SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.49 número174ANÁLISE DA RETENÇÃO ESCOLAR ATRAVÉS DE MODELOS MULTINÍVEL: UM ESTUDO EM PORTUGALEXTENSÃO COMO FERRAMENTA DE APROXIMAÇÃO DA UNIVERSIDADE COM O ENSINO MÉDIO índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574versão On-line ISSN 1980-5314

Resumo

LUCENA, Hadassa Monteiro de Albuquerque; CARAMELO, João Carlos Pereira  e  SILVA, Severino Bezerra da. POPULAR EDUCATION AND YOUTH: THE SOCIAL MOVEMENT AS AN EDUCATIONAL SPACE. Cad. Pesqui. [online]. 2019, vol.49, n.174, pp.290-315.  Epub 20-Nov-2019. ISSN 1980-5314.  https://doi.org/10.1590/198053146754.

This study aims to understand how individuals, in the course of their life histories, and mainly through experiential learning processes, build knowledge through the participation in a social movement. To this end, a qualitative research was conducted, using semi-structured interviews, to obtain life narratives from six participants of a Brazilian movement that brings together young people across the country: the Levante Popular da Juventude [Popular Youth Uprising]. The research allows us to understand how the educational experience lived in social movements favors the emancipation of individuals who experience it and lead to an awareness about participatory citizenship in face of local and global realities.

Palavras-chave : SOCIAL MOVEMENTS; POPULAR EDUCATION; YOUTH; LEARNING.

        · resumo em Português | Francês | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )