Scielo RSS <![CDATA[Série-Estudos]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2318-198220220001&lang=pt vol. 27 num. 59 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Presentación del monográfico “¿Qué enseñanza para la escuela de hoy?”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[O que é didática hoje? A didática como meio de transformação educacional e social]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este ensayo, el autor recupera el sentido histórico de la didáctica y lo actualiza en el contexto educativo, entendiendo que la finalidad de la didáctica bajo esta mirada es la compresión del mundo, como medio para llegar a la transformación educativa y social.<hr/>Abstract In this essay, the author recovers the historical meaning of didactics and updates it today, understanding that the purpose of didactics from this perspective is to understand the world to achieve educational and social transformation.<hr/>Resumo Neste ensaio, o autor resgata o sentido histórico da didática e o atualiza no contexto educativo, entendendo que a finalidade da didática, nessa perspectiva, é a compreensão do mundo, como meio para alcançar a transformação educacional e social. <![CDATA[As pesquisas sobre a sala de aula no campo da Didática: as temáticas de pesquisa nos artigos científicos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A presente pesquisa teve por objetivo apresentar um panorama das produções sobre a temática sala de aula na área da Didática a partir dos resumos, bem como indicar as temáticas abordadas por meio dos eixos temáticos baseados na teoria de Campos da Didática em Longarezi e Puentes (2015; 2017). A pesquisa foi desenvolvida por meio da abordagem qualitativa e caracterizou-se como do tipo estado do conhecimento. A pesquisa desenvolveu a coleta de dados na perspectiva da análise documental (CELLARD, 2005) e análise e interpretação dos dados, por meio da análise de conteúdo de Bardin (2011). Norteou este trabalho a questão sobre a configuração das pesquisas no campo da Didática no que concerne à temática sala de aula. Para tal, foram analisados sessenta e seis resumos dos artigos científicos, pertencentes ao campo científico da Didática, divulgados no período de 2008 a 2018. A análise indicou que a sala de aula pode ser compreendida como lugar de pesquisa quando considerada como objeto e espaço de pesquisa e quando levado em conta o contexto (ambiente) em que se pode desenvolver a ação de pesquisa. Entre os resumos analisados que apresentaram a temática sala de aula por meio do termo homônimo, quarenta e oito (ou 73%) foram classificados na categoria sala de aula como espaço de pesquisa, distribuídos entre os eixos temáticos Investigativo, Profissional e Disciplinar, com ênfase no eixo Investigativo. Na categoria sala de aula como lugar de pesquisa, foram classificados doze (ou 19%) resumos, distribuídos entre os eixos Investigativo e Profissional.<hr/>Abstract This research aimed to present an overview of the productions on the classroom theme in Didactics from the abstracts, as well as to identify the themes addressed through the thematic axes based on the theory of Didactic Fields in Longarezi and Puentes (2015; 2017). The research was developed through a qualitative approach and was characterized as knowledgeable. The research collected data from the perspective of document analysis (CELLARD, 2005) and analysis and interpretation of data through Bardin’s (2011) content analysis. This work was guided by research in the field of Didactics concerning the classroom theme. To this end, sixty-six abstracts of scientific articles belonging to the scientific field of Didactics, published in the period 2008 to 2018, were analyzed. The analysis indicated that the classroom can be understood as a place of research when considered as an object and space of research, and when considered as a context (environment) in which the research action can be developed. Among the abstracts analyzed that presented the classroom theme using the homonymous term, forty-eight (or 73%) were classified in the classroom category as a research space, distributed among the Investigative, Professional, and Disciplinary axes, with emphasis on the Investigative axis. In the classroom category as research place, twelve (19%) abstracts were classified, distributed between the Investigative and Professional axes.<hr/>Resumen Esta investigación tuvo como objetivo presentar un panorama de producciones sobre el tema del aula en el área de Didáctica, así como señalar los temas abordados a través de los ejes temáticos basados en la teoría de Campos de la Didactica en Longarezi y Puentes (2015; 2017). Se desarrolló una investigación a través de un enfoque cualitativo y se caracterizó como el tipo estado de conocimiento. La investigación desarrolló la recolección de datos desde la perspectiva del análisis de documentos (CELLARD, 2005) y el análisis e interpretación de datos a través del análisis de contenido de Bardin (2011). Este trabajo estuvo guiado por la pregunta sobre la configuración de la investigación en el campo científico de la Didáctica con respecto a la temática del aula. Para ello, se analizaron sesenta y seis resúmenes de artículos científicos pertenecientes al campo de la Didáctica, publicados en el período 2008 a 2018. El análisis indicó que el aula puede entenderse como un lugar de investigación cuando se considera como un objeto y espacio de investigación y cuando se considera como un contexto (entorno) en el que se puede desarrollar la acción investigadora. De los resúmenes analizados que presentaron la temática de aula, utilizando el término homónimo, cuarenta y ocho (o el 73%) fueron clasificados en la categoría de aula como un espacio de investigación, distribuidos entre los ejes temáticos Investigativo, Profesional y Disciplinario, con énfasis en el eje Investigativo. En la categoría de aula como lugar de investigación, se clasificaron doce (19%) resúmenes, distribuidos entre los ejes Investigativo y Profesional. <![CDATA[Tecnologias na mediação do trabalho pedagógico: uma nova perspectiva didática?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100039&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo discute a natureza do trabalho pedagógico-didático tecnologicamente mediado, partindo da realidade concreta das práticas educativas prescritas e instaladas nas instituições educacionais brasileiras. Para tal, toma como referência o trabalho remoto adotado pelas escolas em todo o planeta, durante o distanciamento social imposto pela pandemia. O triangulo pedagógico (HOUSSAYE, 2013), modelo de representação da relação ou do processo pedagógico, é tomado como referência, com objetivo de demonstrar que o processo pedagógico pode se configurar de diferentes formas em função das distintas maneiras como se relacionam o professor, o estudante e o conhecimento. Mesmo que seja um elemento importante, a tecnologia não pode ocupar o papel central, sob pena de desvirtuar a própria natureza desta relação. Com base nesta discussão, propomos considerar o trabalho pedagógico-didático tecnologicamente mediado como atividade educativa cuja essência é a formação humana, demandando, assim, uma organização fundada nos elementos que compõem o ato didático, que são os objetivos, o conteúdo, a metodologia e a avaliação. Nesta perspectiva, não haveria uma didática da tecnologia na mediação do trabalho docente ou uma didática particular ao ensino híbrido, ou ainda uma didática específica para a educação a distância.<hr/>Abstract This paper discusses the nature of technologically mediated pedagogical-didactic work, starting from the concrete reality of educational practices prescribed and installed in Brazilian educational institutions. For this purpose, it takes as a concern the remote work adopted by schools across the planet during the social distance imposed by the covid-19 pandemic. The pedagogical triangle (HOUSSAYE, 2013), a representation model of the pedagogical relationship or process, is taken as a reference in order to demonstrate that the pedagogical process can be configured in different forms depending on the distinctive ways in which the teacher, the student, and the knowledge are related. Even though it is an important element in this relationship, technology cannot occupy the central role, under penalty of misrepresenting the very nature of this relationship. Based on this discussion, we propose to consider technologically mediated pedagogical-didactic work as an educational activity whose essence is human formation, thus demanding an organization based on the elements that compose the didactic act, which are the objectives, content, methodology, and the evaluation. In this perspective, there would not be a technology didactics in the mediation of teaching work or a particular didactic for hybrid teaching, or even a specific didactic for distance education.<hr/>Resumen Este artículo trata sobre la naturaleza del trabajo pedagógico-didáctico tecnológicamente mediado, a partir de la realidad concreta de las prácticas educativas prescritas y aplicadas en las instituciones educativas brasileñas. Para ello, toma como referencia el trabajo a distancia adoptado por las escuelas de todo el planeta, durante el distanciamiento social impuesto por la pandemia. El triángulo pedagógico (HOUSSAYE, 2013), modelo de representación de la relación o del proceso pedagógico, se toma como referencia para demostrar que este proceso puede configurarse de diferentes formas en función de las distintas maneras en que se relacionan el docente, el alumno y el conocimiento. Si bien es un elemento importante en esta relación, la tecnología no puede ocupar el papel central, so pena de distorsionar la naturaleza misma de esta relación. A partir de esta discusión, sugerimos considerar el trabajo pedagógico-didáctico tecnológicamente mediado como una actividad educativa cuya esencia será la formación humana, exigiendo así una organización basada en los elementos que componen el acto didáctico, que son los objetivos, el contenido, la metodología y la evaluación. Según esta perspectiva, no habría una didáctica de la tecnología en la mediación del trabajo docente ni una didáctica particular para la enseñanza híbrida, ni siquiera una didáctica específica para la educación a distancia. <![CDATA[A Didática e os desafios da formação do professor-pesquisador no contexto do mestrado profissional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100061&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A formação de professores-pesquisadores, no contexto dos cursos de mestrado profissional, é uma experiência vivida por muitos educadores que buscam na pós-graduação stricto sensu uma oportunidade de desenvolvimento profissional. A aprendizagem da pesquisa e a construção de conhecimento sobre a educação, no entanto, são perpassadas por desafios diversos relacionados às condições materiais de formação, de vida e trabalho dos mestrandos. Esta pesquisa objetiva refletir, a partir dos contributos da Didática, sobre os limites e as possibilidades da formação vivida por professores da educação básica vinculados ao Mestrado Profissional em Ensino e Formação Docente, ofertado por duas Instituições de Ensino Superior no Ceará. Metodologicamente, assenta-se na abordagem qualitativa, recorrendo à análise documental, com base em registros pedagógicos produzidos pelos mestrandos. Os resultados apontam que a vivência profissional é dialeticamente compreendida como limite e possibilidade dessa formação, permitindo concluir que o diálogo crítico entre a formação e a profissão é fundamental nesse processo.<hr/>Abstract The teacher-researcher training, in the context of professional master’s courses, is an experience lived by many educators who seek an opportunity for professional development in the stricto sensu graduate program. Learning from research and the opportunity to build education knowledge; however, are permeated by different challenges related to the material conditions of training, life, and work of master’s students. This research aims to reflect, based on the Didactic contributions, on the limits and possibilities of training experienced by basic education teachers linked to the Professional Master’s Degree in Teaching and Teacher Training, offered by two Higher Education Institutions in Ceará, Brazil. Methodologically, it is based on a qualitative approach, using document analysis, based on pedagogical records produced by the master’s students. The results show that professional experience is dialectically understood as a limit and possibility of this training, allowing us to conclude that the critical dialogue between training and the profession is fundamental in this process.<hr/>Resumen La formación de profesores-investigadores, en el contexto de los cursos de maestría profesional, es una experiencia vivida por muchos educadores que buscan una oportunidad de desarrollo profesional en los programas de posgrado stricto sensu. El aprendizaje de la investigación y la construcción del conocimiento sobre la educación, sin embargo, están permeados por varios desafíos relacionados con las condiciones materiales de formación, vida y trabajo de los estudiantes de maestría. Esta investigación tiene como objetivo reflexionar, a partir de las contribuciones de la Didáctica, sobre los límites y las posibilidades de formación experimentadas por profesores de educación básica vinculados a la Maestría Profesional en Enseñanza y Formación de Profesores, ofrecida por dos Instituciones de Educación Superior de Ceará. Metodológicamente, se basa en un enfoque cualitativo, recurriendo al análisis documental, a partir de registros pedagógicos producidos por los estudiantes de maestría. Los resultados indican que la experiencia profesional es entendida dialécticamente como límite y posibilidad de esta formación, permitiéndonos concluir que el diálogo crítico entre formación y profesión es fundamental en este proceso. <![CDATA[Estágio-docência: experiência potencializadora da formação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100079&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo aborda resultado reflexivo sobre estratégias didáticas que visem à indagação, reflexão e investigação, potencializando o processo formativo com foco no estágio-docência no curso de Mestrado em Educação. Ancora-se na literatura que discute formação de professores e narrativas como estratégia didático-formativa e investigativa. Busca-se problematizar experiências vivenciadas no estágio-docência mediante a utilização de casos de ensino, resgatando o sujeito ator para, posteriormente, ressignificar essa produção de conhecimentos e reconstruí-la. As aprendizagens narradas pelos mestrandos nos possibilitam ver a potencialidade tanto para a formação docente quanto para a prática profissional, entrelaçadas a um contexto específico de formação inicial e continuada, considerando que há indiscutivelmente um enriquecimento de perspectiva no paradigma sobre a formação de professores, transformando-se em vivências indispensáveis na formação dos mestrandos em Educação. Igualmente, evidencia que a estratégia utilizada provocou, desestabilizou e propiciou a superação dos modelos educativos ainda resistentes.<hr/>Abstract This article addresses reflective results on didactic strategies aimed at inquiry, reflection, and investigation, enhancing the formative process with a focus on the teaching internship in the Master of Education course. It is anchored in the literature that discusses teacher education and narratives as a didactic-formative and investigative strategy. We seek to problematize experiences lived in the teaching internship through the teaching cases’ use, rescuing the actor subject to later resignify this production of knowledge and rebuild it. The learning narrated by the academics allows us to see the potential for both teacher education and professional practice, intertwined with a specific context of initial and continuing education, considering that there is undoubtedly an enrichment of perspective in the paradigm about teacher education, becoming indispensable experiences in the formation of Master’s students in Education. We also show that the strategy used provoked, destabilized, and led to overcoming the educational models that are still resistant.<hr/>Resumen Este artículo aborda resultados reflexivos sobre estrategias didácticas dirigidas a la indagación, la reflexión y la investigación, potenciando el proceso formativo con un enfoque en la pasantía docente en el curso de Maestría en Educación. Se basa en la literatura que discute la formación docente y las narrativas como una estrategia didáctico-formativa e investigativa. Se busca problematizar experiencias vividas en la pasantía docente a través del uso de casos de enseñanza, rescatando el sujeto actor para, posteriormente, resignificar esta producción de conocimiento y reconstruirla. El aprendizaje narrado por los académicos nos permite ver el potencial tanto para la formación docente como para la práctica profesional, entrelazadas con un contexto específico de educación inicial y continua, considerando que sin duda existe un enriquecimiento de perspectiva en el paradigma sobre la formación docente, convirtiéndose en experiencias indispensables en la formación de los estudiantes de Maestría en Educación. También mostramos que la estrategia utilizada provocó, desestabilizó y llevó a superar los modelos educativos que aún son resistentes. <![CDATA[Conscientização-consciência freiriana na sala de aula mente-espírito como uma escola hoje]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100097&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen ¿Cuál es la responsabilidad sociopolítica de los docentes hoy, en una escuela encuarentenada, desde la concientización-concienciación freiriana? ¿Cómo el aula mente-espíritu como espacio intersubjetivo de aprendizaje coadyuva a otra escuela hoy? En medio de categorías freirianas en la educación liberadora, en la línea de investigación “Paulo Freire: el andariego de la utopía en las transmetodologías”, se cumple con el objetivo complejo de sustentar la diada: concientización- concienciación freiriana en el aula mente-espíritu como escuela hoy. En la reconstrucción del transmétodo, la deconstrucción y concienciación-concientización en el aula mente-espíritu revitalizan la educación freiriana hoy como una necesidad que debemos atender fuera del aula física, como utopía de los pueblos que se niegan a vivir en contaminadas acciones colonizadoras, las cuales los desmitifican del vivir feliz y dignamente y que son develadas aún más hoy. La educación debe traspasar el aula física, ir a la complejidad del ser y atender las transformaciones de hoy.<hr/>Abstract What is the socio-political responsibility of teachers today in a school quarantined from Freirian conscientization-awareness? How does the mind-spirit classroom as an intersubjective learning space contribute to another school today? Among the Freirian categories in liberating education, in the line of research “Paulo Freire: the wanderer of utopia in transmethodologies”, it is fulfilled the complex objective of sustaining the dyad: Freirian consciousness-awareness in the mind-spirit classroom as a school today. In the reconstruction of the transmethod, deconstruction and consciousness-awareness in the mind-spirit classroom revitalize Freirian education today as a need that we must address outside the physical classroom, as a utopia of the peoples who refuse to live in contaminated colonizing actions, which demystify them of living happily and with dignity and which are revealed even more today. Education must go beyond the physical classroom, go to the complexity of being and attend to the transformations of today.<hr/>Resumen La formación de profesores-investigadores, en el contexto de los cursos de maestría profesional, es una experiencia vivida por muchos educadores que buscan una oportunidad de desarrollo profesional en los programas de posgrado stricto sensu. El aprendizaje de la investigación y la construcción del conocimiento sobre la educación, sin embargo, están permeados por varios desafíos relacionados con las condiciones materiales de formación, vida y trabajo de los estudiantes de maestría. Esta investigación tiene como objetivo reflexionar, a partir de las contribuciones de la Didáctica, sobre los límites y las posibilidades de formación experimentadas por profesores de educación básica vinculados a la Maestría Profesional en Enseñanza y Formación de Profesores, ofrecida por dos Instituciones de Educación Superior de Ceará. Metodológicamente, se basa en un enfoque cualitativo, recurriendo al análisis documental, a partir de registros pedagógicos producidos por los estudiantes de maestría. Los resultados indican que la experiencia profesional es entendida dialécticamente como límite y posibilidad de esta formación, permitiéndonos concluir que el diálogo crítico entre formación y profesión es fundamental en este proceso. <![CDATA[Ser Professor e os sentidos da Didática por meio da lição tríplice: renascimento, conhecimento, compaixão]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100137&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste texto, tomados pela inquietação a respeito do futuro do magistério como campo de formação e atuação profissional, escarafunchamos os possíveis sentidos da Didática imbuídos na última frase do livro “O terceiro instruído”, de Michel Serres: “Re-nascido, ele conhece, ele tem compaixão. Agora sim, ele pode ensinar”. Examinamos cada fragmento da frase, em busca de significados mais profundos para o exercício duplo de ser professor e de ser professor formador de novos professores. Em essência, trata-se de renascer, conhecer e sensibilizar(-se) cotidianamente.<hr/>Abstract In this text, taken by the concern about the future of the teaching profession as a training field for the professional performance, we scrutinize the possible meanings for Didatics embedded in the last sentence of the book “The Troubadour of Knowledge” by Michel Serres: “Re-born, he knows, he takes pity. Finally, he can teach”. We examine each fragment of the sentence, looking for deeper meanings for the dual exercise of being a teacher and being a teacher’s teacher. In essence, it is about being reborn, knowing and sympathizing daily.<hr/>Resumen En este texto, tomados por la preocupación por el futuro de la profesión docente como campo de formación para el desempeño profesional, escudriñamos los posibles significados de la Didáctica imbuidos en la última frase del libro “El tercero educado”, de Michel Serres: “Re-nacido, lo sabe, tiene compasión. Ahora puede enseñar”. Examinamos cada fragmento de la oración, buscando significados más profundos para el ejercicio dual de ser docente y ser docente-docente de nuevos docentes. En esencia, se trata de renacer, conocer y concienciar(se) diariamente. <![CDATA[Direito à educação infantil: proteção legal, coletiva e individual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100155&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article analyses the right to early childhood education as legal, individual, and collective protection, through research involving systematization, analysis, and gathering of documents produced in federal scope. It was captured that such a right is connected to the basic principle of democracy - the defense of social rights prescribed by the Federal Constitution of 1988, which protects human rights and judges internal conditions for the imposition of legal guarantees that all citizens must have since birth, that is, an individual right. Early childhood education as a social right demands legal protection, the guarantee of universality, by law, so that, in practice, the access and frequency of each Brazilian child in daycare centers and pre-school facilities are fulfilled as an individual right. The solidification of the universality of early childhood education depends on the implementation of public policies, in which the procedures and main goals are established by the constitutional text.<hr/>Resumo O artigo analisa o direito à educação infantil como proteção jurídica, individual e coletiva, por meio de uma pesquisa que compreendeu coleta, sistematização e análise de documentos produzidos em âmbito federal. Pôde-se apreender que tal direito está em conexão com o princípio básico democrático - a defesa dos direitos sociais prescritos na Constituição Federal de 1988, que salvaguarda os direitos humanos e ajuíza as condições internas de imposição das garantias legais que todo cidadão tem desde seu nascimento, isto é, seu direito individual. A educação infantil como direito social exige proteção jurídica, a garantia da universalidade em lei, para que, na prática, o acesso e a frequência de cada criança brasileira, em creches e pré-escolas, sejam cumpridos como direito individual. A concretização da universalidade da educação infantil depen­de da realização de políticas públicas, cujos procedimentos e objetivos gerais estão estabelecidos pelo texto constitucional.<hr/>Resumen Este artículo analiza el derecho a la educación infantil como protección jurídica, individual y colectiva, a través de una pesquisa que incluyó la recolección, sistematización y análisis de documentos producidos a nivel federal. Se pudo entender que este derecho está en conexión con el principio democrático básico - la defensa de los derechos sociales prescritos en la Constitución Federal de 1988, que salvaguarda los derechos humanos y juzga las condiciones internas para la imposición de garantías legales que todo ciudadano tiene desde su nacimiento, es decir, su derecho individual. La educación de la primera infancia como derecho social requiere la protección jurídica, la garantía de universalidad en la ley, para que, en la práctica, el acceso y la frecuencia de cada niño brasileño a las guarderías y jardines de infancia se cumplan como un derecho individual. La realización de la universalidad de la educación infantil depende de la implementación de políticas públicas, cuyos procedimientos y objetivos generales son establecidos por el texto constitucional. <![CDATA[Quando os avós administram os deveres escolares: práticas educativas de avós cuidadores dos netos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100173&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Atualmente, os avós desempenham importante papel na família, principalmente no cuidado dos netos. Inserido na discussão sobre a relação entre avós e netos, este artigo tem como objetivo discutir o papel dos avós cuidadores dos netos no processo de escolarização das crianças. A investigação foi realizada na cidade de Viçosa, MG, e a abordagem metodológica escolhida foi a de cunho qualitativo. A pesquisa empírica se baseou em entrevistas reflexivas com quatro avós de camadas populares, que, por diversas circunstâncias, tornaram-se as principais responsáveis por seus netos. Os resultados demonstraram que a relação entre avós e netos é permeada de afeto, cuidado e cumplicidade, porém também há preocupações, cansaço, tensões e desapontamentos, principalmente em relação aos filhos, que, em muitos casos, afastaram-se das crianças desde muito pequenas. Concluiu-se que as avós entrevistadas mantêm uma relação estreita com as escolas dos netos e contam com a solidariedade de amigos e familiares para as práticas educativas no processo de escolarização deles.<hr/>Abstract Today, grandparents have played an important role in the family, especially concerning the care of grandchildren. In order to reveal a little bit of this universe, this article aims to discuss the role of grandparents who take care of grandchildren in the children’s schooling process. The investigation occurred in the city of Viçosa (Minas Gerais - Brazil), and we choose the qualitative methodological approach. The empirical research was based on conducting reflective interviews with four grandparents from popular backgrounds, who, due to many different circumstances, became the main ones responsible for their grandchildren. The results showed that the relationship between grandparents and grandchildren is permeated by affection, care, and complicity; however, there are also concerns, tiredness, tensions, and disappointments, especially concerning their children, who, in many cases, moved away from children from an early age. We concluded that the interviewed grandmothers maintain a close relationship with their grandchildren’s schools and, for educative practices in their schooling process, they count on friends and family solidarity.<hr/>Resumen Actualmente, los abuelos han jugado un papel importante en la familia, especialmente con respecto al cuidado de los nietos. Para revelar un poco de este universo, este artículo tiene como objetivo discutir el papel de los abuelos que cuidan a los nietos en el proceso de escolarización de los niños. La investigación se llevó a cabo en la ciudad de Viçosa (Minas Gerais - Brasil), y el enfoque metodológico elegido fue cualitativo. La investigación empírica se basó en entrevistas reflexivas con cuatro abuelas de clases populares, que, debido a diferentes circunstancias, se convirtieron en las principales responsables por sus nietos. Los resultados mostraron que la relación entre abuelos y nietos está impregnada de afecto, cuidado y complicidad, sin embargo, también hay preocupaciones, cansancio, tensiones y decepciones, especialmente con los hijos, que, en muchos casos, se han alejado de los niños desde que eran muy pequeños. Las abuelas entrevistadas también revelaron que mantienen una relación cercana con las escuelas de sus nietos y que, para las prácticas educativas en el proceso de escolarización de los niños, cuentan con la solidaridad de amigos y familiares. <![CDATA[Os números e o Sistema de Numeração Decimal: avaliação diagnóstica de estudantes da educação básica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100193&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O desempenho dos estudantes brasileiros em matemática nas avaliações sistêmicas tem revelado lacunas. Considerando que o domínio do Sistema de Numeração Decimal é base para aprendizagem de conceitos matemáticos, a pergunta norteadora desta pesquisa foi: o que revelaram as avaliações diagnósticas aplicadas em distintas séries no Brasil e em Portugal? O objetivo geral foi compreender aspectos em relação à aprendizagem dos números e suas operações, apresentados na resolução das avaliações diagnósticas. Para a coleta de dados, foi aplicada uma avaliação, seguida de sua correção e análise. Buscou-se respaldo teórico em Luckesi (2010), Caraça (2010), Vergnaud (2009), Fernandes (2006), Desprebitéris (2001), entre outros. A avaliação diagnóstica revelou pontos-chave da aprendizagem e que, especificamente nas quatro turmas em que foi aplicada, a interpretação de texto, as frações e a passagem da linguagem formal para a linguagem algébrica - na resolução de problemas - não foram aprendidas por completo. Em relação às avaliações diagnósticas, estas se constituem em um rico instrumento, capaz de mapear a situação de aprendizagem dos conceitos, servindo como ponto de retomada e redirecionamento da condução do conteúdo a ser retrabalhado, bem como revisão das práticas pedagógicas adotadas para este objetivo.<hr/>Abstract The performance of Brazilian students in mathematics in systemic evaluations has revealed gaps. Considering that the Decimal Numbering System domain is the basis for learning mathematical concepts, the main question of this research was: what did the diagnostic evaluations applied in different series in Brazil and Portugal reveal? The general objective was to understand aspects related to the learning of numbers and their operations, presented in the resolution of the diagnostic evaluations. For data collection, we applied a evaluation, followed by its correction and analysis. We sought theoretical support from Vergnaud (2009), Desprebitéris (2001), Luckesi (2010), Fernandes (2006), and Caraça (2010), among others. The conclusion of this study was that diagnostic evaluations reveal key points of learning and that specifically in the classes surveyed, the interpretation of text, fractions, and the transition from formal language to algebraic language - in problem-solving - were not fully evaluated. In relation to diagnostic evaluations, these constitute a rich instrument, capable of mapping the concepts learning situation, serving as a starting point, and redirecting the conduct of the content to be reworked, as well as reviewing the pedagogical practices adopted for this purpose.<hr/>Resumen El desempeño de los estudiantes brasileños en matemáticas en las evaluaciones sistémicas ha revelado huecas. Considerando que el dominio del Sistema de Numeración Decimal es la base para el aprendizaje de conceptos matemáticos, la pregunta orientadora de esta investigación fue: ¿Qué revelaron las evaluaciones diagnósticas aplicadas en diferentes series en Brasil y Portugal? El objetivo general de la investigación fue comprender aspectos relacionados con el aprendizaje de los números y sus operaciones, presentados en la resolución de evaluaciones diagnósticas. Para la recolección de datos se aplicó una evaluación, seguida de su corrección y análisis. Se buscó apoyo teórico en Luckesi (2010), Caraça (2010), Vergnaud (2009), Fernandes (2006), Desprebitéris (2001), entre otros. La evaluación diagnóstica reveló puntos clave de aprendizaje y que, específicamente en las cuatro clases en las que se aplicó, la interpretación de textos, las fracciones y la transición del lenguaje formal al lenguaje algebraico, en la resolución de problemas, no se aprendieron por completo. En relación a las evaluaciones diagnósticas, estas constituyen un rico instrumento, capaz de mapear la situación de aprendizaje de los conceptos, sirviendo como punto de reanudación y redirección de la conducción de los contenidos a reelaborar, así como una revisión por las prácticas pedagógicas adoptadas a tal efecto. <![CDATA[A Base Nacional Comum Curricular dialoga (ou não) com o princípio da gestão democrática do ensino?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100219&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo pretende fazer uma reflexão sobre como a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) dialoga (ou não) com o princípio da gestão democrática do ensino, partindo da análise das categorias de participação e autonomia. Com a homologação de tal política, constata-se a necessidade de uma proposta de ação que supere as dificuldades encontradas na implementação de um ensino, de fato, democrático, e, por isso, a escola deve ser (re)pensada a partir da recuperação das formas de participação, sejam elas ativas ou passivas, das classes subalternas nas políticas dominantes. Nesse contexto, a leitura e a análise de documentos que envolvem a elaboração, a discussão, a aprovação e idealização concreta, ou seja, os textos referentes à Base Nacional Comum Curricular, tal como a consolidação da gestão democrática a partir da Constituição Brasileira de 1988 e da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, fazem-se necessárias com vistas à presença, ou não, dos princípios legítimos e efetivos da gestão democrática da educação, já consagrada formalmente em nosso país, ainda que, infelizmente, não incorporada à prática social e educacional.<hr/>Abstract This article intends to reflect on how the Brazilian National Common Core Curriculum (Base Nacional Comum Curricular, or BNCC, in Portuguese) dialogues (or not) with the principle of education democratic management, based on the analysis of the participation and autonomy categories. With the approval of such policy, there is a need for a proposal of action to overcome the difficulties found in the implementation of truly democratic education and, for this reason, the school must be (re)thought from the recovery of the subordinate classes participation forms in the dominant policies whether they are active or passive. In this context, the documents about the Brazilian National Common Core Curriculum concerning the elaboration, discussion, approval, and the concrete idealization as well as the democratic management consolidation since the 1988 Brazilian Constitution and the must be read and analyzed considering the legitimate and effective principles of the education democratic management which has already been consecrated formally in our country, although, unfortunately, it hasn’t been incorporated to the social and educational practice.<hr/>Resumen Este artículo pretende reflexionar sobre cómo la Base Curricular Nacional Común (BNCC) dialoga (o no) con el principio de la gestión democrática de la enseñanza, partiendo del análisis de las categorías de participación y autonomía. Con la homologación de tal política, resulta la necesidad de una propuesta de acción que supere las dificultades encontradas en la implementación de una enseñanza democrática de hecho, y, por lo tanto, la escuela debe ser (re)pensada a partir de la recuperación de las formas de participación, ya sean activas o pasivas, de las clases subalternas en las políticas dominantes. En este contexto, la lectura y el análisis de los documentos que involucran la elaboración, la discusión, la aprobación y la idealización concreta, es decir, los textos referentes a la Base Curricular Nacional Común, bien como la consolidación de la gestión democrática desde la Constitución Brasileña del 1988 y de la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional, se hacen necesarias con vistas a la presencia, o no, de los principios legítimos y efectivos de la gestión democrática de la educación, ya formalmente establecida en nuestro país, aunque, lamentablemente, no incorporada a la práctica social y educativa. <![CDATA[Percepções sobre a prática docente após a formação continuada de professores alfabetizadores, no âmbito do PNAIC]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100241&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objetivo apresentar a análise da prática docente de três professoras do ciclo de alfabetização, a partir de sua participação no Curso de Formação Continuada de Professores Alfabetizadores, ofertado no âmbito do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC). A metodologia da pesquisa é caracterizada pela abordagem qualitativa de cunho exploratório, constituída pelo estudo dos documentos norteadores do Pacto, observação da prática e realização de entrevistas semiestruturadas com as docentes. A base teórica sustenta-se, entre outros, em Alarcão (2001), Libâneo (2005) e Moll (2009). Nos resultados, constatamos uma mescla entre a absorção e a adequação do que foi trabalhado no Curso, apropriada à prática docente e à manutenção, ainda bastante presente, de metodologias ditas tradicionais, voltadas à exposição de informações e memorização de conteúdo, apesar dos cinco anos de formação realizada.<hr/>Abstract This article aims to present the analysis of the teaching practice of three teachers of the literacy cycle from their participation in the Continuing Training of Literacy Teachers Course, offered under the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC). The research methodology is characterized by the qualitative approach of exploratory nature, consisting of the documents study guiding the Pact, observation of the practice, and the realization of semi-structured interviews with the teachers. The theoretical basis is built, among others, on Alarcão (2001), Libâneo (2005), and Moll (2009). In the results, there is a mixture between the absorption and the adequacy of what was worked on in the Course, appropriate to the teaching practice and the maintenance, still very present, of methodologies called traditional, aimed at the display of information and content memorization, despite five years of training.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo presentar el análisis de la práctica docente de tres profesoras del ciclo de alfabetización, a partir de su participación en el Curso de Formación Continua de Profesores Alfabetizadores, ofrecido en el marco del Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Correcta (PNAIC). La metodología de la investigación se caracteriza por el enfoque cualitativo de cuño exploratorio, constituido por el estudio de los documentos orientadores del Pacto, observación de la práctica y la realización de entrevistas semiestructuradas con las docentes. La base teórica se sostiene, entre otros, en Alarcão (2001), Libâneo (2005) y Moll (2009). En los resultados, se constata una mezcla entre la absorción y la adecuación de lo que se trabajó en el Curso, adecuada a la práctica docente y al mantenimiento, aún bastante presente, de metodologías llamadas tradicionales, volcadas a la exposición de información y memorización de contenido, a pesar de los cinco años de formación realizada. <![CDATA[Experiências de “camuflagem” de gênero: pessoas trans e o uso do nome social em uma universidade pública no Centro-Oeste brasileiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100261&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo analisa o uso do nome social por pessoas trans (travestis, transexuais e não binários/as) em uma universidade pública no Centro-Oeste brasileiro. Por meio de entrevistas semiestruturadas e do referencial teórico pós-crítico em Educação, são discutidas as experiências de quatro universitárias em busca do reconhecimento, pelo nome, do gênero com que se identificam. Aponta-se o quanto o nome social torna-se importante, mas não necessariamente resolve todas as dificuldades de acesso e permanência no Ensino Superior. A análise qualitativa dos dados indica as fragilidades legais que instituem o uso do nome social e, ao mesmo tempo, os limites culturais normativos dos processos de produção das identidades de gênero em uma perspectiva pós-identitária, isto é, para além dos sujeitos trans em si. Conclui-se que o uso do nome social compõe um regime de visibilidade de gênero que favorece uma “camuflagem”, permitindo uma certa “vida social”, estrategicamente agenciada em diferentes contextos, especialmente na universidade.<hr/>Abstract This article analyzes the use of the social name by trans people (transvestites, transsexuals, and non-binaries persons) in a public university in the Brazilian Midwest. Through semi-structured interviews and the post-critical theoretical framework in Education, we discussed the experiences of four university students in search of recognition, by name, of the gender with which they identify themselves. We point out how the social name becomes important, but it does not necessarily solve all the difficulties of access and permanence in university education. The qualitative analysis of the data indicates the legal weaknesses that establish the use of the social name and, at the same time, the normative cultural limits of the processes of production of gender identities in a post-identity perspective, that is, beyond the trans subjects in themselves. We concluded that the social name use composes a gender visibility regime that favors a “camouflage”, allowing a certain “social life”, strategically managed in different contexts, especially at the university.<hr/>Resumen LEste artículo analiza el uso del nombre social por personas trans (travestis, transexuales y no binarios) en una universidad pública del Centro-Oeste brasileño. Mediante entrevistas semiestructuradas y del marco teórico post-crítico en Educación, se discuten las experiencias de cuatro estudiantes universitarios en busca del reconocimiento, por su nombre, del género con que se identifican. Se señala cómo el nombre social se vuelve importate, pero no necesariamente resuelve todas las dificultades de acceso y permanencia en la Educación Superior. El análisis cualitativo de los datos señala las debilidades jurídicas que establecen el uso del nombre social y, a la vez, los límites culturales normativos de los procesos de producción de identidades de género en una perspectiva post-identitaria, es decir, más allá de los sujetos trans. Se concluye que el uso del nombre social compone un régimen de visibilidad de género que favorece un “camuflaje”, permitiendo una determinada “vida social”, gestionada estratégicamente en diferentes contextos, especialmente en la universidad. <![CDATA[Experiências de portefólios digitais no ensino superior: perspetivas de professores e estudantes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100285&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo, sistematizamos a experiência decorrente de um projecto de investigação e desenvolvimento, centrado no uso de portefólios digitais como estratégia de aprendizagem e de avaliação no ensino superior Português, realizado no âmbito do programa europeu Erasmus+ KA2. No contexto nacional, o projeto desenvolveu-se numa instituição de ensino superior público politécnico, tendo-se realizado um estudo piloto com dupla finalidade: compreender as perspectivas dos estudantes e dos professores face às suas experiências com portefólios digitais; e desenvolver estratégias de aprendizagem e avaliação suportadas na sua utilização. O estudo, de natureza qualitativa - investigação-ação -, mobilizou inquéritos por questionário e por entrevista. As conclusões evidenciam contributos significativos do uso de portefólios digitais pelos estudantes, como o desenvolvimento de competências digitais e de autonomia, criatividade e responsabilidade, sendo igualmente reconhecido como estratégia de aprendizagem e avaliação significativa e motivadora. Por outro lado, apesar de uma parte significativa dos docentes já possuírem experiência com portefólios e de utilizarem suportes digitais, constatou-se que os portfefólios digitais são ainda pouco explorados como estratégia de ensino-aprendizagem e de avaliação. Assim, propuseram-se um conjunto de acções com vista à melhoria da situação, criando condições para que os professores possam ser os produtores do seu próprio conhecimento e profissão.<hr/>Abstract We systematize in this article the experience resulting from a research and development project, centred on the use of digital portfolios as a learning and assessment strategy in Portuguese higher education, carried out under the European Erasmus + KA2 program. In the national context, the project was developed in a public polytechnic institution, and a pilot study was carried out with a dual purpose: to understand the perspectives of students and teachers regarding their experiences with digital portfolios, and to develop learning and evaluation strategies using this tool. The qualitative study - action-research - used questionnaires and interviews to collect data. The conclusions show significant contributions from the use of digital portfolios by students, such as the development of digital and procedural skills, and it is also recognized as a meaningful and motivating learning and assessment strategy. On the other hand, even though a significant part of the teachers already have experience with portfolios and use digital supports, it was found that digital portfolios are still little explored as a teaching-learning and assessment strategy. Thus, a set of actions was proposed with a view to improving the situation, creating conditions for teachers to be able to produce their own knowledge and profession.<hr/>Resumen En este articulo, sistematizamos la experiencia resultante de un proyecto de investigación y desarrollo, centrado en el uso de portafolios digitales como estrategia de aprendizaje y evaluación en la educación superior portuguesa, llevado a cabo en el marco del programa europeo Erasmus + KA2. En el contexto nacional, el proyecto se desarrolló en una institución de educación superior pública politécnica, habiéndose realizado un estudio piloto con un doble propósito: comprender las perspectivas de estudiantes y docentes sobre sus experiencias con los portafolios digitales; y desarrollar aprendizajes y evaluaciones apoyados en su uso. El estudio, de naturaleza cualitativa - investigación-acción - utilizó cuestionarios y encuestas de entrevistas para recolectar datos. Las conclusiones muestran contribuciones significativas del uso de portafolios digitales por parte de los estudiantes, como el desarrollo de habilidades digitales y procedimentales, siendo igualmente reconocidas como una estrategia de aprendizaje y evaluación significativa y motivadora. Por otro lado, a pesar de que una parte importante de los docentes ya tiene experiencia con portafolios y uso de medios digitales, se encontró que los portafolios digitales aún son poco explorados como estrategia de enseñanza-aprendizaje y evaluación. Así, se propuso un conjunto de acciones con miras a mejorar la situación, creando las condiciones para que los docentes sean productores de su propio conocimiento y profesión. <![CDATA[A produção do conhecimento sobre formação de professores indígenas e licenciatura intercultural: teses e dissertações no período de 2009 a 2019]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000100301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A formação de Professores Indígenas (PROIND), no Brasil, a partir da década de 1980, tem se constituído em um campo fértil e rico de pesquisas, refletindo a luta de vários setores da sociedade em prol dos direitos dos povos indígenas. Neste estudo, desenvolvemos uma pesquisa quantiqualitativa do tipo estado do conhecimento no campo da formação de PROIND, motivada pela seguinte questão: o que foi produzido nos últimos dez anos sobre a temática. O levantamento foi realizado com base nos descritores “formação de professores indígenas” e “licenciatura intercultural”, no Portal de Periódicos da CAPES e na base de dados BDTD, entre 2009 e 2019. Os resultados do estudo evidenciam múltiplas temáticas relacionadas a: saberes tradicionais e conhecimento escolar; Matemática; interculturalidade; história dos povos indígenas; implementação de curso intercultural; depoimento de coordenadores, professores, licenciandos e egressos sobre os modos de produção e hierarquia dos conhecimentos ditos “científicos” sobre os conhecimentos tradicionais indígenas; políticas públicas acerca da formação de PROIND; currículo intercultural com foco na realidade; relação teoria e prática e oficinas de estudo.<hr/>Abstract The formation of Indigenous Teachers (IT) in Brazil, since the 1980s, has been a fertile and rich field of research due to the struggle of various sectors of society for the rights of indigenous peoples. In this study, we developed quanti-qualitative research of the state of knowledge type in the IT formation field, motivated by the following question: what was produced in the last ten years on the theme. The survey was carried out based on the descriptors (in Portuguese) “formação de professores indígenas” and “licenciatura intercultural” on the CAPES and BDTD between the years 2009 to 2019. The results of the study show multiple themes related to: traditional knowledge and school knowledge; Mathematics; interculturality; history of indigenous peoples; implementation of an intercultural course; testimony from coordinators, teachers, undergraduates, and alumni on the production methods and hierarchy of the so-called scientific knowledge on traditional indigenous knowledge; public policies on the formation of IT; intercultural curriculum focused on reality; relationship between theory and practice and study workshops.<hr/>Resumen La formación de Maestros Indígenas (MI) en Brasil, desde el año de 1980, ha sido un campo de investigación fértil debido a la lucha de varios sectores de la sociedad por los derechos de los pueblos indígenas. En este estudio, se desarrolló una investigación cuanti-cualitativa del tipo estado del conocimiento en el campo de la formación de MI, motivada por la siguiente cuestión: qué se produjo en los últimos diez años sobre el tema. La búsqueda se realizó a partir de los descriptores (en portugués) “formação de professores indígenas” y “licenciatura intercultural” en CAPES y BDTD, entre 2009 y 2019. Los resultados del estudio muestran múltiples temas relacionados con: conocimientos tradicionales y conocimiento escolar; Matemáticas; interculturalidad; historia de los pueblos indígenas; implementación de un curso intercultural; testimonio de coordinadores, docentes, académicos y egresados sobre los métodos de producción y jerarquía de los llamados conocimientos “científicos” sobre los conocimientos tradicionales indígenas; políticas públicas acerca de la formación de MI; currículo intercultural centrado en la realidad; relación entre teoría y práctica y talleres de estudio.