SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 número02Fundamentação teórica para as perguntas primárias: O que é matemática? por que ensinar? como se ensina e como se aprende?O vestibular como mecanismo de seleção para o acesso ao ensino superior: um estudo na Escola Nacional de Agronomia (ENA) da Universidade Rural do Brasil (URB), na década de 1960 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Educação

versión On-line ISSN 1981-2582

Resumen

DALLABRIDA, Norberto. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação. Porto Alegre [online]. 2009, vol.32, n.02, pp.185-191. ISSN 1981-2582.

This work defends that the called “Francisco Campos Reform” (1931) established, at the national level, the modernization of Brazilian secondary school. This brought many schooling strategies like the seriated curriculum, the obligatory attendance from students, the imposition of a detailed and regular system for evaluation and the restructuration of the federal sytem of inspection . This way, the school culture defined by the reform leaded by the Minister of Education Francisco Campos aimed to produce a bourgeois habitus on the secondary students, thrugh global education and the pratice of discipline and self-government.

Palabras clave : Francisco Campos Reform; Secondary School; Modernization.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )