SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23MEDICALIZATION OF PEDAGOGY: MEDICAL DISCOURSES IN THE FORMATION OF THE PEDAGOGICAL DISCOURSE AND TEXTBOOKS OF TEACHERS TRAINING IN PORTUGAL (XIX-XX CENTURIES).THE IDEAS OF DURKHEIM IN THE MANUALS OF HISTORY OF EDUCATION: SCIENTIFIC METHOD AND LAY MORALITY IN SOCIAL LIFE AND IN THE SCHOOL author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


História da Educação

Print version ISSN 1414-3518On-line version ISSN 2236-3459

Abstract

LIMA, Geraldo Gonçalves de  and  GATTI JR., Décio. EDUCAÇÃO, SOCIEDADE E DEMOCRACIA: JOHN DEWEY NOS MANUAIS DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO E/OU PEDAGOGIA (BRASIL, SÉCULO XX). Hist. Educ. [online]. 2019, vol.23, e93210.  Epub Nov 06, 2019. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/93210.

Comunicação dos resultados de investigação no âmbito da História da Educação, particularmente na temática da História Disciplinar, cujo foco foram as ideias de John Dewey disseminadas em manuais de História da Educação e/ou Pedagogia, com autores estrangeiros, traduzidos e publicados no Brasil, entre 1939 e 2010, que tiveram ampla circulação em escolas normais e cursos superiores de formação de professores. Partiu-se das ideais de Chervel (1990), Bastos (2006, 2007) e Gatti Jr. (2009). As fontes incluíram bibliografia de referência e doze manuais de História da Educação e/ou Pedagogia. Os resultados apontam para a percepção de quatro ênfases nas abordagens sobre Dewey: herança hegeliana; marcos evolucionistas; relação indivíduo/sociedade (industrial e democrática); emergência da psicologia experimental.

Keywords : História; Educação; Manual; Ensino; Dewey.

        · abstract in English | Spanish | French     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )