SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número73Interseções de gênero e classe: acomodação e resistência de mulheres e meninas às ideologias de papéis sexuaisO homem na matrifocalidade: gênero, percepção e experiências do domínio doméstico índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Cadernos de Pesquisa

versión impresa ISSN 0100-1574

Resumen

ANDRADE, Antonio dos Santos. O cotidiano de uma escola pública de 1º grau: um estudo etnográfico. Cad. Pesqui. [online]. 1990, n.73, pp.26-37. ISSN 0100-1574.

This ethnographic study of everyday life in a public elementary school in the State of Minas Gerais, Brazil, aims at understanding how school failure is produced. The results show an intra-school dynamics featuring three basic levels of conflicts and antagonism: between teachers and "specialists", teachers and students and between academic knowledge and everyday knowledge. These conflicts are considered as constituents of everyday dialetics of public schools in similar situations. Suggestions are put forward regarding the participation of school professionals as progressive actors within the institution, aiming at its transformation.

Palabras clave : Administração da Educação; Escolas Públicas; Ensino de 1º Grau; Fracasso Escolar; Relações Professor-Aluno.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )