SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número02Investigando processos de autoria na produção do relatório de Iniciação Científica de um graduando em Química índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ciência & Educação

versão impressa ISSN 1516-7313

Resumo

PEREIRA, Alexsandro Pereira de; OSTERMANN, Fernanda  e  CAVALCANTI, Cláudio José de Holanda. Um exemplo de “distribuição social da mente” em uma aula de física quântica. Ciência educ. [online]. 2012, vol.18, n.02, pp.257-270. ISSN 1516-7313.

Several studies in psychology, anthropology and sociology have developed a notion in which the mind is viewed as something that "extends beyond the skin". This paper presents, in the context of quantum physics learning, a study of the social distribution of mind through the analysis of a task carried out by a group of undergraduate physics students, mediated by a virtual Mach-Zehnder interferometer. Our analysis has shown that, for most controversial debates, the meaning-making in the task came from a complex process of interanimation of voices in which it is impossible to determinate who has solved the problem by assigning one or other individual alone i.e., the group as a "system" has played this role on the instrumental plane.

Palavras-chave : Distributed Cognition; Sociocultural Approach.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )