SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número78Segregação sócio-espacial na cidade de São Paulo e marginalização da criança e do jovemA obrigatoriedade do ensino segundo alunos de 7 a 14 anos: dever hipotético e dever moral índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574

Resumo

KUHLMANN JUNIOR, Moysés. Preschool assistance institutions in Brazil (1899-1922). Cad. Pesqui. [online]. 1991, n.78, pp.17-26. ISSN 0100-1574.

The article presents and analizes the influences on the process of setting up preschool institutions in Brazil at the beginning of the century. Within the then emergent urban-industrial society, the proposals of childhood assistance derive from the articulation of juridical, business, political, medical, pedagogic and religious forces. The first institutions appear to be supported by three major lobbies (medical-hygienic, police-juridical, and religious), thus questioning the opposition, established by litterature, between "assistance" and "education": aid is here identified as an educational project for the poor.

Palavras-chave : Educação Pré-Escolar; Creches; História da Educação.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )