SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número2O estado do conhecimento sobre as salas de recursos multifuncionais: as produções acadêmicas dos programas de pós-graduação stricto sensu no BrasilOs sentidos da escola contemporânea: deslocamentos a partir das narrativas de jovens alunos e alunas índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Reflexão e Ação

versão On-line ISSN 1982-9949

Resumo

SILVA, Marcelo Oliveira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de  e  LOPES, Amanda de Oliveira. Manuals and pedagogization of teaching in early childhood education. Rev. Reflex [online]. 2021, vol.29, n.2, pp.177-191.  Epub 27-Set-2023. ISSN 1982-9949.  https://doi.org/10.17058/rea.v29i2.14327.

This article discusses pedagogization technologies found in the manual: Campos de experiências - efetivando direitos e aprendizagens na Educação Infantil. Pedagogization is understood as the set of discursive strategies through which one seeks to decode, translate and teach teachers in a markedly prescriptive and "didactic" manner. The methodology used is Foucault-inspired discourse analysis. The results reveal the need to continue to discuss the discourses present in training manuals, as teaching should be thought beyond regulatory scripts, but as a space for creation and invention.

Palavras-chave : Children education; Pedagogization; Teaching.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )