Scielo RSS <![CDATA[Série-Estudos]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2318-198220180001&lang=pt vol. 23 num. 47 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[A aprendizagem colaborativa, porquê?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo pretende situar a aprendizagem colaborativa, cujo referencial teórico assenta na concepção construtivista da aprendizagem. Essa concepção privilegia o sentido e a sua construção, sendo que a aprendizagem é a "construção de sentido". O ambiente de aprendizagem adquire uma nova importância no quadro desta abordagem, nomeadamente na contextualização das aprendizagens e nos processos de participação do indivíduo na comunidade, através dos quais se desenvolvem práticas colaborativas. Nessa perspetiva as conceções construtivistas assumem particular relevo no quadro atual da intervenção educativa e da prática pedagógica.<hr/>Abstract: This article intends to situate collaborative learning, whose theoretical reference is based on the constructivist conception of learning. This conception privileges meaning and its construction, and learning is the "construction of meaning". The learning environment acquires a new importance in this approach, namely in the contextualization of learning and in the processes of individual participation in the community through which collaborative practices are developed. In this perspective the constructivist concepts assume particular importance in the current moment of educational intervention and pedagogical practice.<hr/>Resumen: Este artículo pretende situar el aprendizaje colaborativo, cuyo referencial teórico se basa en la concepción constructivista del aprendizaje. Esta concepción privilegia el sentido y su construcción, siendo que el aprendizaje es la "construcción de sentido". El ambiente de aprendizaje adquiere una nueva importancia en el marco de este enfoque, en particular en la contextualización de los aprendizajes y en los procesos de participación del individuo en la comunidad, a través de los cuales se desarrollan prácticas colaborativas. En esta perspectiva las concepciones constructivistas asumen particular relieve en el cuadro actual de la intervención educativa y de la práctica pedagógica. <![CDATA[A inteligência humana e o cotidiano escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: A inteligência, como fenômeno, sempre intrigou a humanidade, tornando-se alvo de muitos pesquisadores ao longo do tempo. Howard Gardner é um referencial nessa área por ter apresentado uma teoria que transcende as habilidades lógicas do pensamento como a forma mais elevada do conhecimento humano, considerando diferentes manifestações de capacidades cognitivas, não antes classificadas dessa forma. O conceito de inteligência está diretamente relacionado à nossa cultura, e pode ser demonstrado pela capacidade de resolver problemas, aprender e se expressar de forma eficiente, estabelecer relações entre os conteúdos e pensar de forma abstrata. Atualmente, ainda encontramos pessoas que integram o contexto escolar, definindo como inteligentes apenas os alunos com bom desempenho, o que demonstra que a questão da inteligência está pautada em paradigmas que precisam ser superados. Ter a teoria das Múltiplas Inteligências como base pedagógica pode conduzir o professor a encontrar novas propostas de atividades e diferentes caminhos para ensinar. O presente estudo investigou o que pensam os professores da rede municipal de Sorocaba sobre o conceito de ser inteligente. Foi possível observar que há uma tendência intrínseca em compreender a inteligência de forma mais ampla e complexa, contudo há uma carência de referencial teórico que embase uma prática pedagógica com a finalidade de desenvolver as múltiplas potencialidades dos alunos.<hr/>Abstract: Intelligence, as a phenomenon, has always intrigued humanity and has become the target of many researchers over time.. Howard Gardner is a reference in this area for having presented a theory which transcends the logical abilities of thought as the most elevated form of human knowledge, considering different manifestations of cognitive abilities not previously classified in this way. The concept of Intelligence is directly related to our culture and can be demonstrated by our ability to solve problems, learn and express ourselves efficiently, establish relationships between contents and think abstractly. Today we still come across individuals within the school context, who define as intelligent only the students with good academic performance, thus showing that the issue of Intelligence is ruled by paradigms that must be overcome. Holding Gardner's Theory of Multiple Intelligences as a pedagogical basis can lead the teacher to find new activity proposals and different ways to teach. The present study investigated the concept of intelligence, by the teachers in the municipal network of Sorocaba. It was possible to observe that there is an intrinsic tendency to comprehend Intelligence as a broader and more complex concept, however, there is a lack of theoretical referential that layers a pedagogical practice with this aspect, with the objective of developing the multiple potentialities of students.<hr/>Resumen: La inteligencia, como fenómeno, siempre ha intrigado a la humanidad y se ha convertido en el objetivo de muchos investigadores a lo largo del tiempo. Gardner es una referencia en esta área por haber presentado una teoría que trasciende las habilidades lógicas del pensamiento como la forma más elevada del conocimiento humano, considerando diferentes manifestaciones de habilidades cognitivas no previamente clasificadas de esta manera. El concepto de Inteligencia está directamente relacionado con nuestra cultura y puede demostrarse mediante nuestra capacidad para resolver problemas, aprender y expresarnos de manera eficiente, establecer relaciones entre los contenidos y pensar de manera abstracta. Todavía nos deparamos con individuos dentro del contexto escolar, que definen como inteligentes los estudiantes con buen rendimiento, lo que demuestra que el tema de la inteligencia se rige por paradigmas que aún deben ser superados. Sosteniendo la Teoría de Inteligencias Múltiples como una base pedagógica puede llevar al profesor a encontrar nuevas propuestas de actividades y diferentes formas de enseñar. El presente estudio investigó el concepto de inteligencia de los profesores en la red municipal de Sorocaba. Fue posible observar que existe una tendencia intrínseca a comprender la inteligencia como un concepto más amplio y complejo, sin embargo, hay una falta de referencia teórica que soporta una práctica pedagógica en este aspecto, con el objetivo de desarrollar las múltiples potencialidades de los estudiantes. <![CDATA[Brincando em sala na Educação Infantil? Reflexões acerca da organização dos espaços para experiências na primeira infância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100043&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Origina-se de uma pesquisa concluída e tece considerações acerca da organização do espaço, para brincar, em sala de Educação Infantil. Fundamentou-se em autores como: Brougère, Gandini, Freire, Cruz e Rinaldi. De que maneira as crianças estão brincando no espaço de sala de Educação Infantil? Que práticas educativas estão relacionadas à organização do espaço em sala, em contexto de brincadeiras na Educação Infantil? Objetivou identificar e problematizar a organização espacial de sala de Educação Infantil, para o brincar infantil. De abordagem qualitativa, utilizou observação participante de momentos do brincar de 14 crianças e a respectiva professora, produzindo treze diários de campo. As crianças manifestaram curiosidades e interagiram entre si, reinventando e resignificando os espaços possíveis na sala. Além de brincarem sentadas à mesa ou no chão, esse grupo manifestou apreço por brincar embaixo da mesa, por proporcionar liberdade às ações e relações entre subgrupos de crianças. A pesquisa mostrou uma ênfase no brincar em sala, com pouca exploração de outros espaços da instituição. Conclui que, quando o espaço é organizado de forma variada, as possibilidades de criação e relações aumentam, ampliando o incentivo de brincadeiras, de experimentações, de descobertas, de perpetuação e reinvenção da cultura lúdica infantil e, com isso, de melhores oportunidades educativas para as crianças.<hr/>Abstract: It originates from a completed research and weaves considerations about the organization of space, to play in classroom in the Early Childhood Education. It was based on authors such as: Brougère, Gandini, Freire, Cruz and Rinaldi. How are the children playing in the space of classroom in the Early Childhood Education? What pedagogical practices are related to the organization of space in the classroom, in the context of play Early Childhood Education? The objective of this study was to identify and problematize the spatial organization of the classroom in the Early Childhood Education for children 's play. From a qualitative approach, she used participant observation of playing moments of 14 children and the respective teacher, producing thirteen field diaries. The children expressed curiosities and interacted with each other, reinventing and reframing the possible spaces in the classroom. In addition to playing seated at the table or on the floor, this group expressed appreciation for playing under the table, for giving freedom to actions and relationships between subgroups of children. The research showed an emphasis on play in the classroom, with little exploration of other spaces of the institution. The research showed an emphasis on play in the classroom, with little exploration of other spaces of the institution. It concludes that, when space is organized in a varied way, the possibilities of creation and relationships increase, increasing the incentive of play, experimentation, discoveries, perpetuation and reinvention of the children's play culture and with this, of better educational opportunities for children.<hr/>Resumen: Tiene su origen en una investigación elaborada y teje consideraciones sobre la organización del espacio para jugar en la sala de educación infantil. Se basaba en autores como: Brougère, Gandini, Freire, Cruz y Rinaldi. Cómo los niños están jugando en el espacio de la sala de Educación Infantil? ¿Qué prácticas pedagógicas están relacionados con el organización de el espacio de la sala de clase en el contexto del juego en la educación infantil? Tuvo como objetivo identificar y analizar la organización espacial de la sala de educación infantil para el juego infantile. Los datos fueron recolectados a través de momentos de observación participante de juego de 14 niños y su maestra, lo que resulta en trece diarios de campo. Los niños mostraron curiosidad e interactuaron entre sí, reinventando y redefinindo los espacios posibles en la sala. Además de jugar en la mesa o en el suelo, este grupo expresó su gusto por jugar por debajo de la mesa, permitiendo libertad a las acciones y las relaciones entre los subgrupos de niños. La investigación ha demostrado un énfasis en jugar en la sala con poca exploración de otras áreas de la institución. Concluye que cuando el espacio se organiza de diferentes maneras, aumentan las posibilidades de crear y de relaciones, ampliando el incentivo a los juegos, ensayos, descubrimientos, perpetuación y la reinvención de la cultura de los juegos infantiles y, por tanto, mejores oportunidades de educación para los niños. <![CDATA[Educação escolar & protagonismo indígena: argumentos sobre a constituição de uma "docência artífice"]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: A escola é um dos espaços interculturais dos quais participam as comunidades indígenas, e, nesse espaço, ocorrem intensas disputas sobre sentidos, propósitos e funções sociais que essa instituição deve assumir. Neste artigo, focaliza-se a ressignificação de discursos sobre a docência indígena, tomando como base as discussões protagonizadas por 15 professores Kaingang do estado do Rio Grande do Sul, entre 2015 e 2016, no âmbito de um programa interinstitucional de formação docente. A análise de pronunciamentos feitos pelos docentes em reuniões e encontros permitiu construir a categoria conceitual do "professor artífice", que serve como metáfora de um trabalho colaborativo e construído ao modo artesanal. A metáfora do artífice permitiu dar visibilidade a características da docência indígena reiteradas nos pronunciamentos dos Kaingang, reabilitando o sentido da produção artesanal como estilo de vida. Destacaram-se, assim, traços de uma atuação que se estabelece com base na inextricável ligação entre teoria e prática, no engajamento do docente em sua comunidade e em lutas que extrapolam o âmbito escolar, no caráter colaborativo da produção do conhecimento e na escuta dos líderes religiosos - os Kujá. Por fim, a categoria conceitual permite pleitear um espaço-tempo de criação, no qual o sujeito está atento aos saberes da coletividade da qual ele é proveniente e também ao que pode ser modificado em seu trabalho, ajustando-o em função das demandas da atualidade. <hr/>Abstract: The school is one of the intercultural spaces in which indigenous communities participate, and in this space there are intense disputes about meanings, purposes and social functions that this institution must assume. In this paper, we focus on the resignification of discourses about indigenous teachers on the basis of discussions where 15 Kaingang teachers, between 2015 and 2016, lead in an interinstitutional teacher education programme in the Rio Grande do Sul state. The analysis of pronouncements made by the teachers allowed to construct the conceptual category "artificer teacher", as metaphor of a collaborative work centered in the craftsmanship. The metaphor of the craftsman made it possible to give visibility to the characteristics of indigenous teaching, reiterated in the Kaingang pronouncements, restoring the sense of artisanal production as a way of life. We highlight the traits of an action that is based on the inextricable connection between theory and practice, in the engagement in a community and its specific struggles, in the collaborative character of the production of knowledge and in listening to Kujá, religious leaders. Finally, the conceptual category would be an expression of a space-time of creation, in which the subject is attentive to the knowledge of the collectivity from which it comes and also to what can be modified in his work, adjusting it according to the demands of the present time.<hr/>Resumen: La escuela es uno de los espacios interculturales de los cuales participan las comunidades indígenas, y en este espacio ocurren intensas disputas sobre sentidos, propósitos y funciones sociales que esta institución debe asumir. En este artículo se enfoca la significación de la docencia indígena, tomando como base las discusiones que vienen siendo protagonizadas por 15 profesores Kaingang del estado de Rio Grande do Sul, entre 2015 y 2016, en el marco de un programa interinstitucional de formación docente. El análisis de pronunciamientos hechos por los docentes en reuniones y encuentros permitió construir la categoría conceptual de "profesor artífice", que sirve como metáfora del trabajo colaborativo y construido al modo artesanal. La metáfora del artífice permitió dar visibilidad a características de la docencia indígena reiteradas en los pronunciamientos de los Kaingang, rehabilitando el sentido de la producción artesanal como estilo de vida. Se destacaron, así, rasgos de una actuación que se establecen con base en la inextricable relación entre teoría y práctica, en el compromiso con la comunidad y en luchas que extrapolan el ámbito escolar, en el carácter colaborativo de la producción del conocimiento y en la escucha de los líderes religiosos - los Kujá. Por último, la categoría conceptual permite pleitear un espacio-tiempo de creación, en el cual el sujeto está atento a los saberes de la colectividad de la que procede y también a lo que puede ser modificado en su trabajo, ajustándolo en función de las demandas de la actualidad. <![CDATA[O professor da Educação de Jovens e Adultos (EJA) e o conhecimento educativo freireano]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100083&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente artigo trata do resultado de uma investigação com 78 professores que atuam na Educação de Jovens e Adultos na rede pública no município de Rondonópolis, MT. A Investigação foi impulsionada pelo desejo de refletir sobre a prática pedagógica do professor. Como objetivo, buscou-se compreender que conhecimento o professor da EJA tem do pensamento educativo freireano. Para a coleta de dados, utilizou-se de questionário com questão fechada e aberta para o professor manifestar o seu conhecimento. Como fundamentação teórica, este artigo se alicerçou no pensamento Educativo de Paulo Freire e autores que estão em sintonia com seu pensamento. O resultado da investigação revelou que os professores da EJA não tiveram uma formação específica para atuar nessa modalidade de ensino. Para esses professores, o pensamento educativo de Freire é compreendido como importante para pensar o processo pedagógico da EJA, porém, na formação continuada, a ênfase, simplesmente, é dada para a instrumentalização do ensino.<hr/>Abstract: This article discusses an investigation result conducted with 78 teachers who act in the Education for Young People and Adults in public schools, in Rondonópolis City, Mato Grosso State. The article was generated by the wish for thinking about the teacher pedagogical practice. Its objective was to comprehend which knowledge the Education for Young People and Adults teacher has about the Freirean educational thought. For data collection, we applied a questionnaire with open and closed questions in order to teacher manifests his/her knowledge. Its theoretical fundaments have been based on the Freirean educational thought and the authors who are in agreement with his thought. The investigation result reveals that the Education for Young People and Adults teachers had not have a specific formation to act in this learning modality. For the teachers, the Freirean educational thought is comprehended as important to think about the pedagogical process in the Education for Young People and Adults. Otherwise, in ongoing formation the emphasis is given to the learning instrumentalisation.<hr/>Resumen: Este artículo trata de los resultados de una investigación con 78 maestros que trabajan en la educación de jóvenes y adultos en público en la ciudad de Rondonópolis, MT. La investigación fue impulsada por el deseo de reflexionar sobre la práctica pedagógica del profesor. Como objetivo, hemos tratado de entender lo que el conocimiento del profesor de la educación de adultos tiene el pensamiento educativo de Freire. Para recopilar los datos, se utilizó un cuestionario con preguntas cerradas y abiertas para el profesor de expresar sus conocimientos. Como base teórica de este artículo tiene sus fundamentos en el pensamiento pedagógico de Paulo Freire y los autores que están en sintonía con su forma de pensar. Los resultados de la investigación reveló que los maestros de educación de adultos no han tenido una formación específica para trabajar en este tipo de educación. Para estos maestros, el pensamiento educativo de Freire se entiende como importante pensar en el proceso de aprendizaje de la educación de adultos, sin embargo, en la educación continua el énfasis se da simplemente a la instrumentalización de la educación. <![CDATA[Interdisciplinaridade na formação de professores: um olhar a partir dos movimentos da produção científica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O trabalho apresenta o resultado de estudo bibliográfico sobre a interdisciplinaridade na formação de professores, realizado em publicações que apresentam um estado da arte sobre a formação de professores no país. No presente trabalho, interessa saber: O que revelam as pesquisas e estudos sobre a interdisciplinaridade na formação de professores? Que aspectos têm sido observados sobre essa temática nesses estudos e pesquisas? Para realização deste estudo bibliográfico, foram consideradas as pesquisas de: André et al. (1999), André (2009), Brzezinski e Garrido (2001), Brzezinski (2009) e Ludke e Goulart (1996). O interesse em realizar o presente trabalho está em sistematizar e analisar o referido tema nas produções, bem como identificar as lacunas de produção de conhecimento sobre a temática. A partir do conjunto de pesquisas analisadas neste estudo bibliográfico, é possível inferir que a interdisciplinaridade, como uma possibilidade de tema de investigação na formação de professores em nível superior, aparece ao longo dos anos nas pesquisas e estudos de forma moderada. Entretanto é preciso verificar que, nos últimos anos, a investigação do tema da interdisciplinaridade na formação de professores tem ganhado uma nova perspectiva devido à implementação das Licenciaturas Interdisciplinares.<hr/>Abstract: The work presents the result of a bibliographic study about the interdisciplinarity on teacher's training, realized in publications that present a state of art about teacher's training in the country. In the present work it matters to know : What the researches and studies reveal about interdisciplinarity in teacher's training? What aspects have been observed on this theme in those studies and researches? To accomplish this bibliographic study were considered the researches from: André et al. (1999), André (2009), Brzezinski e Garrido (2001), Brzezinski (2009) and Ludke e Goulart (1996). The interest in doing the present work is in systematizing and analyzing the mentioned theme in the productions, as well as identifying the knowledge production gaps about the theme. From the set of the analyzed researches in this bibliographic study is possible to infer that the interdisciplinarity, as a possibility of investigation theme in teacher's training in tertiary teaching, appears through the years in researches and studies in a moderate way. However, is necessary to verify that in the past years the theme investigation of interdisciplinary in teacher's training has gained a new perspective due to the implementation of new interdisciplinary teacher's courses. <hr/>Resumen: El trabajo presenta el resultado de estudio bibliográfico sobre la interdisciplinariedad en la formación de profesores, realizado en publicaciones que presentan un estado del arte sobre la formación de profesores en Brasil. En el presente trabajo interesa saber: ¿Qué revelan las investigaciones y estudios sobre la interdisciplinariedad en la formación de profesores? ¿Qué aspectos han sido observados sobre esta temática en esos estudios e investigaciones? Para la realización de este estudio bibliográfico se consideraron las investigaciones de: André et al. (1999), André (2009), Brzezinski e Garrido (2001), Brzezinski (2009) y Ludke e Goulart (1996). El interés en realizar el presente trabajo está en sistematizar y analizar el referido tema en las producciones, así como identificar las lagunas de producción de conocimiento sobre la temática. A partir del conjunto de investigaciones analizadas en ese estudio bibliográfico es posible inferir que la interdisciplinaridad, como una posibilidad de tema de investigación en la formación de profesores a nivel superior, aparece a lo largo de los años en las investigaciones y estudios de forma moderada. Sin embargo, es necesario verificar que en los últimos años la investigación del tema de la interdisciplinariedad en la formación de profesores em Brasil ha ganado una nueva perspectiva debido a la implementación de las Licenciaturas Interdisciplinares. <![CDATA[Mudança conceitual de alfabetização e crise da formação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100123&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Com o objetivo de refletir sobre o processo de alfabetização no contexto da implementação de políticas públicas no Brasil, a partir da década de 1990, bem como sobre as transformações na organização do mundo do trabalho e suas relações com a educação e a nova forma de se conceber o processo de alfabetização, este texto se insere nas discussões sobre a crise da formação. Compreende-se a alfabetização como um processo complexo e multifacetado, cujo objeto de ensino é o sistema de escrita alfabética considerado, neste estudo, como condição e ponto de partida para o acesso e compreensão do conhecimento registrado sob a forma de textos escritos, o que não significa abrir mão dos demais objetos extralinguísticos para a apropriação da cultura e ampliação do horizonte da compreensão e uso da língua em diversos contextos sociais e culturais, bem como a consolidação do letramento e do desenvolvimento da capacidade de entender a sociedade naquilo que a realidade imediata nega pela simplificação de sua complexidade. Decorre desse entendimento, a opção pela Teoria Crítica da Sociedade para orientar a reflexão. apontando para o contexto de mundialização do capital e da implementação de políticas públicas para a educação que conduzem a uma formação contrária ao desenvolvimento da autonomia.<hr/>Abstract: Current paper discusses the schooling and literacy process within the implementation context of public policies in Brazil since the 1990s and the transformations in the organization of labor and its relationship with education and the new way to conceive the literacy process. The text comprises an analysis on the formation crisis. Literacy is a complex and variegated process. It proposes the teaching of writing as a condition and starting point to access and understand knowledge registered in written texts. The above does not mean forfeiting other extralinguistic objects for the appropriation of culture and broadening on comprehension and use of language in other social and cultural contexts. On the contrary, it highlights the consolidation of literacy and the development of the capacity to understand society within the issues that immediate conditions deny through the simplification of its complexity. The option for the Critical Theory of Society is thus underscored to guide analyses based on the context of the globalization of capital and the implementation of educational public policies that lead towards a formation which is opposed to the development of autonomy.<hr/>Resumen: Ese texto discute la crisis de formación en el proceso de alfabetización en el contexto de la implementación de políticas públicas en Brasil desde la década de 1990 y de las transformaciones en las organizaciones del mondo del trabajo y sus relaciones con la educación y la nueva forma de hacer el proceso de alfabetización. Se comprende la alfabetización como un proceso complejo y de muchas facetas cuyo objeto de enseñanza es el sistema de escrita alfabética, visto en ese estudio como una condición y punto de partida para el acceso y comprensión del conocimiento registrado en la forma de textos escritos; lo que no significa dejar de lado los demás objetos extralingüísticos para la apropiación de la cultura y ampliación del horizonte de la comprensión y uso de la lengua en diversos contextos sociales y cultures, así como la consolidación del uso social de la escrita y del desarrollo de la capacidad de comprender la sociedad en lo que la realidad inmediata niega por la simplificación de su complejidad. Por ese entendimiento, la escoja por la Teoría Crítica de la Sociedad sirve para guiar la reflexión haciael contexto de que la mundialización del capital y la implementación de políticas públicas para la educación conducen a una formación opuesta al desarrollo de la autonomía. <![CDATA[Planos decenais de educação: sistematização do monitoramento e avaliação nos cenários estadual e municipal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100141&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente texto tem como objetivo identificar as ações concernentes ao monitoramento e à avaliação do Plano Estadual de Educação de Mato Grosso do Sul e do Plano Municipal de Educação de Naviraí, MS. Utiliza-se como metodologia a pesquisa documental, realizada nos sítios do Ministério da Educação, do Conselho Estadual de Educação e do Fórum Estadual de Educação, bem como nos Diários Oficiais do Estado e do Município em análise. Os resultados evidenciam a constituição de comissões para avaliação e monitoramento dos planos tanto em nível estadual quanto municipal, com elaboração do instrumento para levantamento de dados pelo Fórum Estadual de Educação de Mato Grosso do Sul. No cenário nacional, contudo, a conjuntura desenhada a partir das reformas educacionais empreendidas pelo governo federal, desde 2016, aponta para imensos desafios às equipes responsáveis pelo monitoramento e avaliação dos planos educacionais, os quais devem ser considerados para além da dimensão técnica, mas, sobretudo como instrumento político com vistas à garantia de um projeto educacional construí do coletivamente pela sociedade brasileira, cujas metas e estratégias primam pela melhoria da qualidade da educação no Brasil.<hr/>Abstract: This article intends to identify actions related to monitoring and evaluation of the State Plan of Education of Mato Grosso do Sul and the Municipal Plan of Education of Naviraí, MS. The methodology used was documentary research in the sites of the Ministry of Education, the State Council of Education and the State Forum of Education, as well as Diario Official of the State and Municipality under analysis. The results show the establishment of commissions for evaluation and monitoring of plans at both the state and municipal level, with elaboration of the instrument for data collection by the State Forum of Education of Mato Grosso do Sul. In the national scenario, however, the scenario drawn from the educational reforms undertaken by the federal government since 2016 points to immense challenges for the teams responsible for monitoring and evaluating educational plans, which should be considered beyond the technical dimension, but above all as a political instrument to guarantee an educational project collectively built by Brazilian society, whose goals and strategies focus on improving the quality of education in Brazil.<hr/>Resumen: El presente texto tiene como objetivo identificar las acciones concernientes al monitoreo y la evaluación del Plan Estadual de Educación de Mato Grosso do Sul y del Plan Municipal de Educación de Naviraí, MS. Se utiliza como metodología la investigación documental, realizada en los sitios del Ministerio de Educación, del Consejo Estatal de Educación y del Foro Estadual de Educación, así como de Diarios Oficiales del Estado y del Municipio en análisis. Los resultados evidencian la constitución de comisiones para evaluación y monitoreo de los planes tanto a nivel estadual como municipal, con elaboración del instrumento para levantamiento de datos por el Foro Estadual de Educación de Mato Grosso do Sul. En el escenario nacional, sin embargo, la coyuntura diseñada a partir de las reformas educativas emprendidas por el gobierno federal desde 2016, apunta a inmensos retos a los equipos responsables del monitoreo y evaluación de los planes educativos, los cuales deben ser considerados más allá de la dimensión técnica, pero, sobre todo como instrumento político con miras a la garantía de un proyecto educativo Construido colectivamente por la sociedad brasileña, cuyas metas y estrategias priman por la mejora de la calidad de la educación en Brasil. <![CDATA[A escolarização juvenil como um investimento econômico: analítica das políticas curriculares contemporâneas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100163&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente texto apresenta resultados de uma investigação que busca compreender as racionalidades que orientam as políticas curriculares para o Ensino Médio. Especificamente para este artigo, realizou-se um recorte analítico priorizando uma leitura diagonal de quatro documentos publicados por organizações internacionais, destinados a orientar as reformas curriculares promovidas na América Latina. Percebeu-se um direcionamento para as questões da promoção de práticas pedagógicas inovadoras, associadas ao desenvolvimento de formas curriculares ancoradas nos conceitos de protagonismo juvenil e de formação de habilidades. <hr/>Abstract: This paper presents the results of an investigation that seeks to understand the rationalities guiding curricular policies for Secondary Education. Specifically for this article we made an analytic choice prioritizing a diagonal reading of four documents published by international organizations aiming to guide curricular reforms in Latin America. We found that they are directed at the issues regarding the promotion of innovative pedagogical practices associated with the development of curricular forms rooted in the concepts of youth protagonism and skill-building. <hr/>Resumen: El presente texto presenta resultados de una investigación que busca comprender las racionalidades que orientan las políticas curriculares para la educación secundaria. Específicamente para este artículo, se realizó un recorte analítico priorizando una lectura diagonal de cuatro documentos publicados por organizaciones internacionales destinadas a orientar las reformas curriculares promovidas en América Latina. Se percibió un direccionamiento para las cuestiones de la promoción de prácticas pedagógicas innovadoras, asociadas al desarrollo de formas curriculares ancladas en los conceptos de protagonismo juvenil y de formación de habilidades. <![CDATA[Da instrução à educação: aportes para a compreensão do audiovisual como tecnologia educacional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100185&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo oferece uma revisão conceitual sobre a utilização dos audiovisuais em processos educativos. Para tanto, apresenta-se, inicialmente, um breve histórico que focaliza o debate conceitual e aprofundado entre tecnologia instrucional e tecnologia educacional. A cronologia traçada fornece respaldo para a abordagem do audiovisual no contexto de desenvolvimento das mídias massivas oscilando seu papel, ora como tecnologia instrucional, ora como tecnologia educacional. Finalmente, apresenta-se e problematiza-se o papel do audiovisual na sociedade contemporânea, permeada pelas tecnologias digitais. O objetivo maior deste manuscrito é investigar as bases que sustentam o uso educacional do audiovisual e oferecer arcabouço histórico e conceitual que viabilize sua permanência e desenvolvimento em outros suportes que permeiam o mundo contemporâneo (como smartphones e tablets) e não apenas em aparelhos televisivos.<hr/>Abstract: This article provides a conceptual review of the use of audiovisual in educational processes. It presents, initially, a brief history that focuses on the debate between instructional technology and educational technology. The chronology drawn provides support for the audiovisual approach in the context of development of mass media. Finally, it presents and discusses the role of audiovisual media in contemporary society permeated by digital technologies. The main objective of this manuscript is to investigate the foundations that support the educational use of audiovisual and offer historical and conceptual contributions that enables its permanence and development in other media (such as smartphones and tablets) and not only in televisions.<hr/>Resumen: Este artículo ofrece una revisión conceptual de la utilización de audiovisuales en los procesos educativos. Presenta, inicialmente, una breve cronología que se centra en el debate entre la tecnología instruccional y la tecnología educativa. La cronología dibujada ofrece apoyo al enfoque audiovisual en el contexto del desarrollo de los medios de comunicación. Por último, se presenta y discute el papel de los medios audiovisuales en la sociedad contemporánea permeada por las tecnologías digitales. El principal objetivo de este manuscrito es investigar las fundaciones que apoyan el uso educativo de audiovisuales y ofrecer marco histórico y conceptual que permita su permanencia y desarrollo en otros medios de comunicación (como smartphones y tabletas) y no sólo en los televisores. <![CDATA[Os vídeos didáticos no contexto da educação online na era da cibercultura: desafios e possibilidades]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este trabalho tem como objetivo discutir os desafios e possibilidades dos vídeos didáticos no contexto da educação online. É um recorte de uma pesquisa de doutoramento em Educação e traz uma discussão teórica sobre Educação online, formação de professores, vídeos didáticos e suas linguagens e potencialidades. Os resultados da pesquisa indicam que os professores entendem o vídeo didático como um dos materiais didáticos que mais se identificam com a Educação online, porém sentem-se despreparados e frustrados com o resultado de seus vídeos, buscando vencer suas próprias limitações em cursos de formação continuada. Entendemos que o vídeo didático no contexto da Educação online impõe certos desafios aos professores e alunos em sua produção e apropriação. Há indicações, por meio das pesquisas, da necessidade da formação de professores tanto para o desenvolvimento como para o uso de vídeos didáticos, incorporando o conceito da interatividade. A Educação online na era da cibercultura avança em questões no uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC), que vão além das técnicas e das tecnologias considerando o ser humano como um agente capaz de refletir de forma crítica o seu papel da sociedade.<hr/>Abstract: This paper aims to discuss the challenges and possibilities of didactic videos in the context of online education. It is a part of a doctoral research in Education and brings a theoretical discussion about Online education, teacher training, didactic videos and their languages ​​and potentialities. The results of the research indicate that the teachers understand the didactic video as one of the teaching materials that most identifies with the Online education, but they feel unprepared and frustrated with the result of their videos seeking to overcome their own limitations in continuing education courses. We understand that video education in the context of Online Education imposes certain challenges on teachers and students in their production and appropriation. There are indications, through research, of the need for teacher training both for the development and for the use of didactic videos, incorporating the concept of interactivity. Online education in the era of cyberculture advances in questions in the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) that go beyond the techniques and technologies considering the human being as an agent capable of critically reflecting its role of society.<hr/>Resumen: Este trabajo tiene como objetivo discutir los desafíos y posibilidades de los vídeos didácticos en el contexto de la Educación en línea. Es un recorte de una investigación de doctorado en Educación y trae una discusión teórica sobre Educación en línea, formación de profesores, videos didácticos y sus lenguajes y potencialidades. Los resultados de la investigación indican que los profesores entienden el vídeo didáctico como uno de los materiales didácticos que más se identifica con la Educación en línea, pero se sienten despreparados y frustrados con el resultado de sus videos buscando vencer sus propias limitaciones en cursos de formación continuada. Entendemos que el video didáctico en el contexto de la Educación en línea impone ciertos desafíos a los profesores y alumnos en su producción y apropiación. Hay indicaciones, por medio de las encuestas, la necesidad de la formación de profesores tanto para el desarrollo y para el uso de videos didácticos, incorporando el concepto de la interactividad. La Educación en línea en la era de la cibercultura avanza en cuestiones en el uso de las Tecnologías Digitales de Información y Comunicación (TDIC) que van más allá de las técnicas y de las tecnologías considerando al ser humano como un agente capaz de reflejar de forma crítica su papel de la sociedad. <![CDATA[A medicalização da vida escolar: incoerências na conceituação do TDAH]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100223&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Artigo de revisão bibliográfica sobre a medicalização da Educação a partir da queixa de déficit de atenção e hiperatividade proveniente da escola e demandante de diagnóstico médico e/ou psicológico. O objetivo deste artigo é apresentar a contribuição de autores nacionais e latino-americanos à crítica da medicalização da vida e do processo ensino-aprendizagem, marcado pelas explicações biológicas sobre o comportamento do aluno, especialmente daquele identificado como desatento e/ou inquieto sobre o qual se apõe o diagnóstico de Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). O material para análise foi selecionado pelo critério de relevância de autoria, a partir da busca em artigos e capítulos de livros que tinham como tema principal medicalização e TDAH. A análise qualitativa permite concluir que a medicalização está inserida no processo de biologização da vida e corresponde à transposição das explicações próprias do campo médico para as questões inerentes a outros campos, como a Educação. Quanto ao TDAH, trata-se de um transtorno mental que materializa a medicalização da Educação e sobre o qual ainda não há um consenso teórico. São apontadas, ainda, as incoerências internas nos critérios diagnósticos do TDAH erigidos pelo Manual diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais e algumas implicações da medicalização para o sujeito diagnosticado e para o contexto escolar.<hr/>Abstract: Article of bibliographic review about the medicalization of Education from the complaint of attention deficit hyperactivity disorder proceeding from the school and demanding a medical and/or psychological diagnosis. The aim of this article is to present the contribution of national and Latin-American authors to the critique of the medicalization of life and the teaching-learning process, marked by biological explanations about the student's behavior, especially that identified as inattentive and/or unquiet about which affixes to the diagnosis of Transtorno do Attencion Deficit Hiperacitivity Disorder (TDAH). The material for analysis was selected by criteria of relevance of authorship, from the search in articles and book chapters that had as its main theme medicalization and TDAH The qualitative analysis shows that the medicalization is inserted in the biologization process of life and corresponds to the transposition of own explanations of the medical field to the issues inherent in other fields, such as Education. About the TDAH, it is a mental disorder that materializes the medicalization of Education and about which there isn't still a theoretical consensus. It is pointed out, also, internal incoherencies in the TDAH diagnostic criteria erected by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders and some implications of the medicalization to the individual diagnosed and to the school context.<hr/>Resumen: Artículo de revisión bibliográfica sobre la medicalización de la educación a partir de la queja de déficit de atención e hiperactividad proveniente de la escuela y demandante de diagnóstico médico y / o psicológico. El objetivo de este artículo es presentar la contribución de autores nacionales y latinoamericanos a la crítica de la medicalización de la vida y del proceso enseñanza-aprendizaje, marcado por las explicaciones biológicas sobre el comportamiento del alumno, especialmente de aquel identificado como desatento y / o inquieto sobre el cual se apunta el diagnóstico de Trastorno del Déficit de Atención y Hiperactividad (TDAH). El material para análisis fue seleccionado por el criterio de relevancia de autoría, a partir de la búsqueda en artículos y capítulos de libros que tenían como tema principal medicalización y TDAH. El análisis cualitativo permite concluir que la medicalización está inserta en el proceso de biologización de la vida y corresponde a la transposición de las explicaciones propias del campo médico para las cuestiones inherentes a otros campos, como la Educación. En cuanto al TDAH, se trata de un trastorno mental que materializa la medicalización de la Educación y sobre el cual aún no hay un consenso teórico. Se señalan, además, las incoherencias internas en los criterios diagnósticos del TDAH erigidos por el Manual diagnóstico y Estadístico de Trastornos Mentales y algunas implicaciones de la medicalización para el sujeto diagnosticado y para el contexto escolar. <![CDATA[Práticas parentais e análise do comportamento: o estado do conhecimento de teses e dissertações de 2010 a 2015]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822018000100241&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Práticas parentais são estratégias de socialização utilizadas pelos pais em relação ao comportamento de seus filhos. Tais práticas podem ser positivas e favorecer o desenvolvimento socioemocional de crianças e adolescentes, melhorar o desempenho acadêmico e promover habilidades sociais; já práticas coercitivas podem promover problemas de comportamento e até comportamento antissocial. O objetivo deste estudo foi analisar teses e dissertações que discutem o tema práticas parentais na perspectiva da Análise do Comportamento, no período de 2010 a 2015. Os descritores utilizados na busca foram "práticas parentais" e "análise do comportamento". Entre os principais resultados, o estilo autoritativo apareceu como o estilo parental mais adequado, bem como práticas parentais como monitoria positiva e comportamento moral como as mais desejáveis ao desenvolvimento de crianças e adolescentes. A região sudeste foi a que mais produziu no período analisado (45,83% das produções) e 50% das produções apresentaram fundamentação teórica da Análise do Comportamento de forma explícita. Lacunas foram encontradas na produção de conhecimento, como a escassez de estudos longitudinais que abordem adolescentes e jovens adultos, bem como estudos que abordem a relação entre práticas parentais e educação.<hr/>Abstract: Parenting practices are strategies of socialization used by parents in relation to their children's behavior. Such practices can be positive and favor the socio-emotional development of children and adolescents, improve academic performance and promote social skills; coercive practices can promote behavior problems and even antisocial behavior. The objective of this study was to analyze theses and dissertations that discuss the topic of parental practices from the perspective of Behavior Analysis, from 2010 to 2015. The descriptors used in the search were "práticas parentais" and "análise do comportamento". Among the main results, the authoritative style appeared as the most appropriate parental style, as well as parental practices such as positive monitoring and moral behavior as the most desirable to the development of children and adolescents. The Southeast region was the one that produced the most during the analyzed period (45.83% of the productions) and 50% of the productions presented the theoretical basis of the Behavior Analysis explicitly. Gaps have been found in the production of knowledge, such as the shortage of longitudinal studies that address adolescents and young adults, as well as studies that address the relationship between parenting practices and education.<hr/>Resumen: Las prácticas parentales son estrategias de socialización utilizadas por los padres en relación al comportamiento de sus hijos. Tales prácticas pueden ser positivas y favorecer el desarrollo socioemocional de niños y adolescentes, mejorar el desempeño académico y promover habilidades sociales; Ya prácticas coercitivas pueden promover problemas de comportamento e incluso comportamiento antisocial. El objetivo de este estudio fue analizar tesis y disertaciones que discuten el tema prácticas parentales en la perspectiva del Análisis del Comportamiento, en el período de 2010 a 2015. Los descriptores utilizados en la búsqueda fueron "prácticas parentales" y "análisis del comportamiento". Entre los principales resultados, el estilo autoritario apareció como el estilo parental más adecuado, así como prácticas parentales como monitoreo positivo y comportamiento moral como las más deseables para el desarrollo de niños y adolescentes. La región sudeste fue la que más produjo en el período analizado (45,83% de las producciones) y el 50% de las producciones presentaron fundamentación teórica del Análisis del Comportamiento de forma explícita. Se encontraron en la producción de conocimiento, como la escasez de estudios longitudinales que abordan a adolescentes y jóvenes adultos, así como estudios que aborden la relación entre prácticas parentales y educación.