SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.39 número3"A educação precisa de respostas" ou as respostas estão na educação? Representação e (re)significação na campanha dos monstrinhos da RBS índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Inter Ação

versão impressa ISSN 0101-7136

Resumo

CRUZ, Cristiane  e  BORGES, Sonia. Knowing and knowledge: psychoanalysis in the school. Rev. Inter Ação [online]. 2014, vol.39, n.3, pp.651-663. ISSN 0101-7136.  https://doi.org/10.5216/ia.v39i3.33459.

This article reflects on the functions of the "desire to know" in the acquisition of the knowledge which the school transmits to children. Admitting the presence of the dynamics of desire and its effects on the relationship between the subject and schooling brings the contribution of psychoanalysis into this study, that is, the recognition of unconscious determinants in this process.

Palavras-chave : Psychoanalysis; School; Childhood Education; Knowledge Acquistion; Desire to Know.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )