SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 número47Educação e humanidade(s): rastros éticos e políticos do projeto filosófico modernoIdeias sobre a educação para o desenvolvimento em Portugal e no Brasil em meados do século XX índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Filosofia

versão impressa ISSN 0102-6801versão On-line ISSN 1982-596X

Resumo

BARREIRA, Marcelo Martins. Ensino da filosofia: uma leitura crítica da filosofia subjacente às orientações curriculares do MEC. Educação e Filosofia [online]. 2010, vol.24, n.47, pp.105-124. ISSN 1982-596X.

The article provides a criticism the philosophical and pedagogical option of the High School Curriculum Orientations developed by the Brazilian Ministry of Education. Embedded in the document is a specialized learning of philosophy, which emphasizes the technique of reading classical texts of the History of Philosophy. While we should value the exegesis of classical texts, that conceptual-axis contributes to an extensive thematic content that is contrary to a democratic paradigm of understanding the philosophical specificity as a "cultural discipline", characterized by "styles of interrogation" and that would be more consistent with the teaching of philosophy in the secondary level of education.

Palavras-chave : Philosophy; High School; Curriculum Orientations.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )