SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.52GÊNERO E RAÇA: UM ESTUDO SOBRE AUTOEFICÁCIA EM FÍSICA DE ALUNOS UNIVERSITÁRIOSMULHERES NAS STEM: UM ESTUDO BRASILEIRO NO DIÁRIO OFICIAL DA UNIÃO índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574versão On-line ISSN 1980-5314

Resumo

CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de  e  FREITAS, Mayanne Júlia Tomaz. FEMALE GRADUATES IN MECHANICAL ENGINEERING: AN EXPLORATORY APPROACH. Cad. Pesqui. [online]. 2022, vol.52, e09076.  Epub 03-Jun-2022. ISSN 1980-5314.  https://doi.org/10.1590/198053149076.

Based on quantitative data, interviews and literature on gender, science & technology, and the sociology of education and work, the text addresses the shortage of women as students and professors in the Mechanical Engineering program at a higher education institution in Northeastern Brazil. Six female students who entered the program in 2012 are monitored, up to the present. The analysis of their trajectories, obstacles, and personal and professional perspectives illustrates how the gender filter operates in the area of Science, Technology, Engineering and Mathematics. It indicates the challenges of including a gender perspective to achieve gender parity in higher education and the labor market.

Palavras-chave : GENDER RELATIONS; HIGHER EDUCATION; FEMALE GRADUATES.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )