SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número1Gerencialismo e performatividade: influências na prática da gestão educacionalRendimento acadêmico e formas de acesso a uma universidade pública federal: fatores associados índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

CAMPOS, ELISABETE FERREIRA ESTEVES. Integral education in full-time school education policy: critical perspective in Paulo Freire. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2022, vol.38, n.1, e113609.  Epub 27-Mar-2022. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol38n002022.113609.

This article addresses an investigation to analyze two extended Programs of municipal education, based on the epistemology of the policy cycle. In the first Program, the attendance in cultural workshops indicated curricular fragmentation. The second Program extinguished the workshops, reorganizing the curriculum for the extended day, in line with BNCC, with a liberal and credential nature. With Freire´s theory, it is concluded that such polices under the influence of dominant groups, imply in the debate on the concept of integral education, which requires the construction of didactic-pedagogical foundations for a critical and emancipatory education that includes all students.

Palavras-chave : Integral education; Full-time policies; Paulo Freire.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )