SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número114O método da análise documental: seu uso numa pesquisa historiográficaMudança e inovação educacional: notas para reflexão índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574

Resumo

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cad. Pesqui. [online]. 2001, n.114, pp.197-223. ISSN 0100-1574.

In this paper, I present and discuss some important concepts from Michel Foucault's theory of discourse, specially the concepts of statement, discursive practice, subject and discursive heterogeneity. From this theoretical reference, I explain the intimate relation between discourse and power, as well as several and complex forms to investigate “expressed things”. The aim is to indicate productive contribution of this theoretical and methodological reference to educational researches which intend to “analyze discourses”.

Palavras-chave : Foucault, M.; Pesquisa Educacional; Discurso.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )