SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número49Efeito da educação pré-escolar formal sobre o rendimento escolar de crianças no final do primeiro ano básico: um estudo de acompanhamento no ChileA pesquisa qualitativa e o estudo da escola índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Cadernos de Pesquisa

versión impresa ISSN 0100-1574

Resumen

BERNSTEIN, Basil. Classes e pedagogia: visível e invisível. Cad. Pesqui. [online]. 1984, n.49, pp.26-42. ISSN 0100-1574.

In this text Bernsteis discusses the meaning of the main trend in preschool education which he calls "invisible pedagogy". Examining its characteristics and pressupositions, he identifies this trend with the values and habits of the advanced capitalist countries "new middle class", discussing the consequences of the adoption of this pedagogy for children of different social levels, at various school grades.

Palabras clave : Educação pré-escolar; Pedagogia; Aprendizagem; Classe média.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )