Scielo RSS <![CDATA[Série-Estudos]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2318-198220210001&lang=es vol. 26 num. 56 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Conservación de la naturaleza, derechos indígenas y colonialismo de asentamiento: la política de pagos por servicios ambientales en Mato Grosso do Sul (Brasil)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: Payments for ecosystem services (PES) are strongly criticized by political ecology scholars. Predominantly, their critique is rooted in notions of distributive justice, as they focus on the negative impact (e.g. land rights distribution) of PES for indigenous and other local communities. Many liberal supporters of PES do not deny that these problems are real. However, they put more emphasis on procedural justice and claim that PES may trigger an institutionalization of more inclusive dialogic procedures. As of yet, both strands of literature underestimate the impact of the postcolonial conditions in which many Pes projects are situated. This is where our article steps in. We investigate initial PES politics in Mato Grosso do Sul, a Brazilian province dominated by ongoing settler colonialism. Our research results indicate that the implementation of inclusive procedures in PES projects may partially mitigate the consequences of ongoing settler colonialism but that this more frequently fails because of its being embedded into the structures of a colonially shaped political economy. Although PES occasionally empower indigenous actors to confront local elites more effectively and strengthen the rights of indigenous women, the resulting transformations within the communities themselves are likely to weaken their political self-organization.<hr/>Resumo: Os pagamentos por serviços ambientais (PSA) são fortemente criticados por acadêmicos da ecologia política. Predominantemente, suas críticas estão enraizadas em noções de justiça distributiva, que se concentram no impacto negativo (por exemplo, distribuição de direitos a terra) de PSA para comunidades indígenas e outras comunidades locais. Muitos defensores liberais do PSA não negam que tais problemas sejam reais. No entanto, eles colocam mais ênfase na justiça processual e afirmam que o PSA pode desencadear uma institucionalização de diálogos mais inclusivos. Até o momento, ambas as vertentes da literatura subestimam o impacto das condições pós-coloniais em que muitos projetos de PSA estão situados. É aqui que entra nosso artigo. Investigamos a política inicial de PSA em Mato Grosso do Sul, uma província brasileira dominada pelo contínuo colonialismo de povoamento. Os resultados de nossa pesquisa indicam que a implementação de procedimentos inclusivos em projetos de PSA pode mitigar parcialmente as consequências do colonialismo de povoamento em curso, mas isso frequentemente falha por estar embutido nas estruturas de uma economia política de formato colonial. Embora o PSA ocasionalmente dê poder aos atores indígenas para enfrentar as elites locais de forma mais eficaz e para fortalecer os direitos das mulheres indígenas, as transformações resultantes dentro das próprias comunidades provavelmente enfraquecerão sua auto-organização política.<hr/>Resumen: Los pagos por servicios ambientales (PSA) son fuertemente criticados por académicos de ecología política. Predominantemente, sus críticas se basan en nociones de justicia distributiva, que se centran en el impacto negativo (por ejemplo, la distribución de los derechos sobre la tierra) del PSA a las comunidades indígenas y locales. Muchos partidarios liberales del PSA no niegan que tales problemas sean reales. Sin embargo, ponen más énfasis en la justicia procesal y afirman que el PSA puede desencadenar una institucionalización de diálogos más inclusivos. Hasta el momento, ambas ramas de la literatura subestiman el impacto de las condiciones poscoloniales en las que se ubican muchos proyectos de PSA. Aquí es donde entra nuestro artículo. Investigamos la política inicial de PSA en Mato Grosso do Sul, una provincia brasileña dominada por un continuo colonialismo de asentamiento. Los resultados de nuestra investigación indican que la implementación de procedimientos inclusivos en los proyectos de PSA puede mitigar parcialmente las consecuencias del colonialismo de asentamiento en curso, pero esto a menudo falla porque está incrustado en las estructuras de una economía política colonial. Si bien el PSA ocasionalmente empodera a los actores indígenas para dirigirse a las élites locales de manera más efectiva y fortalecer los derechos de las mujeres indígenas, es probable que las transformaciones resultantes dentro de las comunidades debiliten su auto-organización política. <![CDATA[Educación Ambiental de Niños en la perspectiva sistémica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100041&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo propõe analisar a tríade teórica no campo da educação das infâncias com o objetivo de encontrar as interfaces dos conceitos da Biologia do Conhecer, de Humberto Maturana e Francisco Varela, do Modelo Bioecológico do Desenvolvimento Humano, de Urie Bronfenbrenner, e da Perspectiva Sistêmica da Educação Ambiental, de acordo com seus arcabouços teórico-metodológico-sistêmicos. As dimensões a seguir foram inter-relacionadas como base da pesquisa bibliográfica: a educação como processo; os educadores e as crianças como as pessoas; os contextos como os ambientes educativos; e o tempo na trajetória educativa. Resultados indicam que a complexidade propositiva dos elementos é promotora de desenvolvimento humano com a Educação Ambiental das Infâncias.<hr/>Abstract: The article proposes an analysis of the theoretical triad in the field of childhood education to investigate the interfaces of the concepts of the Biology of Knowledge, by Humberto Maturana and Francisco Varela, the Bioecological Model Human Development, by Urie Bronfenbrenner, and the Systemic Perspective of Environmental Education, according to their theoretic-methodological-systemic frameworks. The following dimensions were interrelated in the study of bibliographic review: education as a process; the educators and the children as persons; the contexts as the educational environment; and the time in the educational trajectory. Results indicate that the complexity of elements is a promoter of human development with the Environmental Education of Children<hr/>Resumen: Este estudio es parte de la disertación de maestría del Programa de Postgrado en Educación Ambiental (PPGEA) de la Universidad Federal de Rio Grande (FURG). Tiene como objetivo conocer y comprender los procesos de intervención en niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA) insertados en Educación Infantil en diferentes territorios ecológicos, identificando las percepciones sobre la formación de educadores y las políticas educativas dirigidas a este público. El trabajo tuvo como propuesta utilizar la metodología de la Inserción Ecológica en los contextos escolares que atienden a niños con TEA, con edades de 0 a 5 años, de manera cualitativa, en diferentes contextos sociales. Los resultados apuntan a diferencias y similitudes en el trabajo pedagógico realizado por los docentes en Brasil y Portugal. Por ello, es importante que seamos conscientes de la necesidad de una intervención y educación especializada, para minimizar los síntomas que dificultan esta labor pedagógica y brindar una mejor calidad de vida a las personas con TEA. <![CDATA[Mirada ecológica de la mediación en el proceso de inclusión en la educación infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100071&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente estudo constitui-se parte da dissertação de mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Tem o objetivo de conhecer e compreender os processos de intervenções em crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) inseridas na Educação Infantil em territórios ecológicos distintos, identificando as percepções sobre a formação dos educadores e as políticas educacionais direcionadas para esse público. O trabalho teve como proposta utilizar a metodologia da Inserção Ecológica nos contextos escolares que atendem crianças com TEA, com idades de 0 a 5 anos, de forma qualitativa, em contextos sociais diferentes. Os resultados apontam para diferenças e proximidades no trabalho pedagógico realizado pelas professoras no Brasil e em Portugal. Diante disso, é importante que tenhamos o conhecimento da necessidade de intervenção e educação especializadas, para minimizar os sintomas que prejudicam esse trabalho pedagógico e oportunizar uma melhor qualidade de vida para os indivíduos com TEA.<hr/>Abstract: The present study is part of the master’s thesis of the Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) of the Federal University of Rio Grande (FURG). The purpose of this study is to understand the processes of intervention with children who have Autism Spectrum Disorder (TEA) inserted in Early Childhood Education in distinct ecological territories, identifying education perceptions from educators and educational policies directed to this public. The purpose works are to use the Ecological Insertion methodology in school contexts that attend children with TEA, from aged 0 to 5 years, in a qualitative way, in different social contexts Brazil and Portugal. The results point to differences and proximity in the pedagogical work carried out by teachers in Brazil and Portugal. Given this, we must be are aware of the need for specialized intervention and education to minimize the symptoms that impair this pedagogical work and provide a better quality of life for individuals with TEA.<hr/>Resumen: Este estudio es parte de la disertación de maestría del Programa de Postgrado en Educación Ambiental (PPGEA) de la Universidad Federal de Rio Grande (FURG). Tiene como objetivo conocer y comprender los procesos de intervención en niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA) insertados en Educación Infantil en diferentes territorios ecológicos, identificando las percepciones sobre la formación de educadores y las políticas educativas dirigidas a este público. El trabajo tuvo como propuesta utilizar la metodología de la Inserción Ecológica en los contextos escolares que atienden a niños con TEA, con edades de 0 a 5 años, de manera cualitativa, en diferentes contextos sociales. Los resultados apuntan a diferencias y similitudes en el trabajo pedagógico realizado por los docentes en Brasil y Portugal. Por ello, es importante que seamos conscientes de la necesidad de una intervención y educación especializada, para minimizar los síntomas que dificultan esta labor pedagógica y brindar una mejor calidad de vida a las personas con TEA. <![CDATA[Transición entre pre-escuela y primer año: desafíos del contexto educativo portugués]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100095&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Com esta pesquisa, buscamos perceber desafios que se colocam no processo de transição entre a Educação Pré-Escolar e o 1º Ciclo do Ensino Básico e como eles são espelhados na prática pedagógica dos diferentes atores no processo: educadores de infância, professores do 1º Ciclo do Ensino Básico e famílias. Analisamos: planificações, registos, relatórios de avaliações e, ainda, a relação destes instrumentos com as novas demandas das Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar de 2016 (OCEPE) e o Decreto Lei n. 55/2018. Foi realizado um estudo qualitativo, no paradigma fenomenológico interpretativo. A pesquisa nos permitiu constatar sobre a articulação: i) O olhar das entrevistas e observações das práticas pedagógicas; ii) O tempo das crianças; iii) A importância da afetividade; iv) Do ofício de criança ao ofício do aluno; v) Transição da casa para 1º ano; vi) O olhar das educadoras/professoras sobre os planeamentos; Regras e a imaturidade para adaptação.<hr/>Abstract: With this research, we seek to understand the challenges on transitions between Early Childhood Education (ECE) and Primary School and how they are shown in teachers’ pedagogical practices as well as within families. We analyzed: planning records and evaluation reports and how these instruments relate to the demands of the new Curriculum Reformulations for ECE 2016 (OCEPE) and Decree Law 55/2018. We developed a qualitative study based on an interpretative phenomenological paradigm. The research allowed us to find out more about practices on the interaction between Primary Schools and ECE institutions from: i) interviews and observation data on effective practices; ii) spontaneous children’s activities; iii) the importance of affectivity; iv) reflection upon children or student work; v) articulation between home and school as a sense of continuity; vi) the teachers/educator’s professional eye about planning; rules and adaptability skills.<hr/>Resumen: Con esta investigación, buscamos percibir los desafíos que surgen en el proceso de transición entre la educación preescolar y el 1er ciclo de educación básica y cómo ellos se reflejan en la práctica pedagógica de los diferentes actores en el proceso: educadores infantiles, maestros del 1er ciclo Educación básica y familias. Analizamos: planes, registros e informes de evaluación y también la relación de estos instrumentos con las nuevas demandas de las Reformulaciones Curriculares para la Educación Preescolar 2016 (OCEPE) y el Decreto Ley 55/2018. Se realizó un estudio cualitativo, en el paradigma interpretativo fenomenológico. La investigación nos permitió conocer la articulación: i) El aspecto de las entrevistas y observaciones de prácticas pedagógicas; ii) El tiempo de los niños; iii) La importancia de la afectividad; iv) Del trabajo del niño al trabajo del estudiante; v) Transición de la casa al primer año; vii) La opinión de los educadores/profesores sobre la planificación; Reglas e inmadurez para la adaptación. <![CDATA[Jugar en la educación de la primera infancia − enseñar y aprender con retóricas lúdicas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100117&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O ensaio em tela é fruto de uma investigação sobre retóricas lúdicas, narradas por professoras no cotidiano da Educação Infantil. Com um questionário semiestruturado, aplicado em seus loci de trabalho, identificamos a noção que as professoras têm de brincadeiras, o método que utilizam para atividades lúdicas no ambiente escolar, bem como as narrativas que organizam tais atividades, para algum resultado positivo na educação de crianças pequenas. Supomos apropriado considerar aquilo que alguns teóricos dos termos brinquedos e brincadeiras relevam como válidos pela pena da ciência. Foi muito rico para pesquisadores e professoras saber como elas lidam com esses conceitos e como aproveitam esses conhecimentos adquiridos nos cursos de formações específicas e estudos para, na intervenção, auferir algum resultado prático. Formulamos algumas questões que pudessem cercar esses conhecimentos no modus operandi de cada uma dessas professoras. As respostas revelaram que os discursos são favoráveis à entrada de brinquedos, jogos e brincadeiras no espaço escolar porque estimulam o curso natural do desenvolvimento das crianças. De modo particular, foi possível analisar as formas de envolvimento e as intervenções naquilo que narram como percepções, noções e mesmo intervenções pedagógicas, que melhor representam as funções estéticas e pedagógicas das brincadeiras e dos brinquedos quando se subsumem nos espaços de escolarização.<hr/>Abstract: This paper is the result of an investigation into ludic rhetoric, narrated by teachers in the daily life of Childhood Education. With a semi-structured questionnaire, applied in their work loci, we identified the notion that teachers have to play, the method they use for playful activities in the school environment, as well as the narratives that organize such activities, to some positive result in the education of young children. We assume it is appropriate to consider what some theorists of the terms toys and games consider to be valid for the penalty of science. It was very rich for researchers and teachers to know how they deal with these concepts and how they take advantage of this knowledge acquired in the courses of specific formations and studies to earn, in the intervention, some practical results. We formulate some questions that could surround this knowledge in the modus operandi of each of these teachers. The answers revealed that the discourses are favorable to the entry of toys, games, and pranks in the school space because they stimulate the natural course of children’s development. In particular, it was possible to analyze the forms of involvement and interventions in what they narrate as perceptions, notions, and even pedagogical interventions, which best represent the aesthetic and pedagogical functions of games and toys when topped in the spaces of schooling.<hr/>Resumen: El ensayo en pantalla es el resultado de una investigación sobre retóricas lúdicas, narrado por maestros en la vida cotidiana de la educación infantil. Con un cuestionario semi-estructurado, aplicado en sus loci de trabajo, identificamos la noción de que los profesores tienen que jugar, el método que utilizan para las actividades lúdicas en el ambiente escolar, así como las narrativas que organizan tales actividades, para algunos resultados positivos en la educación de los niños pequeños. Suponemos que es apropiado considerar lo que algunos teóricos de los términos juguetes y juegos infantiles consideran válido para la pena de la ciencia. Fue muy rico para los investigadores y profesores saber cómo se ocupan de estos conceptos y cómo se aprovechan de este conocimiento adquirido en los cursos de formaciones específicas y estudios para obtener, en la intervención, algunos resultados prácticos. Formulamos algunas preguntas que podrían rodear este conocimiento en el modus operandi de cada uno de estos maestros. Las respuestas revelaron que los discursos son favorables a la entrada de juguetes, juegos y travesuras en el espacio escolar porque estimulan el curso natural del desarrollo de los niños. En particular, fue posible analizar las formas de implicación e intervenciones en lo que narran como percepciones, nociones e incluso intervenciones pedagógicas, que mejor representan las funciones estéticas y pedagógicas de juegos y juguetes cuando son cubiertos en los espacios de escolarización. <![CDATA[Relaciones público-privadas en la educación pública: las implicaciones de los convenios para la educación infantil en el municipio de Campo Grande, MS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100131&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho analisou a relação público-privada entre o município de Campo Grande, MS, e a Sociedade Caritativa e Humanitária (Seleta) em relação aos convênios firmados no período de 1997 a 2016. A parceria teve como objeto a prestação de serviços socioeducativos para preservação e ampliação das ações de atendimento à criança e ao adolescente em regime de cooperação com a Secretaria Municipal de Educação (SEMED). Esses convênios foram encerrados em dezembro de 2016, quando o Ministério Público do Estado de Mato Grosso do Sul (MPMS) impetrou uma Ação Civil Pública que culminou com a demissão de trabalhadores que prestavam serviços nos Centros de Educação Infantil (CEINFs). Como procedimento metodológico, foram realizadas consultas à legislação educacional em âmbito federal e municipal, aos documentos produzidos pelo município de Campo Grande, MS, aos documentos do MPMS e do TJMS e à literatura da área. Conclui-se que as transferências das ações estatais para uma entidade de caráter privado alteraram a responsabilidade do município em realizar concurso público para a contratação de trabalhadores para atuar nos CEINFs, ferindo-se o artigo 37 da Constituição Federal de 1988, pois não foi observado o caráter de excepcionalidade previsto na Constituição Federal de 1988.<hr/>Abstract: This work analyzed the public-private relations between the municipality of Campo Grande, MS, and the Charitable and Humanitarian Society (Seleta) concerning the agreements signed from 1997 to 2016. The partnership had as its object the provision of educational services for the preservation and expansion of the actions of assistance to the child and the adolescent in cooperation with the Municipal Education Department (SEMED). These agreements were closed in December 2016, when the Prosecution Service of the State of Mato Grosso do Sul (MPMS) filed a Public Civil Action that culminated in the dismissal of workers who provided services at Centers for Early Childhood Education (CEINFs). Like a methodological procedure, consultations were made with the educational legislation at the federal and municipal levels, the documents produced by the municipality of Campo Grande, MS, the MPMS and the TJMS documents, and the literature of the area. We concluded that transfers of state actions to a private entity altered the municipality’s responsibility to hold a public tender for the hiring of workers to perform in the CEINFs, violated Article 37 of the Federal Constitution of 1988 since it did not observe the character of exceptionality foreseen in the Federal Constitution of 1988.<hr/>Resumen: Este trabajo analizó la relación público-privada entre el municipio de Campo Grande, MS, y la Sociedad Caritativa y Humanitaria (Seleta) en relación a los convenios firmados en el período de 1997 a 2016. La asociación tuvo como objeto la oferta de servicios socio educativos para preservación y ampliación de las acciones de atendimiento a los niños y adolescentes en régimen de cooperación con la Secretaria Municipal de Educación (SEMED). Esos convenios fueron finalizados en diciembre de 2016, cuando el Ministerio Público del Estado de Mato Grosso do Sul (MPMS) presentó una demanda de Acción Civil Pública que culminó con el despido de trabajadores que prestaban servicios en los Centros de Educación Infantil (CEINFs). Como procedimiento metodológico, fueron realizadas consultas a la legislación educacional en ámbito nacional y municipal, a los documentos producidos por el municipio de Campo Grande, MS, a los documentos do MPMS y del TJMS y la literatura del área. Concluyese que las transferencias de las acciones estatales para una entidad de carácter privado alteraron la responsabilidad del municipio en realizar o concurso público para la contratación de trabajadores para actuar en los CEINFs, y se vulneró el artículo 37 de la Constitución Federal de 1988, pues no fue considerado el carácter de excepcionalidad previsto en la Constitución Federal de 1988. <![CDATA[Acogida de las diferencias y temporalidades de los sujetos: implicaciones curriculares en la constitución del tiempo escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100149&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O texto objetiva estabelecer relações entre o acolhimento às diferenças e temporalidades dos sujeitos, observando implicações curriculares daí emergentes e seus efeitos na constituição do tempo escolar. Do ponto de vista metodológico, adotaram-se princípios da pesquisa (auto)biográfica e a entrevista narrativa como dispositivo de pesquisa. No modelo curricular, ainda vigente, a expectativa é de que o sujeito internalize formas de controle do tempo, a fim de convertê-lo num corpo dócil e previsível, em relação a suas ações, de modo que todos se tornem parecidos, apesar de suas diferenças. Destacamos, como resultado da pesquisa, a necessidade de as políticas curriculares considerarem a reação do outro, que não se submete a um modelo curricular pronto, baseado na imposição de uma sincronização, com a justificativa de socialização, de inserção no mercado, de preparação para a vida e necessidade de acolhimento às diferenças e suas temporalidades, a fim de garantir a oportunidade de pensar a educação, a partir da coexistência e interação da diferença.<hr/>Abstract: The text aims to establish relations between the reception of differences and temporalities of the subjects, observing the curricular implications that emerge from it and its effects on the constitution of school time. From a methodological point of view, the research adopted principles of (auto)biographical research and the narrative interview as a research device. In the curricular model, still in force, the expectation is that the subject internalizes forms of time control, in order to convert it into a docile and predictable body, concerning their actions, so that everyone becomes similar, despite their differences. We highlight, as a result of the research, the need for curricular policies to consider others reaction’s, who doesn’t submit to a ready curricular model, based on the imposition of synchronization, with the justification of socialization, insertion in the market, preparation for life, and the need to accept differences and their temporalities, in order to guarantee the opportunity to think about education, based on the coexistence and interaction of difference.<hr/>Resumen: El texto tiene como objetivo establecer las relaciones entre la acogida de las diferencias y temporalidades de los sujetos, muestra las implicaciones curriculares que emergen de él y sus efectos en la constitución del tiempo escolar. Desde el punto de vista metodológico, la pesquisa adoptó principios de investigación (auto)biográfica y de la entrevista narrativa como dispositivo de indagación. En el modelo curricular, aún vigente, la expectativa es que el sujeto internalice formas de control del tiempo, a fin de convertirlo en un cuerpo dócil y previsible en relación con sus acciones, de manera tal que, a pesar de sus diferencias, todos se tornen parecidos. Como resultado de la investigación, destacamos la necesidad de que las políticas curriculares consideren la relación con el otro, que el sujeto no se someta a un modelo curricular previamente elaborado, sustentado en la imposición de una sincronización, justificado tanto en la socialización como en la inserción en el mercado, o en la preparación para la vida, sino en la necesidad de acoger las diferencias y sus temporalidades con el fin de garantizar la oportunidad de pensar la educación a partir de la coexistencia e interacción con la diferencia. <![CDATA[El Programa São Paulo Faz Escola y la propuesta curricular de São Paulo en la visión de los maestros]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100171&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo resulta de uma pesquisa empírica realizada entre 2017-2018, que buscou desvelar a percepção dos professores acerca da proposta curricular implementada a partir do Programa São Paulo Faz Escola (PSPFE) durante a gestão de José Serra (2007-2010). Diante do objetivo precípuo e a partir de uma abordagem qualitativa, realizou-se um estudo de caso em uma escola do interior do estado de São Paulo e coletaram-se os dados a partir de entrevistas semiestruturadas realizadas com nove professores. Os resultados da pesquisa apontam que a falta de participação dos professores na formulação da proposta e as diferenças de concepção de educação presentes nela foram responsáveis pela rejeição dos professores e adoção de estratégias de resistência. Viu-se que, mesmo diante do conjunto de ações que visaram garantir a consolidação da proposta (EFAP, SARESP, Bônus), os professores refletem sobre a prática pedagógica e adotam estratégias para construir um conhecimento contextualizado com a realidade dos seus alunos.<hr/>Abstract: This article results from empirical research conducted from 2017-2018, which sought to reveal the teachers’ perception about the curricular proposal implemented from the São Paulo Faz Escola program (PSPFE) during the management of José Serra (2007-2010). Given the primary objective and from a qualitative approach, we conducted a case study in a school from the interior of São Paulo state, where the data was collected using semi-structured interviews conducted with nine teachers. The research results indicate that teachers’ lack of participation in the formulation of the curricular proposal and the differences in the conception of education present in it are responsible for the rejection by teachers and adoption of resistance strategies. We saw that, even in the face of the set of actions that aimed to ensure the consolidation of the reform (EFAP, SARESP, and Bonus), the teachers reflect on pedagogical practice and adopt strategies to build a knowledge contextualized with the reality of their students.<hr/>Resumen: Este artículo es el resultado de una investigación empírica realizada entre 2017 y 2018, que buscó revelar la percepción de los maestros sobre la propuesta curricular implementada del Programa São Paulo Faz Escola (PSPFE) durante la gestión José Serra (2007-2010). Dado el objetivo principal y desde un enfoque cualitativo, se realizó un estudio de caso en una escuela en el interior del estado de São Paulo y se recopilaron datos de entrevistas semiestructuradas con nueve maestros. Los resultados de la investigación indican que la falta de participación de los docentes en la formulación de la propuesta y las diferencias en la concepción de la educación presente en ella fueron responsables del rechazo de los docentes y adopción de estrategias de resistencia. Vimos que, incluso con el conjunto de acciones destinadas a garantizar la consolidación de la propuesta (EFAP, SARESP, Bonus), los docentes reflexionan sobre la práctica pedagógica y adoptan estrategias para construir un conocimiento contextualizado con la realidad de sus alumnos. <![CDATA[La complejidad de la enseñanza: la percepción de los pasantes de Pedagogía sobre los desafíos para promover el bienestar de los docentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100195&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo apresenta os desafios da docência nos anos iniciais do Ensino Fundamental, na percepção de seis acadêmicas do curso de Pedagogia, durante o período de Estágio Supervisionado (ES), realizado em cinco escolas municipais de uma cidade do interior de Mato Grosso do Sul (MS). A metodologia, de abordagem qualitativa, utilizou como dados para as análises as narrativas autobiográficas produzidas nos relatórios finais do Estágio Supervisionado. Com objetivo de compreender quais as percepções que as estagiárias tiveram sobre os desafios da profissão docente e se permaneciam motivadas para a docência após a realização do estágio, as narrativas foram analisadas por meio da análise temática de conteúdo, proposta por Fritz Schütze. Constatou-se que, apesar de terem percebido alguns desafios e ou fatores dificultadores do bem-estar docente, como a superlotação e a indisciplina na sala de aula, a complexa relação entre família e escola, a falta de recursos materiais e a inclusão de crianças com deficiências, essas estagiárias continuaram motivadas e determinadas a abraçar a profissão docente.<hr/>Abstract: This article presents the challenges of teaching in the early years of the elementary school in the perception of six students from the Pedagogy course, during the period of Supervised Internship (ES), held in five municipal schools in a city in the interior of Mato Grosso do Sul (MS). The methodology, with a qualitative approach, used autobiographical narratives produced in the final reports of the Supervised Internship as data for analyzes. To understand the perceptions that the interns had about the challenges of the teaching profession and if they remained motivated to teach after the internship, the narratives were analyzed through thematic content analysis, proposed by Fritz Schütze. We found that, despite having perceived some challenges and/or factors that hinder teaching well-being, such as overcrowding and indiscipline in the classroom, the complex relationship between family and school, the lack of material resources, and the inclusion of children with disabilities, these interns remained motivated and determined to embrace the teaching profession.<hr/>Resumen: Este artículo presenta los desafíos de la enseñanza en los primeros años de la escuela primaria, en la percepción de seis estudiantes del curso de Pedagogía, durante el período de Pasantía Supervisada (ES), realizada en cinco escuelas municipales en una ciudad en el interior de Mato Grosso do Sul (MS). La metodología, con un enfoque cualitativo, utilizó narraciones autobiográficas producidas en los informes finales de la Pasantía Supervisada como datos para los análisis. Para comprender las percepciones que las pasantes tenían sobre los desafíos de la profesión docente y si seguían motivadas para enseñar después de la pasantía, las narraciones se analizaban mediante un análisis de contenido temático, propuesto por Fritz Schütze. Se encontró que, a pesar de haber percibido algunos desafíos y/o factores que obstaculizan el bienestar del maestro, como el hacinamiento y la indisciplina en el aula, la compleja relación entre la familia y la escuela, la falta de recursos materiales y la inclusión de niños con discapacidades, estas pasantes permanecieron motivadas y decididas a abrazar la profesión docente. <![CDATA[Trayectoria formativa de educadores de jóvenes y adultos: el estado del conocimiento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100219&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo apresenta uma análise acerca das produções acadêmicas no âmbito de mestrado e doutorado no que diz respeito à formação docente dos educadores de jovens e adultos. Partindo da constatação de que o desenvolvimento profissional docente voltado para o público da Educação de Jovens e Adultos (EJA) vem acontecendo de uma maneira espontânea, “nas fronteiras”, em que, no Brasil, não existe um perfil de educador de jovens e adultos, nem um parâmetro específico de formação destes educadores, fomos instigados a pesquisar o que tem sido produzido nessa temática, objetivando entender os processos formativos da EJA, bem como as realidades, possibilidades e dificuldades encontradas pelos professores dessa modalidade de ensino. Para tanto, lançamos o desafio de realizar uma pesquisa bibliográfica do tipo estado do conhecimento, com o recorte temporal de dez anos (2008-2018), utilizando os bancos digitais do Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), dos anais das reuniões da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e dos Simpósios da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE). O trabalho em tela retrata uma investida exploratória, em teses e dissertações e trabalhos apresentados em eventos, resultando numa pesquisa quantitativa com recorte temporal, analisando como estão os estudos acerca da temática citada anteriormente.<hr/>Abstract: The article presents an analysis of academic productions under master and doctorate concerning the formative path of youth and adult educators. Based on the observation that professional teacher training aimed at the Youth and Adult Education (EJA) public has been happening spontaneously, “at the borders”, in which, in Brazil, there is no profile of youth and adult educators, nor a training parameter for these educators, we were encouraged to research what has been produced in this theme, aiming to understand the training processes of Youth and Adult Education, as well as the realities, possibilities, and difficulties encountered by teachers in this type of teaching. To this end, we launched the challenge of conducting bibliographic methodological research called: state of knowledge, with the time frame of ten years (2008-2018), through the Periodic Banks of the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Degree Personnel (CAPES) and Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), annals of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPED), and publications of Symposia of the National Association for Education Policy and Administration (ANPAE). The work depicts an informative search, in theses dissertations and works, resulting in quantitative research with a time frame, analyzing how the studies on the theme mentioned above are.<hr/>Resumen: El artículo presenta un análisis de producciones académicas dentro del alcance del máster y doctorado con respecto a la trayectoria formativa de los educadores de jóvenes y adultos. Partiendo de la constatación de que la formación profesional de docentes dirigida al público de la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) se realiza de forma espontánea, “en las fronteras”, en que, en Brasil, no existe un perfil de educadores de jóvenes y adultos, ni un parámetro de formación de educadores, nosotros fuimos instigados a investigar lo que se ha producido en esta temática, con el objetivo de comprender los procesos de capacitación de EJA, así como las realidades, posibilidades y dificultades que enfrentan los docentes en esta forma de enseñanza. Con este fin, lanzamos el desafío de llevar a cabo una investigación metodológica bibliográfica llamada estado del conocimiento, con un retorno de diez años (2008-2018), a través de los bancos periódicos del Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Coordinación para el Mejoramiento del Personal de Educación Superior (CAPES) y el Instituto Brasileño de Información en Ciencia y Tecnología (IBICT), Actas de la Asociación Nacional de Estudios de Posgrado e Investigación en Educación (ANPED) y publicaciones de Simposios de la Asociación Nacional de Política y Administración de Educación (ANPAE). El trabajo en la pantalla retrata una investigación exploratoria, en tesis y disertaciones y trabajos, que resulta en una investigación cuantitativa con un marco de tiempo, analizando cómo son los estudios sobre la temática mencionada anteriormente. <![CDATA[Implicaciones de la aplicación del Programa Más Alfabetización: reflexiones de la gestión escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100243&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O Programa Mais Alfabetização, proposto pelo Ministério da Educação, tem o objetivo de fortalecer e amparar técnica e financeiramente as unidades escolares no processo de alfabetização de estudantes matriculados nos dois primeiros anos do ensino fundamental. Nessa perspectiva, esta pesquisa objetiva analisar a percepção de gestores das escolas municipais de uma cidade do Vale do Itajaí (SC), sobre a implementação do Programa Mais Alfabetização (PMALFA). Para tal, foi realizada uma pesquisa qualitativa de caráter descritivo. Foram entrevistados dez gestores que atuam no Ensino Fundamental, em dez escolas municipais. Para os gestores, parece bem evidente que são vários os desafios encontrados diante do desenvolvimento do programa. Entre eles, destacam-se os de cunho econômico, técnicos e administrativos, perpassando pela formação de professores; aplicação de provas com os alunos em processo inicial de alfabetização e a continuidade das políticas públicas, que, com frequência, passam por mudanças em nosso país. Contudo, apesar dos desafios, é notório e almeja-se que o programa se prolongue e se efetive por mais tempo que os programas anteriormente existentes. Mais do que nunca, é tempo de (re)pensar e de (re)organizar as políticas públicas no Brasil, especialmente às destinadas ao processo de alfabetização.<hr/>Abstract: The More Literacy Program, proposed by the Ministry of Education, aims to strengthen and support technically and financially school units in the literacy process of students enrolled in the first two years of elementary school. In this perspective, this research aims to analyze the perception of managers of municipal schools in a city in the Vale do Itajaí (SC) about the implementation of the More Literacy Program (PMALFA). To this end, qualitative research of a descriptive character was carried out. Ten managers who work in elementary education in ten municipal schools were interviewed. For the managers, it seems quite evident that there are several challenges faced in the program development. Among them, those of an economic, technical, and administrative nature stand out, including teacher training, application of tests with students in the initial literacy process, and the continuity of public policies, which often go through changes in our country. However, despite the challenges, it is notorious and it is hoped that the program will be extended and implemented for longer than the previously existing programs. More than ever, it is time to (re)think and (re)organize public policies in Brazil, especially those aimed at the literacy process.<hr/>Resumen: El Programa Más Alfabetización propuesto por el Ministerio de Educación tiene como objetivo fortalecer y apoyar las unidades escolares técnica y económicamente en el proceso de alfabetización de los estudiantes matriculados en los primeros dos años de la escuela primaria. En esta perspectiva, esta investigación tiene como objetivo analizar la percepción de los gerentes de las escuelas municipales en una ciudad del Vale do Itajaí (SC), acerca de la implementación del Programa Más Alfabetización (PMALFA). Para ello, se realizó una investigación cualitativa de carácter descriptivo. Se entrevistó a diez gerentes que trabajan en educación primaria en diez escuelas municipales. Para los gerentes, parece bastante evidente que se enfrentan varios desafíos en el desarrollo del programa. Entre ellos, destacan los de carácter económico, técnico y administrativo, incluida la formación del profesorado, aplicación de pruebas con estudiantes en el proceso inicial de alfabetización y la continuidad de políticas públicas, que, a menudo, sufren cambios en nuestro país. Sin embargo, a pesar de los desafíos, es notorio y se espera que el programa se extienda e se implemente por más tiempo que los programas existentes anteriormente. Más que nunca, es hora de (re)pensar y (re)organizar las políticas públicas en Brasil, especialmente las destinadas al proceso de alfabetización. <![CDATA[Nuevo modelo de gobernanza: viejas estrategias de gestión para las escuelas públicas de Santa Catarina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100263&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente artigo tem o objetivo de explorar diferentes conceitos acerca dos termos governança, governação e governabilidade, inseridos em uma perspectiva de influência dos modos de gestão. Busca-se aqui apresentar conceitos influenciadores da gestão escolar, assim como contrapor à ideia de surgimento de um novo modelo de gestão das escolas estaduais de Santa Catarina (SC). Após a conceitualização desses termos, apresenta-se a organização escolar por meio da adesão a um modelo de governança com raízes na administração empresarial. Destacam-se, nas análises, diferentes interpretações do conceito de governança, sendo uma delas utilizada para representar o modo de gestão aplicado nas escolas estaduais de SC como um modelo participativo e democrático. Por fim, apresentam-se no artigo as legislações e os decretos que resultaram na implementação desse novo modelo, juntamente de uma breve análise de textos e da conjuntura em que ocorreu a implementação. Para as conclusões deste estudo, destaca-se que, apesar de a gestão escolar caminhar para rumos democráticos por meio de legislações e teorias, a prática ainda ocorre nos velhos moldes centralizados e hierárquicos, em que o novo modelo de governança nada mais é que a reestruturação da velha organização escolar.<hr/>Abstract: This article aims to explore different concepts about the terms governance, governing, and governability, inserted in a perspective of the influence of management modes. We seek to present concepts that influence school management, as well as a counterpoint to the emergence idea of a new management model for state schools in Santa Catarina (SC). After conceptualizing these terms, the school organization is introduced through adherence to a governance model with roots in business administration. Different interpretations of the concept of governance stand out in the analyzes, one of which is used to represent the management model used by the state schools of SC as a participatory and democratic model. Finally, the article presents the laws and decrees that resulted in this new model implementation, together with a brief analysis of texts and the conjuncture in which the implementation occurred. For the conclusions of this study, we highlighted that despite school management moving towards democratic directions through legislation and theories, the practice still happens in the old centralized and hierarchical molds in which the new governance model is nothing more than the restructuring of the old one school organization.<hr/>Resumen: Este artículo tiene el objetivo de explorar diferentes conceptos sobre los términos gobernanza, gobernación y gobernabilidad, insertados en una perspectiva de influencia de los modos de gestión. Aquí se busca presentar conceptos que influyan en la gestión escolar, así como oponerse a la idea del surgimiento de un nuevo modelo de gestión para las escuelas estatales en Santa Catarina (SC). Después de conceptualizar estos términos, presentase la organización escolar mediante la adhesión a un modelo de gobierno con raíces en la administración de empresas. En el análisis, son destacados diferentes interpretaciones del concepto de gobernanza, una de las cuales se utiliza para representar el modo de gestión utilizado por las escuelas estatales en SC como un modelo participativo y democrático. Finalmente, se presenta en el artículo las leyes y decretos que dieron como resultado la implementación de este nuevo modelo, junto de un breve análisis de los textos y la situación en la que tuvo lugar la implementación. Para las conclusiones de este estudio, destacase que, aunque la gestión escolar avanza hacia direcciones democráticas a través de la legislación y las teorías, la práctica todavía ocurre en los viejos moldes centralizados y jerárquicos, en los que el nuevo modelo de gobernanza no es más que la reestructuración de la organización de la vieja escuela. <![CDATA[Disertaciones y tesis producidas entre los años 2000 y 2017: una contribución a la vida escolar diaria]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100287&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo apresenta as contribuições teórico-metodológicas de um Programa de Pós-Graduação na área de Educação Escolar (PPGE). Problematiza as metodologias e orientações de escritas conservadoras, para tecer novas formas de pesquisar com as abordagens teóricas e os processos de criação dos cotidianos escolares. Analisa as dissertações e teses defendidas no Programa abrangendo os dezessete primeiros anos do século XXI. Tal análise da produção de sentidos em Educação fundamenta-se na abordagem qualitativa, de tipo bibliográfico-documental, e escolhe como lugar investigativo as relações com o conhecimento vivido. Debruça-se sobre a produção acadêmica deste PPGE e dele recolhe diferentes sentidos que se podem produzir, ao aproximar o campo conceitual dos cotidianos com as práticas inventivas recolhidas nas dissertações e teses. Os resultados apresentados por esta pesquisa evidenciam, pelas escritas e metodologias abordadas, um exercício de práticas pedagógicas diferenciais e transformadoras nos/dos/com os cotidianos de escolas públicas da cidade de Sorocaba, SP, e região.<hr/>Abstract: This article presents the theoretical and methodological contributions of a Postgraduate Program in the Area of School Education (PPGE). It questions the methodologies and orientations of conservative writings to weave new ways of researching with the theoretical approaches and the creation processes of the school’s daily life. It analyzes the dissertations and theses defended in the Program covering the first seventeen years of the 21st century. Such an analysis of the production of meanings in Education is based on the qualitative approach, of bibliographic-documental type, and chooses relations with the knowledge lived as an investigative place. It focuses on the academic production of this PPGE and gathers different meanings that can be produced by bringing the conceptual field of everyday life closer to the inventive practices collected in dissertations and theses. The results presented by this research, through the approached writings and methodologies, show an exercise in differential and transforming pedagogical practices in/of/with the daily lives of public schools in the city of Sorocaba, SP, and region.<hr/>Resumen: Este artículo presenta las contribuciones teóricas y metodológicas de un Programa de Posgrado en el Área de Educación Escolar (PPGE). Cuestiona las metodologías y orientaciones de los escritos conservadores, para tejer nuevas formas de investigación con los enfoques teóricos y los procesos de creación de la escuela todos los días. Analiza las disertaciones y tesis defendidas en el Programa que abarca los primeros diecisiete años del siglo XXI. Tal análisis de la producción de significados en Educación se basa en el enfoque cualitativo, de tipo bibliográfico-documental, y elige como lugar investigativo las relaciones con el conocimiento vivido. Se centra en la producción académica de este PPGE y reúne diferentes significados que se pueden producir al acercar el campo conceptual de la vida cotidiana a las prácticas inventivas recogidas en disertaciones y tesis. Los resultados presentados por esta investigación muestran, a través de los escritos y las metodologías abordadas, un ejercicio de prácticas pedagógicas diferenciales y transformadoras en/de/con la vida cotidiana de las escuelas públicas en la ciudad de Sorocaba, SP, y región. <![CDATA[¿Una idea valiente o un sueño a ser construido? Anísio Teixeira y el proyecto de educación brasileña]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822021000100307&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente texto tem como escopo evidenciar aspectos relevantes sobre a vida e a obra de Anísio Teixeira (1900-1971) e, sobretudo, investigar os momentos decisivos da sua biografia, suas motivações como educador, bem como os aspectos da sua apropriação das ideias de John Dewey e a atualidade das suas concepções para pensar a educação brasileira contemporânea. O aporte teórico está pautado em uma pesquisa de cunho bibliográfico, a qual pode nos oferecer subsídios para compreendermos a trajetória do pensamento intelectual do autor para a realização de um projeto de educação brasileira. Anísio Teixeira foi um dos defensores de um movimento de entusiasmo pela educação e de um otimismo pedagógico, liderado pelos intelectuais que defendiam a expansão da escola pública, gratuita e laica. A mola propulsora da obra anisiana no campo da educação estava pautada na educação como um direito de todos, não apenas das elites e jamais como um privilégio para poucos. Esperamos que essa inspiração denominada aqui por ideia destemida ou talvez um sonho construído por ele possa nos impulsionar a acreditar em uma educação pública de fato igualitária, democrática e, sobretudo, de qualidade. Anísio Teixeira sonhou e, no seu sonho, viu uma escola eficiente para o povo brasileiro, e é com esse propósito que ainda lutamos por ela.<hr/>Abstract: The purpose of this text is to highlight relevant aspects of the life and work of Anísio Teixeira (1900-1971) and especially to investigate the decisive moments of his biography, his motivations as an educator, as well as the aspects of his appropriation of John’s ideas Dewey and the actuality of his conceptions to think contemporary Brazilian education. The theoretical contribution is based on bibliographic research, which can offer us subsidies to understand the trajectory of the author’s intellectual thought for the realization of a Brazilian education project. Anísio Teixeira was one of the proponents of a movement of enthusiasm for education and a pedagogical optimism, led by the intellectuals who advocated the free and secular public school expansion. The driving force of the Anisian work in the field of education was based on education as a right of all, not only of the elites, and never as a privilege for the few. We hope that this inspiration, known here as a fearless idea or perhaps a dream built by it, can propel us to believe in a truly equal, democratic, and, above all, quality public education. Anísio Teixeira dreamed and, in his dream, he saw an efficient school for the Brazilian people and it is for this purpose that we still fight for it.<hr/>Resumen: El presente texto tiene como objetivo evidenciar aspectos relevantes sobre la vida y la obra de Anísio Teixeira (1900-1971) y, sobre todo, investigar los momentos decisivos de su biografía, sus motivaciones como educador, así como los aspectos de su apropiación de las ideas de John Dewey y la actualidad de sus concepciones para pensar la educación brasileña contemporánea. El aporte teórico está pautado en una investigación de cuño bibliográfico, la cual nos puede ofrecer subsidios para comprender la trayectoria del pensamiento intelectual del autor para la realización de un proyecto de educación brasileña. Anísio Teixeira fue uno de los defensores de un movimiento de entusiasmo por la educación y un optimismo pedagógico, dirigido por los intelectuales que abogaron por la expansión de la escuela pública libre y secular. La fuerza impulsora del trabajo anisiano en el campo de la educación se basó en la educación como un derecho de todos, no solo de las élites y nunca como un privilegio para unos pocos. Esperamos que esta inspiración, conocida aquí como una idea intrépida o tal vez un sueño construido por ella, pueda impulsarnos a creer en una educación pública verdaderamente igualitaria, democrática y, sobre todo, de calidad. Anísio Teixeira soñó y, en su sueño, vio una escuela eficiente para el pueblo brasileño, y es por este motivo que aún luchamos por ella.