Scielo RSS <![CDATA[Educação & Formação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2448-358320210001&lang=es vol. 6 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Metáfora cognitiva en el trabajo de L. S. Petrushevskаya]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The paper dwells on functioning of cognitive metaphor in the literary texts. The metaphor in literary text is the active creative mechanism. Many researches focused on the analysis of the development of metaphorical relations, images, concepts that evolve from myth to symbol. The metaphor in the literary text is not just a means of expression, but a way of thinking and knowing the world. The academic novelty of the paper consists in the study of the author’s perception of reality through conceptual images that expand the boundaries of the metaphorical space of the text. The study reveals the ways cognitive metaphors function in the short stories by Lyudmila Petrushevskaya, also describing the author’s individual style, the manner of understanding reality, the peculiarity of author’s thought, her contribution to the development of metaphorization, and the expansion of the metaphorical space of the text. The author’s interpretation of already known symbols, images, concepts is of great importance. A substantive base that forms a metaphor in the work of Petrushevskaya is also relevant, together with the factors that influence the development of metaphorical relations, those events or phenomena that are an incentive for the development of a metaphor in the writer’s work. The paper identifies algorithms of metaphorical transformations, as well as metaphorical structure of cognitive metaphor, typical of author’s way of thinking and individual artistic style.<hr/>Resumo O artigo trata do funcionamento da metáfora cognitiva nos textos literários. A metáfora no texto literário é o mecanismo criativo ativo. Muitas pesquisas se concentraram na análise do desenvolvimento de relações metafóricas, imagens, conceitos que evoluem do mito para o símbolo. A metáfora no texto literário não é apenas um meio de expressão, mas uma maneira de pensar e conhecer o mundo. A novidade acadêmica do artigo consiste no estudo da percepção da realidade do autor por meio de imagens conceituais que expandem as fronteiras do espaço metafórico do texto. O estudo revela como as metáforas cognitivas funcionam nos contos de Lyudmila Petrushevskaya, descrevendo também o estilo individual da autora, a maneira de entender a realidade, a peculiaridade do pensamento dela, sua contribuição para o desenvolvimento da metaforização e a expansão do espaço metafórico do texto. A interpretação da autora de símbolos, imagens e conceitos já conhecidos é de grande importância. Uma base substantiva que forma uma metáfora no trabalho de Petrushevskaya também é relevante, juntamente com os fatores que influenciam o desenvolvimento de relações metafóricas, os eventos ou fenômenos que são um incentivo para o desenvolvimento de uma metáfora no trabalho da escritora. O artigo identifica algoritmos de transformações metafóricas, bem como a estrutura metafórica da metáfora cognitiva, típica da maneira de pensar e do estilo artístico individual da autora.<hr/>Resumen El artículo aborda el funcionamiento de la metáfora cognitiva en textos literarios. La metáfora en el texto literario es el mecanismo creativo activo. Gran parte de la investigación se ha centrado en el análisis del desarrollo de relaciones metafóricas, imágenes, conceptos que evolucionan del mito al símbolo. La metáfora en el texto literario no es solo un medio de expresión, sino una forma de pensar y conocer el mundo. La novedad académica del artículo consiste en estudiar la percepción de la realidad del autor a través de imágenes conceptuales que expanden los límites del espacio metafórico del texto. El estudio revela cómo funcionan las metáforas cognitivas en los cuentos de Lyudmila Petrushevskaya, también describe el estilo individual del autor, la forma de entender la realidad, la peculiaridad del pensamiento del autor, su contribución al desarrollo de la metaforización y la expansión del espacio metafórico de texto. La interpretación del autor de símbolos, imágenes y conceptos ya conocidos es de gran importancia. Una base sustantiva que forma una metáfora en el trabajo de Petrushevskaya también es relevante, junto con los factores que influyen en el desarrollo de las relaciones metafóricas, los eventos o fenómenos que son un incentivo para el desarrollo de una metáfora en el trabajo del escritor. El artículo identifica algoritmos de transformación metafórica, así como la estructura metafórica de la metáfora cognitiva, típica de la forma de pensar del autor y el estilo artístico individual. <![CDATA[Interés, conocimiento y autoconfianza de los docentes en formación inicial y docentes em servicio en el uso de la robótica educativa en las actividades de aprendizaje]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract This paper presents a study that aims to analyze the interest, knowledge, problem-solving skills, and self-confidence of the pre-service and in-service teachers in using educational robotics for teaching purposes, in particular, to teach programming and computational thinking in primary and secondary education. In the Portuguese context, it is mandatory to attend a masters in teaching in order to become a teacher in primary and secondary education. Computational Thinking, programming, and robotics have been integrated into the schools’ curriculum in many countries. Accordingly, it is essential to analyze the teachers’ preparation to teach these thematic trends. A descriptive and exploratory quantitative approach was implemented with 49 participants. The results pointed out a positive level of interest, educational robotics knowledge, problem-solving, self-confidence of both pre-service and in-service teachers. It was possible to identify significant correlations in all dimensions, in particular, between “Self-confidence” and “Educational Robotics Knowledge”, and “Problem-solving” and “Interest”. Therefore, it is necessary to promote these dimensions, in an integrated way, in the pre-service and in-service training programs through learning activities with robotics.<hr/>Resumo Este artigo reporta os resultados de um estudo que procurou analisar os níveis de interesse, conhecimento, resolução de problemas e autoconfiança dos professores em formação inicial e professores em exercício na utilização de robótica educativa para ensinar programação e pensamento computacional no Ensino Fundamental e Médio. Em Portugal, para ser professor da Educação Básica, é necessário um mestrado em Ensino. As temáticas ligadas ao Pensamento Computacional, à programação e à robótica vêm sendo integradas nos currículos escolares em vários países. Assim, é importante analisar a preparação dos professores para ensinar essas temáticas. A investigação assumiu uma abordagem quantitativa de caráter descritivo e exploratório e envolveu 49 participantes, professores em formação inicial e professores em serviço. Os resultados evidenciaram níveis positivos de interesse, conhecimento, resolução de problemas e autoconfiança em ambos os grupos. Foi possível identificar correlações estatisticamente significativas entre todas as dimensões, em particular entre as dimensões “autoconfiança” e “conhecimento” e entre as dimensões “resolução de problemas” e “interesse”. Assim, é necessário promover estas dimensões de forma integrada na formação inicial e contínua de professores através de programa de formação em robótica educativa.<hr/>Resumen Este artículo informa sobre los resultados de un estudio en el cual se procuró analizar los niveles de interés, conocimiento, resolución de problemas y autoeficacia de los docentes en la formación inicial y los docentes en la práctica, en el uso de la robótica para enseñar programación y pensamiento computacional en la educación básica y secundaria. En Portugal, para ser profesor, es necesario cursar un master en Enseñanza. Los temas relacionados con el pensamiento computacional, la programación y la robótica se han integrado en los planes de estudio escolares en varios países. Por lo tanto, es importante analizar la preparación de los profesores para enseñar estos temas. La investigación adoptó un enfoque cuantitativo de naturaleza descriptiva y exploratoria con 49 participantes, docentes en formación inicial y docentes en servicio. Los resultados mostraron niveles positivos de interés, conocimiento, resolución de problemas y autoeficacia en ambos los grupos. Fue posible identificar correlaciones estadísticamente significativas entre todas las dimensiones, en particular entre las dimensiones “autoeficacia” y “conocimiento” y entre las dimensiones “resolución de problemas” e “interés”. Por lo tanto, es necesario promover estas dimensiones de manera integrada en la formación inicial continua del profesorado a través de un programa educativo de formación en robótica. <![CDATA[Práctica como lugar de producción de conocimiento: las voces de los maestros sobre la formación inicial y las prácticas escolares cotidianas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo é um excerto de uma pesquisa mais ampla, na qual se investigam os saberes e as práticas de professores da educação básica. A escrita foca a prática docente, entendendo-a como lócus importante de produção e ressignificação de saberes. Analisa-se a complexidade dos saberes da prática professoral e como o cotidiano forja tais saberes. Neste sentido, as reflexões aqui suscitadas vão ao encontro da perspectiva que vê a docência como uma prática profissional situada, sendo o professor um sujeito ativo que ressignifica e intervém nos fazeres de sua profissão. Por meio de depoimentos de professores de História do ensino médio público da cidade de Maranguape, no estado do Ceará, foi possível aferir que o fazer diário do ofício docente constitui lócus de formação incontestável para a definição da identidade profissional docente, revelando as lacunas deixadas pela formação inicial, mostrando, assim, o caráter formador da prática do ato de ensinar.<hr/>Abstract The present article is an excerpt of a broader research, in which we investigate the knowledge and practices of teachers of basic education. The writing focuses on teaching practice, understanding it as an important locus of production and resignification of knowledge. We analyzed the complexity of the knowledge of teacher practice and how the everyday forges such knowledge. In this sense, the reflections that we bring in this writing meet the perspective that sees teaching as a localized professional practice, with the teacher as an active subject who resignifies and intervenes in the actions of their profession. Through testimony of History teachers from public high schools in the city of Maranguape, in the state of Ceará, it was possible to verify that the daily making of the teaching profession constitutes an undeniable locus of training for the definition of the professional identity of the teacher, revealing the gaps left by the initial training, thus revealing the formative character of the practice of the act of teaching.<hr/>Resumen El presente artículo es un extracto de una investigación más amplia, en la que se investigan los saberes y las prácticas de profesores de la educación básica. La escritura enfoca la práctica docente, entendiéndola como lócus importante de producción y resignificación de saberes. Se analiza la complejidad de los saberes de la práctica docente y cómo el cotidiano forja tales saberes. En este sentido, las reflexiones aquí escritas van al encuentro de la perspectiva que ve la docencia como una práctica profesional situada, siendo el profesor un sujeto activo que resignifica e interviene en los hechos de su profesión, siendo, por lo tanto, sujeto activo de su práctica. Por medio de testimonios de profesores de Historia de la enseñanza media pública de la ciudad de Maranguape, en el estado de Ceará, Brasil, ha sido posible aferir que el hacer diario del oficio docente constituye un lócus de formación incontestable para la definición de la identidad profesional docente, revelando las lagunas de la formación inicial, indicando, así, el carácter formador de la práctica del acto de enseñanza. <![CDATA[“La enseñanza de los niños es el sacerdocio que lleva al bien”: educación, enseñanza y escuela en el periódico <em>O Educador</em> (1921-1922)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Sob a perspectiva teórico-metodológica da nova história cultural, objetivou-se analisar as concepções de educação, escola e docência veiculadas pelo jornal O Educador (1921-1922), tomando-se como fonte: um relatório do diretor geral da instrução pública, dois artigos e dois textos informativos. A pesquisa foi realizada sobretudo nos acervos do Instituto Histórico e Geográfico da Paraíba. Após levantamento da fonte e análise, depreendeu-se que a escola das primeiras décadas do século XX foi considerada o primeiro espaço de formação do cidadão, ganhando ares de “templo da esperança e da fé”, cuja missão era propagar conhecimentos úteis à vida social e moldar a personalidade moral do educando à prática dos deveres. Neste contexto, vivia-se a transição entre os governos de Camilo de Holanda e Sólon de Lucena, tendo como luta emblemática a implementação da Reforma da Instrução Pública (1917) como uma proposta modernizante. Assim, o professor primário seria um missionário que, exercendo um ministério sagrado com afeição e dedicação, formava, além do intelecto, a alma e o coração dos seus alunos, tornando-os aptos a servirem à pátria, à família e à sociedade. Sendo assim, conclui-se que o foco da educação era preparar o educando para caminhar ativa e disciplinadamente rumo ao futuro de uma sociedade melhor.<hr/>Abstract From the theoretical-methodological perspective of the new cultural history, the objective was to analyze the conceptions of education, school and teaching conveyed by the journal O Educador (1921-1922), taking as source: a report of the director general of public education, two articles and two informative texts. The research was carried out mainly in the collections of the Instituto Histórico e Geográfico da Paraíba. After source survey and analysis, it emerged that the school of the first decades of the twentieth century was considered the first space of formation of the citizen, becoming a “temple of hope and faith”, with the mission of propagating useful knowledge to social life and shaping the moral personality of the student to the practice of the duties. In this context, there was a transition between the governments of Camilo de Holanda and Sólon de Lucena, with the emblematic struggle being the implementation of the Public Instruction Reform (1917, as a modernizing proposal. Thereby, the primary teacher would be a missionary who, exercising a sacred ministry with affection and dedication, formed, beyond the intellect, the soul and heart of his pupils, enabling them to serve their homeland, family and society. Thus, it is concluded that the focus of education was to prepare the student to move actively and disciplinarily toward the future of a better society.<hr/>Resumen Desde la perspectiva teórico-metodológica de la nueva historia cultural, el objetivo fue analizar las concepciones de educación, escuela y enseñanza transmitidas por el periódico O Educador (1921-1922), tomando como fuente: un informe del director general de educación pública, dos artículos y dos textos informativos. La investigación se llevó a cabo principalmente en las colecciones del Instituto Histórico e Geográfico da Paraíba. Después de estudiar la fuente y análisis, se concluyó que la escuela de las primeras décadas del siglo XX era considerada el primer espacio de formación del ciudadano, ganando el aire de “templo de esperanza y fe”, con la misión de propagar conocimiento útil a la vida social y moldear el personalidad moral del alumno ante la práctica de los deberes. En este contexto, hubo una transición entre los gobiernos de Camilo de Holanda y Sólon de Lucena, teniendo como lucha emblemática la Reforma de la Instrucción Pública (1917), como una propuesta modernizadora. Así, el maestro primario sería un misionero que, ejerciendo un ministerio sagrado con afecto y dedicación, formó, más allá del intelecto, el alma y el corazón de sus alumnos, permitiéndoles servir a su patria, familia y sociedad. Por lo tanto, se concluye que el enfoque de la educación era preparar al estudiante para avanzar de manera activa y disciplinaria hacia el futuro de una sociedad mejor. <![CDATA[<strong>Plan de trabajo de los profesores de Educación Física</strong> exparticipantes del Pibid/FEF/UFMT]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Considerando as vivências proporcionadas pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência em relação ao planejamento nas aulas de Educação Física, teve- -se como objetivo identificar as possíveis contribuições do subprojeto do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência da Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso para o processo de planejamento do trabalho docente. Foi desenvolvida uma pesquisa qualitativa (BOGDAN; BIKLEN, 1994) com quatro professores de Educação Física da rede municipal de ensino de Cuiabá. O método utilizado foi o estudo de caso (FONSECA, 2002). O instrumento foi a entrevista semiestruturada. A análise e discussão dos dados respaldaram-se nos estudos realizados por Formosinho (2009), Imbernón (2011), Nóvoa (2009) e Tardif (2006). Os dados revelaram que as experiências proporcionadas pelo subprojeto ajudaram no sentido de saber como e quais referenciais podem servir de base para a elaboração do Plano de Trabalho docente, os possíveis conteúdos a serem selecionados, a importância da ação e reflexão sobre a prática pedagógica, bem como a organização e intencionalidade docente.<hr/>Abstract Considering the experiences provided by the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships in relation to planning in Physical Education classes, the objective was to identify the possible contributions of the subproject of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarship of the Faculty of Physical Education of Federal University of Mato Grosso for the teaching work planning process. A qualitative research was developed (BOGDAN; BIKLEN, 1994) with four Physical Education teachers from the municipal teaching network in Cuiabá. The method used was the case study (FONSECA, 2002). The instrument was the semi-structured interview. The analysis and discussion of the data were supported by studies carried out by Formosinho (2009), Imbernón (2011), Nóvoa (2009) and Tardif (2006). The data revealed that the experiences provided by the subproject helped in the sense of knowing how and which references can serve as a basis for the elaboration of the teaching Work Plan, the possible contents to be selected, the importance of the action and reflection on the pedagogical practice, as well as the teaching organization and intentionality.<hr/>Resumen Considerando las experiencias brindadas por el Programa Institucional de Becas de Iniciación Docente en relación a la planificación en las clases de Educación Física, el objetivo fue identificar los posibles aportes del subproyecto del Programa Institucional de Becas de Iniciación Docente de la Facultad de Educación Física de la Universidad Federal de Mato Grosso por el proceso de planificación del trabajo docente. Se desarrolló una investigación cualitativa (BOGDAN; BIKLEN, 1994) con cuatro profesores de Educación Física de la red docente municipal de Cuiabá. El método utilizado fue el estudio de caso (FONSECA, 2002). El instrumento fue la entrevista semiestructurada. El análisis y discusión de los datos fue apoyado por estudios realizados por Formosinho (2009), Imbernón (2011), Nóvoa (2009) y Tardif (2006). Los datos revelaron que las experiencias aportadas por el subproyecto ayudaron en el sentido de saber cómo y qué referencias pueden servir de base para la elaboración del Plan de Trabajo docente, los posibles contenidos a seleccionar, la importancia de la acción y la reflexión sobre la práctica pedagógica, así como como la organización e intencionalidad docente. <![CDATA[Satisfacción laboral y compromiso organizacional en docentes de la Amazonía peruana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La presente investigación buscó establecer la relación entre la satisfacción laboral y el compromiso organizacional en los docentes de educación básica regular de la Amazonía peruana. La investigación tuvo un enfoque cuantitativo y su diseño fue no experimental de tipo correlacional. La muestra estuvo conformada por 185 docentes, a quienes se les aplicó la Escala de Satisfacción Laboral y el Cuestionario de Compromiso Organizacional, instrumentos con la validez y confiabilidad requeridas. Los hallazgos indican que el nivel de satisfacción laboral y compromiso organizacional de los docentes es regular y se determinó la existencia de una relación directa y significativa entre la satisfacción laboral y el compromiso organizacional (rs=0,539; p=0,000&lt;0,05). Se concluye que, cuanto más satisfechos estén los docentes en sus centros de labores, su nivel de compromiso hacia la institución será mayor.<hr/>Resumo A presente pesquisa buscou estabelecer a relação entre satisfação no trabalho e comprometimento organizacional em professores regulares da educação básica na Amazônia peruana. A pesquisa teve abordagem quantitativa e seu delineamento foi não experimental do tipo correlacional. A amostra foi composta por 185 professores, aos quais foram aplicados a Escala de Satisfação no Trabalho e o Questionário de Compromisso Organizacional, instrumentos com a validade e confiabilidade exigidas. Os resultados indicam que o nível de satisfação no trabalho e comprometimento organizacional dos professores é regular e foi determinada a existência de uma relação direta e significativa entre satisfação no trabalho e comprometimento organizacional (rs = 0,539; p = 0,000 &lt;0,05). Conclui-se que, quanto mais satisfeitos os docentes estão em seus centros de trabalho, maior será seu nível de comprometimento com a instituição.<hr/>Abstract This research sought to establish the relationship between job satisfaction and organizational commitment in teachers of regular basic education in the Peruvian Amazon. The research had a quantitative approach and its design was non-experimental of a correlational type. The sample consisted of 185 teachers to whom the Labor Satisfaction Scale and the Organizational Commitment Questionnaire were applied, instruments with the required validity and reliability. The findings indicate that teachers' level of job satisfaction and organizational commitment is regular and the existence of a direct and significant relationship between job satisfaction and organizational commitment was determined (rs= 0.539; p= 0.000 &lt;0.05). It is concluded that the more satisfied teachers are in their work centers, the greater their level of commitment to the institution. <![CDATA[Una mirada a los clásicos en la formación inicial de maestro desde la Lectura Fácil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100050&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Presentamos una experiencia desde la que se ha pretendido, por un lado, incluir la Lectura Fácil en la formación inicial de los maestros del grado en Educación Primaria de la Universidad de Cádiz como estrategia para el acercamiento a las obras y autores clásicos para la educación literaria y, por otro lado, abordar esta metodología desde los Proyectos de Trabajo Global. De esta manera, recogemos el desarrollo de la experiencia – desde un punto de vista vivencial – a lo largo de tres momentos: en primer lugar, desde la fase inicial de exploración de los planteamientos de la Lectura Fácil; en segundo lugar, desde los procesos de adaptación del texto clásico; y, por último, desde el diseño de los Proyectos de Trabajo Global a partir del texto adaptado. Los resultados han mostrado un interés creciente por este tipo de propuestas para la compresión y disfrute de los textos clásicos y la necesidad de la formación en esta línea de trabajo entre los futuros docentes.<hr/>Resumo Apresentamos uma experiência a partir da qual se pretende, por um lado, incluir a Leitura Fácil na formação inicial de professores do Ensino Fundamental da Universidade de Cádiz como estratégia de abordagem das obras clássicas e autores para uma educação literária e, por outro lado, abordar esta metodologia a partir dos Projetos Globais de Trabalho. Dessa forma, reunimos o desenvolvimento da experiência – do ponto de vista experiencial – em três momentos: primeiro, a partir da fase inicial de exploração das abordagens da Leitura Fácil; segundo, a partir dos processos de adaptação do texto clássico; e, finalmente, a partir do desenho dos Projetos Globais de Trabalho a partir do texto adaptado. Os resultados têm demonstrado um interesse crescente neste tipo de propostas para a compreensão e apreciação dos textos clássicos e a necessidade de formação nesta linha de trabalho entre os futuros professores.<hr/>Abstract We present an experience from which it has been intended, on the one hand, to include Easy Reading in the initial training of teachers of the degree in Primary Education at the University of Cadiz as a strategy for approaching the classic works and authors for a literary education and, on the other hand, to address this methodology from the Global Work Projects. In this way, we gather the development of the experience – from an experiential point of view – along three moments: firstly, from the initial phase of exploration of the approaches of the Easy Reading; secondly, from the processes of adaptation of the classic text and, finally, from the design of Global Work Projects from the adapted text. The results have shown a growing interest in this type of proposals for the understanding and enjoyment of classical texts and the need for training in this line of work among future teachers. <![CDATA[Discurso publicitario e intertextualidad: itinerarios para la formación comunicativa del profesorado]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La esencialidad que presenta la didáctica de la lengua y la literatura implica que exista por parte de los docentes un aprendizaje continuo que tenga en cuenta los nuevos espacios y formas de comunicación, así como los mecanismos de innovación educativa. Pero no menos importante es el desarrollo de su propia competencia comunicativa, especialmente en lo que se refiere al ámbito académico. Para ello, en este trabajo ponemos de relieve el papel que cumple el discurso publicitario como eje de secuencias didácticas integradas e interdisciplinares que, mediante un enfoque intertextual, nos permiten reforzar tales destrezas. Tras una aproximación a los textos publicitarios inspirados en cuentos clásicos y referentes artísticos, ofrecemos como resultado las claves didácticas para la formación de maestros/as en habilidades comunicativas.<hr/>Resumo A essencialidade apresentada pelo ensino da língua e da literatura implica que haja um aprendizado contínuo dos professores que leve em consideração novos espaços e formas de comunicação, bem como mecanismos de inovação educacional. Mas não menos importante é o desenvolvimento de sua própria competência comunicativa, especialmente no que se refere ao campo acadêmico. Nesse sentido, destacamos neste trabalho o papel do discurso publicitário como eixo das sequências didáticas integradas e interdisciplinares que, por meio de uma abordagem intertextual, permitem reforçar essas habilidades. Após uma abordagem aos textos publicitários inspirados em contos clássicos e referências artísticas, oferecemos como resultado as chaves didáticas para a formação de professores em habilidades de comunicação.<hr/>Abstract The essentiality presented by language and literature teaching means that learning is continuous on the part of teachers, taking into account new spaces and forms of communication, as well as the mechanisms of educational innovation. But no less important is the development of their own communicative competence, especially in that which refers to the academic field. To this end, in the present work we highlight the role played by advertising discourse as an axis of integrated and interdisciplinary didactic sequences that, from an intertextual standpoint, allows us to reinforce such skills. Following an approach to advertising texts inspired by classic tales and artistic references, we offer the resulting didactic keys for training teachers in communication skills. <![CDATA[Diseño de un cuestionario para valorar la competencia en comunicación oral del alumnado de Magisterio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100052&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El Espacio Europeo de Educación Superior contempla el desarrollo de la competencia comunicativa como cuestión fundamental en los planes de formación en Magisterio, por lo que es oportuno profundizar en el conocimiento de las percepciones que las y los futuros maestros tienen sobre su competencia oral y sobre la formación recibida en este aspecto en la titulación. En esta línea, se presentan el diseño y validación de un cuestionario con 156 estudiantes de Magisterio. Los resultados avalan la solidez de la herramienta y la exploración de las valoraciones del alumnado muestra la incidencia de variables como el sexo y la experiencia académica o profesional previa. Además, destaca la correlación negativa entre la valoración de la formación recibida y el curso, con una valoración insuficiente entre el alumnado que se encuentra finalizando la titulación.<hr/>Resumo O Espaço Europeu de Ensino Superior contempla o desenvolvimento da competência comunicativa como uma questão fundamental nos planos de formação de professores. Portanto, faz-se necessário aprofundar o conhecimento das percepções que futuros professores têm sobre sua competência oral e sobre a formação recebida nesse aspecto ao longo do curso. Neste sentido, são apresentados o modelo e a validação de um questionário com 156 professores em formação. Os resultados confirmam a solidez da ferramenta e a exploração das avaliações dos alunos mostra a incidência de algumas variáveis, como sexo, experiência acadêmica ou profissional. Além disso, destaca-se a correlação negativa entre a avaliação da formação recebida e o curso, com uma avaliação insuficiente entre os alunos que estão concluindo o curso.<hr/>Abstract The European Higher Education Area considers the development of communicative competence as a fundamental issue in the teacher training plans. Thus, it is appropriate to deepen the knowledge on the perceptions that future teachers have about their oral competence and about the training that they have received in this aspect throughout the teaching training degree. In this line, the design and validation of a questionnaire with 156 teachers of teaching training is presented. The results verify the solidity of the tool. In addition, the exploration of student evaluations shows the incidence of some variables such as sex or previous academic or professional experience. In addition, the negative correlation between the evaluation of the training that they have received, and the course stands out, with an insufficient evaluation among the students who are finishing the degree. <![CDATA[Motivación por la lectura académica de futuros docentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100053&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La lectura juega un papel esencial en la formación universitaria como instrumento de reflexión crítica y de desarrollo de conocimientos especializados. Por ello, este trabajo pretende conocer la motivación por la lectura académica de 145 estudiantes de 4.º del Grado de Educación Primaria de la Universidad de Cádiz durante el curso 2018/2019. Los datos se recabaron mediante un cuestionario sobre los hábitos lectores que incluía la Escala de Motivación por la Lectura Académica (MUÑOZ et al., 2012). Los resultados muestran que, aunque casi la mitad de los estudiantes afirma que les gusta leer, manifiestan no estar motivados por la lectura de textos académicos. Además, el componente mejor valorado de la Escala de Motivación por la Lectura Académica es la utilidad, frente al interés o la importancia. Estos hallazgos invitan a buscar estrategias de fomento de la lectura entre los universitarios de manera integral desde las diferentes áreas de conocimiento.<hr/>Resumo A leitura desempenha um papel essencial no ensino universitário como instrumento de reflexão crítica e desenvolvimento de conhecimentos especializados. Por esse motivo, este trabalho tem como objetivo conhecer a motivação para a leitura acadêmica de 145 alunos do 4º do Ensino Fundamental da Universidade de Cádiz durante o ano letivo de 2018/2019. Os dados foram coletados por meio de um questionário sobre hábitos de leitura que incluiu a Escala de Motivação para Leitura Acadêmica (MUÑOZ et al., 2012). Os resultados mostram que, embora quase metade dos estudantes afirme gostar de ler, revelam que não estão motivados pela leitura de textos acadêmicos. Além disso, o componente com melhor classificação da Escala de Motivação para Leitura Acadêmica é a utilidade, antes do interesse ou da importância. Esses achados convidam à busca de estratégias para promover a leitura entre estudantes universitários de maneira abrangente a partir das diferentes áreas do conhecimento.<hr/>Abstract Reading plays an essential role in university education as an instrument for critical reflection and the development of specialized knowledge. For this reason, this work aims to know the motivation for the academic reading of 145 students of 4th of the Primary Education Degree of the University of Cádiz during the 2018/2019 academic year. The data was collected through a questionnaire about reading habits that included the Motivation Scale for Academic Reading (MUÑOZ et al., 2012). The results show that, although almost half of the students affirm that they enjoy reading, they state that they are not motivated by reading academic texts. Furthermore, the best rated component of the Motivation Scale for Academic Reading is profit, versus interest or importance. These findings invite the search for strategies to promote reading among university students in a comprehensive way from the different areas of knowledge. <![CDATA[<em>Realia</em> con escritura: motivación y reflexión metalingüística sobre la L1 en la formación del profesorado]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100054&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Esta investigación explora el potencial pedagógico y motivacional de los realia con escritura, objetos de la vida real que incorporan muestras lingüísticas. Su propósito general es indagar la efectividad de su aplicación en la materia de Lengua Castellana y Literatura. A partir de ello, se motiva el diseño de dinámicas y actividades para propiciar no solo el prescriptivo proceso metalingüístico sobre la lengua materna, sino el diseño creativo de dinámicas para el aula. Suma la ventaja de aprender, desde un enfoque significativo y experiencial, con objetos cotidianos que integran muestras escritas de la lengua materna. Se convierte en una ocasión estratégica para abordar especialmente aspectos transversales y epistemológcios del idioma. Sigue los principios de la practicidad del proceso de enseñanza-aprendizaje y del enfoque del aprender haciendo. Su ámbito de aplicación es un posgrado universitario de formación del Profesorado, y los resultados obtenidos en un universo de 29 estudiantes graduados evidencian la oportunidad didáctica de esta metodología.<hr/>Resumo Esta pesquisa explora o potencial pedagógico e motivacional dos realia com a escrita, objetos da vida real que incorporam amostras linguísticas. Seu objetivo geral é investigar a eficácia de sua aplicação em matéria de Língua e Literatura Espanhola. A partir disso, o desenho de dinâmicas e atividades é motivado a promover não só o processo metalinguístico prescritivo na língua materna, mas também o desenho criativo de dinâmicas para a sala de aula. Acrescenta a vantagem de aprender, a partir de uma abordagem significativa e experiencial, com objetos do cotidiano que integram amostras escritas da língua materna. Torna-se uma ocasião estratégica para abordar aspectos especialmente transversais e epistemológicos da linguagem. Segue os princípios da praticidade do processo de ensino-aprendizagem e da abordagem do aprender fazendo. Seu escopo de aplicação é uma pós-graduação universitária em formação de professores, e os resultados obtidos em um universo de 29 alunos de pós- -graduação mostram a oportunidade didática dessa metodologia.<hr/>Abstract This research explores the pedagogical and motivational potential of realia with writing, real-life objects that incorporate linguistic samples. Its general purpose is to investigate the effectiveness of its application in the matter of Spanish Language and Literature. From this, the design of dynamics and activities is motivated to promote not only the prescriptive metalinguistic process on the mother tongue, but also the creative design of dynamics for the classroom. It adds the advantage of learning, from a meaningful and experiential approach, with everyday objects that integrate written samples of the mother tongue. It becomes a strategic occasion to deal especially with transversal and epistemological aspects of the language. It follows the principles of the practicality of the teaching-learning process and the learning-by-doing approach. Its scope of application is a university postgraduate degree in teacher training, and the results obtained in a universe of 29 graduate students show the didactic opportunity of this methodology. <![CDATA[Hábitos lectores y competencia léxica de futuros profesores de inglés en Educación Primaria]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100055&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Se objetiva reflexionar sobre la competencia lingüística y el desarrollo de hábitos lectores en la educación superior, centrándose específicamente en el análisis de la competencia léxica de los futuros profesores de inglés de Primaria y sus usos lectores en esta lengua extranjera. En la investigación han participado 34 estudiantes del Itinerario de intensificación de inglés, del Grado de Educación Primaria de la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura. Dichos estudiantes completaron un cuestionario para determinar la extensión de su vocabulario receptivo y un sencillo test en el que informaban de sus hábitos de lectura. La mayoría de los alumnos no tiene aún adquirido el conocimiento del léxico de las 3.000 palabras más frecuentes y tampoco tiene afianzado un hábito lector en lengua extranjera. Por último, en el análisis de correlación efectuado no se aprecia relación entre la frecuencia de lectura y el tamaño del vocabulario.<hr/>Resumo Objetiva-se refletir sobre a competência linguística e o desenvolvimento de hábitos de leitura no ensino superior, focando especificamente a análise da competência lexical de futuros professores primários de inglês e seus usos de leitura nessa língua estrangeira. Participaram da pesquisa 34 alunos do Itinerário de Intensificação de Inglês do Ensino Fundamental da Faculdade de Educação da Universidade de Extremadura. Esses alunos preencheram um questionário para determinar a extensão de seu vocabulário receptivo e um teste simples no qual relataram seus hábitos de leitura. A maioria dos alunos ainda não adquiriu o conhecimento do léxico das 3.000 palavras mais frequentes e também não estabeleceu um hábito de leitura em uma língua estrangeira. Por fim, na análise de correlação realizada, não foi observada relação entre frequência de leitura e tamanho do vocabulário.<hr/>Abstract This article aims to reflect on linguistic competence and the development of reading habits in higher education, specifically focusing on the analysis of the lexical competence of future primary English teachers and their reading uses in this foreign language. 34 students from the English Intensification Itinerary, from the Primary Education Degree at the Faculty of Education from the University of Extremadura have participated in the research. These students completed a questionnaire to determine the extent of their receptive vocabulary and a simple test in which they reported their reading habits. Most of the students have not yet acquired the knowledge of the lexicon of the 3000 most frequent words and neither have they established a reading habit in a foreign language. Lastly, in the correlation analysis carried out, no relationship between reading frequency and vocabulary size was observed. <![CDATA[Formación y alfabetización del profesor de ELE: de la competencia lingüística a la tecnológica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100056&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Con el presente trabajo se pretende poner de manifiesto las carencias en formación digital que poseen los másteres de profesorado de lenguas extranjeras, más concretamente de la enseñanza de español como lengua extranjera. Se ha llevado a cabo una revisión bibliográfica que cimente el marco teórico en el que se asienta esta investigación de carácter mixto. Su escasa presencia pone de manifiesto la necesidad de reforzar y ampliar la alfabetización digital en la formación de profesorado y reducir la fractura desigualitaria que la separa del aprendizaje lingüístico. Merece por derecho un tratamiento más profundo y una posición más visible en los planes de estudio.<hr/>Resumo Este artigo tem como objetivo destacar as deficiências no treinamento digital que os professores de mestrado de línguas estrangeiras têm, mais especificamente no ensino de espanhol como língua estrangeira. Foi realizada uma revisão bibliográfica que sustenta o referencial teórico no qual esta pesquisa mista se baseia. Sua baixa presença destaca a necessidade de fortalecer e expandir a alfabetização digital na formação de professores e reduzir a diferença de desigualdade que a separa da aprendizagem de línguas. Merece, por direito, um tratamento mais profundo e uma posição mais visível nos planos de estudo.<hr/>Abstract This paper aims to highlight the deficiencies in digital literacy education within official master´s programs for Spanish as a foreign language teachers in Spain. A thorough literature review has been carried out that supports the theoretical framework in which this mixed research is based. Its low presence in the syllabi highlights the need to strengthen and expand digital literacy in professional development courses for Spanish as a foreign language teachers and to reduce the curriculum content gap that separates it from linguistic literacy. Digital competence deserves a deeper treatment and a more visible position in current study plans. <![CDATA[Emoji y expresión escrita: posibilidades de aplicación y desarrollo en lenguas materna y extranjera]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100057&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este trabajo explora las posibilidades de aplicación de emoji como elementos visuales con naturaleza conceptual al desarrollo de la escritura en ámbitos académicos para lenguas materna y extranjera. Los resultados se centran en el análisis de 620 emoji insertados en comentarios realizados por estudiantes (N=18) del Grado en Educación Primaria (2019-2020) de la Universidad de Cádiz, España, en español e inglés, respectivamente, sobre ocho fotos subidas a la red social Instagram. Estos emoji se clasifican en ocho categorías según la Emojipedia, mostrando un comportamiento similar en las dos lenguas a partir de tres focos de análisis principales: distribution, uses y utterances (DANESI, 2016). El estudio termina justificando el valor manifiestamente conceptual de los emoji, pudiéndose atisbar sus aplicaciones didácticas a la enseñanza de lenguas materna y extranjera, así como al desarrollo de las habilidades de escritura en Educación Primaria, por ejemplo, como elementos que potencian el significado del texto.<hr/>Resumo Este trabalho explora as possibilidades de aplicar emoji como elementos visuais com natureza conceitual ao desenvolvimento da escrita em ambientes acadêmicos para línguas maternas e estrangeiras. Os resultados estão focados na análise de 620 emojis embutidos nos comentários feitos por estudantes (N=18) da licenciatura em Educação Primária (2019-2020) da Universidade de Cádiz, Espanha, em espanhol e inglês, respectivamente, em oito fotos enviadas à rede social Instagram. Estes emojis são classificados em oito categorias de acordo com a Emojipedia, mostrando comportamento semelhante em ambas as línguas a partir de três focos principais de análise: distribution, uses e utterances (DANESI, 2016). O estudo termina justificando o valor manifestamente conceitual dos emojis, podendo vislumbrar suas aplicações didáticas ao ensino da língua materna e de línguas estrangeiras e ao desenvolvimento da escrita no Ensino Fundamental, por exemplo, como elementos que valorizam o significado do texto.<hr/>Abstract This work explores the possibilities of applying emoji as visual elements of a conceptual nature to the development of writing in academic contexts for both first and foreign languages. The results are focused on the analysis of 620 emoji embedded in comments made by students (N=18) of the Degree in Primary Education (2019-20) of the University of Cádiz, Spain, in Spanish and English, respectively, on eight pictures uploaded to the Instagram social network. These emoji are classified in eight categories according to Emojipedia, exhibiting similar behaviour in both languages concerning three main focuses of analysis: distribution, uses and utterances (DANESI, 2016). The study ends by justifying the manifestly conceptual value of emoji, with a look at their didactic applications to the teaching of first and foreign languages and to the development of writing skills in Primary Education, for example, as elements which enhance the meaning of the text. <![CDATA[Cuando se aproxima el lenguaje escrito al oral: competencias lingüísticas en el discurso académico del alumnado del grado en Educación Primaria]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000100058&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Los estudiantes universitarios deben mostrar en su actividad académica el dominio de las competencias comunicativas. Las diversas prácticas discursivas a las que se enfrentan en el desarrollo de sus tareas manifiestan en muchas ocasiones que dichas habilidades no se han alcanzado convenientemente y, en consecuencia, indican un inadecuado conocimiento de la competencia lingüística. Teniendo en cuenta esta carencia, en la presente investigación empírica, basada en un estudio de caso realizado con estudiantes del Grado en Educación Primaria (Universidad de La Rioja), se analiza – con metodología cualitativa – la competencia lingüístico-discursiva a partir del estudio de los rasgos lingüísticos de prácticas textuales académicas en las que se aprecian fenómenos propios del lenguaje oral. El amplio corpus muestra que hay profusión de rasgos del registro informal y, por tanto, los textos no se adecuan a la situación comunicativa. La formación del alumnado mediante programas de alfabetización podría solucionar estas insuficiencias competenciales, si bien dicha instrucción debe ser un trabajo planteado desde una perspectiva transdisciplinar.<hr/>Resumo Os estudantes universitários devem mostrar domínio das habilidades de comunicação em sua atividade acadêmica. As diversas práticas discursivas que enfrentam no desenvolvimento de suas tarefas mostram, em muitas ocasiões, que essas habilidades não foram adequadamente alcançadas e consequentemente indicam um conhecimento inadequado da competência linguística. Considerando essa deficiência, na presente pesquisa empírica, baseada num estudo de caso realizado com alunos do curso de licenciatura em Educação Básica (Universidade de La Rioja), analisa-se a competência linguístico-discursiva – com metodologia qualitativa – a partir do estudo das características linguísticas de práticas textuais acadêmicas nas quais fenômenos típicos da linguagem oral são apreciados. O grande corpus mostra que há uma profusão de características do registro informal e, portanto, os textos não estão adaptados à situação comunicativa. A formação de alunos por meio de programas de alfabetização poderia solucionar essas deficiências de competência, embora tal instrução deva ser um trabalho desenvolvido a partir de uma perspectiva transdisciplinar.<hr/>Abstract University students must show communication skills in their academic work. The variety of discursive practices that they encounter during their degree often reveals that they have not properly developed these abilities and that they do not possess full linguistic competence. Therefore, in this empirical investigation of a case study carried out with Primary Education degree students (University of La Rioja), the linguistic and discursive competence of the linguistic features of academic practices that use features typical of oral language are analysed using a qualitative methodology. The extensive corpus shows that there are numerous cases of informal register use and that, therefore, the texts do not adapt to the communicative context. The training of students through literacy programmes would solve these deficiencies, although this training should be carried out from a transdisciplinary perspective.