize institutional identity. It concludes by proposing that evaluation at this stage of Basic Education should be part of public evaluation policies focused on the conditions of educational provision. <![CDATA[Veterinary Medicine Course Alumni From A Uff: Current Professional Status And Opinions On Academic Training]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Os cursos de Medicina Veterinária, têm atualizado regularmente seus currículos de modo a atender às demandas da sociedade e da legislação vigente. No entanto, um levantamento de dados sobre a situação profissional dos egressos e suas opiniões sobre a formação acadêmica recebida, podem contribuir significativamente para esse processo. Nesse sentido, informações sobre uma população de egressos do curso de Veterinária da UFF foram coletadas a partir do banco de dados da instituição. Além disso, uma amostra dessa população foi consultada, por meio de questionário online. Os resultados obtidos nessas duas abordagens permitiram conhecer o perfil sociodemográfico da população, bem como o perfil socioeconômico e profissional da amostra, além de suas opiniões a respeito da experiência acadêmica.<hr/>Abstract The undergraduate courses in Veterinary Medicine have regularly updated their curricula to meet the demands of society and current legislation. However, gatherig data on the current professional situation of alumni and their opinions about the academic training received can contribute significantly to this process. For this purpose, information of an alumni population from the Veterinary Medicine undergraduation course at UFF were collected from the Institution's database. In addition, a sample of this population was consulted through an online questionnaire. The results obtained by these two approaches allowed us to know the sociodemographic profile of the former students population, and the socioeconomic and professional profile of the sampled participants, as well as opinions about their academic experiences. <![CDATA[The International Student Assessment Program: Mathematics Assessment And The Brazilian Scene]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo geral deste artigo, em que abordamos a caracterização do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes - Pisa -, é caracterizar a avaliação de Matemática no âmbito deste Programa. Inicialmente, aborda-se, de maneira abrangente, um panorama do Pisa relativo aos seguintes aspectos: o que o Pisa investiga e de que maneira; os instrumentos para um bom resultado na avaliação; as notas atribuídas no Pisa e o espaço amostral de estudantes. Em seguida, tratamos da avaliação sobre a perspectiva da Matemática: como ela é analisada, como é constituída, a escala adotada para o exame e, posteriormente, apresentamos os resultados brasileiros sobre esse domínio. Como metodologia, utilizamos a pesquisa qualitativa do tipo descritiva, pautada pela análise documental. Os principais resultados assinalaram a importância de compreender a avaliação para a constituição de uma educação equânime, mesmo quando o seu impacto na esfera pedagógica seja incipiente. Os resultados brasileiros apresentados em cada edição são insatisfatórios, demonstrando necessidade de melhorias desde a formação docente aos investimentos em educação.<hr/>Abstract The general objective of this article, in which we approach the characterization of the International Student Assessment Program - Pisa -, is to characterize the Pisa Mathematics assessment. Initially, we presented a comprehensive overview of the Pisa regarding the following aspects: what the Pisa investigates and how, the instruments for a good result in the assessment, the grades attributed to the Pisa, and the sample size of students. Then, we deal with the assessment of the Mathematics approach, how it is analyzed, how it is constructed and the scale adopted for the exam, and, later, we present the Brazilian results in this domain. As a methodology, we used descriptive qualitative research, based on the technique of document analysis. The main results highlight the importance of understanding evaluation for the construction of equity education even when its impact on the pedagogical sphere is incipient. <![CDATA[Perception And Production Of Meaning Of Participants In Training Course For School Managers]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo decorre de uma pesquisa sobre a percepção de participantes num curso de formação para gestores escolares, promovido pela rede municipal de ensino de Salvador/BA. Para tal fim, o estudo abrangeu as categorias gestão escolar; formação de gestores; percepção e produção de sentido. A metodologia foi a pesquisa exploratória, de abordagem qualitativa, apoiada pelas pesquisas documentais, bibliográficas e de campo, com aplicação de questionários. Foi considerada a relação entre os aspectos objetivos e subjetivos das políticas de formação, na tentativa de conciliar as perspectivas que coexistem no campo. Conclui-se que o curso ofertado teve caráter pontual, com fragilidade teórica e ausência de conteúdos relativos ao planejamento estratégico de gestão escolar.<hr/>Abstract This article stems from a survey on the perception of participants in a training course for school managers, promoted by the municipal education network in Salvador/BA. To this end, the research covered the categories: school management; training of managers; perception; and production of meaning, having exploratory research as a guiding methodology, with a qualitative approach, supported by documentary, bibliographic and field research, with the application of questionnaires. The relationship between the objective and subjective aspects of training policies was considered, in an attempt to reconcile the views that coexist in the field. It is concluded that the course offered was punctual, with theoretical fragility and absence of content related to strategic planning of school management. <![CDATA[CONTEMPORARY CHALLENGES OF UNIVERSITY MANAGEMENT IN THE CONTEXT OF THE STATE UNIVERSITY OF FEIRA DE SANTANA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100212&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto, apresenta-se resultados de estudo por meio do qual se abordou os desafios da contemporaneidade na gestão da Universidade Estadual de Feira de Santana - Uefs -, considerando sua relevância para a interiorização da educação superior no Estado da Bahia. Os resultados indicaram que os desafios, numa dimensão política, estão relacionados à implantação de ações de democratização do acesso e permanência estudantil; no âmbito organizacional, nas dificuldades em efetivar a equidade nas representações acadêmicas e garantir a participação da sociedade no processo decisório colegiado; na perspectiva cultural, na relevância social dessa instituição, diante de suposta perda de exclusividade na produção do conhecimento e no contexto econômico, na sustentabilidade financeira em cenário de desinvestimento.<hr/>Abstract This study addresses the challenges of contemporaneity in the management of the State University of Feira de Santana - Uefs -, considering its relevance to the interiorization of higher education in the state of Bahia. The results indicated that the challenges, in a political dimension, are related to the implementation of actions to democratize access and student permanence; at the organizational level, in the difficulties in effecting equity in representations and guaranteeing society's participation in the collegiate decision-making process; in the cultural perspective, in the social relevance, given the supposed loss of exclusivity in the production of knowledge; and in the economic context, in financial sustainability in an unfavorable scenario of disinvestment. <![CDATA[School And Pedagogical Practice In High School: Social Representations Of Managers]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100214&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, apresenta-se resultado de pesquisa pela qual buscou-se identificar e analisar as representações sociais de escola pública de ensino médio, elaboradas por gestores escolares. Foi realizamos um estudo de campo online com 10 gestores de escolas públicas estaduais de Recife, Jaboatão dos Guararapes e Paulista, no âmbito do qual privilegiou-se narrativas dos gestores e enviadas por e-mail. O software Atlas.ti auxiliou a análise de conteúdo das narrativas. Os resultados revelam que as representações sociais de prática pedagógica dos gestores estão centradas no trabalho coletivo e que tais representações ressaltam a importância das boas relações e da postura ativa do gestor para fazer frente aos desafios da função, bem como reiteram a importância da prática pedagógica dos gestores para efetivação de políticas direcionadas às escolas de ensino médio.<hr/>Abstract This article presents the results of a research that sought to identify and analyze the social representations of a public high school, developed by school administrators. An online field study was carried out with 10 managers of state public schools in Recife, Jaboatão dos Guararapes and Paulista, in which narratives from managers and sent by e-mail were privileged. The Atlas.ti software helped to analyse the contendo of the narratives. The results reveal that the social representations of the pedagogical practice of managers are centered on collective work and that such representations emphasize the importance of good relationships and the manager's active posture to face the challenges of the function, as well as reiterate the importance of the pedagogical practice of the managers to implement policies aimed at high schools. <![CDATA[Factor Associated With The Enade’s Performance Of Pedagogy Students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100216&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Fatores associados às características da escola e background social têm sido relacionados ao desempenho escolar. Contudo, apenas esses fatores vêm se mostrando insuficientes para dar conta de todas as causas de variação que têm efeito sobre o desempenho dos estudantes, especialmente no contexto do ensino superior. Este estudo tem por objetivo contribuir na busca da identificação de fatores associados ao desempenho no Enade a partir dos microdados da edição de 2017, tanto em nível individual, quanto de curso e, separadamente, para a formação geral e o componente específico. Os resultados revelam que as características sociodemográficas, da mesma forma que o background social, têm efeito mais relevante do que o fator escola sobre o desempenho, mas, apesar disso, o percentual de explicação dos modelos é baixo, especialmente no que se refere ao desempenho individual.<hr/>Abstract It is well known that the school characteristics, social background and sociodemographic profile have been associated with school performance. However, only these factors have been shown to be insufficient to explain all the causes of student performance, especially in the Higher Education. This study aims to identify factors associated with performance in Enade from data available in microdata of 2017, both at individual and course levels and, separately, for general and the specific components. The results reveal that social background and sociodemographic characteristics have a more relevant effect than the school factor on performance, but despite this, the proportion of the variance explained for the models was low, especially with regard to individual performance. <![CDATA[Factors Determining The Quality Of The Relationship Between A Public Educational Institution And Its Graduates]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100217&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste estudo, são analisados os fatores determinantes da qualidade do relacionamento entre uma instituição pública de ensino e seus egressos. Trata-se de um estudo quantitativo-descritivo, cujos dados foram analisados por meio de estatística descritiva, análise fatorial confirmatória e modelagem de equações estruturais. Os resultados demonstram que os egressos possuem uma percepção significativamente positiva a respeito da qualidade do relacionamento com a sua instituição de origem, e que a qualidade dos serviços de ensino, qualidade dos serviços de suporte e administração e a imagem institucional exercem um papel determinante, positivo e direto sobre a qualidade desse relacionamento, ao passo que a qualidade do ambiente físico não apresentou evidências de influência sobre esta dimensão.<hr/>Abstract This study analyzes the factors that determine the quality of the relationship between a public institution and its graduates. This is a quantitative-descriptive study, whose data were analyzed using descriptive statistics, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. The results show that graduates have a significantly positive perception of the quality of their relationship with their institution of origin, and that the quality of teaching services, the quality of support and administration services and the institutional image play a decisive, positive and important role directly on the quality of this relationship, while the quality of the physical environment showed no evidence of influence on this dimension. <![CDATA[A Contribuição Dos Recursos Educacionais Abertos Melhorar O Ensino Superior Nos Países Do Sul: O Caso Da Tunísia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100218&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Os recursos educativos abertos - REA - e as práticas educativas abertas - PEA - apresentam várias características relevantes, incluindo a possibilidade de reprodução, reutilização, revisão, adaptação e redistribuição. Isso têm levado investigadores a ponderarem a utilização de REA e PEA para responder aos desafios educativos, decorrentes da situação crítica inesperada do surto de Covid-19. A pesquisa realizada visou à identificar e analisar as práticas relacionadas ao uso de REA e PEA no ensino superior tunisiano. Interessava-se, em especial, analisar como os professores mobilizam, processam, produzem, integram, distribuem e promovem recursos educacionais abertos. Este artigo apresenta uma forma sintética dos resultados obtidos, acompanhado de uma primeira análise dos dados.<hr/>Résumé Les ressources éducatives libres - REL - et les pratiques éducatives ouvertes - PEO - présentent plusieurs caractéristiques pertinentes, notamment la possibilité de reproduction, de réutilisation, de révision, d’adaptation et de redistribution qui ont amené les chercheurs à envisager l'utilisation des REL et des PEO pour répondre aux défis éducatifs apparus dans la situation critique inattendue de l'épidémie de Covid-19. L'enquête menée dans le cadre de ce travail de recherche vise à cerner et analyser les pratiques relatives aux usages de REL et de PEO dans l'enseignement supérieur tunisien. Elle s'intéresse plus particulièrement à la façon dont les enseignants mobilisent, traitent, produisent, intègrent, diffusent et valorisent des ressources éducatives libres. Cet article présente d’une façon synthétique des résultats obtenus, accompagnée d'une première analyse des données. <![CDATA[Pitfalls In The Search For Causation Between Governance And Academic Performance In Brazilian Public Universities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100219&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, são apresentados resultados de pesquisa que teve como objetivo analisar as relações entre a governança pública das universidades federais e os seus respectivos desempenhos acadêmicos. A hipótese subjacente é que boas práticas de governança resultem em melhor desempenho institucional que, no caso das universidades públicas, diz respeito ao aumento da taxa de sucesso na graduação, ou seja, da proporção de alunos que concluem o curso dentro da duração padrão. Apesar de alguns estudos indicarem a existência de tal relação de causalidade, os resultados aqui apresentados os contradizem e sugerem que a falta de consistência interna de alguns construtos pode levar a concluir sobre a existência de relações causais. A base de dados aqui utilizadas são provenientes de duas fontes oficiais: os indicadores de governança do Tribunal de Contas da União, contidos no perfil de governança e gestão públicas - ciclo 2018, e os indicadores de desempenho acadêmico das universidades, também referidos a 2018, obtidos no Sistema de Monitoramento, Execução e Controle - Simec. Além desses indicadores institucionais, também foram considerados o desempenho e esforço institucional e o índice de pobreza da respectiva Unidade da Federação. Os resultados apontam que não há qualquer relação direta entre o índice de boas práticas de governança do TCU e o desempenho acadêmico das instituições, em razão do que se acredita que haja uma necessidade de adequar o instrumento utilizado para a realidade das universidades federais brasileiras.<hr/>Abstract This article presents research results that aimed to analyze the relationship between public governance of federal universities and their respective academic performance. The underlying hypothesis is that good governance practices result in better institutional performance which, in the case of public universities, concerns the increase in the graduation success rate, that is, in the proportion of students who complete the course within the standard duration. Although some studies indicate the existence of such a causal relationship, the results presented here contradict them and suggest that the lack of internal consistency of some constructs can lead to the conclusion about the existence of causal relationships. The database used here comes from two official sources: the governance indicators of the Federal Court of Auditors, contained in the public governance and management profile - 2018 cycle, and the academic performance indicators of universities, also referred to 2018, obtained from the Monitoring, Execution and Control System - Simec. In addition to these institutional indicators, the following were also considered the institutional performance and effort and the poverty index of the respective Federation Unit. The results indicate that there is no direct relationship between the TCU's good governance practices index and the institutions' academic performance, which is why it is believed that there is a need to adapt the instrument used to the reality of Brazilian federal universities. <![CDATA[Indicators Of Educational Outcomes In State Of Espírito Santo, Brasil: A Descriptive And Correlational Study]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100220&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto, apresenta-se resultados de um estudo descritivo e correlacional, a partir do desempenho obtido pelos municípios do Estado do Espírito Santo em três indicadores de resultados educacionais: Índice de Desenvolvimento da Educação Básica - Ideb -, Índice de Oportunidades da Educação Brasileira - Ioeb - e Indicador de Desenvolvimento das Escolas - IDE. Como resultados, verificou-se que, embora exista uma correlação estatisticamente significativa entre eles, há situações em que um mesmo município pode obter diferentes resultados educacionais, conforme a escolha do indicador analisado. Com isso, sinaliza-se para a importância de se realizar uma análise conjunta desses indicadores, considerando seus componentes, para uma melhor leitura da realidade educacional no Estado.<hr/>Abstract A descriptive and correlational study based on the performance obtained by the municipalities of Espírito Santo in three indicators of educational outcomes: Development Index of Basic Education - Ideb -, Brazilian Education Opportunities Index - Ioeb - and School Development Indicator - IDE. As a result, it was found that, although there is a statistically significant correlation between them, there are situations in which the same municipality can obtain different educational results, depending on the choice of the analyzed indicator. With this, it is pointed out the importance of carrying out a joint analysis of these indicators, considering their components, for a better reading of the educational reality in the State. <![CDATA[Quality Of Work Life And Occupational Health For Teachers At The Universidade Federal De Goiás]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100221&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Para enfrentar a globalização e sua competitividade, as organizações têm nas pessoas o seu maior diferencial. A partir desta ideia, a qualidade de vida no trabalho tem por finalidade fazer com que os funcionários de uma organização se sintam bem em seu ambiente laboral, tornando este um lugar agradável e produtivo. Nesse contexto, investigou-se a existência de relação entre a percepção de QVT e os afastamentos ocasionados por doenças ocupacionais dos docentes da Universidade Federal de Goiás. Para tanto, realizou-se pesquisa de natureza quantitativa, tendo como base o modelo de QVT proposto por Richard Walton (1973). Os resultados indicam as categorias conceituais que influenciaram significativamente a percepção de QVT para os grupos de docentes afastados e não afastados do trabalho por doenças ocupacionais e detectaram que 23,6% dos afastamentos ocasionados por essas doenças são relacionados com a percepção da QVT.<hr/>Abstract In order to face globalization and its competitiveness, organizations have their greatest differential in people. Based on this idea, the quality of life at work aims to make the employees of an organization feel good in their working environment, making this a pleasant and productive place. In this context, this article aims to investigate the existence of a relationship between the perception of QWL and the leave caused by occupational diseases of professors at the Federal University of Goiás. Therefore, the proposed methodology is quantitative in nature, based on the QWL model proposed by Richard Walton (1973). The results indicated the conceptual categories that significantly influenced the perception of QLW for the groups of professors who were on leave and not on leave due to occupational diseases and found that 23.6% of the leave caused by these diseases are related to the perception of QLW. <![CDATA[The Role Of School Agents In The Intersectoriality Of Special Education Policies In The Inclusive Perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100222&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo As políticas públicas brasileiras para pessoas com deficiência mostram-se um importante subsídio na garantia do direito à educação desse público. Elas são recontextualizadas segundo as singularidades das escolas e dos alunos e dialogam com outros setores para se materializarem. Nosso objetivo foi discutir a articulação entre distintos aparelhos públicos para garantir o atendimento a alunos com deficiência em duas escolas públicas de Queimados/RJ. A metodologia, de abordagem qualitativa, envolveu análise documental e entrevistas com agentes escolares. Os achados indicaram que a intersetorialidade se revelou importante na interação entre os burocratas da educação, saúde e assistência social, sem haver uma coordenação intersetorial na construção de parcerias.<hr/>Abstract Brazilian public policies for people with disabilities are an important support in guaranteeing this public’s right to education. They are recontextualized according to the singularities of schools and students and dialogue with other sectors to materialize. Our goal in this study was to discuss the articulation between different public spaces to ensure that students with disabilities are assisted in two public schools in Queimados/RJ. The methodology, with a qualitative approach, through field research and documental analysis and interviews with school agents. The findings indicated that intersectoriality proved to be important in the interaction between bureaucrats in education, health and social assistance, without intersectorial coordination in the construction of partnerships viable. <![CDATA[Evaluative Practices For Teaching Learning In A Children's Education Municipal Unit]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100224&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto apresentam-se resultados de pesquisa pela qual objetivou-se compreender os sentidos atribuídos por docentes de uma instituição de educação infantil sobre as práticas avaliativas para aprendizagem mobilizadas no cotidiano escolar. A pesquisa teve caráter qualitativo e utilizou-se como método o estudo de caso etnográfico. Os participantes da pesquisa foram 24 professores que atuam numa instituição de educação infantil na cidade de Vila Velha/ES. Como documentos utilizou-se narrativas, diário de campo e registros imagéticos. A análise dos dados sinalizou para o compartilhamento de uma concepção avaliativa formativa reguladora centralizada no docente, de maneira que o sentido produzido por meio das práticas avaliativas está associado ao caráter informativo daquilo que se passa no cotidiano escolar.<hr/>Abstract This paper presents the results of a research that aimed to understand the meanings attributed by the faculty of an early childhood education institution about the evaluative practices for learning mobilized in school quotidian. The research was qualitative and the method used was the ethnographic case study. The research participants were 24 teachers who work in an early childhood education institution in the city of Vila Velha/ES. Narratives, field diary and imagery records were adopted as documents. Data analysis signaled the sharing of a regulatory formative evaluative conception centered on the faculty, in order that the meaning produced through the evaluative practices is associated with the informative character of what happens in daily school life. <![CDATA[Performance Of Pedagogy Students At Enade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100225&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O estudo teve como objetivo identificar as experiências formativas relacionadas ao desempenho dos estudantes de Pedagogia no Exame Nacional de Desempenho de Estudantes - Enade - de 2017. É um estudo descritivo, de abordagem mista. Ao utilizarmos os microdados, extrairmos as respostas de 111.338 estudantes do curso de Pedagogia, sendo 6.996 (6,3%) do sexo masculino e 104.342 (93,7%) do sexo feminino, com idade média entre 32,86 + 9,23. Foram utilizados os microdados do Enade 2017. Foi selecionado o desempenho em componente específico e os itens 13, 14, 15, 17, 18, 22 e 23 do questionário do estudante. Os estudantes que realizaram intercâmbio não institucional, os que cursaram o ensino médio parte no Brasil e parte no exterior, os que cursaram na modalidade profissionalizante técnico e os que leram acima de oito livros obtiveram maior desempenho.<hr/>Abstract The study aimed to identify how formative experiences are related to the performance of Pedagogy students in the National Student Performance Examination - Enade - 2017. This is a descriptive study with a mixed approach. Using microdata, we extracted the responses of 111,338, Pedagogy students, 6,996 (6.3%) males and 104,342 (93.7%) females, mean age 32.86 + 9.23. microdata from Enade 2017. Performance in the Specific component and items 13, 14, 15, 17, 18, 22 and 23 of the student questionnaire were selected. Students who did a non-institutional exchange program, those who attended high school partly in Brazil and partly abroad, those who took the vocational technical course and those who read more than eight books had better performance. <![CDATA[Change-Centered Evaluation: Effects Of The More Education Program On Dropout Reduction]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100226&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo apresenta-se os resultados de um estudo que teve como objetivo principal avaliar os efeitos da implantação do Programa Mais Educação na diminuição da evasão escolar no Centro de Educação Municipal Deputado Manoel Rodrigues, localizado no Município de Maranguape/CE, entre 2015 e 2017. Realizou-se uma pesquisa do tipo exploratória, bibliográfica e documental, de cunho qualiquantitativo, sob a égide do método quadripolar. Os resultados, analisados à luz da teoria da mudança e representados pelo mapa de processos e resultados, demonstraram um alto nível de eficácia e assertividade na resolução da problemática da evasão na instituição pesquisada.<hr/>Abstract This paper presents the results of a study whose main objective was to evaluate the effects of the implementation of the More Education Program in reducing school dropout rates at the Deputies Manoel Rodrigues Municipal Education Center, located in the Municipality of Maranguape/CE, in the chronological section of 2015 to 2017. An exploratory, bibliographical and documentary research, of a quali-quantitative nature, was carried out under the aegis of the quadripolar method. The results, effected in the light of the theory of change and represented through the process and results map, demonstrated a high level of effectiveness and assertiveness in solving the problem of school dropout rates in the researched institution. <![CDATA[Teachers' Perception About University Dropout]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100227&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A evasão universitária gera consequências a nível individual, organizacional e social e uma forma de combatê-la é compreender como os envolvidos no processo educacional percebem o fenômeno e como atuam no seu enfrentamento. Assim, apresenta-se resultados de pesquisa que teve como objetivo compreender a percepção dos docentes do Centro de Saúde e Tecnologia Rural da Universidade Federal de Campina Grande acerca do processo de evasão dos estudantes universitários. Após o levantamento feito com 45 professores do campus e a análise quantitativa e qualitativa dos dados, emergiram diversas categorias de análise que ilustram os fatores que influenciam o processo de evasão do discente e as estratégias e ações para redução da evasão.<hr/>Abstract University dropouts generate consequences at individual, organizational and social levels and one way to combat it is to understand how the involved in the educational process perceive the phenomenon and how they act in its confrontation. Thus, this article aimed to understand the perception of professors at the Center for Rural Health and Technology at the Federal University of Campina Grande about the dropout process of university students. After a survey carried out with 45 professors on the campus and the quantitative and qualitative analysis of the data, several analysis categories emerged that illustrate the factors that influence the student dropout process and the strategies and actions to reduce dropout. <![CDATA[Socio-Demographic And Professional Profile Of Graduates From The Pharmacy Course Of The Federal University Of Vale Do São Francisco]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100228&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Por meio deste texto apresenta-se resultados de pesquisa pela qual se buscou a determinação dos perfis sociodemográfico e profissional de egressos do curso de Farmácia da Universidade Federal do Vale do São Francisco. A pesquisa se caracteriza como estudo transversal, de natureza quantitativa. Os dados foram obtidos por meio de questionários. Participaram 56 egressos e, como resultados, percebeu-se que o perfil sociodemográfico é caracterizado majoritariamente por indivíduos jovens, solteiros, do sexo feminino e da etnia parda. O perfil profissional é majoritariamente caracterizado por profissionais em cenário de pós-graduação, com um vínculo empregatício e que possuem nas farmácias comerciais o primeiro e atual campo de atuação profissional.<hr/>Abstract This text presents the results of a research that sought to determine the sociodemographic and professional profiles of graduates of the Pharmacy course at the Federal University of Vale do São Francisco. The research is characterized as a cross-sectional study, of a quantitative nature. Data were obtained through questionnaires. 56 graduates participated and, as a result, it was noticed that the sociodemographic profile is characterized mostly by young, single, female, and mixed race individuals. The professional profile is mostly characterized by professionals in a postgraduate scenario, with an employment relationship and who have in commercial pharmacies the first and current field of professional activity. <![CDATA[The Perception About Self-Service Technologies And Work In University Libraries]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100229&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto, apresenta-se a análise da percepção do corpo técnico de bibliotecas universitárias, sobre a aceitação da tecnologia de autoatendimento e o papel social do trabalho nas bibliotecas universitárias. Por meio de uma metodologia qualitativa, com aplicação de questionários, as percepções dos servidores são discutidas diante do arcabouço teórico. A análise dos dados revelou elevada percepção sobre as utilidades do autoatendimento pela autonomia, praticidade e privacidade promovidas pela tecnologia, os fatores motivacionais para o uso dessa tecnologia, e os seus principais usuários. Além disso, são discutidas as percepções sociais relacionadas ao trabalho, devido as implicações das tecnologias de autoatendimento no contexto do neoliberalismo e da substituição e alocação da força de trabalho.<hr/>Abstract This manuscript analyzes the perception of university library staff about the acceptance of self-service technology and the social role of work in university libraries. Through a qualitative methodology, with application of questionnaires, the perceptions of public servants are discussed about of the theoretical framework. Data analysis revealed a high perception about the self-service utilities due to the autonomy, practicality and privacy promoted by the technology, the motivational factors for the use of this technology, and its main users. In addition, social perceptions related to work are discussed due to the implications of self-service technologies in the context of neoliberalism and the substitution and allocation of the workforce. <![CDATA[Tensions Between Expansion And Social Inequalities In Access To Higher Education In Mozambique]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100230&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo aborda-se as tensões entre a expansão e as desigualdades sociais no acesso ao ensino superior em Moçambique. O estudo baseou-se em revisão bibliográfica e documental fundamentado em documentos oficiais e dados estatísticos do governo. As análises revelam que cresceu o quantitativo dos efetivos escolares, mas tal não significa que tenha favorecido a maioria dos que não tem condições de pagar. Concluímos que, com a abertura à privatização iniciada na década de 1990 e 2000, o ensino superior teve expansão e acesso fundamentado por uma política de diversificação das fontes de financiamentos instando a contribuição dos alunos por meio de pagamento de taxas e um fraco investimento dificultando a qualidade desejada pelas IES.<hr/>Abstract This article addresses the tensions between expansion and social inequalities in access to higher education in Mozambique. The study was based on a bibliographic and documentary review based on official documents and statistical data from the Government. The analyses reveal that the number of school staff has increased, but this does not mean that it has favoured the majority of those who are unable to pay. We conclude that with the opening to privatization initiated in the 1990s and 2000, Higher Education had expansion and access based on installing a policy of diversification of funding sources urging the contribution of students through payment fees and poor investment hindering the quality desired by higher education institutions. <![CDATA[Teaching Cultures And Organizational Culture In A Federal Education Institute]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100231&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto, relata-se os resultados de um estudo que teve por objetivo analisar a influência de subculturas ou microcampos docentes nas variáveis da cultura organizacional do IFRN, a partir do contexto de expansão da rede de educação profissional. Para tanto, partiu-se de referências de modelo teórico relacionado com cultura escolar, cultura organizacional escolar e cultura organizacional de escola. Foi desenvolvido um estudo de natureza qualitativa, por meio do método do estudo de caso, e que adotou o IFRN como campo de observação. Para a coleta de dados foi administrado um inquérito por questionário junto a 213 professores a instituição. Foi possível constatar a existência de microcampos docentes e subculturas inseridas nesses microcampos, capazes de interferir na percepção da cultura organizacional. Os conflitos, jogos de interesses e ambiguidades na formação dessas subculturas evidenciaram manifestações culturais diferenciadoras e fragmentadores no interior dos microcampos docentes.<hr/>Abstract In this paper, we report the results of a study that aimed to analyze the influence of subcultures or teaching microfields on the variables of the IFRN's organizational culture, based on the context of expansion of the Professional Education Network. For that, we started from references of a theoretical model related to school culture, school organizational culture and organizational culture of the school. A qualitative study was developed using the case study method, which adopted the IFRN as a field of observation. For data collection, a questionnaire survey was administered to 213 professors at the institution. It was possible to verify the existence of teaching microfields and subcultures inserted in these microfields, capable of interfering with the perception of organizational culture. The conflicts, games of interests and ambiguities in the formation of these subcultures evidenced differentiating and fragmenting cultural manifestations within the teaching microfields. <![CDATA[Decennial Education Plans In São Paulo Countryside Municipalities: Analysis Of Monitoring And Materialization Of Structuring Goals]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100232&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto, relata-se resultados de pesquisa que teve como objetivo analisar o processo de monitoramento e avaliação atinente à implantação dos planos municipais de educação em 16 municípios jurisdicionados a um polo interiorano da União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. Metodologicamente, valeu-se de pesquisa documental, bibliográfica e estudo exploratório com base nos dados trazidos pela plataforma PNE em movimento, com indicadores das metas estruturantes do Plano Nacional de Educação para a garantia à educação básica com qualidade. Os resultados evidenciam que, nos municípios sob exame, está havendo um movimento posterior à elaboração dos subplanos para sua efetiva materialização.<hr/>Abstract This text reports findings from a research whose aimed at analyzing the process of monitoring and assessment regarding the municipal education plans implantation in 16 municipalities within a countryside pole of the União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. Methodologically, the research is a documental, bibliographic and exploratory study based on data from the PNE em movimento platform, with indicators of the National Education Plan structuring goals to ensure Basic Education with quality. Findings made evident t5hat in examined municipalities there is a movement posterior to the subplans elaboration for their effective materialization. <![CDATA[Teaching Assistant In The Context Of Technological Education: Purposes And Attributions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100233&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo É crescente na literatura a importância da educação profissional e tecnológica para o desenvolvimento mundial e, nesse sentido, faz-se necessário que exista uma estrutura com profissionais preparados para o atendimento de seus objetivos e propostas. Nesse contexto, o presente trabalho tem por objetivo apresentar, na percepção de docentes e auxiliares de docente, uma avaliação das atribuições destes em duas instituições de educação tecnológica pública nos municípios de São Paulo e Sorocaba. Realizou-se uma pesquisa de objetivo descritivo, abordagem qualitativa, natureza aplicada e com procedimento de pesquisa de campo na qual se aplicou um questionário eletrônico estruturado a todos os docentes e auxiliares de docente dessas unidades, em que foram relacionadas as atribuições desses profissionais, e os respondentes apontaram, segundo escala de Likert, quais são suas percepções acerca do tempo investido e qual a importância da mesma no cotidiano da estrutura de ensino. Os dados indicam que a maioria dos profissionais possuem uma percepção positiva acerca da atuação do auxiliar de docente, considerando a maior parte das atribuições com importância muito alta para o sucesso da educação profissional e tecnológica. As atribuições dos grupos de atividades técnico-operacionais e de relacionamento com os alunos foram as mais relevantes, sendo que as outras foram entendidas como complementares e menos importantes nesse contexto.<hr/>Abstract There is a growing importance in the literature related to professional and technological education in the world development and, in this sense, it must have a structure with professionals prepared to meet their objectives and proposals. In this context, the present work aims to present, in the perception of teachers and teaching assistants, an assessment of their attributions in two public technological education institutions in São Paulo and Sorocaba municipalities. Research with a descriptive objective, qualitative approach, applied nature and a field research procedure was carried out, in which a structured electronic questionnaire was applied to all teachers and teaching assistants of these units, the attributions of these professionals were related and the respondents indicated, according to the Likert scale, their perceptions about the time invested and its importance in the daily life of the teaching structure. Data indicated that most professionals have a positive perception about the role of teaching assistants, considering that most of the assignments are very important for the success of professional and technological education. The attributions of the groups of technical-operational activities and relationship with students were the most relevant, while the others were understood as complementary and less important in this context. <![CDATA[Background Of The Forum Of Editors Of Education Journals Of The Southern Region (2008-2021)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100234&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta o histórico da criação e da estruturação do Fórum de Editores de Periódicos da Área de Educação da Região Sul - Fepae Sul -, bem como seus principais desafios na atualidade. Para a elaboração do histórico, foram consultados registros diversos, memórias pessoais, e-mails, atas, relatórios e outros documentos. No período de 2008 a 2021, o Fepae constituiu-se como um coletivo altamente significativo para a qualificação dos periódicos da área de Educação da Região Sul.<hr/>Abstract The article presents the background of the creation and structuring of the Forum of Editors of Journals on the Education Area of the Southern Region of Brazil - Fepae Sul - as well as its main challenges today. For the elaboration of the background, various records, personal memories, e-mails, minutes, reports and other documents were consulted. In the period from 2008 to 2021, the Fepae was a highly significant collective for the qualification of the journals of the Education area of the Southern Region. <![CDATA[Context & Education - C&E: Thirty-Seven Volumes Of History In Science Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-13382022000100235&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Por meio deste texto, busca-se descrever os aspectos teóricos e práticos da Revista Contexto &amp; Educação - C&amp;E -, e seu compromisso com o desenvolvimento da área da Educação no país. O periódico é editado regularmente desde 1986 e, atualmente, é vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí. Narramos, brevemente, a história da C&amp;E ao trazer, por meio de uma análise documental de caráter qualitativo, o potencial científico através de edições da revista selecionados nos anos de 1986, 1993, 1998, 2010 e 2021. O levantamento e o registro de aspectos importantes da trajetória da C&amp;E, ao longo dos anos, reafirmam o compromisso social e político deste periódico científico e da Unijuí, coerente com suas origens comunitárias e a sua função social.<hr/>Abstract Through this writing production, we aim at describing the theoretical and practical aspects of the scientific journal Revista Contexto &amp; Educação - C&amp;E -, and its commitment to the development of the field of ​​Education in the country. The journal has been regularly edited since 1986 and is currently linked to the Graduate Program in Science Education of the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul - Unijuí. This investigation focuses on the objective of briefly narrating the history of C&amp;E by bringing, through a qualitative documentary analysis, the scientific potential of selected editions of the Journal from the years 1986, 1993, 1998, 2010 and 2021. The survey and the record of important aspects of C&amp;E Journal’s trajectory over the years, reaffirm the social and political commitment of this scientific journal and Unijuí, coherent with its community origins and its social function.