Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Política e Administração da Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2447-419320200003&lang=en vol. 36 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Âmbito escolar e suas compreensões: políticas públicas e seus desdobramentos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300805&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[FORMATION, CURRICULUM, POLITICAL DISCOURSE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300813&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo apresenta-se uma discussão sobre currículos e programas em educação profissional em que se consideram aspectos culturais, educação formal e não formal. Trata de questões suscitadas em sala de aula, ao longo do desenvolvimento de uma disciplina sobre Currículos e Programas, ministrada em um programa de pós-graduação profissional. O objetivo deste artigo foi o de discutir os diferentes entendimentos e avanços anunciados para as questões curriculares com base na concepção das políticas atuais da educação brasileira, quanto à formação técnica e tecnológica; e analisar propostas de projetos transversais em práticas de extensão que apresentam características da educação não formal. A metodologia, de abordagem qualitativa, trata da descrição de projetos desenvolvidos em diferentes unidades de ensino (UEs) de uma instituição pública de educação técnica e tecnológica de São Paulo, a partir de um estudo sobre práticas de extensão. Como resultado, apresenta-se uma discussão sobre uma prática de responsabilidade social e educação não formal no currículo de ensino superior tecnológico.<hr/>Abstract This article presents a discussion about curriculum and programs in professional education in which they are considered cultural aspects, formal and non-formal education. It deals with questions raised in the classroom, throughout the development of a discipline on Curriculum and Programs, taught in a professional graduate program. The purpose of this article is to discuss the different understandings and advances announced for curriculum issues based on the conception of current Brazilian education policies, regarding technical and technological training; and analyze proposals for transversal projects in extension practices, which present characteristics of non-formal education. The methodology, with a qualitative approach, deals with the description of projects developed in different teaching units (UEs), of a public institution of technical and technological education in São Paulo, based on a study on extension practices. As a result, there is a discussion about the practice of social responsibility and non-formal education in the technological higher education curriculum.<hr/>Resumen Este artículo presenta una discusión sobre planes de estudio y programas en educación profesional que consideran aspectos culturales, educación formal y no formal. Se trata de cuestiones planteadas en el aula, a lo largo del desarrollo de una disciplina sobre planes de estudio y programas, que se imparte en un programa profesional de posgrado. El propósito de este artículo fue discutir los diferentes entendimientos y avances anunciados para temas curriculares basados en la concepción de las políticas educativas brasileñas actuales, con respecto a la capacitación técnica y tecnológica; y analizar propuestas de proyectos transversales en prácticas de extensión, que presentan características de la educación no formal. La metodología, con un enfoque cualitativo, aborda la descripción de proyectos desarrollados en diferentes unidades de enseñanza (UE), de una institución pública de educación técnica y tecnológica en São Paulo, basada en un estudio sobre prácticas de extensión. Como resultado, hay una discusión sobre una práctica de responsabilidad social y educación no formal en el plan de estudios tecnológico de educación superior. <![CDATA[DISCURSIVE CONSTRUCTIONS ON THE SUBJECTS OF EDUCATION IN THE APRENDER EDUCATIONAL POLICY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300828&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo trata de la política Atención Prioritaria en Entornos con Dificultades Estructurales Relativas (APRENDER), de la educación primaria uruguaya. Se discuten los sentidos construidos sobre el sujeto de la educación en una política focalizada en niños que viven en contextos de pobreza, partiendo de la perspectiva del Análisis Político del Discurso y de un corpus conformado por documentos oficiales y entrevistas a técnicos. Se identifica una tensión entre una concepción que subraya las posibilidades educativas de los sujetos y otra que, tanto en los discursos de los años 90 como en los de la era progresista, los visualiza como seres carentes.<hr/>Resumo O artigo trata da política Atención Prioritaria en Entornos con Dificultades Estructurales Relativas (APRENDER), da educação primária uruguaia. Discutem-se sentidos construídos sobre o sujeito da educação numa política focalizada em crianças de contextos de pobreza, tendo como principal suporte a Análise Política do Discurso e como corpus documentos oficiais e depoimentos de gestores. Identifica-se uma tensão entre uma concepção que salienta as possibilidades educativas dos sujeitos e outra que, nos discursos dos anos 90 assim como nos da era progressista, os visualiza como seres carentes.<hr/>Abstract The paper addresses the Uruguayan primary education Atención Prioritaria en Entornos con Dificultades Estructurales Relativas (APRENDER) policy. The article discusses constructed meanings on the subjects of education in a policy focused on children living in impoverished contexts. It is based on the Political Analysis of Discourse and its corpus is formed by official documents and accounts from managers. Tension is identified between a conception that emphasizes the subjects’ educational possibilities and another that, both in the discourses of the 1990s and in those of the progressive era, visualizes them as beings in need. <![CDATA[THE RELATIONSHIP BETWEEN EDUCATION POLICIES AND SCHOOL PRACTICES IN SECONDARY EDUCATION INTEGRATED WITH PROFESSIONAL EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300847&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo tem como objetivo analisar a atuação de gestores, professores e estudantes nas práticas escolares, diante das orientações das políticas em educação e dos desafios do cotidiano escolar no ensino médio integrado à educação profissional no contexto brasileiro. Tendo como referencial teórico metodológico, os estudos de Stephen Ball, o Ciclo de Políticas, a pesquisa foi realizada em uma escola pública de ensino médio integrado em Pernambuco, na qual utilizamos a análise da política educacional, observações diretas e registro em diário de campo e entrevistas. A partir da categoria teórica “atuação”, analisamos as práticas dos gestores, professores e estudantes e identificamos que as categorias empíricas, “tempo e espaço escolar”, assim como, “diálogo e participação” são fundamentais para repensarmos as políticas em educação e as práticas escolares no ensino médio integrado à educação profissional.<hr/>Abstract This article aims to analyze the performance of managers, teachers, and students in school practices, given the guidelines of education policies and the challenges of everyday school in High School Integrated with professional education in the Brazilian context. Using Stephen Ball's studies, the Policy Cycle, as a theoretical and methodological reference, the research was carried out in a public integrated high school in Pernambuco, in which we used the analysis of educational policy, direct observations, and record in a field diary and interviews. Based on the theoretical category of performance, we analyze the practices of managers, teachers and students, and identify that the empirical categories, time and school space, as well as dialogue and participation, are fundamental to rethinking policies in education and school practices in Integrated High School professional education.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar el desempeño de gerentes, maestros y estudiantes en las prácticas escolares, dadas las pautas de las políticas educativas y los desafíos del cotidiano escolar en la enseñanza secundaria integrada a la educación profesional en el contexto brasileño. Utilizando los estudios de Stephen Ball, Ciclo de Políticas, como marco teórico y metodológico, la investigación se llevó a cabo en una escuela secundaria pública integrada en Pernambuco, en la que utilizamos el análisis de la política educativa, observaciones directas y registros en un diario de campo y entrevistas con base en la categoría teórica actuación; analizamos las prácticas de gerentes, maestros, estudiantes e identificamos que las categorías empíricas, el tiempo y el espacio escolar, así como el diálogo y la participación son fundamentales para repensar las políticas en educación y prácticas escolares en la escuela secundaria integrada a la educación profesional. <![CDATA[MUNICIPALIZATION POLICY: EVALUATION OF SCHOOL PERFORMANCE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300869&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto compara o desempenho no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) de escolas públicas estaduais e municipais em um município de porte médio do interior paulista. Verifica-se assimetria entre os resultados dos estabelecimentos de ensino sob gestão municipal e aqueles administrados pelo estado, notadamente superiores. De dados obtidos em fontes oficiais e do aprofundamento na literatura pertinente investigou-se o desenho geral do modelo de municipalização proposto e sua implantação na localidade estudada. O estudo conclui que as políticas educacionais formuladas e implementadas pelo município resultam, efetivamente, em menores índices de sucesso educacional, ainda que partam de melhores condições: maior volume de verbas para a execução de seus programas e maior estabilidade do corpo docente.<hr/>Abstract This paper compares the performance in the Basic Education Development Index (IDEB) of the state and municipal public schools in a medium-sized city in the countryside of São Paulo. An asymmetry is verified between the results of schools under municipal management and those administered by the state, notably higher. From data obtained from official sources and deepening of the pertinent literature, it was investigated the general design of the proposed municipalization model and its implementation in the studied location. The study concludes that the educational policies formulated and implemented by the municipality effectively result in lower rates of educational success, even if they start from better conditions: greater volume of funds for the execution of its programs and greater stability of the teaching faculty.<hr/>Resumen El texto compara el desempeño en el Índice de Desarrollo de la Educación Básica (IDEB) de escuelas públicas estatales y municipales en una ciudad mediana en el interior de São Paulo. Se verifica asimetría entre los resultados de los establecimientos de enseñanza bajo gestión municipal y los administrados por el estado, notablemente superiores. A partir de los datos obtenidos en fuentes oficiales y en la literatura pertinente se investigó el diseño general del modelo de municipalización propuesto y su implementación en el lugar estudiado. El estudio concluye que las políticas educacionales formuladas e implementadas por el municipio resultan, efectivamente, en menores índices de éxito educacional, aunque partan de mejores condiciones: mayor presupuesto para la ejecución de sus programas y mayor estabilidad de los docentes. <![CDATA[BNCC AND ENEM: POSSIBLE DIALOGUES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300889&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Esta pesquisa tem por objetivos identificar e discutir, via pesquisa documental, possíveis diálogos entre o Exame Nacional do Ensino Médio e a Base Nacional Comum Curricular. Os resultados indicam que competência, habilidade, contextualização e interdisciplinaridade são pontos com similaridade nos discursos e aplicações. Chama-se atenção à importância do Enem, por avaliar competências pautadas na BNCC, que propõe currículos contextualizados, sem abrir mão da incansável meta: o ensino de qualidade. Nesse sentido, o Enem, enquanto política pública pode contribuir para promover desigualdades.<hr/>Abstract This research aims to identify and discuss, through documentary research, the possible dialogues between ENEM and BNCC. In summary, the results indicate that ‘competence’, ‘skill’, ‘contextualization’, and ‘interdisciplinarity’ are points with imbrication and similarity in speeches and applications. Attention is drawn to the dimension of ENEM, since it evaluates competencies based on the Base, which proposes contextualized resumes without giving up an untiring goal, the quality of teaching. In this sense, ENEM, as a public policy, can contribute to promoting inequality.<hr/>Resumen Esta investigación tiene como objetivo identificar y discutir, a través de la investigación documental, los posibles diálogos entre ENEM y BNCC. Los resultados indican que competencia, habilidad, contextualización e interdisciplinariedad son puntos con similitud en discursos y aplicaciones. Se llama la atención sobre la dimensión de ENEM, ya que evalúa las competencias basadas en la Base, que propone currículos contextualizados, sin renunciar a un objetivo incansable, la calidad de la enseñanza. En este sentido, ENEM, como política pública, puede contribuir a promover la desigualdad. <![CDATA[ÀMUBÁ: TURNING MANDATORY INTO AN OPPORTUNITY IN LAW 10.639/2003]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300911&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta a capacitação para professores sobre a lei 10.639/2003, realizada pelo Coletivo Agbára RS e pela Secretaria de Educação do município de Venâncio Aires/RS. O objetivo é contribuir com a educação antirracista, demarcando o debate social na educação com referenciais do movimento negro, das representações sociais e da Psicologia. Realizada em cinco encontros presenciais e atividades à distância, os resultados apresentam a necessidade de ações e indicadores que permitam a avaliação e monitoramento da implementação da lei.<hr/>Abstract The article presents the training for teachers on Law 10.639/2003, carried out by Coletivo Agbára RS and by the Education Department of the municipality of Venâncio Aires/RS. The goal is to contribute to anti-racist education by demarcating the social debate in education with references from the black movement, social representations, and psychology. Held in five face-to-face meetings and distance activities, the results show the need for actions and indicators that allow the evaluation and monitoring of the implementation of the law.<hr/>Resumen El artículo presenta la capacitación para docentes sobre la Ley 10.639/2003, realizada por Coletivo Agbára RS y por el Departamento de Educación del municipio Venâncio Aires/RS. El objetivo es contribuir a la educación antirracista delimitando el debate social en la educación con referencias del movimiento negro, las representaciones sociales y la psicología. Realizados en cinco reuniones presenciales y actividades a distancia, los resultados muestran la necesidad de acciones e indicadores que permitan la evaluación y seguimiento de la implementación de la ley. <![CDATA[THE SCHOOL’S SOCIAL REPRESENTATION VIEWED BY STUDENTS FROM ‘ACCELERATION CLASSES’: A STUDY OF SOCIAL REPRESENTATIONS.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300928&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo objetiva discutir as “Classes de Aceleração” como política pública, com base em representações sociais dos alunos do sexto ao nono ano do Ensino Fundamental das Classes de Aceleração de Aprendizagem de uma escola municipal de Juiz de Fora – MG. Com o uso de materiais projetivos, entrevistas e metáforas, com base na Teoria das Representações Sociais (MOSCOVICI, 2011), os sujeitos as consideram uma estratégia para colocar os alunos fora da escola de forma ligeira. Ao conhecer os sentidos atribuídos pelos participantes ao tema, é possível perceber de que forma esse simbolismo orienta as suas práticas. Os resultados supõem a reativação de processos de exclusão, sob a falácia da escolarização completada.<hr/>Abstract The article aims to discuss the “Acceleration Classes” as a public policy, based on social representations of students from the sixth to the ninth year of Elementary Education of Learning Acceleration Classes at a municipal school in Juiz de Fora - MG. With the use of projective materials, interviews, and metaphors, based on the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 2011), the subjects consider them as a strategy to put them out of school in a quick way. By knowing the meanings attributed by the participants to the theme, it is possible to perceive how this symbolism guides their practices. The results suppose the reactivation of exclusion processes, under the fallacy of completed schooling.<hr/>Resumen El artículo tiene como objetivo discutir las “Clases de Aceleración” como política pública, a partir de las representaciones sociales de los alumnos de sexto a noveno año de Educación Primaria de las Clases de Aceleración del Aprendizaje en un colegio municipal de Juiz de Fora - MG. Con el uso de materiales proyectivos, entrevistas y metáforas, basados ​​en la Teoría de las Representaciones Sociales (MOSCOVICI, 2011), los sujetos los consideran una estrategia para sacarlos de la escuela de una manera liviana. Al conocer los significados que los participantes atribuyen al tema, es posible percibir cómo ese simbolismo orienta sus prácticas. Los resultados suponen la reactivación de procesos de exclusión, bajo la falacia de escolarización completa <![CDATA[THE ENACTMENT LIMITED BY BUSINESS MANAGEMENT PRACTICES IN THE SCHOOL SETTING]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300949&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo objetiva discutir a atuação de professoras de uma escola estadual rural de ensino médio do município de Pelotas/RS no processo de redesenho curricular da política do Ensino Politécnico. Ajustado ao paradigma qualitativo, fundamenta-se na teoria da atuação de Stephen Ball. A produção de dados decorreu do exame documental de e-mails da escola relacionados à construção desta política e do debate, em um grupo focal, com cinco professoras, cujo processo de análise foi organizado a partir da análise textual discursiva. Conclui-se que a política estimulou práticas de gestão empresarial da escola, imbricadas na burocratização e no controle das vozes internas.<hr/>Abstract This article aims to discuss the role of teachers in a rural state high school in the municipality of Pelotas / RS in the process of curricular redesign of the Polytechnic Education policy. Adjusted to the qualitative paradigm, it is based on Stephen Ball's theory of enactment. The production of data resulted from the documentary examination of school emails related to the construction of this policy and from the debate, in a focus group, with five teachers, whose process of analysis was organized from the discursive textual analysis. It is concluded that the policy stimulated school business management practices, intertwined in the bureaucratization and in the control of internal voices.<hr/>Resumen Ese artículo presenta como propuesta la discusión de la actuación de las profesoras de una escuela estadual rural de enseñanza secundaria del municipio de Pelotas/RS en el proceso de rediseño curricular de la política de la Enseñanza Politécnica. Ajustado al paradigma cualitativo, se encuentra fundamentación en la teoría de la actuación de Stephen Ball. La producción de datos partió del examen documental de correos electrónicos de la escuela relacionados a la construcción de la política mencionada, así como del debate, en un grupo focal, con cinco profesores, cuyo proceso de análisis fue organizado partiéndose del análisis textual discursivo. Por lo tanto, se concluye que la política estimuló prácticas de gestión empresarial de la escuela, imbricadas en la burocratización y en el control de las voces internas. <![CDATA[Edgar morin and integral education: subsidies for this association]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300970&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O trabalho apresentado teve como subsídio a fundamentação teórica de uma investigação desenvolvida no âmbito de um mestrado em Educação. Tivemos como objetivo, neste artigo, associar os pensamentos de Edgar Morin com a concepção de Educação Integral. A partir da revisão bibliográfica sobre os temas, entendemos a Educação Integral como aglutinadora dos pensamentos propostos pelo filósofo francês no que tange à reforma do pensamento por meio da educação.<hr/>Abstract The presented work had as a background the theoretical foundation of a research developed at the level of a Master’s in Education. In this article, we aimed to associate Edgar Morin's thoughts with the concept of Integral Education. From the bibliographic review on the themes, we understand Integral Education as an aggregator of the thoughts proposed by the French philosopher concerning the reform of thought through education.<hr/>Resumen El trabajo presentado tuvo como subsidio los fundamentos teóricos de una investigación desarrollada a nivel de una Maestría en Educación. En este artículo, buscamos asociar los pensamientos de Edgar Morin con el concepto de Educación Integral. De la revisión bibliográfica sobre los temas, entendemos la Educación Integral como una aglutinación de los pensamientos propuestos por el filósofo francés con respecto a la reforma del pensamiento a través de la educación. <![CDATA[Conquering the children's right to education: from proposition to materialization]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000300990&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo analisa o processo histórico de consolidação do direito à Educação Infantil no Brasil, buscando perceber os condicionantes sociais e políticos na elaboração da Carta Magna de 1988. Utilizamos o materialismo histórico-dialético, apreendendo em sua concretude social e histórica os múltiplos condicionantes implicados no processo. Realizamos um levantamento bibliográfico e documental acerca do período da Constituinte 1985-1988. As evidências anunciam a contradição dos diferentes grupos na constituição das políticas públicas e a busca de consolidação do direito à educação.<hr/>Abstrac This article analyzes the historical process of consolidating the right to Early Childhood Education in Brazil, seeking to understand the social and political conditions in the elaboration of the 1988 Magna Carta. We used historical-dialectical materialism, apprehending in its social and historical concreteness the multiple conditions involved in the process. We carried out a bibliographical and documentary survey about the 1985-1988 Constituent period. The evidence announces the contradiction of different groups in the constitution of public policies and the search for the consolidation of the right to education.<hr/>Resumen El artículo analiza el proceso histórico de consolidación del derecho a la Educación Infantil en Brasil, buscando comprender las condiciones sociales y políticas en la elaboración de la Carta Magna de 1988. Realizamos un levantamiento bibliográfico y documental sobre el período Constituyente 1985-1988. La evidencia anuncia la contradicción de diferentes grupos en la constitución de políticas públicas y la búsqueda de la consolidación del derecho a la educación. <![CDATA[Pedagogical formation in the pedagogy course: an analysis of public policies in the light of the theory of social representations]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo do trabalho foi identificar e analisar as representações sociais de formação pedagógica implícitas nas Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Pedagogia. A pesquisa, de cunho qualitativo, foi norteada pela Teoria das Representações Sociais, desenvolvida por Serge Moscovici, associada à Teoria da Argumentação. O documento foi analisado com base no Modelo da Estratégia Argumentativa. Identificou-se que a representação social de formação pedagógica está ancorada na desarticulação entre teoria e prática, fruto de antigas cisões: o modelo que opunha o bacharel e o licenciado.<hr/>Abstract The objective of the study was to identify and analyze the social representations of pedagogical formation implicit in the National Curricular Guidelines for the Pedagogy course. The research, of qualitative nature, was guided by the Theory of Social Representations developed by Serge Moscovici, associated with the Theory of Argumentation. The document was analyzed based on the Argumentative Strategy Model. It was identified that the social representation of pedagogical training is anchored in the disarticulation between theory and practice, the result of old divisions: the model that opposed the bachelor and the graduate.<hr/>Resumen El objetivo del trabajo fue identificar y analizar las representaciones sociales de la formación pedagógica implícitas en las Directrices Curriculares Nacionales para el curso de Pedagogía. La investigación, de naturaleza cualitativa, fue guiada por la Teoría de las representaciones sociales, desarrollada por Serge Moscovici, asociada con la Teoría de la argumentación. El documento fue analizado con base en el Modelo de Estrategia Argumentativa. Se identificó que la representación social de la formación pedagógica está anclada en la desarticulación entre teoría y práctica, resultado de viejas divisiones: el modelo que oponía el licenciado y el profesorado. <![CDATA[The educational profile of unipampa distance education students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301029&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A efetivação da educação a distância (EaD) no Brasil não é um fato novo. A educação nesta modalidade vem se solidificando ao longo dos anos, tendo sido regulamentada por meio da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN, nº 9.394/96) e do decreto nº 5.622/2005. O ensino a distância, somado ao advento das tecnologias e ao interesse de oferta de cursos à distância por parte dos agentes governamentais, vem tomando novos rumos e ocupando cada vez mais um lugar de destaque no cenário da educação nacional. Logo, esta pesquisa teve por finalidade conhecer e analisar o perfil dos alunos da modalidade da EaD da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), bem como as suas habilidades enquanto seres autônomos nos processos de ensino e de aprendizagem. A metodologia usada para conhecer este perfil baseou-se na aplicação de questionário com perguntas estruturadas e semiestruturadas nos 21 polos comtemplados com cursos implantados à distância pela instituição. Foi realizada a análise dos dados coletados e fundamentados com revisão bibliográfica que tratam deste debate. A pesquisa constatou que grande parte dos estudantes ainda enfrenta problemas relacionados à sua autonomia, uma vez a instituição não disponibiliza suporte exclusivamente para esta modalidade. Tendo por base os resultados deste estudo, a expectativa é de que a universidade propicie condições para que o aluno tenha autonomia e seja um estudante crítico e habilidoso de suas práticas enquanto agente do saber.<hr/>Abstract The effectiveness of Distance Education (DE) in Brazil is not a new fact. Education in this modality has been solidifying over the years, and, through the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDBEN), Law 9.394 / 96 and Decree No. 5.622 / 2005 was regulated. Distance learning added to the advent of technologies and the interest in offering distance learning courses on the part of government agents has taken new directions and is increasingly occupying a prominent place in the national education scenario. Therefore, this research aimed to know and analyze the profile of students in the distance education modality at the Federal University of Pampa (UNIPAMPA), as well as their skills as autonomous beings in the teaching and learning processes. The methodology used to get to know this profile was the application of a questionnaire with structured and semi-structured questions in the 21 centers contemplated with courses implemented at a distance by the institution. The analysis of the collected and substantiated data with a bibliographic review that deals with this debate was carried out. In the end, it was found that most students still face problems related to their autonomy, since there is no support in the institution focused exclusively on this modality. Based on the results of this study, it is expected that the University will provide conditions for the student to have autonomy and be a critical and skilled student of their practices as an agent of knowledge.<hr/>Resumen La efectividad de la educación a distancia (DE) en Brasil no es un hecho nuevo. La educación en esta modalidad se ha ido consolidando a lo largo de los años y, a través de la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional (LDBEN), se reguló la Ley 9.394 / 96 y el Decreto No. 5.622 / 2005. El aprendizaje a distancia sumado al advenimiento de las tecnologías y el interés en ofrecer cursos de aprendizaje a distancia por parte de agentes gubernamentales, ha tomado nuevas direcciones y ocupa cada vez más un lugar destacado en el escenario educativo nacional. Por lo tanto, esta investigación tuvo como objetivo conocer y analizar el perfil de los estudiantes en la modalidad de educación a distancia en la Universidad Federal de Pampa (UNIPAMPA), así como sus habilidades como seres autónomos en los procesos de enseñanza y aprendizaje. La metodología utilizada para conocer ese perfil fue la aplicación de un cuestionario con preguntas estructuradas y semiestructuradas en los 21 centros contemplados con cursos implementados a distancia por la institución. Se realizó el análisis de los datos recopilados y corroborados con revisión bibliográfica que abordan ese debate. Al final, se descubrió que la mayoría de los estudiantes aún enfrentan problemas relacionados con su autonomía, ya que no hay apoyo en la institución enfocada exclusivamente en esta modalidad. Con base en los resultados de este estudio, se espera que la Universidad proporcione condiciones para que el estudiante tenga autonomía y sea un estudiante crítico y habilidoso de sus prácticas como agente de conocimiento. <![CDATA[Open schooling with RRI for a significant participation of indigenous communities in network education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301046&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo busca problematizar discussões, por meio do pensamento complexo, referentes à abordagem responsible research innovation (RRI) para uma atuação significativa das comunidades indígenas na educação em rede. Esta pesquisa qualitativa inclui as análises bibliográfica e documental, além de observação e realização de entrevistas narrativas com professores indígenas, pesquisadores e gestores públicos. Os referenciais teóricos que tratam de pesquisa e inovação responsáveis e educação em rede contribuem para a análise de significações dos processos da educação escolar indígena. As narrativas apontam para desafios, necessidades e prioridades como categorias identificadas nas deliberações propostas na sexta audiência pública realizada para a construção do I Plano de Educação Escolar Indígena. Por fim, a escolarização aberta surge como uma recomendação para a participação significativa, através dos saberes das comunidades, em projetos de escolarização aberta indígena.<hr/>Abstract This article seeks to problematize discussions, through complex thinking, regarding the Responsible Research Innovation (RRI) approach for a significant role of indigenous communities in network education. This qualitative research includes bibliographic and documentary analysis, observation, and the conduct of narrative interviews with indigenous teachers, researchers, and public managers. The theoretical references on Responsible Research and Innovation and Network Education contribute to the analysis of the meanings of the processes of Indigenous School Education. The narratives make sense of the challenges, needs, and priorities as categories identified in the deliberations proposed at the sixth public hearing held to build the do I Plano de Educação Escolar Indígena (I PNEEI). Finally, Open Schooling emerges as a recommendation for significant participation, through the knowledge of the communities, in Indigenous Open Schooling projects.<hr/>Resumen Este artículo busca problematizar las discusiones, a través del pensamiento complejo, sobre el enfoque de Responsible Research Innovation (RRI), para una acción significativa de las comunidades indígenas en la educación en red. Esta investigación cualitativa incluye análisis bibliográfico y documental, observación y la realización de entrevistas narrativas con maestros indígenas, investigadores y gerentes públicos. Las referencias teóricas, sobre Investigación e Innovación Responsables y Educación en red, contribuyen al análisis de los significados de los procesos de Educación escolar indígena. Las narraciones dan sentido a los desafíos, necesidades y prioridades como categorías identificadas en las deliberaciones propuestas en la sexta audiencia pública celebrada para la construcción del I Plano de Educação Escolar Indígena (I PNEEI). Finalmente, Escolarización Abierta surge como una recomendación para una participación significativa, a través del conocimiento de las comunidades, en proyectos de Escolarización Abierta Indígena. <![CDATA[ACCESSIBLE SCHOOL PROGRAM: SCHOOL POLICY AND SCOPE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301068&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo tem como objetivo analisar percepções sobre as repercussões do Programa Escola Acessível em uma escola estadual de Pernambuco/Brasil. À luz da Análise de Conteúdo, tecemos considerações a partir de registros de observações in loco e de entrevistas semiestruturadas realizadas com profissionais da educação e com alunos sobre a garantia de acessibilidades arquitetônica, comunicacional e didático-pedagógica à pessoa com deficiência no âmbito escolar. Nossas conclusões ressaltam medidas que potencializem o exercício da autonomia do aluno como eixo basilar das escolas acessíveis.<hr/>Abstract This article aims to analyze perceptions about the repercussions of the Accessible School Program in a state school in Pernambuco/Brazil. In the light of Content Analysis, we make considerations based on records of on-site observations and semi-structured interviews conducted with education professionals and students on the guarantee of architectural, communicational, and didactic-pedagogical accessibility to people with disabilities in the school environment. Our conclusions highlight measures that enhance the exercise of student autonomy as a cornerstone of accessible schools.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar las percepciones sobre las repercusiones del Programa de Escuelas Accesibles en una escuela estatal en Pernambuco / Brasil. A la luz del análisis de contenido, hacemos consideraciones basadas en registros de observaciones in situ y entrevistas semiestructuradas realizadas con profesionales de la educación y estudiantes sobre la garantía de accesibilidad arquitectónica, comunicativa y didáctico-pedagógica a las personas con discapacidad en el entorno escolar. Nuestras conclusiones destacan medidas que mejoran el ejercicio de la autonomía del estudiante como piedra angular de las escuelas accesibles. <![CDATA[Crisis in education, representation and teacher training: a contribution of complex thinking in morin's work]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301088&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo é uma reflexão sobre crises na educação, representação e formação de professor, buscando destacar razões do mal-estar em tempos de crises contemporâneas e, de que modo as políticas públicas educacionais são implementadas nessa direção. Os desafios à formação docente são diversos, merecem tratamento rigoroso e devem fazer parte de discussões que nos retire da banalidade, autoritarismo, “achismos”, com que o conhecimento é tratado pela escola e setores responsáveis pela educação como direitos para todos brasileiros.<hr/>Abstract This article is a discussion about crises in education, representation, and teacher education, searching to show reasons for unrest in times of contemporary crises and how public and educational policies are implemented in this direction. The challenges of teacher training are diverse, they deal rigorously and must be part of discussions that retire from banality, authoritarianism, “guesswork”, with which knowledge is treated by the school and responsible sectors for education as rights for all Brazilians.<hr/>Resumen Este artículo es una discusión sobre las crisis en la educación, representación y educación docente, buscando mostrar las razones de los disturbios en tiempos de crisis contemporáneas y cómo las políticas públicas y educativas se implementan en esta dirección. Los desafíos de la formación del profesorado son diversos, se abordan rigurosamente y deben ser parte de las discusiones que se retiran de la banalidad, el autoritarismo, las "conjeturas", con el conocimiento por la escuela y los sectores responsables de la educación como derechos para todos los brasileños. <![CDATA[PARTICIPATORY INSTITUTIONAL ASSESSMENT AND DIALOGUE WITH THE CATEGORIES OF BOAVENTURA DE SOUSA SANTOS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301108&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Analisa-se a política de avaliação institucional participativa implemeada na rede municipal de Campinas com objetivo de identificar suas possibilidades emancipatórias a partir de categorias inspiradas em Sousa Santos. A base empírica do estudo envolve análise documental, observação e entrevistas com gestores das escolas. Confirma-se a potência dos processos avaliativos centrados na escola que valorizam o diálogo e a negociação com múltiplos atores envolvidos na construção da qualidade social da escola pública.<hr/>Abstrac It analyzes the policy of participatory institutional evaluation implemented in the municipal network of Campinas in order to identify its emancipatory possibilities from categories inspired by Sousa Santos. The empirical basis of the study involves documentary analysis, observation, and interviews with school managers. It confirms the power of school-centered evaluation processes that value dialogue and negotiation with multiple actors involved in the construction of the social quality of the public school.<hr/>Resumen Se analiza la política de evaluación institucional participativa implementada en la red municipal de Campinas con el fin de identificar sus posibilidades emancipadoras a partir de categorías inspiradas en Sousa Santos. La base empírica del estudio implica análisis documental, observación y entrevistas con los directores de la escuela. Se confirma el poder de los procesos de evaluación centrados en la escuela que valoran el diálogo y la negociación con múltiples actores involucrados en la construcción de la calidad social de la escuela pública. <![CDATA[Exclusive dedication to univercity teaching in Angola: realism or utopia?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301128&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo aborda a disposição do estatuto da carreira docente universitária que obriga o docente, em regime integral, a dedicar-se exclusivamente a uma única instituição de ensino. Nesse sentido, o seu objetivo consiste em analisar a relação entre esta política pública formulada e a sua implementação à luz dos fundamentos da teoria da complexidade de Edgar Morin e das representações sociais de Serge Moscovici. Trata-se de um estudo descritivo com uma abordagem quali-quantitativa associada à reflexão teórica. Os resultados demonstram que a gestão das políticas públicas entre a formulação e a implementação é complexa, porque sua aplicação é condicionada pelas circunstâncias objetivas do contexto sempre dinâmico e cambiante.<hr/>Abstract This article discusses the disposal of the status of teaching career college that obliges the teaching practice under full dedicating exclusively to a single education institution. In this sense, our goal is to analyze the relationship between this public policy formulation and its implementation, in the light of the background of the complexity theory of Edgar Morin and social representation of Serge Moscovici. This is a descriptive study with an quali-quantitative approach associated with theoretical reflection. The results show that the management of public policies between the formulation and the implementation is complex, because its application is conditioned by the objective conditions of the context, which is always dynamic and changing.<hr/>Resumen El presente artículo aborda la disposición del estatuto de la carrera docente universitaria que obliga al docente, en régimen completo, dedicarse exclusivamente a una única institución de enseñanza. En este sentido, el objetivo consiste en analizar la relación entre esa política pública formulada y su implementación, con en base los fundamentos de la teoría de la complexidad de Edgar Morin e de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Se trata de un estudio descriptivo con un abordaje cuali-cuantitativo asociado a la reflexión teórica. Los resultados han demostrado que la gestión de las políticas públicas entre la formulación y su implementación es compleja, porque su aplicación es acondicionada por las circunstancias objetivas del contexto siempre dinámico y cambiante. <![CDATA[ALLOCATING STUDENTS IN CLASSES IN THE MUNICIPAL SCHOOL SYSTEM: PERCEPTIONS OF SCHOOL´S PRINCIPALS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301153&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo discute quais são os mecanismos de seleção adotados por diretores de escolas municipais para acolhimento e alocação de alunos por turmas e que podem, eventualmente, acentuar diferenças e desigualdades no processo de escolarização. Procedeu-se a uma dinâmica de grupo com a participação de 18 diretores de escolas e 5 assessoras da Secretaria de Educação Municipal de um município da Região Metropolitana de São Paulo. Os dados sinalizam as práticas que preponderam na rede municipal: matrícula por proximidade da rede física escolar; autoavaliações docentes; preferências docentes.<hr/>Abstract This article discusses the mechanisms of selection adopted by principals of municipal schools in order to receive and allocate students in classes and which may, eventually, accentuate differences and inequalities in the schooling process. A group dynamic was carried out with 18 school principals and 5 advisors from the Municipal Education Secretariat of a municipality in the Metropolitan Region of São Paulo. Data indicate that the practices that prevailed in the municipal network are: enrollment due to proximity to the school physical network; teacher self-assessments; and teaching preferences.<hr/>Resumen Este artículo analiza los mecanismos de selección adoptados por los directores de las escuelas municipales para recibir y asignar estudiantes a las clases y que, eventualmente, pueden acentuar las diferencias y las desigualdades en el proceso de escolarización. Se llevó a cabo una dinámica grupal con la participación de 18 directores de escuela y 5 asesores de la Secretaría Municipal de Educación de un municipio de la Región Metropolitana de la región de São Paulo. Los datos indican las prácticas que prevalecieron en la red municipal: inscripción debido a la proximidad a la red física de la escuela; autoevaluaciones de docentes; preferencias de enseñanza. <![CDATA[BASIC EDUCATION AS A LAW IN BRAZIL: AN ANALYSIS OF THE DETERMINATIONS AND PARADOXES OF LEGISLATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301176&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O propósito desse estudo de caráter bibliográfico é discutir a obrigatoriedade da educação escolar no Brasil a partir dos avanços e descompassos das determinações legais. Do ponto de vista de sua efetivação tal expansão revelou um desenvolvimento lento, porém progressivo, ainda que esse direito não seja acessível a todas as crianças, principalmente quando se considera os quesitos: acesso, permanência e qualidade dos serviços prestados. Tal fato ocorre porque, em muitos casos, há péssimas condições de trabalho, ausência de políticas públicas, precariedade na formação e atuação dos professores.<hr/>Abstract The purpose of this bibliographic study is to discuss the obligation of school education in Brazil from the advances and mismatches of legal determinations. From the point of view of its realization, such expansion revealed a slow but progressive development, although this right is not accessible to all children, especially when considering the access, permanence, and quality of services provided. This is because, in many cases, there are: poor working conditions; absence of public policies; precariousness in teacher education, and performance.<hr/>Resumen El propósito de este estudio bibliográfico es discutir la obligación de la educación escolar en Brasil a partir de los avances y desajustes de las determinaciones legales. Desde el punto de vista de su realización, dicha expansión reveló un desarrollo lento pero progresivo, aunque ese derecho no sea accesible para todos los niños, especialmente cuando se considera el acceso, la permanencia y la calidad de los servicios prestados. Esto se debe a que, en muchos casos, existen: malas condiciones de trabajo; ausencia de políticas públicas; precariedad en la formación y desempeño docente. <![CDATA[An educational solution for high school? Analysis of the policy of the full-time high school in the state of Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301196&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem como objetivo debater a dimensão curricular da política educacional denominada Solução Educacional para o Ensino Médio (SEEM), formulada em 2013, no âmbito da parceria institucional estabelecida entre a Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ) e o Instituto Ayrton Senna (IAS). O estudo, de caráter qualitativo, recorre à análise documental e examina os marcos legais e documentos oficiais que orientam o desenvolvimento da política pela SEEDUC/RJ e pelo IAS. Tomando como categorias a relação entre o público e o privado na educação, investiga-se o conceito de educação integral da mencionada política que tem como princípios basilares: o protagonismo juvenil, o desenvolvimento de competências cognitivas e socioemocionais para o Século XXI e a flexibilização e integração curricular. A pesquisa busca não perder de vista os aspectos reformistas envolvidos nesse processo de privatização da educação básica que se desenha a partir da parceria entre o poder público, o terceiro setor e a iniciativa privada, assim como as similaridades da política estudada para com o desenho curricular do ensino médio integral proposto pela reforma do ensino médio (Lei n. 13.415/2017).<hr/>Abstract This article aims to discuss the curricular dimension of the educational policy called Educational Solution for Secondary Education (SEEM), formulated in 2013, within the scope of the institutional partnership established between the State Department of Education of Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ) and the Ayrton Senna Institute (IAS). The qualitative study uses documentary analysis and examines the legal frameworks and official documents that guide policy development by SEEDUC/RJ and IAS. Taking the relationship between the public and the private in education as categories, we investigate the concept of integral education of the aforementioned policy that has as its basic principles: youth protagonism, the development of cognitive and socioemotional skills for the 21st Century, and the flexibility and curricular integration. The research seeks not to lose sight of the reformist aspects involved in this privatization process of basic education that is drawn from the partnership between the public authorities, the third sector, and the private sector, as well as the similarities of the studied policy with the curriculum design of secondary education proposed by the reform of secondary education (Law No. 13,415/2017).<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo discutir la dimensión curricular de la política educativa denominada Solución Educativa para la Educación Secundaria (SEEM), formulada en 2013, en el ámbito de la alianza institucional establecida entre la Secretaría de Educación del Estado de Rio de Janeiro (SEEDUC / RJ) y el Instituto Ayrton Senna (IAS). El estudio cualitativo utiliza análisis documental y examina los marcos legales y documentos oficiales que guían el desarrollo de políticas de SEEDUC / RJ e IAS. Tomando como categorías la relación entre lo público y lo privado en educación, investigamos el concepto de educación integral de la referida política que tiene como principios básicos: el protagonismo juvenil, el desarrollo de habilidades cognitivas y socioemocionales para el siglo XXI y la flexibilidad y integración curricular. La investigación busca no perder de vista los aspectos reformistas involucrados en este proceso de privatización de la educación básica que se deriva de la alianza entre las autoridades públicas, el tercer sector y el sector privado, así como las similitudes de la política estudiada con el diseño curricular. de la educación secundaria propuesta por la reforma de la educación secundaria (Ley N ° 13.415 / 2017). <![CDATA[Financial education: Mulungu project to promote domestic economy in a jacintinho community]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301220&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é analisar o processo de introdução da educação financeira na vida de estudantes do EJA (Educação Jovens e Adultos) de uma escola pública na cidade de Maceió/AL. Foi realizada uma pesquisa descritiva exploratória, através da aplicação de questionários, durante os meses de junho a setembro de 2019. Os dados mostraram que os estudantes apresentavam comportamento de inadimplência e desconhecimento das ferramentas de controle financeiro. Conclui-se que o projeto de extensão universitária foi relevante por levar informações de forma facilitada e lúdica aos estudantes.<hr/>Abstract The aim of this article is to analyze the process of introducing financial education into the lives of EJA (Youth and Adult Education) students at a public school in the city of Maceió / AL. An exploratory descriptive research was carried out, through the application of questionnaires, during the months of June to September 2019. The data showed that the students presented default behavior and lack of knowledge of the financial control tools. It is concluded that the university extension project was relevant for bringing information in an easy and entertaining way to students.<hr/>Resumen El propósito de este artículo es analizar el proceso de introducción de la educación financiera en la vida de los estudiantes de EJA (Educación de Jóvenes y Adultos) en una escuela pública en la ciudad de Maceió/Al. Se realizó una investigación descriptiva exploratoria, mediante la aplicación de cuestionarios, de junio a septiembre de 2019. Los datos mostraron que los estudiantes presentaron un comportamiento de incumplimiento y falta de conocimiento de las herramientas de control financiero. Se concluye que el proyecto extensión universitaria fue relevante para brindar información de una manera fácil y entretenida a los estudiantes. <![CDATA[Management and transparency of educational data in the São Paulo state network (1995-2018): managerial hegemony]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301248&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo analisa os sentidos das políticas de dados educacionais (abertos ou não), desenvolvidas pela Secretaria Estadual de Educação de São Paulo (SEDUC-SP) durante o período entre 1995 e 2018. Realizamos levantamento e análise documental exploratória, com enfoque qualitativo, das principais legislações que nortearam as políticas de gestão de dados educacionais na SEDUC-SP, articulando o modelo de gestão do Estado e relação com a sociedade civil. Os resultados apontam para uma política de dados vinculada, predominantemente, à racionalidade gerencial, à produção de resultados quantitativos, responsabilização e racionalização dos gastos em consonância com a centralidade que os princípios da Nova Gestão Pública assumiram nas políticas da SEDUC-SP no período analisado.<hr/>Abstract The article discusses the meaning of the educational data policies developed by the São Paulo State Department of Education (SEDUC-SP) between 1995 and 2018. We carried out a survey and exploratory documentary analysis, with a qualitative focus of the main legislation that guided the policies of educational data management at SEDUC-SP, articulating the State management model and relationship with civil society. The results point to a data policy linked, predominantly, to managerial rationality, the production of quantitative results, accountability, and rationalization of expenditures in line with the centrality that the principles of New Public Management assumed in the policies of SEDUC-SP in the analyzed period.<hr/>Resumen El artículo analiza el significado de las políticas de datos educativos desarrolladas por el Departamento de Educación del Estado de São Paulo (SEDUC-SP) entre 1995 y 2018. Realizamos una encuesta y análisis documental exploratorio, con un enfoque cualitativo sobre la legislación principal que guio las políticas de gestión de datos educativos en SEDUC-SP, articulando el modelo de gestión del Estado y relación con la sociedad civil. Los resultados apuntan a una política de datos vinculada, predominantemente, a la racionalidad administrativa, la producción de resultados cuantitativos, la rendición de cuentas y la racionalización de los gastos en línea con la centralidad que los principios de la Nueva Gestión Pública asumieron en las políticas de SEDUC-SP en el período analizado. <![CDATA[PRIORITIZING AN AREA IS NOT KILLING ANOTHER?: A DISCURSIVE ANALYSIS OF NECROPOLITICS IN FIELD OF EDUCATION AND RESEARCH]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301273&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Nosso artigo propõe uma reflexão sobre necropolíticas contemporâneas no campo da educação e da pesquisa, a partir da análise discursiva de vozes do Ministério da Educação em notícia publicada pelo jornal Estadão, em 2019. Como referencial teórico-metodológico adotou-se a Análise do Discurso de base enunciativa, a partir dos construtos de gêneros do discurso e linguagem-intervenção. Nossas análises apontam para a manutenção de uma organização social desigual e estruturalmente racista de distribuição de formação superior no país.<hr/>Abstract Our article proposes a reflection about contemporary necropolitics in the educational and research field, from a discursive analysis of voices of the Ministry of Education in a news published by newspaper Estadão, in 2019. As a theoretical-methodological referential, an enunciative-based Discourse Analysis was adopted, from a construct of speech genres and language-intervention. Our analysis points out to the maintenance of an unequal and structurally racist social organization of distribution of higher education in the country.<hr/>Resumen Nuestro artículo propone una reflexión acerca de necropolíticas contemporáneas en el campo de la educación e investigación, basada en el análisis discursivo de voces del Ministerio de Educación en noticias publicadas por el periódico Estadão, en 2019. Como marco teórico metodológico, se adoptó el Análisis del discurso de base enunciativa, considerando el constructo de géneros del discurso y el lenguaje intervención. Nuestros análisis apuntan hacia el mantenimiento de una organización social desigual y estructuralmente racista para la distribución de la educación superior en el país. <![CDATA[AFFIRMATIVE ACTIONS: COMPARATIVE PERFORMANCE ANALYSIS BETWEEN QUOTA AND NON-QUOTA IN A PUBLIC UNIVERSITY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301297&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho teve como objetivo verificar o desempenho acadêmico de cotistas em relação aos não cotistas. A pesquisa foi realizada, por meio de estudo de campo, com 265 egressos do curso de Administração da Universidade Federal Fluminense (UFF). Foi realizada uma análise dos coeficientes de rendimento acadêmico dos alunos que ingressaram através de cotas, bem como daqueles que ingressaram por ampla concorrência. O principal resultado indica que a política de ação afirmativa de cotas não impactou negativamente na formação do egresso do curso avaliado.<hr/>Abstract This paper aimed to verify the academic performance of quota students in relation to non-quota. The research was carried out, by means of a field study, with 265 egresses of the Administration course at the Universidade Federal Fluminense (UFF). An analysis was made of the academic performance coefficients of students who entered through quotas, as well as those who entered through wide competition. The main result indicates that the policy of affirmative action of quotas did not have a negative impact on the formation of the graduates of the evaluated course.<hr/>Resumen Este trabajo tuvo como objetivo verificar el rendimiento académico de los egresiones con cuota en relación con los egresiones sin cuota. La investigación se realizó, mediante un estudio de campo, con 265 egresiones del curso de Administración en la Universidad Federal Fluminense (UFF). Se realizó un análisis de los coeficientes de rendimiento académico de los estudiantes que ingresaron a través de cuotas, así como de aquellos que ingresaron a través de una competencia amplia. El resultado principal indica que la política de acción afirmativa de las cuotas no tuvo un impacto negativo en la formación de los graduados del curso evaluado. <![CDATA[The school inclusion policy for the deaf student from the perspective of signal language translator and interpreter of the state school system in Teresina-PI]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301315&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A inclusão de alunos surdos revela-se desafiadora sob muitos aspectos, particularmente quanto a implementação de políticas públicas voltadas para seu acesso e permanência na escola. Os surdos enfrentam problemas no processo de escolarização, especificamente no que diz respeito a comunicação. Nesse sentido, a garantia de intérpretes no contexto educacional trata-se de um direito que estes têm e que deve ser assegurado. O objetivo desta pesquisa foi investigar, na perspectiva do Tradutor e Intérprete de Língua de Sinais/ Língua Portuguesa da rede estadual de ensino de Teresina-PI, a implementação da política de inclusão escolar para o aluno surdo. O estudo é de natureza qualitativa, descritivo, tendo como instrumentos o Questionário de Avaliação da Política de Inclusão Escolar e a entrevista semiestruturada. Entre os resultados destacam-se a visão dos participantes de que a política vigente não atende às especificidades e particularidades do surdo, pois ainda que o acesso à escola seja facilitado, a permanência vem sendo inviabilizada por distintos fatores.<hr/>Abstract The inclusion of deaf students has presented itself as a challenge under many aspects, particularly on the implementation of public policies for its access and continuity in school. The deaf people face problems in schooling, particularly regarding communication. In this sense, the guarantee of interpreters in the educational context is a right that they have and that must be guaranteed. The objective of this research was to investigate, from the perspective of the Sign Language translator and interpreter/Portuguese Language of the Teresina-PI state school system, the implementation of the school inclusion policy for the deaf student. The study has qualitative nature, descriptive, having the School Inclusion Policy Evaluation Questionnaire and the semi-structured interview as tools. Among the results, the participants' view stands out that the current policy in force does not meet the specificities and particularities of the deaf, because although access to school is facilitated, permanence has been made impossible by different factors.<hr/>Resumen La inclusión de estudiantes sordos demuestra ser un desafío de muchas maneras, particularmente con respecto a la implementación de políticas públicas orientadas a su acceso y permanencia en la escuela. Las personas sordas enfrentan problemas en el proceso de escolarización, particularmente en lo que respecta a la comunicación. En este sentido, la garantía de los intérpretes en el contexto educativo es un derecho que tienen y que hay que garantizar. El objetivo de esta investigación fue investigar, desde la perspectiva del Traductor e Intérprete de Lengua de Signos / Lengua Portuguesa del sistema escolar estatal de Teresina-PI, la implementación de la política de inclusión escolar para el alumno sordo. El estudio es de naturaleza cualitativa, descriptiva, utilizando como instrumentos el Cuestionario para la Evaluación de la Política de Inclusión Escolar y la entrevista semiestructurada. Entre los resultados destaca la visión de los participantes de que la política vigente no responde a las especificidades y particularidades de los sordos, pues si bien se facilita el acceso a la escuela, la permanencia se ha hecho imposible por diferentes factores. Además, hay una falta de colaboración con el maestro de clase común. <![CDATA[JORGE NAJJAR: UMA VIDA DEDICADA À EDUCAÇÃO E À FORMAÇÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301336&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A inclusão de alunos surdos revela-se desafiadora sob muitos aspectos, particularmente quanto a implementação de políticas públicas voltadas para seu acesso e permanência na escola. Os surdos enfrentam problemas no processo de escolarização, especificamente no que diz respeito a comunicação. Nesse sentido, a garantia de intérpretes no contexto educacional trata-se de um direito que estes têm e que deve ser assegurado. O objetivo desta pesquisa foi investigar, na perspectiva do Tradutor e Intérprete de Língua de Sinais/ Língua Portuguesa da rede estadual de ensino de Teresina-PI, a implementação da política de inclusão escolar para o aluno surdo. O estudo é de natureza qualitativa, descritivo, tendo como instrumentos o Questionário de Avaliação da Política de Inclusão Escolar e a entrevista semiestruturada. Entre os resultados destacam-se a visão dos participantes de que a política vigente não atende às especificidades e particularidades do surdo, pois ainda que o acesso à escola seja facilitado, a permanência vem sendo inviabilizada por distintos fatores.<hr/>Abstract The inclusion of deaf students has presented itself as a challenge under many aspects, particularly on the implementation of public policies for its access and continuity in school. The deaf people face problems in schooling, particularly regarding communication. In this sense, the guarantee of interpreters in the educational context is a right that they have and that must be guaranteed. The objective of this research was to investigate, from the perspective of the Sign Language translator and interpreter/Portuguese Language of the Teresina-PI state school system, the implementation of the school inclusion policy for the deaf student. The study has qualitative nature, descriptive, having the School Inclusion Policy Evaluation Questionnaire and the semi-structured interview as tools. Among the results, the participants' view stands out that the current policy in force does not meet the specificities and particularities of the deaf, because although access to school is facilitated, permanence has been made impossible by different factors.<hr/>Resumen La inclusión de estudiantes sordos demuestra ser un desafío de muchas maneras, particularmente con respecto a la implementación de políticas públicas orientadas a su acceso y permanencia en la escuela. Las personas sordas enfrentan problemas en el proceso de escolarización, particularmente en lo que respecta a la comunicación. En este sentido, la garantía de los intérpretes en el contexto educativo es un derecho que tienen y que hay que garantizar. El objetivo de esta investigación fue investigar, desde la perspectiva del Traductor e Intérprete de Lengua de Signos / Lengua Portuguesa del sistema escolar estatal de Teresina-PI, la implementación de la política de inclusión escolar para el alumno sordo. El estudio es de naturaleza cualitativa, descriptiva, utilizando como instrumentos el Cuestionario para la Evaluación de la Política de Inclusión Escolar y la entrevista semiestructurada. Entre los resultados destaca la visión de los participantes de que la política vigente no responde a las especificidades y particularidades de los sordos, pues si bien se facilita el acceso a la escuela, la permanencia se ha hecho imposible por diferentes factores. Además, hay una falta de colaboración con el maestro de clase común. <![CDATA[Memorial para promoção a professor titular da Universidade Federal Fluminense]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932020000301337&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A inclusão de alunos surdos revela-se desafiadora sob muitos aspectos, particularmente quanto a implementação de políticas públicas voltadas para seu acesso e permanência na escola. Os surdos enfrentam problemas no processo de escolarização, especificamente no que diz respeito a comunicação. Nesse sentido, a garantia de intérpretes no contexto educacional trata-se de um direito que estes têm e que deve ser assegurado. O objetivo desta pesquisa foi investigar, na perspectiva do Tradutor e Intérprete de Língua de Sinais/ Língua Portuguesa da rede estadual de ensino de Teresina-PI, a implementação da política de inclusão escolar para o aluno surdo. O estudo é de natureza qualitativa, descritivo, tendo como instrumentos o Questionário de Avaliação da Política de Inclusão Escolar e a entrevista semiestruturada. Entre os resultados destacam-se a visão dos participantes de que a política vigente não atende às especificidades e particularidades do surdo, pois ainda que o acesso à escola seja facilitado, a permanência vem sendo inviabilizada por distintos fatores.<hr/>Abstract The inclusion of deaf students has presented itself as a challenge under many aspects, particularly on the implementation of public policies for its access and continuity in school. The deaf people face problems in schooling, particularly regarding communication. In this sense, the guarantee of interpreters in the educational context is a right that they have and that must be guaranteed. The objective of this research was to investigate, from the perspective of the Sign Language translator and interpreter/Portuguese Language of the Teresina-PI state school system, the implementation of the school inclusion policy for the deaf student. The study has qualitative nature, descriptive, having the School Inclusion Policy Evaluation Questionnaire and the semi-structured interview as tools. Among the results, the participants' view stands out that the current policy in force does not meet the specificities and particularities of the deaf, because although access to school is facilitated, permanence has been made impossible by different factors.<hr/>Resumen La inclusión de estudiantes sordos demuestra ser un desafío de muchas maneras, particularmente con respecto a la implementación de políticas públicas orientadas a su acceso y permanencia en la escuela. Las personas sordas enfrentan problemas en el proceso de escolarización, particularmente en lo que respecta a la comunicación. En este sentido, la garantía de los intérpretes en el contexto educativo es un derecho que tienen y que hay que garantizar. El objetivo de esta investigación fue investigar, desde la perspectiva del Traductor e Intérprete de Lengua de Signos / Lengua Portuguesa del sistema escolar estatal de Teresina-PI, la implementación de la política de inclusión escolar para el alumno sordo. El estudio es de naturaleza cualitativa, descriptiva, utilizando como instrumentos el Cuestionario para la Evaluación de la Política de Inclusión Escolar y la entrevista semiestructurada. Entre los resultados destaca la visión de los participantes de que la política vigente no responde a las especificidades y particularidades de los sordos, pues si bien se facilita el acceso a la escuela, la permanencia se ha hecho imposible por diferentes factores. Además, hay una falta de colaboración con el maestro de clase común.