SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número40Determinações sociais do planejamento: estado, educação e legitimação do poder na obra de Karl MannheimBreve comparação entre o financiamento da educação pública no Brasil e nos Estados Unidos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Cadernos de Pesquisa

versión impresa ISSN 0100-1574

Resumen

GOMES, Candido Alberto da Costa. Modelos de mobilidade social no Brasil: educação acadêmica e profissionalizante em perspectiva histórica. Cad. Pesqui. [online]. 1982, n.40, pp.23-33. ISSN 0100-1574.

The Brazilian educational system has changed from the sponsored to the contest social mobility model. A crucial difference between those models in the early or late specialization of curricula. However, comparative studies on Britain and the United States, besides some evidences on Brazil, do not support that the contest model is fairer than the sponsored one. As a result, the effects of curricula differentiation as a means of social selection can be questioned. The role of curricula alone may not be so influential unless they are associated to powerful factors of the social context. Alternatives to the issues of equality of educational opportunity and preparation for work are discussed.

Palabras clave : Ensino profissional; Mobilidade social; Currículos; Oportunidades educacionais; Sistema de educação; Democratização.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )