SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número58POLÍTICAS PARA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROMOÇÃO DA IGUALDADE RACIAL: ANÁLISES A PARTIR DE MATERIAIS PRODUZIDOS POR SISTEMAS PRIVADOS DE ENSINO E ADERIDOS POR REDES PÚBLICASFORMAÇÃO DE PROFESSORES E INTEGRAÇÃO PEDAGÓGICA DAS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E DA COMUNICAÇÃO (TIC): DA USABILIDADE TÉCNICA AO LETRAMENTO DIGITAL índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Eccos Revista Científica

versão impressa ISSN 1517-1949versão On-line ISSN 1983-9278

Resumo

PATRICIO, Taís Kozlakowski  e  RIBEIRO, Cintya Regina. NEUROSCIENCE AND OTHERS SUBJECTIVE MODULATIONS IN EDUCATION: A STUDY FROM NOVA ESCOLA MAGAZINE. Eccos Rev. Cient. [online]. 2021, n.58, e10788.  Epub 06-Fev-2024. ISSN 1983-9278.  https://doi.org/10.5585/eccos.n58.10788.

Focusing on the prevalence of the neuroscientific discourse in contemporaneity, the article aims to apprehend the ways in which pedagogical, psychological, biological and neurological knowledge has been articulated in a specific field in the current Brazilian educational discursive production in order to qualify its effects into the constitutive processes of both veridiction and subjectivities. Theoretically and methodologically inspired on Michel Foucault, its source is a Nova Escolas’s publications set, an educational dissemination magazine, published between 2011 and 2016. The statements discursive analysis shows three main aspects: the articulation between body and subjectivity; the updating of expertise discourses on the pathologization of life and medicalization processes; the reconfiguration of the cognition policies.

Palavras-chave : biopolitics; body; cognition; neuroscience; subjectivation..

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )