SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número1Perspectivas de retorno dos estudantes de uma Universidade Pública às aulas presenciais no pós-pandemiaA assistência estudantil na educação federal brasileira e a Emenda Constitucional do Teto dos Gastos índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

BOANAFINA, ANDERSON TEIXEIRA  e  OTRANTO, CELIA REGINA. Federal institutes: between CEFET and the Federal University. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2022, vol.38, n.1, e112958.  Epub 27-Mar-2022. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol38n002022.112958.

The article addresses the construction of the identity of Federal Institutes - IFs based on the assumption that, despite being an institutional model designed to be innovative, they still maintain conservative conceptions supported by structural duality, revealing historical contradictions in educational policies. The present text uses the fundamentals of dialectical historical materialism and concludes by indicating the presence of conservative traits, but also significant advances in the construction of a professional and technological education identity.

Palavras-chave : Federal Institute; Educational Policy; Structural Duality; Identity.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )