SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.06 número03A perspectiva panóptica dos ambientes virtuais de aprendizagem: as estratégias técnicas e pedagógicas para o acompanhamento/controle dos alunosCondições e contradições do ensino-aprendizagem: reflexões acerca de uma pedagogia político-crítica em Paulo Freire no contexto de uma socioedade de consumo índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Contrapontos

versión On-line ISSN 1984-7114

Resumen

FREIRE, Ida Mara. O professor face ao aluno com cegueira: uma pesquisa sobre representações sociais. Contrapontos [online]. 2006, vol.06, n.03, pp.453-464. ISSN 1984-7114.

This study seeks to investigate teachers' social cognitions on the category of blind students.   It is based on a theoretical-methodological framework of Social Representations, which has been used in studies on attitudes, stereotypes and perceptions. The participants in the study were 97 teachers working in regular and special education, sub-divided into two groups, respectively. The data collection procedure consisted of an instrument containing items for identifying the subjects, and inductive words for free association. The results indicate that blindness appears to be associated with the notion of difficulty, by the two groups of teachers.

Palabras clave : Formação de Professor; Inclusão; Aluno Cego; Representações Sociais.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )