SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número44Operações lógico-matemáticas de crianças na 1ª série do 1º grauLista básica de publicações periódicas brasileiras na área da educação: um estudo bibliométrico para nova fase da Bibliografia Brasileira de Educação - BBE índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574

Resumo

ALMEIDA, Maria Christina de. Os pais, os mestres e a associação em que pé estão?. Cad. Pesqui. [online]. 1983, n.44, pp.75-80. ISSN 0100-1574.

This work has the objective of raising questions referrent to the functioning of Parent-Teachers Association in public schools, in order to understand how they relate to the processes of social selectivity that operate within the school. Criteria and practices adopted by schools which make the composition of the board and the participation of parents restricted to higher SES parents, and forms of collection of yearly fees are carefully discussed. They are part of a strategy that instead of contributing to the betterment of the educational process, to the assistance to the student and to the integration of family, school and community, reinforces its role of collector of resources, with which the school will cover expenses that should be covered by the government.

Palavras-chave : Associação de Pais e Mestres; Ensino de 1º grau; Escolas estaduais.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )