SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.39 número2Adorno e os tipos de comportamento musical: atualidade e limites de uma categorizaçãoA educação na época da conectividade em rede ou: que fim levou a autonomia? índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Inter Ação

versão impressa ISSN 0101-7136

Resumo

ZANOLLA, Sílvia Rosa da Silva. Education and psychoanalysis in Adorno: the apologetic (re)version of culture. Rev. Inter Ação [online]. 2014, vol.39, n.2, pp.311-327. ISSN 0101-7136.  https://doi.org/10.5216/ia.v39i2.31710.

The aim of this paper is to analyze the complex relationship between Education and Psychanalysis in the light of Adorno's Critical Theory. The discussion is epistemologically based on the concepts of subject and object, materialism and idealism, subjectivity and objectivity. The proposal considers contributions of leading thinkers on the theory of knowledge, such as Kant, Marx and Freud at the interface with culture and education. The key concepts: critique, self-criticism, autonomy and humanization are presented as relevant to the discussion.

Palavras-chave : Education; Psychoanalysis; Critical Theory; Adornian Theory.

        · resumo em Espanhol | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )