SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número01A pesquisa de clima organizacional como instrumento de suporte à avaliação nas instituições de ensino superiorResponsabilidade institucional com a qualidade do ensino de graduação: pró- reitores em cena índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

versão impressa ISSN 1414-4077

Resumo

GROHMANN, Márcia Zampieri  e  RAMOS, Márcio Sampedro. Competências docentes como antecedentes da avaliação de desempenho do professor: percepção de mestrandos de administração. Avaliação (Campinas) [online]. 2012, vol.17, n.01, pp.65-86. ISSN 1414-4077.

This paper proposes to evaluate teaching competence (class behavior, methodology and knowledge, relationship, evaluation and usefulness) trough MBA students' perceptions and their causal relations with teaching evaluation. In a research with 99 responses it was observed that the teachers evaluation was good with average score higher than 2.50 (middle of scale). The average was: classes' behavior - 4.07, methodology and knowledge - 3.92, relationship - 3.70, evaluation and usefulness - 3.74. Causal relations were found in: methodology and knowledge vs. evaluation (β= 68.5%), evaluation and usefulness vs. evaluation (β= 23.5%), classes' behavior vs. evaluation (β= 13.4%), methodology and knowledge vs. total average (β= 52.1%), evaluation and usefulness vs. total average (β= 21.45%). These results prove that methodology/knowledge and evaluation/usefulness are the most important antecedents of teachers' evaluation.

Palavras-chave : Teaching Competence; Teaching Evaluation; Causal Relation.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )