SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.46 número162Análise do envolvimento: construção do sujeito e do objeto de pesquisaO Catecismo de Montpellier e a educação da criança no Brasil Imperial índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574versão On-line ISSN 1980-5314

Resumo

FARIA, Marcos Roberto De. The pedagogy of vigilance: jesuits in the village (xvi and xvii centuries). Cad. Pesqui. [online]. 2016, vol.46, n.162, pp.1010-1026.  Epub 01-Out-2016. ISSN 1980-5314.  https://doi.org/10.1590/198053143816.

This article aims primarily to discuss the Jesuit practice in Brazil in the late XVI and early XVII centuries. To this end, we employ the surveillance tools used by what was known as the Counter-Reformation to present the historical conditions that permeated the Ignatians' activities at the time. A new perspective on the role played by the Jesuits in Brazil is then presented based on documents researched at the Archivum Romanum Societatis Iesu and the Biblioteca Nazionale Centrale Vittorio Emanuelle, both in Rome, sources which have been rarely used so far.

Palavras-chave : History of Education; Pedagogy; Jesuits; Brazil.

        · resumo em Português | Francês | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )