SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.53A REESTRUTURAÇÃO DA EDUCAÇÃO TÉCNICA NO PÓS-PERONISMO (1955-1959)TECNOLOGIAS PEDAGÓGICAS DE GOVERNO DO EU NUM CURRÍCULO CULTURALMENTE ORIENTADO índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de Pesquisa

versão impressa ISSN 0100-1574versão On-line ISSN 1980-5314

Resumo

GONCALVES, Jacqueline da Silva; SILVA, Elenice de Brito Teixeira  e  NEVES, Vanessa Ferraz de Almeida. “NOT A BOX!”: TRANSFORMATIONS OF THE SENSES ASSIGNED TO A CARDBOARD BOX. Cad. Pesqui. [online]. 2023, vol.53, e09934.  Epub 02-Nov-2023. ISSN 1980-5314.  https://doi.org/10.1590/198053149934.

This article argues that play is an activity that produces subjectivities, meanings, narratives, and, therefore, human consciousness in historically and culturally situated conditions. From the historical-cultural theory and ethnography in education, we argue that play is an act of creating possibilities, both for participation in the social group and for the production of meanings for what happens in collective life, through the analysis of creation meanings for a cardboard box in the event “Não é uma caixa!” [“Not a box!”]. We conclude that play creates contradictions between the perceptive, narrative, and imaginary fields, expanding the possibilities of action, language, and social relations, which drives the cultural development of children.

Palavras-chave : PLAY; IMAGINATION; HISTORICAL-CULTURAL THEORY; ETHNOGRAPHY.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )