SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.47 número164Bakhtin e Wittgenstein: diálogos sobre ética e pesquisa em ciências humanasEducação social: quando o passado é desafio presente na formação docente índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574versão On-line ISSN 1980-5314

Resumo

MUELLER, Rafael Rodrigo. The new (old) educational paradigm for the 21st Century. Cad. Pesqui. [online]. 2017, vol.47, n.164, pp.670-686. ISSN 1980-5314.  https://doi.org/10.1590/198053143906.

The main objective of this study is to analyze the paradox found in the relationship between work and education based on the documents of the Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos [Programme for the International Assessment of Adult Competencies] - PAICA - of the Organization for Economic Co-Operation and Development - OECD. We intend to demonstrate how, historically, the multilateral organizations have been using old “tools” (programs and/or pedagogical proposals) to solve new “problems” (vocational training). Our thesis is that education has been, in general, historically transformed and minimized into a set of aptitudes and skills focused only on getting a job and, consequently, has lost its primary function in terms of human development.

Palavras-chave : Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos - PAICA; Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico - OCDE; Work; Education.

        · resumo em Português | Francês | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )