SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número115Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campoRepresentações do professor e implementação de currículo de educação ambiental índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574

Resumo

FREITAS, Maria Nivalda de Carvalho. Organização escolar e socialização profissional de professores iniciantes. Cad. Pesqui. [online]. 2002, n.115, pp.155-172. ISSN 0100-1574.

This article presents the results of Master's level research on the influence of school organization on the process of socializing beginning teachers. The study was carried out in five schools, two from the urban and three from the rural areas of two municipalities in the state of Minas Gerais. The methodological tools used were the comparative study of non directive interviews realized with beginning and seasoned teachers; directed interviews with other school professionals; observation in the schools and document analysis. Bourdieu’s concept of field was adopted as the theoretical reference for our analyses and interpretations.

Palavras-chave : Professores Iniciantes; Socialização Profissional; Organização Escolar.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )