SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.50 número177RELAÇÕES E CONDIÇÕES DE TRABALHO DOS PROFESSORES PAULISTAS (1995-2018)COMUNIDADES PROFISSIONAIS DE APRENDIZAGEM EM EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR NO CHILE índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574versão On-line ISSN 1980-5314

Resumo

DEFFAVERI, Maiko; MEA, Cristina Pilla Della  e  FERREIRA, Vinícius Renato Thomé. SYMPTOMS OF ANXIETY AND STRESS IN ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS. Cad. Pesqui. [online]. 2020, vol.50, n.177, pp.813-827.  Epub 20-Out-2020. ISSN 1980-5314.  https://doi.org/10.1590/198053146952.

Education in Brazil has been facing constant changes and teachers are being affected by psychological symptoms that cause suffering and harm. This study aimed to identify symptoms of anxiety and stress in elementary school teachers. This is a cross-sectional quantitative research, with a sample of 200 teachers from a city of Rio Grande do Sul State, divided into three groups according to their practice: public, private, and both (public/private). The instruments used were: sociodemographic and health questionnaire, LIS-A, LIS-E, and DASS-21. Higher anxiety scores were found in teachers who work in both schools, and stress symptoms were higher in the public school teachers.

Palavras-chave : ANXIETY; STRESS; TEACHERS; BASIC EDUCATION.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )