Scielo RSS <![CDATA[Série-Estudos]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2318-198220160003&lang=es vol. 21 num. 43 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[The method "maieutic-reciprocal" of Danilo Dolci]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Danilo Dolci foi um educador-comunicador que contribuiu para o desenvolvimento social das classes menos favorecidas por meio de uma metodologia de educação para a paz, para o diálogo e de luta (não-violenta) pelos Direitos Humanos em época e lugares difíceis: trata-se da Sicília dos anos cinquenta do século XX. Dolci, em quase cinquenta anos de atividade educativa e social no território local, nacional e internacional, promove um método educativo e busca, através da investigação de fundo, pesquisar a verdade e a justiça e, ao mesmo tempo, o uso do dispositivo pedagógico definido por Dolci como "maiêutico-recíproco": método para a promoção da emancipação da comunidade e do direito de todos à palavra, sem exceção. Uma metodologia educativa e social, como a de Dolci, nos recorda o compromisso de Don Lorenzo Milani na sua escola de Barbiana e, ao mesmo tempo, a educação como conscientização de Paulo Freire no Brasil.<hr/>Abstract Danilo Dolci was an educator who contributed to the development of the social equality through an education methodology for peace, for the dialogue and struggle (nonviolent) for Human Rights in different times and difficulties places: it was in Sicilia in the fifties at the twentieth century. Dolci has almost fifty years of educational and social activities in local area, national and international, he promotes an educational method for search through the background investigation, search for truth and justice and at the same time, he uses a pedagogical device as "maieutic-reciprocal": method for an empowerment the community to them know their rights to a free speech. An educational and social method, such as Dolci, reminds us the commitment of Don Lorenzo Milani in his school of Barbiana and at the same time, an awareness education as Paulo Freire in Brazil. <![CDATA[The school dropout facing the constraints of exclusion and the attraction for the world of work]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A partir da década de 70, uma das principais apostas da educação em Portugal foi a construção de uma escola promotora da inclusão e da igualdade de oportunidades. Porém muitos desses impulsos reformistas vieram a ser marcadamente comprometidos, ou mesmo alienados, na falta de eficácia e de justiça da escola, incapaz de concretizar plenamente as aspirações individuais e colectivas de uma sociedade em mutação. O artigo aborda o problema do abandono escolar experimentado e vivido pelos jovens que não concluíram o ensino secundário e centra-se na análise de conteúdo de 30 entrevistas recolhidas numa amostra de conveniência do grupo dos que, tendo abandonado a escola, a ela voltaram para concluir um ou mais ciclos de estudos. Os resultados levantam duas questões que se abrem para o futuro: 1) Pode a actual rigidez do currículo ser compatível com uma escola determinada em preparar os indivíduos para a vida? 2) Estarão os agentes educativos, conscientes, empenhados e preparados para a prestação de um serviço educativo centrado nos alunos, suas necessidades, potencialidades e aspirações?<hr/>Abstract One of the main challenges of education in Portugal, from the 70's decade, was the construction of a school truly promoting inclusion and equal opportunities. However, many of these reformist drives came to be markedly compromised, or even alienated, in the absence of effectiveness and school fairness, unable to realize the individual and collective aspirations of a changing society. This article focuses on school dropout, experienced and lived by the youngsters that did not conclude the secondary education, centered in the content analysis of 30 interviews collected in a convenience sampling of those who returned to school to conclude their studies. The findings raise, in our research, two questions that open for the future: 1) can the current rigidity of the curriculum be compatible with school commitment to prepare individuals for life? And, 2) are the educational agents, conscious, committed and prepared for the provision of an educational service centered on the students, their needs, potential and aspirations? <![CDATA[The educacional work meaning in social field]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300045&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O cenário contemporâneo em que se apresentam as organizações não governamentais tem sido visualizado como um campo fértil para o estudo das práticas educativas desenvolvidas no campo social. Essas organizações incluem um conjunto de entidades diversas em concepções, metodologias de trabalho, entendimentos da política pública e do direito. Estão envoltas em uma multiplicidade de intenções, fazendo com que suas práticas permeiem um campo nebuloso, difícil, inclusive, de serem explicadas por quem as desenvolve. Com o objetivo de conhecer a dimensão educativa dessas práticas, analisamos entrevistas e memórias de encontros com trabalhadores sociais, procurando responder à seguinte questão: que tipo de orientações coletivas e visões de mundo emergem das práticas desenvolvidas por profissionais que atuam em ONGs? As reflexões empreendidas neste estudo nos fazem inferir que tais práticas estão impregnadas de intencionalidades, ora emancipatórias, ora conformatórias.<hr/>Abstract The contemporary scene for non-governmental organizations (NGOs) has been viewed as a fertile ground for the study of educational practices developed in the social field. These organizations include a group of entities, diverse in their conceptions, work methods and understandings of public policies and law. They are involved in a multiplicity of intentions, so that their practices are inserted in a gray area that seems difficult to be explained even by their developers. With the goal of getting to know the educational dimension of such practices, we have analyzed interviews and testimonials of meetings with social workers, aiming to answer the following question: what kind of collective orientation and world view emerge from the practices of professionals who take part in NGOs? The reflections achieved on this study lead us to infer that such practices are permeated with intentions, at times emancipatory, at times conforming. <![CDATA[Protection, prevention and interaction: analysing social educators pratices]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300069&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo é parte da análise desenvolvida em uma dissertação de mestrado sobre as práticas do educador social na política pública da Assistência Social. Partindo do conceito operador práticas, nos lançamos em uma pesquisa-intervenção, com base nos referenciais da Análise Institucional, propondo a criação de espaços coletivos de análise para problematização e desnaturalização das práticas do educador social. Dialogando com Michel Foucault, elegemos um conjunto de enunciados que conformam campos de práticas em que se articulam educação e proteção/assistência social. Iniciamos o artigo buscando responder a questões históricas da emergência das práticas socioeducativas; posteriormente tecemos uma análise, colocando em relação enunciados mapeados nos documentos dos serviços socioeducativos e analisadores construídos com os educadores sociais. Evidenciaram-se traçados de estratégias de segurança, em seu caráter de regulação, através da educação moral, do aconselhamento, da vigilância protetiva.<hr/>Abstract This article is part of the analysis developed in a master's thesis on the social educators practices in social assistance public policy. Based on Foucault's operator concept practices, in the intervention-research it was proposed the creation of collective analysis spaces for the problematization of social educators practices, employing Institutional analysis's methodological references. Articulating with Michel Foucault, we selected a series of statements that make practical fields in which education and protection/social assistance are articulated. We began the article seeking to answer historical questions of the emergence of social educational practices; then we developed an analysis, relating statements mapped in the documents of social educational services and analyzers chosen by social educators. As research results it was evidenced security strategies features, in its character of regulation of the population and of the bodies, that seems to operate a moral education strategy through the counseling, as well as produce a protective surveillance. <![CDATA[Poetic education in non-formal education: symbolic narrative and artistic creations]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300089&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo trata da educação poética no cotidiano de sujeitos adultos. A problemática é a de uma educação permanente baseada na escuta e na produção de narrativas simbólicas e da criação por meio de linguagens artísticas. Para tanto, vale-se de ações interventivas por meio de oficinas com mulheres, em rodas de leitura de literatura e de técnicas do sociodrama, do teatro espontâneo e do Teatro do Oprimido, dentro da concepção de educação não formal como campo de educação e para promover uma formação permanente e ao longo da vida. Os conteúdos e repertórios produzidos no momento das oficinas deram origem a construções de poéticas pessoais sob a forma de uma ação ligada simbolicamente ao universo feminino, a tecelagem. A partir disso, foi possível pensar e refletir sobre ser mulher na sociedade contemporânea, com suas conquistas, desafios, avanços, retrocessos, lutas, tensões, desejos, afetos, sensibilidades ao longo de todo o processo de vida.<hr/>Abstract The article theme is the poetic education in adult daily life and the problem is the ongoing education based on listening and production of symbolic narratives and creation through artistic languages.It makes use of interventional actions developed through poetic education with women from literature reading groups and sociodrama techniques, spontaneous theater and the Theatre of the Oppressed, within the non-formal education design and to promote permanent training throughout life. The content and repertoires that were produced have led to personal artistic constructions in the form of a symbolic action linked to the feminine universe, weaving. Reflections were developed about being a woman in contemporary society and the need for continuous training and lifelong education through poetry that humanizes and touch people and relationships. <![CDATA[Educate yourself in motion: militant prostitutes and building greater autonomy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300109&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo, são tecidas reflexões acerca de processos educativos consolidados por mulheres que participam de associações de prostitutas localizadas nas cidades de Belo Horizonte, Campina Grande, João Pessoa e Recife, com vistas a compreender como prostitutas militantes se educam no movimento de luta por seus direitos. As reflexões apresentadas foram gestadas à luz do referencial da Educação Popular ao longo de pesquisa de pós-doutoramento concluída em 2014. O diálogo e convívio metodológico com as participantes da pesquisa engendraram a compreensão de que o processo de organização de prostitutas em associações tem favorecido sua articulação permitindo o planejamento e execução de ações educativas nesses espaços, de modo a fortalecer a leitura crítica da realidade e o desenvolvimento da autoestima e autoconfiança dessas mulheres, elementos necessários para seu engajamento na luta por direitos e construção de sua autonomia.<hr/>Abstract This article presents reflections about educational processes consolidated by women who participate in prostitute associations in the cities of Belo Horizonte, Campina Grande, João Pessoa and Recife, in order to understand how militant prostitutes are educated in the struggle for their rights. The presented reflections were made by the light of Popular Education along of postdoctoral completed in 2014. Dialogue and methodological interaction with the survey participants provoked comprehension that the processes organization has favored its articulation allowing plan and execution of educative actions in these areas in order to strengthen critical reading of reality and development of self-esteem and self-confidence of these women, necessary elements for their engagement in the struggle for rights and building their autonomy. <![CDATA[Ways of learning, workshopping and inventing within experience with childhood]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300127&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo é realizado a partir de atividades de Grupos acadêmicos de extensão e de pesquisa no âmbito da educação, psicologia e políticas juvenis. O contexto envolve o cotidiano de educadores/as e crianças em uma Oficina de Aprendizagem que segue a perspectiva da pedagogia libertária/anarquista numa organização comunitária no bairro da Restinga, em Porto Alegre, RS. O modo de oficinar agrega estratégias ligadas à arte e à cultura compondo um espaço de reflexão e criação que abarca as temáticas da autonomia e da coletividade associadas aos modos de viver na cidade. A partir da metodologia da pesquisa­-intervenção foi acompanhada a experiência de aprender enunciada pelas crianças na oficina e realizada uma analítica narrativa dessa aprendizagem. Os conceitos de experiência, tempo e aprender, em diálogo com Gilles Deleuze e Henri Bergson, possibilitam a análise do sentido da invenção na experiência de oficinar e de pesquisar com a infância nesse contexto.<hr/>Abstract The study is done within the extracurricular academic groups' activities and research in the field of education, psychology, and juvenal policies. The context involves the daily activities of educators and children in a Learning Workshop that follows the perspective of libertarian/anarchist pedagogy in Restinga, neighborhood in the city of Porto Alegre, Brazil. The workshop adds strategies connected to art and culture making a space for reflection and creation that encompasses the themes of autonomy and collectivity associated with the ways of life of the city. From a research/intervention methodology the experiences of learning stated by the children in the workshop were followed and an analytical narrative was performed following this learning experience. The concepts of experience, time, and learning, within a dialogue of Gilles Deleuze and Henri Bergson, allowed for an analysis of invention within the experience of workshop and of researching about childhood in this context. <![CDATA[The university toy library as a space for children of creation and imagination]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300143&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esse artigo visa apresentar uma reflexão acerca das atividades desenvolvidas em uma brinquedoteca universitária situada no Sul de Minas Gerais, especificamente a partir do desenvolvimento do projeto de pesquisa denominado "Brincando com sucatas". A metodologia utilizada consistiu na realização de oficinas junto às crianças e na realização de observação e filmagens em áudio e vídeo feitas pelas pesquisadoras e também pelas crianças. O referencial teórico adotado para o estudo está pautado nos pressupostos da Sociologia da Infância. Foi possível constatar que as crianças têm interesse por brinquedos artesanais feitos com sucata, mas que o interesse delas em produzir seus próprios brinquedos é bem maior. A pesquisa mostrou também a importância de se possibilitar um espaço lúdico de troca e de interação entre pares por meio do brincar, no qual a criança possa produzir e sentir-se à vontade em realizar suas atividades utilizando a sucata como matéria prima para sua imaginação.<hr/>Abstract This article presents a reflection about the activities developed in a university playroom located in southern Minas Gerais, specifically from the research project development called Playing with scraps. The methodology consisted of workshops with the children and carrying out observation and filming audio and video made by researchers and also by children. The theoretical framework adopted for the study is guided by the assumptions of the sociology of childhood. It was found that children have interest in handmade toys made from scrap, but their interest in producing their own toys is much higher. The research also showed the importance of allowing a playful space of exchange and peer interaction through play, in which the child can produce and feel at ease in carrying out their activities using scrap as raw material for their imagination. <![CDATA[The expansionist role of the contemporary school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300161&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Muitos estudos, apoiados nas postulações de Vincent, Lahire e Thin (2001) têm demostrando o quanto projetos socieoeducativos, que acontecem fora da escola, carregam uma forma escolar; movimento este denominado pedagogização do social. Por outro lado, autores como Smeyers e Depaepe (2008) tem apontado que vivemos na contemporaneidade o fenômeno da educacionalização do social, o qual convoca a Educação como instância de solução para uma variedade de problemas sociais. A partir da análise de um conjunto de documentos sobre as Políticas de Assistência Social no Brasil e de entrevistas com diretores de escolas municipais de uma cidade da Região Metropolitana de Porto Alegre, pretendeu-se analisar os efeitos que tais fenômenos vêm produzindo na escola contemporânea. Um destes efeitos refere-se ao alargamento das funções da escola ou o que denominei o papel expansionista da escola contemporânea, o qual trata de apontar a multidimensionalidade de funções atribuídas a esta instituição no contexto contemporâneo.<hr/>Abstract Several studies, supported by Vincent, Lahire and Thin's (2001) assumptions, have evidenced that social-educational projects occurring outside the school present a school configuration, which has been called pedagogization of social issues. On the other hand, authors such as Smeyers and Depaepe (2008) have shown that we are experiencing the phenomenon of educationalization of social problems in contemporaneity, which regards Education as a solution for a variety of social problems. From the analysis of some documents related to the Social Assistance Policies in Brazil and interviews with principals of municipal schools in a city situated in the Metropolitan Region of Porto Alegre, I aimed to analyze the effects that such phenomena have produced on the contemporary school. One of these effects is the increased range of the school functions, i.e. something that I have called the expansionist role of the contemporary school, which has pointed out the multidimensionality of functions assigned to this institution in the contemporary context. <![CDATA[First, the primordial: the basic education in Brazil, based on Anísio Teixeira´s ideas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300179&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo traz um percurso histórico-conceitual das ideias e atividades de Anísio Teixeira sobre a educação elementar. Com seu grande senso de medida, dono de uma cultura diversificada, primava pela forma democrática de administrar. Em meio a muitos problemas e divergências, Anísio Teixeira consegue provar que é possível uma intervenção na escola, se e quando houver seriedade, ética, recursos e vontade política, convergindo para uma real qualificação do ensino. Sua intenção não era propor novos paradigmas; era dar qualificação e autonomia pedagógica ao professor, visando abrir possibilidades ao aluno, conciliando saber intelectual e manual, arte e ciência, costume e racionalidade. Uma escola pública, gratuita e laica, que privilegiasse o ensino básico, primário, que elevasse o nível de sua comunidade, propiciando o direito à educação integral de qualidade para todos, e que, potencialmente, abrisse as portas para a autonomia, o pertencimento e a liberdade.<hr/>Abstract This article is a historic conceptual development of ideas and activities from Anísio Teixeira concerning basic education in Brazil. With his great sense of balance and diversified culture, he gave an important democratic form on his way of administration. Facing many problems, Anísio Teixeira could prove that it´s possible to intervene at school, if and when, seriousness, ethic, resources and political will, deal to a real teaching sucess. His intention was not offer a new paradigm. It was to give qualification and autonomy to the teacher, focusing on the student´s possibilities, mixing intelectual and manual knowledge, art and science, behaviors and rationality. A free and secular public school, where the integral basic education would be privileged and could become a right for everybody and could, potentially, open the doors to autonomy, belonging and freedom. <![CDATA[The Arara-Karo etnic indigenous people from Rondônia: historical scenarios and the Brasilian Amazon colonization]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300193&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Trata-se de um desdobramento de pesquisa em desenvolvimento no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica Dom Bosco (PPGE/UCDB) que objetiva verificar a produção das identidades/diferenças das mulheres/professoras/indígenas da etnia indígena Arara-Karo localizada no município de Ji-Paraná, Estado de Rondônia, Brasil. Este texto apresenta um breve cenário histórico sobre a constituição do povo Arara-Karo e sua relação com o processo de colonização da Amazônia brasileira. São reflexões que buscam se aproximar das questões ligadas à colonização da região amazônica. Assim, o argumento principal do texto refere-se à ideia de que os deslocamentos e ressignificações nos modos de organização, no contexto social ou cultural das populações indígenas, especificamente os Arara-Karo foi intensificado com o processo de colonização. A produção de dados desta pesquisa se constitui a partir de revisões bibliográficas a respeito do processo de colonização amazônica, considerando a colonização na constituição recente do povo Arara-Karo, bem como entrevista narrativa com uma professora Arara-Karo.<hr/>Abstract This is a research unfolding development in the Postgraduate Diploma in Catholic University of Education Program Dom Bosco (PPGE/UCDB) which aims to verify the production of identities/differences of women/teachers/indigenous ethnic Arara-Karo located in the city of Ji-Paraná, Rondônia, Brazil. This paper presents a brief historical background on the establishment of the Arara-Karo people, and its relation to the process of colonization of the Brazilian Amazon. Reflections are seeking to approach the issues colonization of the Amazon region. Thus the text of the main argument refers to the idea that the displacement and reinterpretation in the organization modes are social or cultural context of indigenous peoples, specifically the Arara-Karo was intensified with the process of colonization. The production data of this research is constituted from literature reviews about the Amazon colonization process, considering the colonization in the recent constitution of the Arara-Karo people, as well as narrative interview with a Arara-Karo teacher. <![CDATA[<em>The willingness of human actions and education in the Suma Teológica of Tomás de</em> Aquino]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822016000300213&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo aborda a relevância da Suma Teológica de Tomás de Aquino (1225-1274) como fonte para o estudo da História da Educação Medieval. O objetivo principal é refletir sobre uma das Questões (q. 6, I-II) da Suma Teológica, intitulada O voluntário e o involuntário, para destacarmos as contribuições do teólogo dominicano para uma compreensão mais abrangente da formação humana. As análises realizadas neste trabalho têm como pressupostos teórico-metodológicos os princípios da História Social, expressos principalmente por Marc Bloch (2001). Assim, estudamos nosso objeto considerando as circunstâncias históricas da sociedade que lhe serviu de atmosfera, de modo que pudemos perceber o compromisso de Tomás de Aquino com os debates fundamentais de sua época. Nesse sentido, destacamos sua atividade como professor em diversas instituições universitárias do Ocidente cristão, da qual a Suma Teológica é resultado direto.<hr/>Abstract This article deals with the importance of the Summa Theologica of Thomas Aquinas (1225-1274) as source for the study of the History of Medieval Education. The main objective is to reflect about the Question 6 (six) of the First part of the Second Part of Summa Theologica, whose title is The voluntary and the involuntary, to point the contributions of Dominican theologian for a most comprehensive understanding of the human education. The theoretical principles to do the analyses presented in this article were found in the Social History, expressed by Marc Bloch (2001). Therefore, we studied our objective considering the historical circumstances of the society that served it as atmosphere, so much that we realized the commitment of Thomas Aquinas with the fundamental debates of his time. In this sense, we pointed his work as professor in the university institutions of the Christian West of which the Summa is a direct result.