SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.04 número02Concepções de universidade e de avaliação institucionalConstrução de uma metodologia de avaliação dos planos estaduais de qualificação profissional: a experiência do Rio Grande do Sul índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

versión impresa ISSN 1414-4077

Resumen

CECHIN, Zenir Maria Forgiarini. Cidadania, universidade e ação comunicativa. Avaliação (Campinas) [online]. 1999, vol.04, n.02, pp.41-51. ISSN 1414-4077.

Based on Habermas's Theory of Comunicative Action, the text presents a reflection about the issues of citizenship and emancipation in the university. It shows institutional evaluation as contrapuntual to the transformation and internal democratization of the university. As communicative competence increases, intersubjectivity is prioritized and processes of emancipation, of critical reflection, and ideological unveiling become manifesto.

Palabras clave : Comunicative Action; Institutional Evaluation; Emancipation.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )