SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.47 número164Regime de colaboração e educação em tempo integral no BrasilConhecimento pedagógico do conteúdo nas ciências: estado da arte índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574versão On-line ISSN 1980-5314

Resumo

VAHL, Mônica Maciel  e  PERES, Eliane. The textbook program for ensino fundamental (1971-1976). Cad. Pesqui. [online]. 2017, vol.47, n.164, pp.562-585. ISSN 1980-5314.  https://doi.org/10.1590/198053143792.

This article aims to present the results of an investigation into the Programa do Livro Didático para o Ensino Fundamental1 do Instituto Nacional do Livro - Plidef/INL. It was a co-edition system between the public and private sectors from 1971 to 1976. Based on the field concept of the French sociologist Pierre Bourdieu, we sought to define what the historical and social conditions were which allowed the existence of the Plidef/INL field. Data were collected from documents of the executive and legislative branches, as well as reports from national journals. The results indicate sometimes troubling relations between the Plidef/INL field and the political, literary and educational spheres of influence.

Palavras-chave : Textbooks; Programa do Livro Didático para o Ensino Fundamental; Instituto Nacional do Livro; Brazil.

        · resumo em Português | Francês | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )