SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número2Educação popular em saúde e descolonização em tempos de negacionismoExtensão popular: bases teórico-metodológicas índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Reflexão e Ação

versão On-line ISSN 1982-9949

Resumo

BALDO, Ana Maria  e  GARCIA, Elisete Enir Bernardi. Intransitivity, ingenual transitivity and consciousness critical transitivity in Paulo Freire. Rev. Reflex [online]. 2021, vol.29, n.2, pp.57-68.  Epub 21-Set-2023. ISSN 1982-9949.  https://doi.org/10.17058/rea.v29i2.16014.

This article, as a bibliographic one, aims to analyze the intransitivity concepts, naive transitivity, and consciousness critical transitivity in Paulo Freire, based on Education and Brazilian News and Education as a Freedom Practice. Freire shows us the existing levels of consciousness and describes them emphasizing the importance of critical and problematized education in the transition process from a naive level to a critical level. We can affirm that there is a direct relationship between education, the level transition of critical consciousness and the human and society transformation.

Palavras-chave : Levels of consciousness; Education; Paulo Freire.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )