SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número31A criança e a percepção do espaçoSexualidade infantil e práticas repressivas índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574

Resumo

GARCIA, Walter Esteves. Propostas educacionais das instituições de menores carentes no estado de São Paulo. Cad. Pesqui. [online]. 1979, n.31, pp.81-85. ISSN 0100-1574.

The author describes and analyses the general characteristics of the educational orientation that pervades the institutions that shelter deprived children, based on his professional experience at the FEBEM - State Foundation for Children Welfare. These institutions practice a repressivepedagogy, by means of isolating children from their environment, not taking in account the social context that produces their marginality, educating them with conservative principles and giving a kind of professional training that is not desired by the children themselves. The article concludes with suggestions for changes in the orientation of the programs that assist deprived children.

Palavras-chave : Crianças; Pobreza; São Paulo; Instituições sociais; Orientação educacional; Marginalização; Meio social.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )