SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número111Ensino médio e ensino técnico na América Latina: Brasil, Argentina e ChileNovas regulações do trabalho docente: o caso da reforma Argentina índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574

Resumo

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de  e  GONCALVES, Maria Elisa Resende. Formação continuada de professores: o vídeo como tecnologia facilitadora da reflexão. Cad. Pesqui. [online]. 2000, n.111, pp.71-94. ISSN 0100-1574.

The main objective of this article is to discuss the use of video recordings of classes with professors enrolled in continuous education training courses as a strategy to facilitate these teachers reflecting on their classes. The innovation that proposed in our course was to bring the teachers’ classes into our meetings. In making the teachers discuss and reflect on their own activities, we provided the opportunity for them to question and to become conscious of their own concepts about different aspects of teaching and of apprenticeship. The data from the research realized during the continued training course are analyzed.

Palavras-chave : Educação Continuada; Formação de Professores; Meios Auxiliares de Ensino; Vídeo.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )