SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número94A representação social do adolescente e da adolescência: um estudo em escolas públicasAvaliação da aprendizagem nas pesquisas no Brasil de 1930 a 1980 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574

Resumo

ROCHA, Marlos B. Mendes da. Paradigms of the modern in education: Francisco Campos and Anísio Teixeira. Cad. Pesqui. [online]. 1995, n.94, pp.34-42. ISSN 0100-1574.

This article attempts to contrast Francisco Campos' and Anísio Teixeira's concepts of the modern which in many ways mark the institutionalizing of contemporary Brazilian education. Campos' "modern" forged institutions which ended up constituting new educational agents. On the other hand, such institutions imposed the standardization of the other - the not-modern - without respecting the culture with which it interacted. Anisio's is the expression of the modern which negates educational models and accents autonomy in the educational task. This is an autonomy which demands recognition of that which is incorporated in the educational process without pretending to direct destiny, but to open up possibilities.

Palavras-chave : Modernidade; Modernização; Institucional idade Educacional; Direito Civil.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )