SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número1Do império à república, a história das políticas públicas para o ensino de graduação em medicina no BrasilEducação integral na política de ampliação da jornada escolar: perspectivas críticas em Paulo Freire índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

ANDRIGUETTO JUNIOR, HAROLDO  e  GISI, MARIA LOURDES. Management and performativity: influences on the practice of educational management. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2022, vol.38, n.1, e117220.  Epub 27-Mar-2022. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol38n002022.117220.

The article analyzes the influence of performative and managerial logic in the management practices of basic education schools in Curitiba (PR). A qualitative approach is used based on reports from educational managers, submitted to the content analysis technique. Based on studies by Pierre Bourdieu and Stephan Ball, the data revealed a strong influence of managerialism and performativity in educational institutions. It is argued that such theories, with more rationalizing principles, are insufficient when transposed to schools, which are complex institutions par excellence.

Palavras-chave : educational management; managerialism; performativity.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )