SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número72O discurso especializado sobre literatura infanto-juvenil na década de 50 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574

Resumo

CAMPOS, Maria Christina S. Souza. Formação do magistério em São Paulo: do império a 1930. Cad. Pesqui. [online]. 1990, n.72, pp.5-16. ISSN 0100-1574.

From an extremely inadequate situation during Brazilian Empire (mid-nineteenth Century), public elementary education has neatly improved in the State of São Paulo during the First Republic (1889-1930). The article analyzes the numerous legal documents along both periods determining measures to train teachers for the growing educational system.The diverging tendencies of successive laws and decress show the absence of a positive educational policy; it is also shown that the normal school served less to train capable teachers, rather corresponding to the needs of further (post-primary) studies by increasing sectors of the population mostly girls.

Palavras-chave : História da Educação; São Paulo; Formação de Professores; Políticas Educacionais; Magistério; Currículos.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )