SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue49Efeito da educação pré-escolar formal sobre o rendimento escolar de crianças no final do primeiro ano básico: um estudo de acompanhamento no ChileA pesquisa qualitativa e o estudo da escola author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


Cadernos de Pesquisa

Print version ISSN 0100-1574

Abstract

BERNSTEIN, Basil. Classes e pedagogia: visível e invisível. Cad. Pesqui. [online]. 1984, n.49, pp.26-42. ISSN 0100-1574.

In this text Bernsteis discusses the meaning of the main trend in preschool education which he calls "invisible pedagogy". Examining its characteristics and pressupositions, he identifies this trend with the values and habits of the advanced capitalist countries "new middle class", discussing the consequences of the adoption of this pedagogy for children of different social levels, at various school grades.

Keywords : Educação pré-escolar; Pedagogia; Aprendizagem; Classe média.

        · abstract in Portuguese     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )