SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número2Construindo uma universidade sustentável: uma discussão baseada no caso de uma universidade portuguesaA produção científica sobre a expansão da educação superior e seus desdobramentos a partir do Programa Reuni: tendências e lacunas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

versión impresa ISSN 1414-4077versión On-line ISSN 1982-5765

Resumen

CALDERON, Adolfo Ignacio  y  FRANCA, Carlos Marshal. Academic rankings in higher education: trends of iberoamerica literature. Avaliação [online]. 2018, vol.23, n.2, pp.448-466. ISSN 1982-5765.  https://doi.org/10.1590/S1414-40772018000200010.

The state of the question about academic rankings is presented in the context of Ibero-American literature. From a bibliographical research, information was systematized into two categories: conceptual theoretical studies, referenced in the paradigms of conflict and consensus, and empirical referential studies, divided into global, regional and national rankings. After 2010, there is a predominance of empirical studies on institutional performativity and retraction of critical studies to ranking.

Palabras clave : Rankings acadêmicos; Educação superior; Rankings universitários.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )