SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número107Paradigmas contemporâneos de educação: escola tradicional e escola construtivistaEducação brasileira: da realidade à fantasia índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574

Resumo

SILVA, Cármen A. Duarte da; BARROS, Fernando; HALPERN, Sílvia C.  e  SILVA, Luciana A. Duarte da. Good girls, good students; smart boys but misbehaved. Cad. Pesqui. [online]. 1999, n.107, pp.207-226. ISSN 0100-1574.

A longitudinal study has been following all the children born in Pelotas, Rio Grande do Sul, during 1982. Their academic background showed strong correlation with gender, even when eliminating other variables through statistical procedures. A study with 84 teachers tried to identify the process present at schools that could help to understand the differences between the girls' and boys' academic performances. The analysis points out to the female bias in teaching practice, to the self-fulfilling profecy reflected in the good-behavior criterion and to the close relationship between gender and knowledge determinated by the truth-regulations.

Palavras-chave : Relações de Gênero; Repetência; Professores.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )