SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número59A EXPANSÃO DO ENSINO SECUNDÁRIO NA BAHIA (1942-1961)PRÁTICAS DE SAÚDE DE ESTUDANTES DO GÊNERO MASCULINO DE UM CURSO SUPERIOR EM SAÚDE índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade

versão impressa ISSN 0104-7043versão On-line ISSN 2358-0194

Resumo

DIAS, Alfrancio Ferreira. TRANS* 'ESCREVIVÊNCIAS' AS POWER. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade [online]. 2020, vol.29, n.59, pp.329-344.  Epub 19-Jul-2021. ISSN 2358-0194.  https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n59.p329-344.

In this text, I discuss a gender analysis stemmed from the movement of trans*Escrevivências.2 In the first part of this work, I discuss how trans* writing is a boost for trans* self-knowledge, thus legitimizing new ways of producing knowledge about such subjects from themselves, stimulating me to describe them instead of theorizing about their lives. In the second part, I discuss the emergence of a trans* pedagogy that develops teaching, broadening the representativeness of this knowledge, based on a pedagogical approach based on the principles ofteaching as trans*(feminist self-revelation that strengthens/widens spaces of trans* experiments),teaching about trans*(providing exposure to the trans* universe in teaching), andteaching with trans* epistemologies(to say that trans* teaching is not only embedded in other practices of knowledge production, it is, epistemological, itself, that is to say, producer of knowledge).

Palavras-chave : Trans* escrevivências; Trans* epistemologies; Trans* pedagogy.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )